Úvod > Články > Komerční realizace IPTV v Evropě

Komerční realizace IPTV v Evropě

Přes medializaci IPTV není mezi evropskými poskytovali tato služba zatím příliš rozšířená: pilotních projektů bylo a je dost, ale počet komerčních nasazení by se dal spočítat na prstech jedné ruky. Váhající poskytovatelé by si ale mohli vzít to dobré ze zkušeností těch, kdo tuto službu již běžně svým zákazníkům nabízejí.

Kombinace obrazových, hlasových a datových služeb po rychlých přípojkách k Internetu je sice považovaná téměř za samozřejmost, nebo alespoň samozřejmý směr nejbližšího vývoje, ale TV vysílání je v rámci triple play stále nejtvrdší oříšek, a to nejen po DSL.

Podle Point Topic vypadá vývoj trhu s IPTV následovně:

země

provozovatel

počet uživatelů IPTV v druhé polovině 2004 (v tisících)

počet uživatelů IPTV v první polovině 2005 (v tisících)

Belgie

Belgacom

-

1

Francie

Free

748

130

 

neuf

100

25

 

France Télecom

75

116

Itálie

FastWeb

161

161

 

Telecom Italia

-

1

Španělsko

Telefónica

30

60

Švédsko

B2

-

3

Velká Británie

Video Networks

15

24

Evropa celkem

 

 

521

Podle Gartner Research by IPTV mělo být dostupné do konce dekády pro necelých 17 milionů Evropanů.

Italské variace

Pokud se podíváme ne některé úspěšné průkopníky IPTV v Evropě, ihned uvidíme, že vůbec neplatí jediný správný recept. Jedním z nejinovativnějších poskytovatelů širokopásmových přípojek je italský Fastweb, který má v současnosti kolem 650 tisíc uživatelů a z toho TV vysílání využívá téměř třetina předplatitelů. Díky tomu je společnost v Evropě největším poskytovatelem IPTV, ale má také největší penetraci ve srovnání s evropskou konkurencí – 30 %. V Itálii má pouze jediného konkurenta – Sky Italia.

Fastweb jako průkopník začal nabízet službu TV spolu s VoD a síťovým PVR vedle datového přístupu a hlasových služeb již v roce 2001. Základní připojení je možné si pořídit s nejnižší cenou od 19 euro měsíčně, a to zahrnuje hlasové a internetové služby s pěti hodinami provozu hlasového nebo datového. TV služba je v tomto případě zvlášť: za 8 euro měsíčně.

Fastweb se nikdy netajil svou snahou o co nejvyšší ARPU (Average Revenue Per User). Nejbohatší předplatné všech služeb včetně prémiových kanálů (za 16 euro měsíčně) a kanálu věnovaného hrám (za 5 euro měsíčně) vyjde dohromady na 60 euro měsíčně. Nabízí 90 TV kanálů, z nichž 65 představují placenou televizi, kterou si lze objednat jak v balíčku, tak samostatně. Celkové ARPU z TV vysílání ročně představuje kolem 60 euro, což je zdaleka nejvíce v porovnání s ostatními IPTV evropskými poskytovateli. Celkové ARPU týkající se domácích uživatelů dosahuje 900 euro.

VoD (Video on Demand) se také poskytuje buď jako předplacená služba onTV (za 8 euro měsíšně), nebo na základě pay-per-view. Knihovna obsahuje na tisícovku titulů rozdělených do různých kategorií. Pay-per-view je k dispozici navíc pro dalších 700 titulů. Každý měsíc shlédnou zákazníci Fastweb kolem milionu VoD titulů. Kanál her, Fastgame, v jednom měsíci zaznamená na 500 tisíc využívaných her. Službu síťového PVR (Personal Video Recorder), VideoRec, od roku 2001 využívají zákazníci jako virtuální video rekordér využívající servery v rámci infrastruktury Fastweb. Program lze uložit na server, kde je k dispozici po následující jeden měsíc. V rámci onTV je pak k dispozici pět hodin nahrávání videa měsíčně.

Infrastruktura Fastweb, jejíž začátky se datují do roku 1999, byla založena na optice (FTTH, Fiber To The Home), teprve později se rozšířila o DSL. Optika byla jedinou volbou před šesti lety pro šířku pásma potřebnou pro TV vysílání (min 4 Mbit/s). Dnes ve první míli podle místní situace zvoleno buď FTTH (10 Mbit/s) nebo DSL (6 Mbit/s v dopředném směru), přestože ještě nedošlo na využití ADSL2+. Podobně se také Fastweb ještě nechystá nabízet HDTV (High Definition TV). Nicméně jeho plány jsou i jinak značné: zvýšit penetraci do poloviny příštího roku na 50 % populace v Itálii, což představuje až 250 měst. Fastweb vyvinul vlastní STB na bázi Linuxu, kterou dosud s úspěchem používá.

Fastweb se dal nepříliš typickou cestou pro poskytovatele komunikačních služeb z hlediska získávání obsahu: jedná přímo s hollywoodskými studii, což obnáší náročné a tvrdé vyjednávání. Obsah je pak v síti zašifrován a je k dispozici pouze těm STB, které jsou systémem autorizovány. Podle společnosti to poskytuje větší bezpečnost pro obsah než u tradičního kabelového nebo satelitního řešení. V případě video streaming v reálném čase neexistuje možnost nahrávat cokoli na STB (Set-Top Box). Fastweb ale všemožně podporuje model otevřeného obsahu, takže má např. dohodu se satelitním poskytovatelem placené TV Sky Italia, který umožňuje distribuovat svůj obsah po síti Fastweb.

Francouzský úspěch

Druhý největší francouzský širokopásmový provozovatel Iliad/Free spustil svoji IPTV službu před dvěma lety. Udržuje si stále vedoucí postavení na místním trhu, přestože mu již vyrostla IPTV konkurence v podobě Neuf Telecom (od února 2004) a France Telecom (od prosince 2004). Na podzim loňského roku měl Iliad/Free 1,3 milionu zákazníků.

Iliad/Free zvolil odlišný přístup ke zpoplatňování svých služeb než Fastweb: za paušální částku 29,99 euro měsíčně nabízí kompletní kombinaci služeb. Tato cena se za dobu fungování společnosti nezměnila, a přesto stále přináší zisk. Přes 90 % zákazníků je vybaveno Freebox, která umožňuje přijímat stovku kanálů po DSL. Iliad/Free ale neposkytuje služby jako PVR nebo VoD, i když je v plánu má.

Z hlediska infrastruktury jsou od ledna loňského roku služby Iliad/Free poskytovány prostřednictvím ADSL2+, v čemž se stala společnost průkopníkem v Evropě. Kromě dalších kanálů umožňuje tento technologický přechod nabízet programy ve vyšší kvalitě (HDTV), i když zatím nebylo oznámeno, kdy společnost skutečně zahájí komerční provoz. Iliad/Free využívá READSL pro prodloužení dosahu svých služeb.

Britský příklad

V Británii je specifická situace na trhu, protože v zemi je největší penetrace placené TV v porovnání s ostatní Evropou, a to díky nabídce BSkyB. Poskytovatel VNL se svým Homechoice má tedy situaci složitější, navíc dominantní provozovatel BT se chystá zahájit s IPTV již v polovině letošního roku jako další konkurence. Pokrytí Homechoice se zatím týká jen Londýna a okolí, celkem 2,4 milionů domácností. Nicméně počet uživatelů se zatím pohybuje na 35 tisících. Pokrytí se má v příštím roce rozšířit až na 10 milionů, celonárodně.

V rámci Homechoice se nabízejí tři druhy balíčků: minimální, velký a maximální. Přes polovinu zákazníků ale volí bohatší nabídku. Roční ARPU se pro triple play u Homechoice pohybuje na 636 eurech. VoD se nenabízí zvlášť, ale všichni uživatelé mají k dispozici nabídku tisícovky filmů.

Z technologického hlediska je zajímavé, že Homechoice již používá dekodéry na bázi MPEG-4.

U našich sousedů

Na IPTV se již dlouho chystá také Telecom Austria, který má v současnosti půl milionu zákazníků. V první fázi by měla být služba dostupná pro Vídeň, v další fázi pak pro 40 % domácností (1,3 milionu). Při pilotních projektech se používalo FTTH, ale pro komerční rozjezd se zvolilo ADSL2+. Především pro velmi krátké přípojky v hlavním městě zatím pro dva kanály bohatě stačí ADSL2+ s 8 Mbit/s, i když v budoucnu se bude přecházet na VDSL. Služba IPTV bude nabízet dva paralelní TV kanály (každý o 3 Mbit/s) a rychlou přípojku o 1 Mbit/s. Plánovaný poplatek za službu IPTV by měl činit 20 euro (navíc k 30 euro za rychlou přípojku).

V Německu se oznámil Deutsche Telekom největší evropský kontrakt pro IPTV pro Microsoft, když hodlá do konce příštího roku nasadit software Microsoft TV IPTV Edition v padesátce německých měst, pro službu T-Home po přípojkách VDSL s kapacitou 50 Mbit/s.

Co říci závěrem

IPTV je pro mnohé podobně kontroverzní téma jako mobilní televize – užitečnost, výhled zájmu, kvalita vnímaná uživatelem. Ale pro poskytovatele širokopásmového připojení různými technologiemi rozhodně představuje cestu k rozšíření nabídky služeb a stále ještě konkurenční výhodu, která jim (za předpokladu srovnatelných ostatních parametrů) může pomoci udržet si zákazníky, případně nové získat či dokonce „přebrat“ konkurenci.

Zejména v případě (dominantních) telekomunikačních provozovatelů (telco TV) ale bude cesta k nabídce televizních kanálů velkému počtu domácností připojených na místní smyčku dlouhá a trnitá. A mnozí navíc budou (muset) čekat, až se trh s lepší kompresí (MPEG-4) stabilizuje a/nebo bude výhodnější a dostupnější přechod na lepší technologii DSL, aby stávající přípojky vůbec mohly IPTV využívat. Na druhou stranu, u satelitních a kabelových provozovatelů lze s postupným nasazením IPTV očekávat protiúder, protože budou muset čelit nové konkurenci: snížení cen, personalizace služeb, uvnitř sítě přechod na IP.

Ale v první řadě bude třeba posílit marketing a poučit uživatele o tom, co vlastně IPTV je. Podle průzkumu společnosti Accenture mezi 6 000 spotřebiteli v USA, Velké Británii, Německu, Španělsku a Itálii téměř polovina dotázaných prostě nerozumí, co se pod IPTV skrývá. Poučení účastníci se těší na menší podíl reklamy při sledování televize a možnost vybírat si specializované programy. Nicméně přes polovinu dotázaných nechce za tuto službu připlácet.

10. 4. 2006

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

ČTÚ nebude nabízet další kmitočty pro DAB+

Český telekomunikační úřad už nebude nabízet další kmitočty pro digitální rozhlasové sítě. Existovat budou jen tři...

 

Vodafone garantuje volání přes hodinky i na značky Xiaomi a Samsung

Vodafone jako první český operátor rozšířil garanci volání přes hodinky bez telefonu na tři značky. Služba OneNumber...

 

Telefon s Androidem dokáže otevřít dveře od milionů hotelových pokojů, na opravě bezpečnostní chyby se už pracuje

Výzkumníci objevili bezpečnostní chybu u zámků Saflok. Kdokoliv mohl pomocí telefonu s Androidem otevřít dveře...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...