Úvod > Články > Satelitní broadband v letadlech

Satelitní broadband v letadlech

Zatímco Boeing zrušil svoji prodělečnou službu Connexion, která zaručovala použití mobilních telefonů a přístup k internetu v letadlech, v podstatě stejnou věc hodlá spustit Panasonic.

Hodlá k tomu využít právě systému Connexion a doufá, že poplatky, které bude muset Boeing leteckým společnostem za zrušení smlouvy proplatit, budou použity k přechodu k jejich systému.

Firma hodlá od leteckých společností získat závazný příslib, podle vlastního vyjádření potřebuje do 60 dnů získat smlouvy na nejméně 600 letadel. Zatím má dohodnuto pouhých 150 strojů, z toho pravděpodobně 60 od Lufthansy a 20 od SAS. Systém bude využívat stejné transpondéry, ale s lepším vybavením, které umožní až trojnásobně větší rychlost přenosu (12/3 Mbit/s). Také anténa bude podstatně menší, Panasonic hodlá využít nový systém firmy L-3 Datron Advanced Technologie a výkonnější modem. Výrazné snížení váhy umožní nasazení dvou antén.

Cena by měla odpovídat normálním cenám za přístup k internetu třeba v hotelech, tj. kolem 10 dolarů denně. To by celý systém činilo výrazně levnější než původní Connexion, kde se cena pohybovala kolem 27 dolarů. Vytoužených 500 letadel ale poněkud připomíná sen, Panasonic proto brzy upřesnil svůj původní výrok a dodal, že tvrzení o 2 měsících bylo mylné, prý se spokojí s 5 lety. Změnil i výrok o současných 150 letadlech, které prý nemají s instalovaným systémem Connexion nic společného.  Pokud by prý Panasonic počítal i stroje s tímto systémem, byl by už blízko těch vytoužených 500 letadel. První velkou leteckou společností, která oznámila, že od roku 2007 zavede tento systém pro své vnitrostátní linky, je Quantas.

Vedle internetu bude nový systém používán také ke zvýšení počtu živých televizních kanálů pro monitory, což si ve Spojených státech úspěšně vyzkoušela nedávno zaniklá společnost Song.

Jelikož firma dodává již dnes některé komponenty pro letadla, hodlá se soustředit na spolupráci s Airbusem a Boeingem, ve které by docházelo k zabudování celého systému již při vzniku letadla, což by výrazně zmenšilo náklady. Další úspory budou dosaženy tím, že Panasonic hodlá využívat satelitního operátora Inmarsat a současnou síť pozemních stanic, zatímco Boeing se snažil pracně a nákladně vybudovat vlastní síť. Systém bude podporovat současné telefony firmy AeroMobil.

Celý systém by měl fungovat na většině tras, potíže se očekávají při letech nad severním pólem. Mluvčí firmy slibuje, že nejméně 90 procent současných tras bude pokryto.

4. 10. 2006

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Čtvrtý operátor může vzniknout spojením dvou stávajících

Aukce kmitočtů pro 5G sítě se pomalu blíží a s tím se pojí otázka, kdo obsadí post čtvrtého českého operátora...

 

Víme, kde se od prázdnin 2019 připojíte k 5G internetu!

Nordic Telecom i v létě pokrývá svým signálem další lokality. Služby Nordic 5G a Nordic 5G Plus jako jedny z mála...

 

O neomezená data je stále zájem, T-Mobile má přetížené systémy

O balíček neomezených dat, který T-Mobile představil v červnu, je obrovský zájem. Měsíc po spuštění akce jsou znovu...

Nejčtenější články

T-Mobile od září nabídne tarif s neomezenými daty

 

Po úspěšném neomezeném datovém létě se T-Mobile rozhodl, že internet bez limitu budou moci zákazníci využívat i...

O2 nezvládá zájem diváků o fotbal

 

V úterý odehrála v rámci 4. předkola Ligy mistrů pražská Slavie utkání s rumunskou Kluží. Zákazníky O2 TV, kteří si...

5 mýtů o nabíjení telefonu. Co děláte špatně?

 

Většina smartphonů vydrží na jedno nabití den nebo dva. Pokud ale nejste s výdrží svého telefonu spokojení, může to...