Úvod > Články > Tesco Stores začíná konkurovat Microsoftu

Tesco Stores začíná konkurovat Microsoftu

Dokážete si představit, že by síť hypermarketů mohla konkurovat výrobci počítačového softwaru s majoritním podílem na trhu? Asi se ptáte, jak si tyto firmy vůbec mohou konkurovat. Jak se ale zdá, nic není nemožné.

Společnost Tesco Stores oznámila, že její dceřiná společnost Tesco Software chystá několik produktů, z větší části zaměřených na uživatelské aplikace a kancelář, kterými bude konkurovat dalším firmám s podobnými produkty, jmenovitě pak zejména Microsoftu. Za tímto vývojem patrně stojí snaha obchodního řetězce o rozšíření svých obchodních aktivit o atraktivní oblast softwaru. Má vůbec takovýto záměr smysl? Prodá firma dostatek těchto produktů, aby se jí zaplatil vývoj a stouply zisky?

Několik produktů pod značkou Tesco

Dle informací, které k nám pronikly z BBC, půjde o samostatné produkty na CD či DVD s běžně využívaným softwarem. Hlavní podíl prodejnosti by měl tvořit balík kancelářských aplikací, které by měly nahradit v drtivé většině převládající MS Office. Kromě tohoto balíku půjde o produkty zaměřující se na bezpečnost (antivir a firewall), vypalovací software či editor digitálních fotografií. Cena každého produktu by měla být pod 20 liber, lze předpokládat, že kancelářský balík se k této hranici bude blížit více, než kupříkladu vypalovací nástroj.

Co je pod skořápkou?

Ač z prvních tezí bylo zřejmé, že Tesco založilo vlastní vývojovou skupinu, po čase se ukázalo, že jde o stejný princip jako v případě mouky, cukru, toaletního papíru, sýru, pracího prášku apod. – tedy o výrobky, které nesou značku Tesco, přesto, že je vyrábí různí jiní výrobci a často také vedle těchto produktů prodávají na ploše marketu. Výhodou vlastní značky je obvykle nižší cena. Příklad za všechny. Tesco hermelín s pepřovou příchutí stojí cca 19 Kč. Originál s jiným obalem a stejným obsahem od původního slovenského výrobce se „pyšní“ hned vedle na polici, ale za 21 Kč – malý rozdíl, taky rozdíl.

A podobné to může být i v případě softwaru. Všechny produkty budou připraveny ve spolupráci s firmou Formjet. Tato firma v UK distribuuje kupříkladu kancelářský balík Ability Office, antivir a firewall Panda nebo prohlížeč a editor fotografií s názvem Image Broadway. Z tohoto lze usuzovat, že půjde o totožné produkty v Tesco balení, které budou mít toto logo vtisknuté i do prostředí aplikací samotných. Ve Velké Británii by se tyto produkty měly na pultech marketů objevit již za měsíc, u nás patrně až později, možná po novém roce.

Jaké přinese tento krok výhody společnosti Tesco?

V zásadě jde o dvě věci – o zisk a o reklamu. Je celkem pravděpodobné, že na softwaru samotném Tesco nevydělá žádné zázračné peníze, ale je možné, že když jej přiloží k často velmi předraženým PC sestavám, půjde na dračku. Další účel je prezentovat značku i na desktopech uživatelů. Jde každopádně o velmi promyšlený marketingový tah. Na východ od UK se ale mohou vyskytnout problémy. Kupříkladu kontrola gramatiky u kancelářského balíku Ability Office je jen v angličtině, němčině, francouzštině a španělštině. Český uživatel si tedy na své patrně nepřijde.

Jsou i jiné možnosti – OpenOffice vede

Pokud se odprostíme od zažité zkušenosti, že MS Office je to nejlepší, co existuje, pak získáme rozhled na trhu s kancelářským softwarem. Nejčastěji je MS Office nahrazeno OpenOffice.org, které lze získat zdarma i pro Windows, ale kupříkladu ve většině linuxových distribucí je přítomen standardně, bez nutnosti doinstalovaní. Nové verze mají také českou kontrolu pravopisu, kontrola gramatiky není tolik palčivá a obvykle ji ocení jen někteří uživatelé. Česká firma Software602 také postavila svůj kancelářský balík 602Office 2.0 na OpenOffice, nabízí jej za přijatelnou cenu i s dalšími aplikacemi vlastní výroby a s technickou podporou.

Závěrem

To, že by Tesco mohlo konkurovat Microsoftu, je nereálné, aplikaci OpenOffice pak přinejmenším nepravděpodobné. Je zřejmé, že SW prodávaný tímto řetězcem osloví zejména uživatele s minimálním rozhledem na SW trhu.

9. 10. 2006

Autor: David Procházka

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mafra posiluje své postavení na realitním trhu

Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...

 

Elop končí v Microsoftu, co s ním bude teď?

Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...

 

Hlídejte si své účty před kyberútoky

Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...

Nejčtenější články

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Jaké změny jsme v únoru zaznamenali u Wi-Fi internetu? Podívejte se, jaké hodnoty jsme naměřili u vašeho kraje a...