Úvod > Články > Blokujete reklamu na webu? Ruinujete weby

Blokujete reklamu na webu? Ruinujete weby

Blokování internetové reklamy se pomalu ale jistě stává koloritem všech pokročilejších uživatelů. Jistě, reklama, jež vám zabere drtivou část obrazovky, vydává všemožné zvuky a bliká, není ničím příjemným. Ale proč blokovat veškerou reklamu? Velký problém kvůli tomu může vzniknout i mezi Mozillou (Firefox) a Googlem, který Mozillu dlouhá léta štědře dotuje…

Kdysi, když internet byl ještě v plenkách a neměl tolik uživatelů, na něm prakticky žádná reklama neexistovala. Jak šel čas a internet se stal masovou záležitostí, situace se podstatně změnila. Exponenciálně narůstal nejen počet uživatelů, ale i webových stránek. Aby byly však provozuschopné, bylo a je nutné, aby si na sebe vydělaly. Hlavní příjmy mnohých webových médií pocházejí právě z reklamy. Žádné velké překvapení, vždyť i noviny a časopisy si na sebe takto vydělávají.

Ovšem jak asi všichni víme, leckdy formát a provedení reklamy na internetu otravuje. Proto se začaly objevovat různé softwarové nástroje, které se reklamu snaží potírat. Má to však jeden háček ― blokováním reklamy čtenář obírá majitele webu o finance. Jsou-li získané peníze malé, nejde zaměstnávat více redaktorů nebo najmout ty odborné, kteří za svou práci požadují vyšší odměny. Takový web je pak odsouzen k rychlému úpadku. Začnou vycházet nekvalitní články, rozhořčení čtenáři přestanou stránky navštěvovat, opět klesnou příjmy, počet vydávaných článků se začne snižovat, inzerenti již nemají zájem inzerovat... a internetové médium zcela zanikne.

Byli byste ochotni zaplatit?

Některá média tento problém řeší po svém ― přístup do databáze článků je zpoplatněn. Chcete-li si články a horké zprávy přečíst, musíte to udělat jako v případě klasických novin a časopisů: koupit si je. Jelikož internetová média mají podstatně větší čtenářský potenciál, měsíční či roční předplatné bývá nižší než v případě novin a časopisů vycházejících v tištěné podobě. Byli byste ochotni zaplatit třeba 50 Kč nebo 100 Kč měsíčně za to, že si můžete přečíst zprávy na webu bez reklam?

I tento způsob vydávání zpráv a přístupu k nim má však svoji svízel. A to stejnou, s jakou se potýkají vývojáři softwaru či hudební a filmoví vydavatelé. A totiž „pirátství“. Existují internetová diskusní fóra určená nejen pro šíření programů, hudby a videa, ale i novinářských a publicistických článků. Je jasné, že pokud si někdo zaplatí přístup do databáze webového média a zpoplatněné články potom na takovéto fórum umístí, najdou se čtenáři, kteří si raději takto zcela zdarma přečtou celý text, a to i za cenu snížené kvality grafiky a jiných prvků. I když je těžké pochopit, že někomu stojí za to porušovat právo autorské a práva s ním související kvůli článkům, které jsou prakticky zadarmo.

Google a Firefox

Když pomineme některá nepříliš známá softwarová řešení, jež jsou pro blokování reklam určena, pořád zde zůstává jeden velký hráč na trhu, který se na blokování reklamy podílí. A to webový prohlížeč  Firefox. Reklamu sice nepotírá v základní instalaci, ale existuje jedno velice oblíbené rozšíření zvané AdBlock Plus, které to umí. Kromě toho uživateli nabídne ke stažení seznam nejznámějších reklamních webů, jejich reklamy zablokuje. A zde se dostáváme k jablku sváru.

Společnost Mozilla, která Firefox vyvíjí, se totiž už dlouhá léta těší partnerské finanční podpoře ze strany gigantického Googlu. Poslední čísla sice nejsou příliš známá, ale například za rok 2005 měl Google na účet Mozilly naložit něco kolem 70 milionů amerických dolarů (což dnes je v přepočtu zhruba 1,4 miliardy korun), třebaže tohle číslo nebylo oficiálně potvrzeno. V produktech Mozilly se totiž reklamy na Google objevují ve velké míře. Domácí startovní stránka je upraveným Google vyhledávačem, pole pro vyhledávání ve Firefoxu taktéž patří Googlu a píšou se řady rozšíření, které jsou věnovány službám Googlu.

Domácí stránka ve Firefoxu.

Velká čísla, velké problémy?

Mozilla v předchozích dnech oznámila, že prolomila magickou hranici 400 milionů stažení Firefoxu. Úctyhodné číslo, není-liž pravda? Ano, úctyhodné. Potíž je v tom, že na oficiálních stránkách Mozilly, ze kterých si Firefox můžete stáhnout, je mezi výběrem těch nejstahovanějších rozšíření pro Firefox právě AdBlock (Plus). Potíž číslo dvě je ta, že poskytované seznamy reklam, které AdBlock Plus úspěšně blokuje, obsahují i reklamy Google Adsense a také reklamy od firmy DoubleClick, po které Google doslova prahne. Potíž číslo tři: AdBlock Plus používá, dle odhadů, kolem tří milionů uživatelů. Tím to nekončí, protože obliba tohoto rozšíření roste obrovskou měrou: každý měsíc si je stáhne dalších 300 000 až 400 000 lidí.

Jestliže se bavíme o milionech lidí, kteří blokují reklamy Googlu, asi vás napadne, jestli AdBlock Plus nemůže ovlivnit partnerství mezi Mozillou a Googlem. Kdyby ano, pro Google by to prakticky žádnou velkou ztrátu neznamenalo, nicméně Mozilla by tvrdě narazila.

Tuhle otázku si položil i deník The New York Times, který se se stejným dotazem obrátil přímo na Google. Google však mlčel. Zkoušeli to i redaktoři z The Register, a ani oni nepochodili napoprvé. O interview nebyl zájem. Google poté The Registeru odpověděl alespoň krátkým e-mailem, v tom smyslu, že Mozilla je důležitým obchodním partnerem Googlu a spolupráce bude pokračovat i nadále. O samotném rozšíření AdBlock Plus nepadla ze strany Google ani zmínka.

A co vy?

A co vy a reklamy? Také je blokujete? Asi není správné, když vám monitor zaplní psychedelické vyskakující reklamní bloky, z nichž většina je ještě doprovázena protivnými zvuky, ovšem vadí vám i ty textové nebo grafické, které nejsou vedeny „brutální silou“ a jež jsou vlastně nápomocné? Pamatujte, že informace ze svých oblíbených stránek získáváte zdarma (ne, váš poskytovatel internetu opravdu se zpravodajským webem nic společného nemá), tak proč je obírat o finance?  Může se taky stát, že až je příště navštívíte, nemusejí tam být.

Některé weby se rozhodly s AdBlockem, potažmo celým Firefoxem, zatočit po svém. Pro webmastera totiž není těžké napsat kód, který zaručí, že jste-li uživatelem AdBlocku/Firefoxu, požadované webové stránky se vám nepodaří otevřít; dostanete se pouze na stránku, na které se vám dostane vysvětlení, proč vám přístup byl odepřen. Asi je jen otázkou času, kdy různé společnosti se budou snažit potírat blokovací software ve velkém.

21. 9. 2007

Autor: Oldřich Klimánek

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...