Úvod > Články > Otevřený kabelový trh

Otevřený kabelový trh

Americký úřad FCC připravuje rozhodnutí, které slibuje pořádně otřást stojatými vodami trhu s kabelovou televizí. Mělo by konečně dojít k otevření trhu, neboť komise dostala nové pravomoci umožňující omezit ty firmy, jež komise označí jako příliš velké a dominantní.

Jednou z očekávaných regulací bude omezení růstu největších kabelových poskytovatelů, což se bude týkat zejména firmy Comcast Communications a zabránění ostatním ve fúzích. Podle některých náznaků by v budoucnosti nemělo žádné kabelové společnosti patřit více než 30 procent trhu. To by v podstatě zamezilo firmě Comcast kupovat konkurenční firmy a zároveň výrazně omezovalo možnost dalších velkých poskytovatelů, jako je třeba Time Warner, dále růst. Toto nařízení již jednou existovalo, ale před šesti lety jej FCC zrušila.

FCC využije části zákona Cable Communications Act z roku 1984, která mu umožní větší regulační pravomoci. Jedná se především o část nazvanou 70/70, podle které má FCC zvláštní pravomoce ve chvíli, kdy nejméně 70 procent domácností má přístup ke kabelové televizi a nejméně 70 procent z těchto domácností si kabelovou televizi opravdu platí.

Na toto rozhodnutí se těší především malé společnosti, které již dlouho tvrdí, že až dosud neměly zastání. Velké firmy totiž jejich kanály opakovaně odmítají vysílat. Očekává se, že by nákup jednotlivých programů byl pro malé firmy levnější. Další z možností je povinnost prodávat jednotlivé kanály po jednom, čemuž se poskytovatelé urputně brání a tvrdí, že by to vedlo ke zdražení. To je samozřejmě nesmysl, protože každý si v balících, které poskytovatelé nabízejí, najde desítky kanálů, o které nemá sebemenší zájem, ale bez nich si kabelovou televizi prostě objednat nemůže. Zjednodušit by se měl i přístup výrobců programů k volným kanálům.

Pokud k těmto krokům opravdu dojde, hned od počátku zvítězí drobné nezávislé kabelové sítě, jako je třeba Hallmark Channel, které nemají žádné spojení  s kabelovými, satelitními nebo televizními společnostmi a jen obtížně hledají přístup do balíků velkých poskytovatelů.

Kabeloví poskytovatelé tvrdí, že si kabelovou televizi platí méně než 70 procent Američanů, kteří k ní mají přístup, a že předpokládané regulační kroky jsou příliš razantní. Šéf FCC Kevin Martin však má na kabelové poskytovatele spadeno, v minulosti je opakovaně kritizoval jak za nabízení příliš vysokého počtu stanic, na které se nikdo nekouká, tak i za pravidelné a znatelné zdražování. V tomto ohledu má zcela jistě pravdu, zatímco za posledních 20 let dosáhla inflace téměř 100 procent, ceny kabelového připojení vzrostly o 235 procent. Navíc jsou velké kabelové firmy stále těsněji provázány s velkými producenty programů, což se Martinovi také nelíbí.

13. 12. 2007

Autor: Václav Větvička

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Itálie jedná o přísnějších trestech za zneužití umělé inteligence

Italská vláda jedná o návrhu zákona, podle kterého by za trestné činy spojené s AI nástroji hrozily mnohem přísnější...

 

Avast dostal v ČR pokutu ve výši 351 milionů korun

Avast dostal od českého Úřadu pro ochranu osobních údajů pokutu ve výši 351 milionů korun Důvodem je neoprávněné...

 

Microsoft: Rusko spustilo kampaně cílené na ovlivňování prezidentských voleb v USA

Společnost Microsoft uvedla, že už se na internetu začaly objevovat ruské kampaně, které mají za cíl ovlivnit...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...