Úvod > Články > Otevřený kabelový trh

Otevřený kabelový trh

Americký úřad FCC připravuje rozhodnutí, které slibuje pořádně otřást stojatými vodami trhu s kabelovou televizí. Mělo by konečně dojít k otevření trhu, neboť komise dostala nové pravomoci umožňující omezit ty firmy, jež komise označí jako příliš velké a dominantní.

Jednou z očekávaných regulací bude omezení růstu největších kabelových poskytovatelů, což se bude týkat zejména firmy Comcast Communications a zabránění ostatním ve fúzích. Podle některých náznaků by v budoucnosti nemělo žádné kabelové společnosti patřit více než 30 procent trhu. To by v podstatě zamezilo firmě Comcast kupovat konkurenční firmy a zároveň výrazně omezovalo možnost dalších velkých poskytovatelů, jako je třeba Time Warner, dále růst. Toto nařízení již jednou existovalo, ale před šesti lety jej FCC zrušila.

FCC využije části zákona Cable Communications Act z roku 1984, která mu umožní větší regulační pravomoci. Jedná se především o část nazvanou 70/70, podle které má FCC zvláštní pravomoce ve chvíli, kdy nejméně 70 procent domácností má přístup ke kabelové televizi a nejméně 70 procent z těchto domácností si kabelovou televizi opravdu platí.

Na toto rozhodnutí se těší především malé společnosti, které již dlouho tvrdí, že až dosud neměly zastání. Velké firmy totiž jejich kanály opakovaně odmítají vysílat. Očekává se, že by nákup jednotlivých programů byl pro malé firmy levnější. Další z možností je povinnost prodávat jednotlivé kanály po jednom, čemuž se poskytovatelé urputně brání a tvrdí, že by to vedlo ke zdražení. To je samozřejmě nesmysl, protože každý si v balících, které poskytovatelé nabízejí, najde desítky kanálů, o které nemá sebemenší zájem, ale bez nich si kabelovou televizi prostě objednat nemůže. Zjednodušit by se měl i přístup výrobců programů k volným kanálům.

Pokud k těmto krokům opravdu dojde, hned od počátku zvítězí drobné nezávislé kabelové sítě, jako je třeba Hallmark Channel, které nemají žádné spojení  s kabelovými, satelitními nebo televizními společnostmi a jen obtížně hledají přístup do balíků velkých poskytovatelů.

Kabeloví poskytovatelé tvrdí, že si kabelovou televizi platí méně než 70 procent Američanů, kteří k ní mají přístup, a že předpokládané regulační kroky jsou příliš razantní. Šéf FCC Kevin Martin však má na kabelové poskytovatele spadeno, v minulosti je opakovaně kritizoval jak za nabízení příliš vysokého počtu stanic, na které se nikdo nekouká, tak i za pravidelné a znatelné zdražování. V tomto ohledu má zcela jistě pravdu, zatímco za posledních 20 let dosáhla inflace téměř 100 procent, ceny kabelového připojení vzrostly o 235 procent. Navíc jsou velké kabelové firmy stále těsněji provázány s velkými producenty programů, což se Martinovi také nelíbí.

13. 12. 2007

Autor: Václav Větvička

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

T-Mobile testuje technologii pro internet věcí

NB-IoT už začal operátor testovat v Praze na Roztylech a v lednu se přidá i Mladá Boleslav. To ale není zdaleka...

 

O2 promeňuje své prodejny

Operátor se rozhodl změnit nejenom vzhled, ale i způsob obsluhování zákazníků. Do konce roku takto promění deset...

 

Nový Xiaomi Redmi 5 a 5 Plus míří na trh!

Čínská společnost včera představila nejlevnější telefony své kategorie. Konkurenci tak podstatně ztížila podmínky...

Nejčtenější články

10 věcí, které můžete dělat na Messengeru (a nevíte to)

 

Chatovací aplikace skýtá mnoho tajů, které je možné nanejvýš příjemně využít. Jen jste o nich do teď nevěděli. Dali...

Vánoce 2017: Který z operátorů přišel s lepšími dárky?

 

Operátoři už vyložili karty na stůl, takže můžeme posuzovat, kdo si pro své zákazníky připravil opravdu výhodnou...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v listopadu 2017

 

Zdá se, že se zima dotkla i spojení, protože spolu s teplotami klesá i rychlost internetu. Zatímco v minulých...