Úvod > Články > Otevřený kabelový trh

Otevřený kabelový trh

Americký úřad FCC připravuje rozhodnutí, které slibuje pořádně otřást stojatými vodami trhu s kabelovou televizí. Mělo by konečně dojít k otevření trhu, neboť komise dostala nové pravomoci umožňující omezit ty firmy, jež komise označí jako příliš velké a dominantní.

Jednou z očekávaných regulací bude omezení růstu největších kabelových poskytovatelů, což se bude týkat zejména firmy Comcast Communications a zabránění ostatním ve fúzích. Podle některých náznaků by v budoucnosti nemělo žádné kabelové společnosti patřit více než 30 procent trhu. To by v podstatě zamezilo firmě Comcast kupovat konkurenční firmy a zároveň výrazně omezovalo možnost dalších velkých poskytovatelů, jako je třeba Time Warner, dále růst. Toto nařízení již jednou existovalo, ale před šesti lety jej FCC zrušila.

FCC využije části zákona Cable Communications Act z roku 1984, která mu umožní větší regulační pravomoci. Jedná se především o část nazvanou 70/70, podle které má FCC zvláštní pravomoce ve chvíli, kdy nejméně 70 procent domácností má přístup ke kabelové televizi a nejméně 70 procent z těchto domácností si kabelovou televizi opravdu platí.

Na toto rozhodnutí se těší především malé společnosti, které již dlouho tvrdí, že až dosud neměly zastání. Velké firmy totiž jejich kanály opakovaně odmítají vysílat. Očekává se, že by nákup jednotlivých programů byl pro malé firmy levnější. Další z možností je povinnost prodávat jednotlivé kanály po jednom, čemuž se poskytovatelé urputně brání a tvrdí, že by to vedlo ke zdražení. To je samozřejmě nesmysl, protože každý si v balících, které poskytovatelé nabízejí, najde desítky kanálů, o které nemá sebemenší zájem, ale bez nich si kabelovou televizi prostě objednat nemůže. Zjednodušit by se měl i přístup výrobců programů k volným kanálům.

Pokud k těmto krokům opravdu dojde, hned od počátku zvítězí drobné nezávislé kabelové sítě, jako je třeba Hallmark Channel, které nemají žádné spojení  s kabelovými, satelitními nebo televizními společnostmi a jen obtížně hledají přístup do balíků velkých poskytovatelů.

Kabeloví poskytovatelé tvrdí, že si kabelovou televizi platí méně než 70 procent Američanů, kteří k ní mají přístup, a že předpokládané regulační kroky jsou příliš razantní. Šéf FCC Kevin Martin však má na kabelové poskytovatele spadeno, v minulosti je opakovaně kritizoval jak za nabízení příliš vysokého počtu stanic, na které se nikdo nekouká, tak i za pravidelné a znatelné zdražování. V tomto ohledu má zcela jistě pravdu, zatímco za posledních 20 let dosáhla inflace téměř 100 procent, ceny kabelového připojení vzrostly o 235 procent. Navíc jsou velké kabelové firmy stále těsněji provázány s velkými producenty programů, což se Martinovi také nelíbí.

13. 12. 2007

Autor: Václav Větvička

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Huawei využije data od TomTom, Google Mapy už nepotřebuje

Huawei se stále vypořádává s důsledky sankcí ze strany USA. Ve svých telefonech nemůže využívat aplikace od Googlu...

 

Li-S: baterie, se kterou vám telefon vydrží nabitý 5 dní

Vědci z Monash University v Austrálii by mohli veřejnosti nabídnou nejúčinnější lithium-sírovou baterii na světě. Je...

 

Chrome a Firefox budou blokovat žádosti webů o zasílání notifikací

Většinu uživatelů obtěžuje, když na ně po otevření webové stránky vyskočí žádost o povolení notifikací. Chrom a...

Nejčtenější články

Výpadky signálu DVB-T2: Co je způsobuje a jak je řešit?

 

V Česku se pomalu vypíná televizní vysílání ve formátu DVB-T a nahrazuje ho nový standard DVB-T2. Někteří uživatelé...

Přechod komerčních stanic na DVB-T2 v Praze se odkládá

 

V noci na dnešek mělo dojít k vypnutí komerčních stanic ve formátu DVB-T v Praze a Středočeském kraji. České...

DIGI TV už můžete bez set-top boxu sledovat i na Android TV

 

DIGI TV krátce před Vánocemi představila novou aplikace pro televize s Androidem. Pokud máte tento operační systém...