Úvod > Články > Technologické zákulisí interaktivní televize

Technologické zákulisí interaktivní televize

Základem ITV je buď digitální TV přijímač nebo běžná analogová TV, která potřebuje přídavné zařízení (STB). Digitální TV nebo STB se připojuje k širokopásmové přípojce. K STB lze připojit i další zařízení, typicky počítač nebo telefon. Komunikace probíhá na bázi komunikačního protokolu IP. Vzhledem k typickému způsobu přenosu IP paketů stylem best effort musí provozovatel ve své síti implementovat mechanizmy kvality služby (QoS) pro upřednostnění citlivějších typů provozu, mezi něž patří především interaktivní aplikace a video/audio aplikace v reálném čase.

Je tedy zřejmé, že kromě klasických hráčů na poli TV businessu se zde otevírá značné pole působnosti pro provozovatele sítí, tedy telekomunikační společnosti. Kromě toho si přijdou na své také poskytovatelé hostingu VAS, distributoři příslušného softwaru (softwarové platformy, middleware, aplikace i nástroje pro tvorbu obsahu), poskytovatelé interaktivních a inzertních služeb, poskytovatelé interaktivní komunikace (ISP, mobilní provozovatelé) a řada dalších.

TV v novém kabátku díky digitalizaci

Digitální televize se pomalu začíná ujímat na trhu. První generaci ale někteří přirovnávají k Holywoodských hvězdičkám: krásné, štíhlé, roztomilé, ale nepříliš inteligentní. Ale už se na svět derou modely druhé generace (např. od Hitachi, LG a Philips), které již pobraly dost inteligence, aby mohly hrát významnější roli v domácí zábavě, a to díky pevným diskům pro ukládání obsahu a podpoře IPG (Interactive Program Guide). Pevné disky většinou souvisejí s potřebami elektronického průvodce programem, ale již se objevují zařízení s 80 GB disky, což už slibuje opravdu úložný prostor pro ukládání staženého videa pro pozdější shlédnutí.

O procesu digitalizace u nás a v Evropě se toho již napsalo hodně, proto nemá smysl zde opakovat známá fakta. O zájmech různých hráčů a často zdůrazňovaném nezájmu koncových uživatelů se také leccos napsalo. V každém případě odkládat digitální vysílání zřejmě neprospěje nikomu a rozhodně nevyřeší začarovaný kruh, kdy uživatelé nevolají po něčem, co neznají a co si musí nejprve vyzkoušet, aby dali vydělat všech zainteresovaným poskytovatelům a provozovatelům.

O rozvoj možností uplatnění TV v domácích sítích se mimo jiné zasazuje organizace Consumer Electronics Association (CEA), která koncem loňského roku schválila specifikace pro řízení audio a video prvků v domácnosti právě prostřednictvím TV obrazovky, kde se zobrazuje stav zařízení, a dálkového ovladače. Nová technologie CEA-2027 používá příkazy protokolu HTTP pro přístup a řízení zařízení jako počítačů nebo digitálních video přehrávačů (DVR), propojených do sítě, zatím po rozhraní typu IEEE 1394 (FireWire/iLink); podpora Ethernetu má brzy následovat. Nová specifikace nemá nijak omezovat výrobce zařízení a bez problémů umožňuje u přizpůsobení uživatelského rozhraní na TV obrazovce.

Doporučené zdroje

Interactive Television Alliance

21. 1. 2005

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Itálie jedná o přísnějších trestech za zneužití umělé inteligence

Italská vláda jedná o návrhu zákona, podle kterého by za trestné činy spojené s AI nástroji hrozily mnohem přísnější...

 

Avast dostal v ČR pokutu ve výši 351 milionů korun

Avast dostal od českého Úřadu pro ochranu osobních údajů pokutu ve výši 351 milionů korun Důvodem je neoprávněné...

 

Microsoft: Rusko spustilo kampaně cílené na ovlivňování prezidentských voleb v USA

Společnost Microsoft uvedla, že už se na internetu začaly objevovat ruské kampaně, které mají za cíl ovlivnit...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...