Úvod > Články > TV on demand

TV on demand

Podle zprávy společnosti Informa Media, „On-demand TV“, svět zažívá druhou vlnu zájmu o TV na vyžádání, po určité vlně odehrávající se v letech 2000/2001, kterou ukončila všeobecná recese. Do roku 2010 má být mezi zákazníky služeb VoD (Video on Demand) a NVoD (Near Video on Demand) 327 miliónů domácností, přeloženo do srozumitelnějšího „čísla“: asi třetina všech domácností s TV přijímačem na světě. Obrat z těchto služeb má dosáhnout 9,6 miliardu euro. V současnosti je zatím napojeno na video služby jen asi 109 milionů domácností. Největší podíl domácností i příjmů z video služeb se předpokládá v USA. Evropa spolu s USA mají dohromady spolknout asi 85% celkového video trhu.

V nejbližších několika letech bude pokračovat na straně uživatelů zájem o digitální vysílání a digitální kabelové služby pro tradiční služby PPV (Pay Per View) pro sportovní přenosy a NVoD pro sledování filmů. Teprve po pěti letech se předpokládá nástup skutečného VoD, kdy si uživatelé budou kupovat tituly podle zájmu. VoD pak budou podporovat jak kabelové a DSL přípojky, tak samozřejmě nastupující FTTH nebo TV po elektrických rozvodech. TV přes DSL se zatím zkouší, ale např. italský Fastweb již nasadil TV/DSL do své komerční nabídky. Jinak obecně média na vyžádání se mohou k zákazníkům dostat i dalšími způsoby: přes pevné bezdrátové sítě, mobilní sítě 3G, DTT apod. Jednotlivé technologie mají ale své možnosti a svá technická omezení související s podporou VoD.

Z pohledu dodavatelů serverů jsou technické rozdíly mezi kabelovými a telekomunikačními sítěmi zcela minimální pro přenos videa na vyžádání. Kabeloví provozovatelé postupně přecházejí na transportní infrastrukturu s IP přes Ethernet, takže kabelové sítě pak vypadají velmi podobně jako sítě s DSL. Rozdíl je ale v centralizovanosti: zatímco sítě pro video přes DSL jsou decentralizované, kabelové sítě jsou naopak centralizované. A kabeloví provozovatelé také často volí dedikovanou síť pro video než míchání datového a video provozu v jedné síti. Telekomunikační provozovatelé mají navrch v možnostech realizovat video a data prostřednictvím IP v jedné síti a mají možnost také poslat mediální provoz přesně na toho uživatele, který si jej vyžádal, na rozdíl od stylu broadcast v kabelových sítích. To ale může být současně určitá nevýhoda, protože TV vysílání je zákazníky vnímáno jako nezbytná součást video služeb, nejen VoD. V jiných než technických oblastech mají ale kabeloví provozovatelé docela určitě navrch, protože mají dlouholeté zkušenosti s nabídkou obrazových služeb.

VoD a NVoD se budou na konci dekády zhruba dělit o podíl na trhu. Čtvrtinu domácností má podle předpovědí tvořit NVoD prostřednictvím digitálního vysílání, 6% VoD po kabelu a pouze 5% VoD po DSL. Domácnosti s kabelovým a satelitním příjmem jsou a ještě chvíli zůstanou věrné službám jako PPV a NVoD, než je dokáže zaujmout „pravé“ VoD. Digitalizace domácností a kabelových sítí umožní NVoD v masovém měřítku. Počet domácností, které budou moci přijímat NVoD signály se má do roku 2010 ztrojnásobit. V Evropě má letos využívat VoD služby necelého ¾ miliónu domácnostní, s prognózou dosažení 8 miliónů do konce roku 2010. TV jako taková není ve srovnání s jinými službami v typické trojkombinaci služeb nijak lukrativní, VoD to ale může výrazně změnit.

 

26. 1. 2005

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Itálie jedná o přísnějších trestech za zneužití umělé inteligence

Italská vláda jedná o návrhu zákona, podle kterého by za trestné činy spojené s AI nástroji hrozily mnohem přísnější...

 

Avast dostal v ČR pokutu ve výši 351 milionů korun

Avast dostal od českého Úřadu pro ochranu osobních údajů pokutu ve výši 351 milionů korun Důvodem je neoprávněné...

 

Microsoft: Rusko spustilo kampaně cílené na ovlivňování prezidentských voleb v USA

Společnost Microsoft uvedla, že už se na internetu začaly objevovat ruské kampaně, které mají za cíl ovlivnit...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...