Úvod > Články > Jsou operátoři ke svým zákazníkům féroví?

Jsou operátoři ke svým zákazníkům féroví?

Český telekomunikační úřad se podíval na zoubek českým operátorům. Řídí se společnosti nařízeními úřadu nebo v této oblasti mají ještě co dohánět? ČTÚ se v návaznosti na zveřejněná doporučení týkající se účastnických smluv rozhodl zanalyzovat smluvní dokumentaci všech tří síťových mobilních operátorů a jednoho poskytovatele připojení k internetu.

Jsou operátoři ke svým zákazníkům féroví?

Analýza má zjistit, jestli se naší operátoři chovají ke svých zákazníkům fér. Spotřebitelský semafor, který je výstupem analýzy vypovídá o tom, že ne všichni se požadavky úřadu zcela řídí.

Úřad zkoumal vždy nejnovější podmínky daného poskytovatele služeb. Analyzoval smluvní podmínky O2 účinné od 1. 9. 2015 do 14. 12. 2015, T-Mobile od 26. 1. 2014, Vodafone od 5. 1. 2016 a UPC od 15. 1. 2016.

Spotřebitelský semafor ČTÚ

O2

Spotřebitelský semafor vypovídá o tom, že operátor O2 vykazuje znaky neurčitosti, nesrozumitelnosti či neúplnosti hned ve čtyřech bodech. Jedná se o strukturu smluvních dokumentů, automatické prodlužování smluv, smluvní pokuty a  jednostranná změna smlouvy a způsob vyrozumění účastníka o této změně.

Naopak doporučení ČTÚ respektuje nebo dokonce obsahuje i další prospotřebitelská ujednání nad rámec zákona, ve dvou bodech. V možnosti vyzkoušení služby a informacích o termínech a způsobu vyúčtování.

T-Mobile

T-Mobile zcela nesplňuje podmínky úřadu ve třech bodech, a to ve sjednávání smluv prostředky komunikace na dálku a mimo prostory obvyklé k podnikání, automatickém prodlužování smluv a jednostranné změně smlouvy a způsobu vyrozumění účastníka o této změně.

Doporučení ČTÚ respektuje a zařazuje prospotřebitelská ujednání nad rámec zákona v pěti bodech. Jedná se o možnost vyzkoušení služby, informace o termínech a způsobu vyúčtování, vrácení nevyčerpaného kreditu z předplacených služeb, způsob uplatnění reklamace a reklamační řízení a výpověď smlouvy a úhrady spojené s předčasným ukončením smlouvy.

Vodafone

Vodafone se zcela podmínky úřadu neřídí dokonce v šesti bodech. Znaky neurčitosti nebo nesrozumitelnosti úřad našel ve struktuře smluvních dokumentů, sjednávání smluv prostředky komunikace na dálku a mimo prostory obvyklé k podnikání, automatickém prodlužování smluv, smluvních pokutách, jednostranné změně smlouvy a způsobu vyrozumění účastníka o této změně a ve výpovědi smlouvy a úhrady spojené s předčasným ukončením smlouvy.

Naopak s respektováním podmínek a zařazením ujednání ve prospěch zákazníka nad rámec zákona Vodafone šetřil. ČTÚ považuje za takovéto pouze čtyři body, a to možnost vyzkoušení služby, informace o termínech a způsobu vyúčtování, převod a čerpání volných jednotek a způsob uplatnění reklamace a reklamační řízení.

UPC

A jak je na tom poskytovatel internetu UPC? Zde úřad našel nesrovnalosti ve čtyřech bodech. V automatickém prodlužování smluv, ve smluvních pokutách, jednostranné změně smlouvy a způsobu vyrozumění účastníka o této změně a ve výpovědi smlouvy a úhrady spojené s předčasným ukončením smlouvy.

Závěr

Z analýzy vyplývá, že stále mají poskytovatelé služeb na čem pracovat a co zlepšovat. Spokojenost zákazníka je v tuto chvíli podle analýzy nejdůležitější pro společnost T-Mobile, která respektuje doporučení ČTÚ, popřípadě jeho návrh smlouvy obsahuje i některá další prospotřebitelská ujednání nad rámec zákona, v pěti bodech smluvní dokumentace. Doufejme, že si z T-Mobilu vezmou příklad i další operátoři a příští analýza bude pro spotřebitele přívětivější.

21. 12. 2015

Autor: Redakce DSL.cz

Témata

O2připojení k internetuT-MobileVodafone

Sdílejte

Související nabídka

Tarif
Poskytovatel
Cena za měsíc
 
Cena za měsíc: 449 Kč
Cena za měsíc: 748 Kč

Přečtěte si také

 

Přechod k jinému operátorovi bude od dubna snazší

Poslanci minulý týden schválili novelu Zákona o elektronických komunikacích, která má zákazníkům ulehčit odchod od...

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v srpnu 2019

V srpnu průměrná rychlost Wi-Fi internetu klesala. U mnoha poskytovatelů jsme zaznamenali propady i v desítkách...

 

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v srpnu 2019

Jak rychle se surfovalo v srpnu? Nabízel váš poskytovatel internetu lepší a rychlejší připojení než ostatní...

Nejčtenější články

T-Mobile od září nabídne tarif s neomezenými daty

 

Po úspěšném neomezeném datovém létě se T-Mobile rozhodl, že internet bez limitu budou moci zákazníci využívat i...

O2 nezvládá zájem diváků o fotbal

 

V úterý odehrála v rámci 4. předkola Ligy mistrů pražská Slavie utkání s rumunskou Kluží. Zákazníky O2 TV, kteří si...

5 mýtů o nabíjení telefonu. Co děláte špatně?

 

Většina smartphonů vydrží na jedno nabití den nebo dva. Pokud ale nejste s výdrží svého telefonu spokojení, může to...