Úvod > Články > Rozhovor: Zeptali jsme se, co je to Internet HD

Rozhovor: Zeptali jsme se, co je to Internet HD

Máte představu, co je Internet HD? Zajímá vás, proč vlastně vznikl Smart Box? A co je pro O2 při zvyšování rychlosti prioritní? Zeptali jsme se Tomáše Křešťáka z datového servisu na detaily změn, ke kterým v O2 od 1. září došlo a co to bude pro nové i stávající zákazníky znamenat.

Rozhovor: Zeptali jsme se, co je to Internet HD

Proč jste k názvům tarifů přidali koncovku HD?

Všímali jsme si, k čemu vlastně naši zákazníci internet používají. Tím myslíme především laiky, kteří neznají detaily užívání internetu, nevědí, co je download, upload a neorientují se ve službách internetu. Chceme jim názvem přiblížit, k čemu internet slouží a jaké má kvality. To, co internetu v dnešní době vládne a co je nejdůležitější jsou videa. Jejich streamování, youtube samotný i youtubeři a internetové televize jsou vlastně polovina provozu celého internetu. 

A jak to odráží celkovou kvalitu internetu?

Celkově to s sebou přináší nové požadavky. Dříve nezáleželo na tom, jestli jste stahovali hodinu nebo pět hodin, na to, že je komunikace o něco pomalejší, ale jakmile se vám začalo zasekávat video, tak jste okamžitě poznali, že se zhoršuje kvalita internetu. Obzvlášť objeví-li se ty tolik nenáviděné hodiny. Představte si, že sledujete televizní přenos, fotbalista se napřahuje a vy místo gólu uvidíte hodiny. Zákazník se pak ptá: Kdo za to může? A hned si i odpoví: Poskytovatel. Nechápe, že kvalita videa je nižší třeba i proto, že je někde v internetu užší pásmo. A za to my nemůžeme.

A jak by to měl řešit Internet HD, pokud není chyba na vaší straně?

Chceme pomáhat zákazníkům řešit problém takzvaně end to end. Proto se ptáme: Zákazníku, my ti službu dodáváme v pořádku, není problém v modemu? Zákazníku, nemáš problém s Wi-Fi? Nejsi daleko od přípojky? Nemáš přetíženou síť? Nenapíchl se na tvou Wi-Fi soused? Nehádá se tvoje pásmo s jiným pásmem? Funkce virtuálního technika je, aby řešil takové problémy. Abychom některé z těchto problémů vyřešili elegantně a jednorázově, vynalezli jsme třeba Smart Box. A tak postupujeme dál. Takže Internet HD znamená i to, že pomáháme zákazníkovi s připojením, ať už je problém na naší straně nebo ne. 

 

Můžete uvést nějaký příklad takové pomoci?

Klasickým příkladem je třeba loňský výpadek Googlu. Většina lidí měla za to, že jim přestal fungovat internet. Dokonce i někteří odborníci těžko zjišťovali, co se vlastně děje. S Google prohlížečem je totiž spojena i spousta aplikací na pozadí. O2 pak jako první, a za to nás pochválila i konkurence, během asi 20 minut našel náhradní cestu. Identifikace problému i jeho řešení, to vše bylo neskutečně rychlé. Některým poskytovatelům nefungoval internet v řádu hodin. To je to, co dáváme zákazníkům na pozadí v rámci kvality našich služeb.

Pozná zákazník kvality O2 ve srovnání s jiným operátorem? Je nějaký způsob, podle kterého rozezná Internet HD?

Zákazníci to většinou nepoznají. Pro ně internet buď funguje dobře nebo špatně. Pro nás jsou tak důležité dvě věci: Řešit se zákazníkem i problém mimo „trubku“ přes kterou mu dodáváme internet. Zeptám se vás: vy sama zjistíte, jakou kapacitu internetu máte a kde je třeba úzké hrdlo pro přenos?

Ne, to zjistím těžko.

Tak vidíte. To neumí ani většina zaměstnanců telekomunikační firmy. Tak to nemůžeme chtít ani po našich zákaznících. Za druhé se staráme, aby byl content dodaný zákazníkovi v té nejvyšší možné kvalitě. To například znamená, že pracujeme na pozadí tak, aby se Google netahal z Ameriky, ale aby byl umístěný v naší síti. Ale nejde tu jen o Google, týká se to i ostatního obsahu.

 

Jak funguje HD Internet v praxi?

O2 ukládá většinu video obsahu do vlastní sítě v Česku. Díky tomu je cesta uživatele k obsahu kratší. A právě díky tomu, že data neputují přes celý svět, může O2 garantovat HD kvalitu. 

Zákazník s internetem O2

HD video v síti O2

Zákazník s jiným internetem

HD video mimo síť O2

Protože rychlost není jediným faktorem kvalitního internetu. Pokud před sebou máte dalekou cestu a ucpanou silnici, rychlé a kvalitní auto je vám k ničemu. S O2 jste v tuzemsku. Jinými slovy: před vámi je krátká vzdálenost a volná silnice.

 

Zmiňujete Google. Vy jste spolu začali spolupracovat? V čem spočívá vaše spolupráce?

Spolupracujeme, ale smlouva nám bohužel neumožňuje mluvit o detailech. Ale co můžu říct je, že máme teď bezprecedentně jako jediní v ČR content umístěný tak, že ho dodáváme zákazníkovi v optimální kvalitě. 

Mají tyto výhody pouze noví zákazníci nebo pamatujete i na ty stávající? Budou přecházet na rychlejší a kvalitnější internet automaticky a zdarma?

Stávající zákazníky převádíme na nový internet postupně, všechny je totiž musíme obvolávat ve volných servisních oknech. A abychom to neměli tak jednoduché, pletou se nám do toho i legislativní změny v rámci ZoEK (Novela zákona o elektronických komunikacích, pozn. redakce). Takže našimi hlavními úkoly je teď zrychlovat kde to jen jde, upozorňovat na to stávající zákazníky, zjišťovat, jestli všechno funguje, jak má a snažit se třeba i identifikovat, zda někde nejsou utržené dráty. Jako součást naší služby virtuálního technika nabízíme i výjezd k zákazníkovi.

Snažíte se pro lepší kvalitu internetu prodávat Smart Box zákazníkům co nejvíce? Je to vás hlavní cíl?

Smart Box je jenom další možnost. Pokud mají zákazníci velký barák a Wi-Fi do nějakého jeho koutu nedosáhne, je velká možnost, že díky Smart Boxu se tam dostane, protože má úžasně silný signál. Takže zákazníkům ho určitě nevnucujeme. Nabízíme ho spíš jako jedno z řešení, když víme, že problémem je signál. Smart Box má navíc ještě další užitečné funkce, takže pokud zákazníka zajímá například i zabezpečení domu, nabídneme mu ho. Je navržený tak, aby řešil ty nejčastější problémy, které máme nebo známe. Protože když má problém zákazník, je to i náš problém.

O2 Internet HD

Funguje Internet HD i se starším modemem?

Funguje. Smart Box není součástí služby samotné. Je to náš vlastní hardware, který jsme vyvinuli pod naším jménem, funguje pod naší sítí, ale nemá přímé spojení s konkrétním tarifem. Internet HD funguje ve všech verzích i na ostatních modemech.

Proč máte v nabídce tarifů maximální rychlost 100 Mb/s, když CETIN už komunikuje 250 Mb/s?

Tak vysoká rychlost je zatím jen na velmi omezeném množství míst. Běžně se zákazník dostane nanejvýš na 50 nebo 100 Mb/s. My nyní máme za cíl zrychlit co nejvíce domácností na 20 Mb/s. To je pro nás prioritní, protože při takové rychlosti budou fungovat videa v HD kvalitě. Je to vlastně podobně jako u aut. Mám auto, které jede maximální rychlostí 200 km/h a pořídím si auto, které jede 220 km/h. Je to vážně takový rozdíl? 

Navíc pokud potřebuje mít zákazník dedikovaných a garantovaných 100 Mb/s, pořizuje si úplně jiné služby, volí internet přes optiku, je to zkrátka úplně jiná cílová skupina. Ano, ve všech domácnostech se bude kapacita navyšovat, ale postupně. Jednou to bude třeba i rychlost 1 000 Mb/s, já si třeba pamatuju 64 Kb/s. V dnešní době je rychlost, při které vše funguje, 20 Mb/s. A to je pro nás důležité.

A jaká je rychlost internetu u vás doma?

Zjistěte, jestli pro vaši adresu neexistuje lepší řešení:

Zadejte ulici, číslo popisné a obec.

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami

Zanechte nám platný kontakt a operátor Vás bude kontaktovat.

Probíhá ověřování

Probíhá ověřování

9. 10. 2017

Autor: Redakce DSL.cz

Témata

digitální televizeO2O2 TVpřipojení k internetu

Sdílejte

Související nabídka

Tarif
Poskytovatel
Cena za měsíc
 
Cena za měsíc: 499 Kč
Cena za měsíc: 549 Kč

Přečtěte si také

 

Co Česko zajímalo v roce 2017 ze všeho nejvíc?

Rok pomalu končí a kromě toho, že všichni rekapitulujeme své životy, rekapituluje i Google nejčastěji pokládané...

 

DVB-T2 má kromě jižních Čech už celá republika

Na konci listopadu mohlo nové digitální televizní vysílání přijímat 94 % populace, nyní se však rozšířilo už i do...

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v listopadu 2017

Rychlost Wi-Fi internetu je tento měsíc plná zvratů, zejména co se týče porovnání mezi jednotlivými kraji. Celkově...

Nejčtenější články

10 věcí, které můžete dělat na Messengeru (a nevíte to)

 

Chatovací aplikace skýtá mnoho tajů, které je možné nanejvýš příjemně využít. Jen jste o nich do teď nevěděli. Dali...

Vánoce 2017: Který z operátorů přišel s lepšími dárky?

 

Operátoři už vyložili karty na stůl, takže můžeme posuzovat, kdo si pro své zákazníky připravil opravdu výhodnou...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v listopadu 2017

 

Zdá se, že se zima dotkla i spojení, protože spolu s teplotami klesá i rychlost internetu. Zatímco v minulých...