Do diskuse momentálně není možné vkládat příspěvky. Děkujeme za pochopení.
Úvod > Diskuse > Obecná diskuse > DSL přes LLU....blýská se na lepší časy?

DSL přes LLU....blýská se na lepší časy?

Mr.Lupík (18.3.2004 08:52:30)

Citace z článku na lupa.cz:"Telenor Networks naznačily další podrobnosti o svém pilotním projektu nasazení xDSL technologií na zpřístupněné místní smyčky. Nabízet hodlá ADSL a SDSL, bez omezení objemu dat, s agregací 1:30, 1:4 a 1:1, a se smluvní garancí kvality a minimální rychlosti. Účast v pilotním projekt již přijali prakticky všichni velcí alternativní operátoři." CO vy na to?

Miroslav Šilhavý (18.3.2004 08:58:20)

Asi to vyřeší hodně firmám problémy s tím, jak se připojit o něco levněji, než pronajmutím okruhu od Telecomu; pro domácí uživatele bych nepočítal v nejbližší době s jakýmkoliv přínosem...

kcg (18.3.2004 10:36:30)

Libi se mi Vas Pragocentrismus pane Silhavy. :-) Ano LLU bude skutecne jen v Praze, takze veskere nadeje plati jen pro tuto jednu lokalitu v CR. Ostatni muzou jen doufat, ze CTc bude dale rozsirovat ridke rady svych DSLAMu po celem uzemi CR. Preji pekny den, Karel

Miroslav Šilhavý (18.3.2004 10:40:21)

Ano, ale dokazuje to, že možné to je; a také to, že ADSL od Telecomu není tak úplně mimo mísu, když se nevyplatí nikomu se mu snažit konkurovat. Nejsem pragocentrista; ba naopak si myslím, že je správné, že ADSL stojí v celé ČR stejně. Sice my, pražáci, tím dotujeme odlehlá místa, ale je to to nejmenší, co se dá pro rozvoj netu u nás udělat.

kcg (18.3.2004 10:56:47)

A nebo to dokazuje nesmyslnou vysi poplatku za LLU? ad pragocentrista: to mi pripomina nesmyslne skazky z dob minula o tom jak morava/slezsko dotovaly prahu.... Ale jinak ano, jsem rad, ze do toho Telenor sel, neb pokud vytvori tlak na cenu v Praze a Telecom bude muset zlevnit aspon agregaci 1:20, tak to predpokladam zlevni na celem uzemi CR, coz je jen dobre. Karel

Miroslav Šilhavý (18.3.2004 11:48:26)

Nevím, nemám jak posuzovat opodstatněnost výše poplatku LLU; nechám to na tom, kdo k tomu má potřebné informace - ČTÚ.

Vladimir T (18.3.2004 19:31:51)

A vy si myslite, ze CTU je objektivni? Nerikam ze ne, jen se ptam na vas nazor... mate pocit, ze srovnavani omezenych a neomezenych linek a podobne zbesilosti se daji nazvat objektivni zhodnoceni? Opet nerikam, ze ne.

Miroslav Šilhavý (18.3.2004 19:41:51)

Nevím, nemohu posoudit... Vzhledem k tomu, že není způsob jak proti ČTÚ jít a mít více informací, nemohu to vnímat jinak, než že objektivní je a s tím pracovat :( Myslím si, že ČTÚ se snaží, ale že v tak přeregulovaném prostředí se další regulace prosazují špatně; myslím že by bylo vhodné určité regulace uvolnit a určité zpřísnit. Tím narážím např. na to, že stále máme dnes již zbytečnou univerzální službu, která dává Telecomu do ruky pádný argument v prokazování svých nákladů.

Pavel (18.3.2004 19:46:39)

Studie CTU byla lziva a zmanipulovana, aby zakryla skutecnost ze mame nejdrazsi a nejhorsi ADSL v Evrope (az na cca 2 vyjimky). CTU na prikaz Telecomu/vlady umele protahuje rozhodnuti o propojeni. Uz od vanoc zde mohli jednotlivi ISP sami urcovat objemy dat i agregaci. Nas CTU je velmi objektivni a nestranny po vsech strankach.

Vladimir T (18.3.2004 19:51:54)

Nedovoluji si odhadovat, jestli mate pravdu zda nikoliv. Kazdopadne se ale zeptam - je nejaka moznost se stavem CTU, pokud je takovy, jaky rikate, neco delat?

Pavel (18.3.2004 20:06:20)

Ono staci najit si tak dve hodinky a sam si podrobneji projet ceniky a parametry ADSL Evropskych statu, a pak to srovnan se studii CTU, ktera je tam stale na webu. Zjistite ze vetsina statu, kde je ADSL drasticky levnejsi jsou vynechany, pripadne jsou srovnavany drahe firemni tarify s nasimi domacimi apod. Ale co vic - zjistite ze ADSL s 10 GB u nas je o mnoho drazsi nez ADSL s neomezenym objemem dat vsude v Evrope. Doporucuji si osobne ty ceniky projit a udelejte si nazor sam. Myslim ze jedina moznost je durazna medializace. V nasich koncicnach bohuzel e-novinari "zvani" o kdejake pitomosti, a pojmenovani tech nejzavaznejsich nepravosti se v zaplave dilcich "pitomosti" a nepodstatnosti jaksi vytraci.

Miroslav Šilhavý (18.3.2004 20:08:49)

Nojo, jenže jsou zase srovnávány proti IOL, který je u nás také nejdražší; jinak bys musel srovnávat např. ke GTS, Tiscali atd... A zase by to vypadalo jinak.

Pavel (18.3.2004 20:16:01)

Ne to by bylo jen kosmeticky jinak. Kdybychom srovnávali přesně jak jsi řekl - s GTS, Tiscali - výsledek by byl naprosto tentýž. Uvědom sim že funkční tarif s neomezeným objemem dat díky diktátu Telecomu u nás neexistuje - všechno to jsou jen "maskované" limitované přípojky. Snad jen to co nabízí GTS se ještě trošku vzdáleně podobá lince se skutečně neomezeným objemem dat. Výsledek studie by byl přesně tentýž při srovnání s kterýmkoliv českým ISP.

Miroslav Šilhavý (18.3.2004 20:16:57)

Na limit můžeš zapomenout a srovnávat jen agregaci - limit GTS a Tiscali "zadotovali".

Pavel (18.3.2004 20:21:37)

Ne vůbec ne, hlavními srovnávacími parametry jsou právě limit, agregace a rychlost. Tj. platí to, že všude je ADSL s neomezeným objemem dat levnější než naše tvrdě omezené 10 GB dat, navíc s agregací jaká je.

Miroslav Šilhavý (19.3.2004 07:40:26)

Podívej Pavle, agegace sama o sobě je limitující faktor; datový limit je jen věc, která ovlivňuje cenu; právě proto také GTS a Tiscali mohli rozpočítat náklady za data nad limit a nabídnout neomezená data; limit neomezuje fyzicky, agregace ano.

Miroslav Šilhavý (18.3.2004 19:53:00)

Pokud tohle máš z článku Miloše Sovy, tak věz, že on ten svůj článek také psal tendenčně naladění přesně na druhý pól.

Pavel (18.3.2004 20:01:47)

Ne nemam, to jsou bohuzel fakta. Musim rict ze clanky Milose Sovy jsou jeste vuci realite, chovani Telecomu a CTU velmi mirne, uhlazene az ohleduplne.

Miroslav Šilhavý (18.3.2004 20:06:56)

Vidíš, já si to nemyslím. Např. Miloš naprosto odmítá porovnávat ADSL v přepočtu na obyvatele a se srovnanou dobou od startu; pak bys viděl, že na tom nejsme ani tak zle; průměr.

Pavel (18.3.2004 20:19:13)

Vidíš a to zcela chybně bereš jako obhajobu. Kdo asi za to může že dobou startu jsme zaspali celou civilizovanou Evropu? Odpověď je jednoduchá - opět Český Telecom, kterému bylo ADSL hodně proti srsti a jeho spuštění protahoval a komplikoval na maximum. Takže sorry, Telecom tuto situaci zpackal sám, tak se teď nemůže ohánět tím, že v jiných státech bylo z počátků ADSL taky dražší. Měl ho mít dražší tehdy jako ostatní. Teď je jeho dražší cena neomluvitelná.

Miroslav Šilhavý (19.3.2004 07:41:31)

Tak to prostě bývá. Služba se zavede, lidi objednávají, používají, platí a cena jde pomalu dolů. Na tom nic nezměníš; a až na vyjímky to tak bývá vždy.

Hanz (19.3.2004 09:39:41)

Ale zase jste přeskočil ten důležitý fakt, že za pozdní rozjezd ADSL může Telekom!!! A s tou rychlostí rozjezdu, myslím že najdem státy kde na tom byly hůř, ale i státy které na byly mnohem mnohem lépe. Ale při použití tohoto argumentu zapomínate na jednu moc důležitou věc! a tou je že se Telekom mohl poučit od ostatních a použít např. osvědčené technologie, což ti průkopníci nemohli protože logicky nebylo od koho sbírat zkušenosti. Pro naši škodu jak je vidět se Telekom tímto neřídil. Doporučil bych Vám více rozmýšlet než používat takovéto argumenty.

Miroslav Šilhavý (19.3.2004 09:47:40)

Nic to nemění na faktu, že spuštění takovéto služby na začátku stojí určité nemalé penzum peněz, které je potřeba v rozumné době od začátku získat zpět. Kde berete tu troufalost prohlásit, že za pozdní spuštění ADSL může Telecom? Copak je jeho povinnost ho vůbec spouštět?

Hanz (19.3.2004 10:48:00)

Tu trofalost beru s faktů kterej si myslím že jsou snad všem známé! Nebo snad ne??? 1. Plán s ISDN a zamítnůtí (odložení ADSL na pozdějc), toto proběhlo v CTc a následek je takový že o pár let později ohlašuje CTc broadband připojení pomocí ADSL jako světový boom! :-))) (Neříkejte pane Šilhavý že o těchto faktech nevíte a že nevíte kteří lidé to v tehdejším CTc prosazovali. 2. Myslím že není jiné společnosti než CTc, která měla možnost za státní peníze toto realizovat takový to mamutí projekt, nemyslíte?

Miroslav Šilhavý (19.3.2004 10:54:30)

Ale pořád kde berete to přesvědčení, že má Telecom vůbec povinnost nějaké ADSL provozovat??? Je snad součástí univerzální služby? Pochopte už jednou, že k ADSL ho nic nenutí a proto na celé ADSL musíte nahlížet ne jako na nějakou samozřejmost ale na službu, která je fajn že tu je!

Hanz (19.3.2004 11:01:53)

Já nevím z jakého pohledu se na to dívate, ale z ekonomického určitě ne. Vemte si že v hlasovém volání CTc ujíždí vlak a není vidět že by s tím něco chtěli dělat ba naopak chcou zdražit poplatek za pronájem tel. přípojky! Co se týče internetu tak je tomu úplně stejně, viz. eurotel, T-mobile, Telenor, atp. Můžete nám říct z jakého pohledu obhajujete strategii firmy CTc??? (Doufám, že ne z toho jak se to dle čísel z výroční zpáv CTc ukazuje že velká část finančních prostředků jde jinam (platy, auta, atp.) a ne na rozvoj firmy.) Velmi rád bych znal a myslím že všichni Váš názor. Děkuji

Miroslav Šilhavý (19.3.2004 11:11:58)

Neobhajuji strategii Telecomu a sám ji nechápu. Jen bezvýhradně respektuji jejich právo si ji dělat tak, jak uznají za vhodné; a já sám pak buďto od nich objednám nebo neobjednám.

Hanz (19.3.2004 11:22:05)

Ano s tím se dá souhlasit né v současné situaci, ale až bude CTc privatizován, aby měli všichni rovné podmínky! To dnes není takže si myslím že právem chci já a ostatní od CTc jiné služby než nám nabízí!

Miroslav Šilhavý (19.3.2004 11:39:18)

Po právní stránce není žádný rozdíl mezi tím, jestli 51% vlastní stát nebo někdo jiný.

Vladimir T (19.3.2004 14:22:57)

Po pravni strance by nemel byt, coz ale neznamena, ze neni. Je napriklad dost dobre mozne, ze CTU byl shovivavejsi. Ale je to pouze uvaha nepodlozena fakty...

Miroslav Šilhavý (19.3.2004 14:30:00)

Mno právě; a tedy není na tom co a především _jak_ řešit a musíme vycházet z toho, co je.

Vladimir T (19.3.2004 15:47:43)

Co resit by bylo, co se tyce zpusobu reseni, s tim uz to bude horsi. Souhlasim.

Miroslav Šilhavý (19.3.2004 15:48:51)

Přesně právě proto se tu nezabývám bezzubou kritikou Telecomu... To jen tak na vysvětlenou...

Hanz (19.3.2004 10:57:10)

CTc měl dost prostředků i času a k tomu ještě podporu ze strany státu na to aby se více věnovali této problematice. (mám na mysli připojení na internet). Ale když se podíváte na jejich strategii za posledních deset let a pročtete si jejich vyroční zprávy, tak jak z ekonomického tak z technologického hlediska je vidět že společnost se tímto směrem ubírat nechtěla a to sou fakta obecně známá, které nikdo čili ani vy pane Šilhavý nezměníte.

Miroslav Šilhavý (19.3.2004 10:58:56)

Ano, nechtěli se tímto směrem vydávat; ale to je přeci jen jejich rozhodnutí, do strategie jakékoliv firmy nemá co kdo mluvit!

Hanz (19.3.2004 11:03:40)

Zase špatně, jejich rozhodnutí by to bylo kdyby CTc nebyl z 51% vlastněn státem a to snad nechce popřít!!! :-))) Stát má prosazovat zájmy těch kdo ho financuje a tím sou naše daně!!!! Jak můžete řict takový názor??? .......................... :-)))

Miroslav Šilhavý (19.3.2004 11:10:27)

Vlastník akciové společnosti nemá právo mluvit vedení do toho, jak vede firmu k zisku. A vést firmu k zisku je zákonná povinnost! (kromtoho je tu ještě těch dalších 49% akcií, což není málo a minoritní akcionáři jsou také zákonem chránění). Vzpomeňte si jen na našeho starého známého Viktora Koženého; ten vyplatil slíbené peníze 90% lidí a 10% vzal zkrátka - a také to není v pořádku. Jediné řešení by bylo, kdyby to stát uzákonil, např. tím, že by to zahrnul pod univerzální službu nebo pod službu podobného charakteru. Ale to neudělal. Proto musíte brát jako fakt to, že ho nikdo nenutí ADSL provozovat.

Petr Borecek (19.3.2004 17:22:22)

Ano o tom jsem uz tu jednou psal Ctc vs Telia .Snad nikdo jyny v CR nema takove predpoklady jak Ctc stat se velkou tranzitni siti pro datove sluzby ale to by musel nekdo udelat moc velke zmeny jak perzonalni tak ekonomiky strategicke v Ctc (Dobre hospodareni uz davno neni o rychle navratnosti ale spis investycich a sluzeb se stalym prisunem activ ).

AntiŠmejdokom (19.3.2004 18:37:48)

Ta výjimka se jmenuje "Telecom". Známe ji všichni již pěknou řádku let.

A (18.3.2004 10:56:53)

A navic LLU pres TN nebude jen v Pze, ale logicky, postavite nejdriv DSLAMy v Ostrave a pak za pul roku v Pze, kde je dvojnasobna kupni sila ? :o)

kcg (18.3.2004 11:02:36)

Nevim, nevim, ja to zatim (tento rok) vidim jenom na tu Prahu. Ano je tam vetsi kupni sila, masa budoucich zakazniku a velka hustota osidleni, takze pro tuto aplikaci ma jednoznacnou prednost. Karel

A (18.3.2004 13:27:53)

Ale jo, ja to nerozporuju, resp. zajimavych je v CR tak 3-5 mest ... zatim.

Kebule (18.3.2004 21:28:15)

No, možná by se dalo něco jiného dělat...přestat cpát miliardy do dálniční infrastruktury a zasponzorovat nějaký kabely:(

Zajda (18.3.2004 13:46:37)

To je na draka tohleto. Takze zas Praha a my malá města nic. Myslím že by se přeprodávačí mohli spojit v malé ISP a freenet sítě by konečně měli lepší konektivitu a neomezovali. Myslíte že to v Praze má takový význam? Není zrovna v Praze větší konkurence?

A (18.3.2004 15:49:30)

Spis min socek ...

BDs (18.3.2004 17:19:56)

Boze, ty jsi ale trumpeta. Jsem taky z Prahy a jsem si dobre vedom vyhody, kterou tu mame (spolecne s ostatnimi velkymi mesty): Pokud se upece neco novyho kolem ADSL, budem to tu mit kvuli vysokymu poctu potencialnich zakazniku na jednom miste jako prvni. Nechtel bych bydlet mimo mesto...tak trochu se to pak vylucuje se slusnym netovym pripojenim...

Saper (18.3.2004 19:07:54)

Informace vcetne pripojnych mist a ceny jsem vlozil do diskuze Volny - parodie na broadband

Zajda (18.3.2004 20:14:36)

Firmy,které potřebují lepší připojení už ho v Praze dávno mají. Já spatřuji vysoký potenciál ADSL v tom, že z hlediska uzemního rozšíření je dostupné širšímu počtu zákazníků. Když už jsme u té Prahy. Představte si(opomeňme podmínky v licenci) že by dodnes měli operátoři BTSky pouze v Praze jen kvůli vyššímu počtu potenciálních zákazníků.

AntiŠmejdokom (18.3.2004 19:45:45)

Vy blázni!! Jediná cesta k levnějšímu internetu je: 1. Odstěhovat se pryč s Čech 2. Odhlásit - rozuměj musí úplně všichni - pevnou linku, tím Šmejdokom padne a kabely se rozdají chudině :-)), vlastně alternativním ISP 3. přihlásit se k nějaké polit.straně, zvítězit ve volbách, sedět v parlamentu a užívat si připojení zadarmo!!

Saper (18.3.2004 19:47:28)

Libi se mi moznost 3 a potom na vas budu koukat jak na posradnou spodinu ktera nevi co by chtela kdyz mne to funguje uplne super :)

AntiŠmejdokom (18.3.2004 19:54:24)

Já nepochybuju o tom, jak moc pěkně Vám to funguje. Užitek z toho ale maj v Telecomu (potažmo Špidlastát), kde se smějou a chlastaj šampus, jak se žluťásky od čecháčků jenom hrnou :-))

Karel (19.3.2004 21:39:34)

V jiných zemích to jde a operátoři vydělavaji. Telecom nic nedopřeje a tak radši bude ve ztrátách jako teď...nic víc se k tomu říct nedá, jak jednoduché