Do diskuse momentálně není možné vkládat příspěvky. Děkujeme za pochopení.
Úvod > Diskuse > Obecná diskuse > openSUSE 11: Kvalitní operační systém zdarma. Vhodný i pro začátečníky

openSUSE 11: Kvalitní operační systém zdarma. Vhodný i pro začátečníky

Anonym (16.7.2008 00:00:00)

Na poli osobních počítačů stále s přehledem vládnou Windows od Microsoftu. Nicméně se začínají objevovat jiné operační systémy, které se konečně stávají snadno použitelnými i pro naprosté začátečníky. Jedním takovým je i openSUSE, linuxový systém, který přednedávnem vyšel v nové verzi.

haf (16.7.2008 07:21:11)

Bať,bať, akorát ještě není doladěné KDE 4 prý po prázdninách. Jinak je fakt jsou lepší i ovladače udělaly krok a velký. Jenže podpora střihu videa je nulová, ale to není chyba Suse. Wine vše nezvládne a není zas tak funkční. Až výrobci budou vyrábět programy pro Windows i Suse atd. tak nástup bude enormní a Gates už nebude nejbohatší na světě.

Pax Avable (16.7.2008 10:37:44)

Dovolím si nesouhlasit s tou nulovou podporou střihu videa. Sám sice video nestříhám, ale vím, že programy na to jsou. Od jednoduchých kousků jako Kino po strašlivá profi mostra jako Piranha nebo Apple Shake. Hezky o tom psali na LinuxExpresu, viz http://www.linuxexpres.cz/software/linux-v-hollywoodu-strih-barevne-korekce-a-kompozice Problém je pochopitelně cena většiny těch programů.

archlinux (16.7.2008 16:27:58)

zapomel jste na kdenlive (a najdou se i jine, jen hledat) k prispevkum nac linux, kdyz mame windows : (s linuxem) mam moznost vyberu , ja si proste zvykl na linux a win nechci .. linux me proste nijak neomezuje, vse co potrebuju tam mam (priklad: na co mit nejnovejsi photoshop , kdyz fotoretuse a podobne hratky s obrazkama svede i gimp.. a nejen to) opravdu noflame

Josef (16.7.2008 19:38:42)

Prosím pěkně nechci nesouhlasit jenbych se rád zeptal.Pojede pod tímto operačním systémem třeba Unigraphix,nebo Autocad,nebo Catie.Je to prosím jenom dotaz a jak to potom bude vypadat když budu chtít předat tyto soubory na obrábění do EDCECAM ten jede pouze na Oknech.Není problém s přenosem takovýchto dat.já mám Visty Ultimate koupené a ve 32 Bitové verzi mají problém s pamětí mám sice 4 Giga ale dokáží napsat že mám 3,5 ale neumí je stejně využít.Nechci nikoho urazit ani naštvat pouze se ptám na to co mne zajímá.Protože ne každý píšeme jenom články ve Wordu nebo hrajeme hry.Děkuji za odpověď komukoliv.

Pepa (16.7.2008 23:21:43)

Unigrapix neexistuje, Unigrahic NX nebo Ideas jsou alikace které v době kdy jsi ještě neznal počítač existovaly, samozřejmě na Unixu na tak primitivním systému jaký v té době byl DOS by nemohly existovat. V devadesátých letech, po nástupu platformy NT, první stabilní verze Windows, se začaly portovat na "okna" hlavně pro jejich rozšířenost. To že teď děláš, podle neznalosti názvu spíš neděláš na podobných systémech pod Windows není žádná výhra, rychlost a stabilita například pod HPUix na z dnešního pohledu archaickém počítači 286 se nedá srovnávat.

Pepa (16.7.2008 23:24:08)

Pardon, mám tam překlep, mělo tam být "Unigraphix neexistuje, Unigraphic NX ......." Ještě jednou pardon :-)

Josef (17.7.2008 11:37:53)

Josef (17.7.2008 11:51:50)

Děkuji za odpověď omlouvám se za překlepy Unigraphic Nx a předchozí Camax jeli na stanici O2 pod Unix airix 6,3 ano dnes jedou na PC a není to výhra jenomže cena stanice O2 a PC se nedá srovnat a stejně v současné době je to PC poněkud rychlejší než O2.Tolik jenom na vysvětlenou samozřejmě že je dnešní verze NX5 na 64bitech.Mám 64bit i 32bit okna Ultimate koupený, ale na 64bitech mi bohužel nejede jiný program který používám protože nebyl napsán pod Visty zkrátka je nepodporuje ale pod 32bitama jede.Mne hlavně zajímalo jestli někdo ví zda ten třeba NX3,NX4, NX5,v 32 bitové verzi pojede pod openSUSE 11.Ještě jednou děkuji všem za odpověď.

Jordan (28.7.2008 14:21:19)

Funguje v openSUSE i wi-fi? chtel bycj na ne prejit, protoze windows vista sou nahovno...

Anonym (28.7.2008 16:46:56)

Samozreme funguje, jen to musite vyzkouset, protoze ne vsichni vyrobci poskytuji drivery a nekteri ani dokumentaci. Vetsinou nemusite vubec nic instalovat, vse se rozpozna hned behem instalace samotneho systemu.

Anonym (28.7.2008 20:10:27)

Možná chodí, já jsem ze zvědavosti openSUSE dal na dvě mašiny a v obou jsem wifi karty nedal (možná by se poddaly, ale nechtělo se mi s tím strávit celý den). Pak jsem tam šoupl Mandrivu a tam chodí obě dvě wifiny bez problémů (jedna okamžitě a ta druhá po mírném čtvrthodinovém přemlouvání)

t (16.7.2008 23:22:28)

vysvetlim ti alespon ty visty, o tech programech nevim nic. 32bit system umi adresovat max 3gb pameti, takze kdyz ti to ukazuje 3.5 tak je to stejne blbost, v sp1 to meli "opravit" na pouhe zobrazovani 4gb, aby se to lidi neblblo.. resenim je prechod na 64bit system, ktery uz ty 4gb zvladne a samozrejme ti na nem pobezi vsechny 32bit aplikace, takze nebat se toho :)!

mira (17.7.2008 19:02:01)

Nesmysl. 32bit system dokaze adresovat 4GB, ale protoze v pc nemame jen operacni pamet, ale kuprikladu pamet na grafice, nemame k dispozici plnych 4GB. S 256MB grafikou je to obvykle tech 3,5GB a opravdu to neni blbost.

Haf (17.7.2008 18:00:53)

Programy jsou , ale nefungují. Konkretně Kino jako jediné šlo grabovat, ale tím to skončilo. Pro práci nepoužitelné. Pak jsem zkoušel ještě jeden podobný premieře šel jen nainstalovat.

Martin (16.7.2008 07:55:08)

Jenom tedy nechápu, proč Microsoft s nimi podepsal smlouvu o interoperabilitě, copak se takové konkurence nebojí? Nebo k tomu byl přinucen nějakou komisí?

Anonym (16.7.2008 10:56:03)

A k cemu Suse dyt mame Windows Vista Ultimate a Aero... Mi reknete jakej program an windowsech nepustim? Proste instalovat si linux na desktop ci notebook je blbost...

Anonym (16.7.2008 16:28:11)

Vážený přispěvateli, při čtení podobných výroků se nestačím divit, jak někteří z lidí všemu dokonale rozumějí, ze mohou autoritativně prohlásit, co je blbost... Windowsy mají tu výhodu, že pro ně na celém světě spousta firem vytváří software a ovladače, kdežto o Linuxu plno lidí neví či nechce vědět. Nicméně přesto se v poslední době dostává "na světlo" a začíná se prosazovat. Například proto, že je daleko bezpečnější a konec konců i skromnější pokud jde o nároky na hardware. Tak možná ne až taková blbost, ne?

petr (16.7.2008 21:47:51)

Vědomě lžete lidem i sám sobě. Linux se stále motá okolo 1% rozšířenosti na desktopech. Motá se takto už hodně dlouho. Ani cca 15 let tomu vašemu zázraku zdarma nestačilo k rozšíření. Lidé si stále raději kupují Windows. Nebo si je instalují také zdarma v podobě vypálené pirátské kopie od kamaráda, ale nic je nedonutí aby se dali na linux. Není vám to trochu divné ? Mě to tedy divné připadá a to docela dost. Přeci kdo by odmítal tolik let přechod na něco tak "skvělého a dokonalého" a ke všemu zadarmo ne ? :-))

Anonym (17.7.2008 00:28:29)

Jak myslíte, je to je na vás, já si nicméně myslím také svoje. Asi vás na linuxovou víru nikdo neobrátí, ale ti, kteří vědí, o čem je řeč, naopak nemají obvykle důvod přecházet na Windowsy. Prostě kdo chce, ať si Linux vyzkouší, třeba bude překvapený. Mějte se!

David (17.7.2008 08:51:07)

Ale vždyť on má částečně docela pravdu člověče... Už snad deset let čteme či slýcháme o úžasném systému co je zdarma, bezpečnější a kdesi cosi... a stále ještě si lidé místo tohoto zázraku zdarma raději (riskujíce problémy) instalují pirátské kopie komerčního OS Windows, případně jej legálně kupují... Linux by se rád rozšířil i mezi BFUs, ale v podstatě je to stále OS spíše pro "geeky"... Když si běžný BFU chce Linux nainstalovat, tak nejdříve stráví x hodin na internetu výběrem distribuce, protože jsou jich 3 p...ele (tento stav možná vyhovuje geekům, to beru, ale běžný domácí uživatel se v tom spíše topí). Po více či méně fundovaných radách různých pubescentů na "odborných" forech, jsa otitulován "lama" a odkázán na přečtení stovek kB dokumentů, BFU se pomodlí, vybere nějaké distro a začne instalovat... najednou se něco podělá a prásk, v tuhle chvíli je ideální (někdy spíše nezbytné) mít po ruce druhý PC, pokud není druhý PC (na další hodiny a hodiny luštění rad na forech), tak instalačku Windows, s jejíž pomocí nefunkční počítač zprovozní :-) Nakonec se BFU na forech dozví, že je tuplovaná lama, vybral si špatnou distribuci, má špatný hardware a je srab, že si tam zase narval Windows a nechce obětovat Linuxu dalších xx hodin svého života :-) (čerpám zejména ze zkušeností znáných a kamarádů, částečně ze svého - RedHat, Debian, SUSE, Ubuntu, Fedora - laborování s linuxem) Na rovinu - s Windows pracuji od verze 3.11... Jen jednou se mi stalo, že instalace ne a ne doběhnout do konce (vadné CD), jinak se vždy (a že jsem to někdy instaloval na hrozný bastly, kde se o výběru HW vůbec nedá mluvit) podařilo PC dostat aspoň do stavu že se připojil k Internetu... U Linuxu (paradoxně se to stávalo právě u distribucí, které byly označeny jako pro začátečníky) se mi cca ve třetině případů stalo, že se Pc během instalace "zakousl", případně ještě s láskou vzpomínám na instalaci Ubuntu a příjemné odpoledne s "Grub Error 18" :-) Pánové (a případné dámy), já veskrze nemám proti Linuxu nic, ale pokud se chce skutečně rozšířit, tak je nutné, aby si běžný uživatel mohl jednoduše vybrat pro něj vhodnou distribuci, aby bylo možné ji nainstalovat i tehdy, když má uživatel k dispozici pouze jedno PC a aby si nemusel specificky vybírat HW podle Linuxu, který se tam chystá nacpat... do té doby to bude systém SPÍŠE pro geeky a těch moc není...

Anonym (17.7.2008 14:47:46)

Samozřejmě máte svůj díl pravdy, lze často například na některých fórech skutečně narazit na fachidioty, kteří vynikají svojí namyšleností a snahou dávat najevo přezíravost. Nicméně přesto problémy s instalacemi na různý HW plynou v současné době hlavně z výšeuvedené absence podpory výrobců, kteří nedodávají v potřebném sortimentu ovladače. Pokud se nepletu, není to bohužel výsada Linuxu, nejnovější počítače leckdy jen těžko umožňují často požadované osazení WinXP, protože byly "předurčeny" pro Vistu...

David (17.7.2008 19:54:20)

Jasně, já neříkám ani o jednom (Win či linux), že je daný systém uplně na houno nebo že je bez chyby. To není ani taky ani jeden. Ale pokud jde o to poslední přirovnání, to podle mě není až tak docela to samé... Nemožnost instalace WinXP se týká povětšinou notebooků či značkových PC sestav... a výrobce takové sestavy na to většinou upozorňuje... Ale beru, že komplikace je to taky... Ale asi takto - ono je ve finále celkem jedno, jestli "za to může přímo linux" nebo jestli "je to vina nepodpory ze strany výrobců HW"... Když mi celé odpoledne cykloval na NTB "Grub Error 18", tak mi bylo celkem putna, kdo za to může, já ten počítač potřeboval funkční :-))) Já vím, je to možná vůči linuxu nespravedlivé, ale to je holt tvrdá realita - lidem jde o to, aby měli funkční počítač, tj. mimo jiné i funkční OS. Pokud se to podělá během instalace, tak je celkem jedno jestli za to může Fanda nebo Jenda, výsledek je pro koncového uživatele tentýž :-) To jsou prostě ty "drobné detaily", které musejí být vychytány, než se linux začne opravdu šířit, protože jinak uznávám, že dost lidem dokáže Win plnohodnotně nahradit...

Haf (17.7.2008 18:16:36)

Nejsem zarytý Linuxak, ale používám Suse a jsem velmi spokojen. Problém je někde jinde. Windows je jen operační program jako Suse a hardwer a programy vyrábí někdo jiný a tady je problém.

David (17.7.2008 19:57:10)

Viz níže, pokud budu mít dva systémy, přičemž jeden z nich v drtivé většině případů HW odchlky zvládá, zatímco druhý je k problémům s nimi náchylnější, volím jako koncový uživatel první volbu a je mi celkem jedno kdo za to může :-) To je prostě trh, je potřeba si uvědomit, že drtivá většina lidí co pracují s PC nejsou ani fandové, ani "geekové", ani "oveclockeři", ale obyčejní lidé, co potřebují, aby počítač zapnuli, on fungoval, udělali si svoji práci/zábavu, a zase od něj odešli... Bohužel, lidí co si s PC ve volném čase "jen tak hrají a vylepšují si ho" je drtivá menšina :-)

Anonym (17.7.2008 21:30:01)

A proc neudelat svet lepsim ? Proc prave nepodporujete takoveto systemy, aby vyrobci HW tak neignorovali soucasny stav ? Je logicke, ze cim vice lidi ho bude pouzivat, bude pro vetsi pocet hardwaru pripraven. I kdyz ja osobne nemel doma nikdy hardware, ktery by s linuxem nefungoval a to jsem nikdy zaden specialne nevybiral. Je to proste zajimave, jak systemy postavene na linuxu neznaji zrovna vas hw. Jak vam vsechno nevychazi, proc porad omyvate chyby, ktere se vam prihodily ? Proc odrazujete lidi, kdyz muzou zit ve svobodnem svete, kde nemusi nic platit, kde si stanovuji pravidla oni a ne vyrobce softwaru ? Proc radeji nepodate nejake pozitivni zkusenosti ? Pokud zadne nejsou, svedci to jen o vas a vasich znalostech. Mozna nejede na vsech kouscich HW, ale ti kdo maji kompatibilni zelezo, muzou mit velmi solidni system, muzou se naucit spoustu novych veci, nebo ho proste jen pouzivat, nestarat se o nejake registry, viry, antiviry, spyware a dalsi kravinky ze sveta windows. Vzdyt staci jen velmi malo a vsichni se muzou odprostit od produktu microsoftu, prectete si lidi nekdy licence programu ktere si instalujete, treba icq, zjistete kolik programu pouzivate nelegalne, kolik her, kolik filmu, kolik mp3 mate na disku ? Opravdu tak radi kradete, samozrejme to nedelaji vsichni, ale vsadil bych se ze vetsina tady ma nejakou vec v pc nelegalne. Proc to nezmenit ? Vzdyt je to zdarma, proc jednou nezkusit zmenu ? Dulezite je pochopit jedno pravidlo, tj. cim vice lidi se bude o danou vec zajimat a pouzivat ji, tim vetsi bude podpora. Obracene to jde tezko.

David (17.7.2008 21:45:46)

Uff, to je teda pásmo... Takhle to vypadá, když nějakému fanatikovi sáhnete na modlu... Tak znova - píšu zde své osobní zkušenosti. Stejně jako mě párkrát nejel Linux (a někomu jo), tak někomu prostě furt chcípou Windows (a mě ne)... Pokud Vám není po chuti, že někdo řekne byť jen slovíčko proti Linuxu, tak Vás zklamu, tady si (v rámci určitých pravidel) může psát každý co chce, ať již jsou jeho názory "Windowsácké" nebo "Linuxácké"... Přičemž já se necítím být ani na jedné straně barikády... Používám prostě jen to, co mi vyhovuje pro to, co na PC potřebuju dělat, to je vše... Windows i Linux mají svoje +/-, oba dva... A opravdu si nemyslím, že bych udělal používáním Linuxu svět "lepším" :-) A k pozitivním zkušenostem - možná Vám teď vyrazím dech, ale já dva roky spravoval i linuxovou síť, takže si nemyslím, že bych byl až taková "lamka" za kterou mě asi máte :-) Pouze jsem poukázal na to, že je ještě potřeba urazit kus cesty, než bude Linux vhodný k masovému nasazení do domácností, stále ještě nepřekonal některé "dětské nemoci"... To je vše. Nehanil jsem záměrně Linux ve smyslu že by byl k ničemu, ani jsem se nesnažil nějak bláznivě glorifikovat Windows... Ale Vaše reakce mě neskutečně pobavila, díky za to, jestli smích prodlužuje život, přidal jste mi tak minimálně měsíc :-D

Jirka (19.7.2008 20:52:22)

Mám asi 18 měsíců Suse, momentálně ver. 10.3, instalace celého balíku trvá s jedním restartem (přechod běhu z DVD na boot z HD) cca 40minut (včetně instalce různých aplikací (např. OpenOfice)). Veškerý HW šlape bez problému (vyjma BT modulu, ale ten jel blbě i na XP, u XP bylo nuto doinstalova ovládače a stejně to bylo prd platné) a pak starší scaner HP (půjčený od bratra) nešlapal - nemá poporu v Suse 10.3, jiné HP scanery však jedou. Pro změnu s SonyEricssonem K790 Suse 10.3, po připojení kabelu na USB, okamžitě pracuje vidí jak mobil tak paměť. kartu. USB čtečku SD karet taky okamžitě vidí, nemusí nic doinstalovávat, XPečka K790 neznají, musí se doinstalovat SW z CD, u čtečky USB/SD také chtějí poprvé instalaci ovládače. Prostě až na vyjímky je Suse 10.3 s různými HW produkty méně problémová než XP (jehoVisti si klidně můžou řvát, že Win je lepší, ale toť asi vše, co mohou pro obhajobu Win udělat).

David (19.7.2008 22:58:03)

Ale vždyť nikdo netvrdí, že to jet nemůže? Mě taky nechcípaj Win každej sudej pátek v měsíci a někomu jo :-) Mohli bychom se tu takto hádat donekonečna... Každý máme asi své zkušenosti... Jinak já myslel těmi problémy s HW spíše takové, které znemožní instalaci či nějaký normální běh systému, že nefachčí scanner nebo BT to se vždycky nějak pořeší a doladí, ať v tom či onom OS... Ale musím dát za pravdu, že rozchodit BT v XP je tedy fakt "zážitek" neboli eXPerience :-D

Jirka (16.7.2008 17:33:21)

akorát, že když si nainstaluješ jehoVisty, budeš potřebovat min 1GB a nejlépe alespoň 2GB RAM aby se vůbec rozjel OS a nějakou aplikaci. S Linuxem můžeš šlapat i na 512MB. Když zapneš u jehoVisty Aero, zavaříš procesor a můžeš jít na čouda nebo na kafe než se něco odehraje, u Linuxu s graf. efekty (Beryl-Compiz) nic nepoznáš, efekty zatěžují procesor jen v okamžiku spuštění (+2-3% zatížení procesoru navíc), pak už o efektech procesori neví. Ale dál si klidně užívej s Vistami a plácej se po rameni jaký jsi koumák, udělá ti to dobře.

3I3Q (16.7.2008 18:35:37)

Mě zatížení procesoru vůbec nebolí, tebe snad jo? Zrovna jsem si stáhnul Suse a pokusím se ho nainstalovat, jsem začátečník, snad to dopadne dobře ;-)

petr (16.7.2008 21:42:11)

Zato mu ale bez problémů půjde grafická karta a dokonce bude akcelerovaná. To se SUSE by mohl mít v tomto směru značné problémy.

Haf (17.7.2008 18:25:05)

Nesouhlas dnes žádný problém u Suse 11. Nvida se mi nainstalovaly samy, ATI jako vždy chrápou, ale z konzole dvěma přikazy okamžitě. Když si vzpomenu na neustálé restarty atd. Windows . Instalovat Nero to je skoro s updatem hodina možná víc. Používám Windows i Suse ,ale raději Suse.

Anonym (17.7.2008 18:28:20)

Proc teda jeste pouzivas windows kdyz ej suse tak dokonaly? A co se tyce MS a restartu? nikdy mi winy nespadli atd..

Haf (17.7.2008 18:44:27)

Windows,že nikdy nespadly !! Asi nic neděláš jen vypaluješ a brouzdáš. Zkus třeba grafiku v 3D.

David (18.7.2008 20:11:00)

Bože a jaký Nero (verzi) a na čem (config PC) instalujete? :-)

Anonym (17.7.2008 07:20:45)

Ehm... Aktuální letošní distribuce už začínají být na 512MB dost lenivé, já si myslím, že není daleko doba, kdy tu Vistu v paměťové náročnosti doženou, je to jenom otázka času :-) Co se týká Compiz/Beryl, tak ten má ke mně vstup zakázaný, protože mi přepíná grafiku do 3D taktů (což mimochodem Aero nedělá, tam grafika zůstává na 2D taktech) a ČEZ tedy rozhodně nehodlám sponzorovat. Nehledě na to, že 3D efekty na desktopu nemusím vůbec :-))

mira (17.7.2008 13:23:00)

2GB RAM DDR2 PC800 stoji dnes 600kc. Je prirozene ze se naroky na pamet zvedaji. 2GB rozhodne neni moc, nemluve o tom, ze pokud clovek nehraje hry, bezi naprosto svizne i na 1GB. Kdzy zapnes aero, procesor nezavaris, ale naopak mu ulecvis, jelikoz se o vykreslovani GUI postara grafika namisto procesoru. Toho si velmi lehce vsimnes pri presovani oken, kdy se toto deje plynuleji a nedochazi pri tom k zatizeni procesoru. Bez aera se po uchopeni okna a jeho naslednem zbesilem presouvani po obrazovce vytizi jednojadrovy procesor na 100%.. a to jak u XP tak u Visty. Nicim nepodlozene argumenty cloveka ktery vistu evidentne ani nevidel. BTW nehanim tu Linux, je to jiste kvalitni system, ale ma sve mouchy stejne jako kterykoli jiny. Kdyz uz ale o nejakych nedostatcich mluvim, mel bych si je nejprve overit, at pak nejsem za vola.

Anonym (17.7.2008 18:04:37)

Windows je lepsi sice si za to zaplatis ale kvalita j enekde jinde a to se tyka i Windows serveru 03/08 MS exchange atd atd..

Anonym (17.7.2008 18:11:35)

A co se tyce Ram pameti tak ANo visty jedine s 1GB a kdyz ma nekdo jen 512 tak co tak si da XP ne ?

Jirka (17.7.2008 18:43:24)

A když má jen 256MB tak si dá W98 a když má jen 1MB tak si dá W3,1 né?

Anonym (18.7.2008 16:29:49)

Peknych par let sem takove pc nevidel :) a kdo rika ze na 128 V 256 ram nejde XP

Anonym (18.7.2008 16:46:46)

Nejde..

David (18.7.2008 18:12:01)

Na 256 zcela určitě ano (vedle v pokoji jsem měl počítač, který tak jel přes rok a půl)... Na 128 tuším taky, ale pekelně pomalu, to uznávám...

Anonym (18.7.2008 19:38:20)

Rozežranci :-) V 2003 se jely XP na 256MB naprosto běžně, na 128 jedou rozvážným tempem (samozřejmě za předpokladu, že se používá tak 5 let starý soft, současné věci které počítají s aktuálními paměťovými kapacitami takovou mašinu spolehlivě uzemní)

David (18.7.2008 20:10:00)

Vždyť já netvrdím že se to s 256 provozovat nedá :-) 128 už je na hraně a člověk musí neustále sledovat, jestli by se náhodou nějaká spuštěná aplikace nedala zavřít coby nepotřebná :-) Jinak zažil jsem i 128 MB RAM na PC s graf. kartou se sdílenou pamětí, docela soda :-))

wss666 (20.7.2008 18:50:32)

Nejslabší stroj, na kterým jsem XP pro instaloval, Byl 300 Mhz Celeron (mozna trochu víc, ae 400 to nebylo určitě) a 64 MB RAM. Bez SP a se spuštěnou rezidentní ochranou AVG 6 se na tom dala hrát FIFA 2000. Ale uznávám, na běžnou práci to nebylo (PC pro druháka na ZŠ ideální).

Jrika (17.7.2008 18:51:47)

jo MS servery jsou špica , u nás ve firmě (připojených cca 50 klientů)je musí restartovat pomalu denně a když je nerestartujích chodí to jako by byl server osazen AT286. V dobách počátků byla databáze provozována na UNIXU a to byl fičák, na serveru s 486 to byla jízda, dnes pod MS serverem na dábělském stoji se můžu během práce vrtat v nose a ještě mi zbude čas na vaření kávy.

Shadow (23.4.2009 18:00:00)

Při brouzdání jsem si otevřel tuto konverzaci v domění, že si přečtu něco nového o své oblíbené distribuci. O tom jaké má chyby, kterých jsem si ještě nevšimnul a jaké má výhody, ale docela jsem si pokazil náladu. Minulý víkend mi gcc na této distribuci špatně překládalo projekt a 5 hodin jsem hledal chybu, která tam nebyla. Byla to pravděpodobně má chyba, protože jsem si hrál s knihovnami, ale nemohu vyloučit, že je to chyba distribuce. Na starší verzi 10.2 už to jelo v poho. Linux má své chyby, ale vážně mne štvou , které přijdou z Obiloviny typu Vista od Mrkvosoftu, neumí jej ani řádně nastavit a rozhazujou keci, protože jim na Linuxu nejde jen klikáním docílit řádné emulace nějaké jejich gamesy.

Koumák (16.7.2008 21:40:43)

Vážení přátelé, nejsem fanatik pro windows, proto také zkouším každou novou verzi linuxu, nicméně stále se vracím k WIN, páč v linuxu mi nechodí, nebo neumím najít program pro varhany. Tak mě zajímá: hrajete někdo v linuxu na varhany, připojené přes game port? Jak?

Anonym (17.7.2008 21:13:42)

Je velmi smesne, jak si nekteri lide obhajuji windows a v tom se divi, ze linux neni rozsiren a nevim odkud berou informace, ze uz 15 nekomu neco porad vnucuji .. Vzdyt jen kvuli takovym lidem, se linux rozsiruje spoustu s FUD informacemi, jako ze je to system pro geeky, vzdyt to zvladne nainstalovat kazda lama, staci si pouze a jen vybrat spravnou distribuci .. a co ze je na tom tak slozite ? Asi jen to, otevrit vyhledavac a neco si o ni precist, ne na forech jako tady, kde maji blbe reci lide, kteri ho nahodou zkusili a neco jim nefungovalo. Pokud ho pouzivat nechcete, tak ho nepouzivejte, ten kdo ho pouzivat chce, se odprosti od vsech programu, najde si alternativy a pokud ma nejaky problem, vyresi ho. Hodne lidi si asi nedokaze predstavit, kolik lidi je to porad zminovane 1%, myslim ze to uz je sakra moc velky pocet na to, aby mi rekl, ze neco na tom bude. Nejhorsi na tom vsem je, ze takovi lide, kteri vykrikuji, ze linux je na nic, pouzivat je to blbost .. prave takovito lide budou mit jednou tezke chvile, az budou muset "ten" linux nekdy pouzit, budou mit proste smulu, nebudou vedet jak se ovlada, nebudou znat zadne zaklady, budou jen nauceni na klikani tam a tam a pak tam. Ano, vetsine lidi to staci, ale nebude stacit v budoucnu. Delaji si to proste jen sami sobe horsi. Proc by pak take meli lide pomahat takovemu cloveku, ktery nadaval na celou komunitu a lidi kteri se o to vsechno staraji ? Vubec nejhorsi je fakt, ze o tom prakticky nic nevi, hlavne tady pan David dokolecka opakuje prihody, ktere se mu staly u nekolik let starych verzi a najivne si mysli, ze toto se musi stat kazdemu. Linux neni operacni system, Linux je _svoboda_, pokud se chcete chovat donekonecna jako loutky rizene svetem microsoftu, smele pokracujte. Pro ty mene znale, linux neni opravdu operacni system, ale jeho jadro, tedy kernel. Operacni system tvori vsechny ruzne nastroje, ktere dale tvori celou distribuci. To ze vam "ten" vas linux treba nefungoval, ovlivnuje spoustu faktoru a vetsinou za to prave ten linux nemuze, muze za to nektery nastroj, napr. grub - zavadec jadra. Takze obvinujete uplne nekoho/neco jineho nezli mate. Tohle vse plyne z vasi neznalosti a tenhle clanek ma prave takoveto myty smest, tak proc vam sakra tak moc vadi ?

David (17.7.2008 21:52:23)

Co potřebujete k tomu, abyste provozovali Linux: - trochu nadšení - trochu znalostí o PC (zas tak moc ne, není to tak složité) - připojení k Internetu (jo, jde to i bez toho, ale je to tak lepší) . . . - HAFO ČASU, mimo jiné na to, abyste takováto "pásma myšlenek" mohli psát všude kde je o Linuxu jen zmínka... Co jsem chtěl jsem Vám už napsal níže a na Vaše invektivy nehodlám podruhé reagovat, je to jaksi pod mou úroveň a ani nemám chuť tím trávit zcela zbytečně čas :-) Jen dovolte otázku - Váš vztah k Linuxu? Člověk co ho spokojeně používá doma a je z toho nadšený? Nebo jste snad admin linuxového systému? Či dokonce aktivní vývojář? Díky za odpověď!

Anonym (18.7.2008 09:29:21)

Jsem vývojář, nejen linuxového jádra, ale i vlastního operačního systému spolu s další haldou softwaru .. doufám, že je to dostačující odpověď. Jinak času moc nemám, jen stačí psát rychlejším tempem.

David (18.7.2008 09:52:20)

Jo, díky, jako odpověď to stačí. V tom případě Váš poněkud "fanatičtější" přístup chápu, hájíte si svou vlastní práci, to by dělal každý... Jen je to možná trošku škoda, u pubescenta to člověk trošku chápe (každý chce mít v určitém věku pocit důležitosti a když to nejde jinak, tak prostě hodně křičí), u vývojáře, kde by člověk čekal trošku vyšší inteligenci, to poněkud zamrzí... Nu nic, přeju pěkný den a příště trošku klidu! :-)

Anonym (19.7.2008 11:38:18)

Bohuzel na tomto foru nema cenu ukazovat nejake inteligentni projevy, zde chodi jen takovi jak jste psal vyse a obcas par vyjimek, kterym je uplne jedno jak to napisete, vzdycky to bude spatne, viz. vase reakce...

David (19.7.2008 15:56:00)

Jo, asi to vždycky bude špatně, ve Vašem případě, poněvadž to jsou pořád výlevy plné zbytečné arogance a "fanatismu" daného tím, že si defacto částečně hájíte i svou práci :-) Je to škoda, poněvadž o problematice asi nutně něco víte (pokud tedy s tím co děláte nekecáte), debata by mohla být zajímavá, ale je to značně složité, když na jakoukoliv zmínku o tom, že linux není uplně perfektní (ostatně jako kterýkoliv jiný software, každý má mouchy) reagujete jak stará bába, když jí sáhnou na důchod :-)))

Anonym (21.7.2008 12:47:22)

A proc vy na kazdou mou odpoved, musite reagovat opacne, coz taky o vas neco napovida. Nevim co je na tom skody, kdyz rikam jak se veci opravdu maji - vy jen jaksi prekroutite vyznam a odnekud vemete to co jsem zde ani jednim slovem nezminil. Opet zduraznuji, ze nic jako linux je perfektni a vsechny programy, jez spadaji pod gnu balicky take jsem nikdy nerekl ani nenapsal. Kdyby to tak bylo, vyvojari by nemeli absolutne nic na praci .. Pro lepsi predstavu, vemte si do ruky knihu, kde najdete vyznam slova fanatik a pote situaci prehodnotte.

David (21.7.2008 13:57:08)

Už dost... třeba si myslete že jste mě "uargumentoval", já na tuhle nikamnevedoucí debatu už nemám sílu... Jen jedna poznámka - mimochodem ten "fanatismus" jsem dal do uvozovek, ale vy to zase berete smrťo vážně, to je pak těžký :-)

Anonym (23.7.2008 01:09:07)

Nevadi, fanatismus se nejak omluvit da, ale aroganci, tu ne - ta v uvozovkach bohuzel nebyla. Ano, mate pravdu, tato debata byla od zacatku k nicemu ...

David (23.7.2008 08:27:53)

Nechci aby došlo k mýlce - to bylo vysvětlení, nikoliv omluva :-) Fanatismus byl v uvozovkách proto, že bylo nutno to brát s rezervou a nikoliv "podle slovníku" kam jste mě odkazoval, arogance v uvozovkách nebyla, protože tu jsem myslel tak, jak jsem napsal :-)

Anonym (18.7.2008 16:32:38)

Rekni mi kolik % firem jede na linuxu ? a Jak maji resenou domenu a klientske PC ? Proste starat se o sit na linuxu je pote mnohem drazsi nez zamestnavat administratora W2K3 s AD .

Anonym (19.7.2008 11:48:36)

Abych rekl pravdu, tak docela hodne, mel byste si precist trochu neco na internetu, jeden z prikladu je napr. Ceska posta, Bata, Seznam apod. spolu se stovkami ruznych mensich firem. Jinak zadnou domenu resenou mit nemusi, kdyz jedou vsechny pc na gnu/linux, popr. solaris, bsd. Nebudu vam tady vyjmenovavat priklady kvuli vasi neznalosti, na to muzete pouzit google.com nebo si obcas procist root.cz ci abclinuxu.cz .. Co treba reknete na to, ze v Rusku prechazi cca polovina zakladnich skol na Linux a brzy se do daneho projektu muzou pridat dalsi ? Nebo ze v nejmenovnych zahranicnich firmach bezi desitky tisice serveru i clientu na linuxu ? Mimochodem, administrator linuxu je mozna drahsi, ale aspon za neco stoji a vetsinou vi kde je problem, hodne administratoru windowsu akorat vi, jak ho preinstalovat .. Dekuji pekne, nechci. Kdyby byly trochu chytrejsi, muzou chodit na vetsinou bezplatne prednasky o nasazeni linuxu ve firmach a dalsich akcich venujici se teto problematice. Je to jen jejich problem a tech kdo o tom nic nevi. Jak uz jsem nekolik krat psal .. Ten kdo ho chce pouzivat, ho pouzivat bude.

David (19.7.2008 12:58:03)

Vážený pane, možná byste měl "změnit lokál", Vaše arogance a přezíravost vůči těm, kdo vědí o Linuxu trošku méně (což by u vývojáře jádra mělo být docela hodně lidí, jestli ne, je něco špatně) už je, odpusťte mi ten výraz, lehce na blití... Pokud Vám tolik vadí nižší úroveň znalostí zdejšího osazenstva o tom, čemu vy se profesionálně věnujete, pak nechápu, proč sem pořád přispíváte... Upřímně, já se vsadím, že vy zase víte daleko méně o tom, čím se živím já, a taky nemám potřebu si na tom pořád honit tričko... A hoďte proboha už konečně za hlavu tu nesmyslnou tezi, že kdo používá Linux, je napůl geniální pokrokový aktivní člověk, zatímco kdo používá Windows, je líný zpátečnický tupec... Svět není černobílý, má spoustu odstínů šedi, víme?

Anonym (21.7.2008 12:25:45)

Kdy jsem napsal jeden vyraz o tom jak lidi, kteri nevedi, jsou horsi ? .. Ja zase nechapu odkud si cucate ty informace, ktere vypisujete vyse. Jen jsem odepsal na otazku, kterou se ptal - to je podle vas tak hrozne ? Vy byste zase mel hodit za hlavu tezi o tom, ze kdo pouziva Linux, je arogantni, prezivavy, ... Reknete mi neco na obhajobu nekterych lidi zde, jak pisou o tom, co neni pravda, nebo jak bezduvodne pisou, linux fuj, mel byste si nejdrive uvedomit jeden fakt, jak se do lesa vola, tak se z lesa ozyva .. Kdyz uzivatel linuxu rekne, ze je nekdo blbec, hned za to muze cela komunita, kdyz rekne nekdo to stejne o uzivatelich linuxu, je to v pohode, vsichni jen v tichosti kyvaji hlavou, ze ma pravdu. Pokud jste porad ucitel informatiky, mam dojem, ze bych mohl deti zakladni/stredni/vysoke skoly naucit o neco vice, nez soucasni kantori, v tom se s vama ale prit nebudu, protoze je spousta jinych lidi, kteri pracuji treba na kompilatorech jako je gcc, apod

David (21.7.2008 13:54:46)

Už jen bodově, postupně k vašemu příspěvku: - explicitně jste to nenapsal, mezi řádky ovšem Vaše pohrdání lidmi co vědí o linuxu trošku méně jen čiší... třeba to tak nemyslíte, ale ty vaše namistrované poznámky tak prostě aspoň na mě působí... - já žádnou takovou tezi nemám, mám spoustu lidí v okolí co linux spokojeně používají a jsou to normální lidi. O aroganci a přezíravosti jsem mluvil čistě v souvislosti s Vámi. - nikdy jsem nehájil lidi co bez jakékoliv zkušenosti řvou "linux fuj", to zas nevím, kde berete Vy... - řvaví blbci, případně arogantní namachrovanci, jsou mezi uživateli Win i Linuxu... Bohužel jsou nejvíc slyšet, to beru... - ne, učitel informatiky už nejsem a teď Vás asi srazím ze židle když prohlásím, že když jsem byl, tak jsem prcky nad rámec osnov učil základy toho, jak se v linuxu orientovat :-) Ano možná byste naučil víc, já se o tom s Vámi přít nebudu. Jen poznamenám, že práce učitele je docela specifická a ne každý, kdo něco UMÍ má i vlohy to někoho NAUČIT.

Anonym (19.7.2008 14:01:48)

Ano dost serveru bezi na linuxu, ale reknete mi napr. jaky mail server se vyrovna MS exchange? Rekne te mi jak na linuxu nainstaluju CAD aplikace? Jak si na linuxu zahraju vsechny sve oblibene hry? Jak propojím svůj Xbox360 s PC prez media center? A jak budu provozovat PC ktere mam u televize na nem Media Center (DvB-T, DVB-S, BD ...) kde sezenu ovladace ? A kdo má sekretářce vysvětlovat že když uloží v openoffice dokument v odt že to pote vasemu klientovi nepujde otevrit protože je tak hloupí a používá MS office07 ???

Filopena (19.7.2008 14:40:46)

Tech mail serveru je, CAD ti fungovat nemusi, protoze ty ho vubec nepotrebujes, hry proste hrat nebudes, akorat tim zbytecne ztracis cas, Xbox360 ani PC s mediacentrem u televize nemas, natoz aby te zajimalo nejake vysvetlovani sekretarce, kterou jsi si i s temi klienty taky vymyslel. Priste aspon pis o tom co skutecne mas a ne nejake tvoje vymyslene predstavy. A jak tak koukam, tak ani to PC z kteryho pises je nic moc.Predstavy mas pekny, ale realita je jina.

Anonym (19.7.2008 15:28:09)

Nevim jak muzes rici co mam u TV a co ne... Tak bud tak laskav a vysvetli mi proc bych mel prechazet k linuxu od Widowsu kdyz mi an tom vicemene nic nepujde... Co se tyce Linux mailserveru ano pravda tech je ale jakych dyt ani neumeji ukladat postu sifrovane... Proste MS exchange se zadny linuxmeil nevyrovna...

Filopena (21.7.2008 08:52:26)

Nikdo te nenuti prechazet, mej si co chces.

Jirka (19.7.2008 20:57:33)

CAD jedoucí na Linuxu: CYCAS CAD 2D + 3D + ARCHITECTURE http://www.cycas.de/ VariCAD pro Linux http://www.varicad.cz/cz/home/ QCAD http://www.qcad.org/ a možná existuje i něco dalšího, ale nebudu mu to vyhledávat,

Anonym (21.7.2008 12:29:14)

Ano existuje jich vice, jenze lidi kteri rikaji, ze nic jako autocad v linuxu neni, je lez, protoze takovito lide maximalne videli programy, ktere jsou naprosto zdarma. Vetsinou si doma autocad upirati ci dostanou licenci od skoly, apod. Ale na komercni programy pro Linux, to je ani nenapadne se podivat, protoze na ne neexistuji cracky, takze je ani nemuzou pouzivat.

j+ (20.7.2008 23:05:24)

No,jseš nějakej divnej....jak si poznal jeho pc :-) :-)myslím,že člověk,kterýho urážíš má pravdu,prostě používat windows je zatím pohodlnější a většina aplikací funguje právě na tomto systému.Linux je určitě velmi slušný systém bohužel pro úzký okruh uživatelů(it).Ten kdo používá pc pro ukrácení dlouhé chvíle nemá na vybranou....

Filopena (21.7.2008 08:50:53)

No ja tady nikoho neurazim, jen si myslim, ze pokud nekdo neco kritizuje, tak ma aspon mluvit ze svych zkusenosti a ne si vymyslet, navic ten jeho PC je opravdu pekna plecka:) Ja napriklad taky vetsinu casu pouzivam win nez linux, oba sys. na neco jineho a v jinem PC.

David (19.7.2008 15:21:55)

Tak nějaké CADy pro linux jsou, dokonce "free" (na stránce freecad.cz jich je pár uvedeno), ale je to tak maximálně pro uspokojení z toho, že "nějaký CAD na Linux je", poněvadž samozřejmě produktům jako je například AutoCAD, Catia a další to nesahá ani po palce u nohou :-)

robo (22.7.2008 22:37:35)

dufam, ze tie CAD programy pouzivate legalne, ze ? To znamena, zaplatit si ich . Dufam, ze wokna mate zaplatene a ze i tie hry si platiti ... Osobne sa nepotrebujem prehrat na konzoliach, potrebujem stabilitu a hlavne slobodu. Hajzlove z Redmontu(slusne na nich nebudem hovorit) posielaju bratovi v tieto dni(cervenec) posielaju 2-3 hlasky o aktualizacii windows register. Ja mam linux ubuntu(len pol roka) a nemam zadny problem.... proste sloboda, principialna sloboda .... :-))))

David (22.7.2008 23:01:11)

Ano, CAD programy jsem legálně používal při studiu (CAD ve studentské licenci zprostředkované školou), teď je můj obor už něco jiného, takže žádný CAD na PC nainstalovaný nemám... Jinak ano, OS mám legálně, Office mám legálně, hry co hraju mám taky legálně.. A milionář nejsem... :-) Ještě nějaký dotaz? Jinak co se týče svobody - já se nesvobodně necítím, nemám problém s tím si jednou za pár let koupit licenci na OS a balíko Office... A používám to, co mi umožní a zjednoduší mou práci na PC. Teď je to Windows, tak používám tento OS, kdyby pro mě měl Linux nějakou přidanou hodnotu, není problém na něj přejít, ale nemám důvod... Takže asi tak, doufám, že pro Vás byla moje odpověď dostatečná :-)

Anonym (21.7.2008 12:38:03)

ms exchange je pro vasi informaci neflexibilni, nestabilni program, ktery s jistotou a mnohem vice funkcemi nahradi postfix, kteremu se uz opravdu nic nevyrovna. Pokud jste o nem neslysel, co myslite ze se pouziva ve velkych spolecnostech, ve firmach ktere se staraji prave emailove sluzby je nasazen vetsinou prave on. Poradne servery s windowsem nikdy neuvidite, vzdycky tam pobezi neco unix-like. A k vasim otazkam - vsechny jdou vyresit. Ptate se jak ? Odpoved je google.com. Nechce se vam hledat ? Je to jen vas problem. Tak prosim prestante naivne verit, ze to proste nejde, komu se chce, vyresi to. Komu ne, at zustane u windows, ale at potom nedela ze sebe cloveka, co moc mluvi a nic nevi.

Anonym (20.7.2008 17:33:20)

fuj fuj fuj linux nebrat

Anonym (20.7.2008 19:07:12)

..ty asi nejsi moc chytrej, co?!

Anonym (22.7.2008 15:26:55)

No tak mi napis jedinej duvod proc prechazet jako uzivatel z Windows Vista ultimate na OpenSuse11

David (22.7.2008 15:57:01)

Jenže to pořád neznamená, že je důvod psát krávoviny typu "fuj fuj linux nebrat"... IMHO je dost velkému procentu uživatelů docela jedno co budou mít za OS, v určité rovině jsou Windows a Linux schopné rovnocenně plnit potřeby uživatelů... Já osobně bych taky nepřešel - linux nemá pro mě osobně žádnou přidanou hodnotu, když to vezmu, tak spíš výrazně "ubranou", protože já při svojí práci stejně musím dělat na Widlích s produkty MS - ale to neznamená, že je linux nahouno :-)

Haf (24.7.2008 10:18:57)

Lidi nepište nic o Linuxu (jádru) když ani nevíte jak vypadá a pracuje, fakt je operační systémy jako Suse atd. není pro počítačové blbce a to je dobře. Co říkal Lenin učit, učit. Blíži se doba kdy systémy na jádře Linuxu Windows pokoří. Dávám tomu tak tři roky.

David (24.7.2008 14:36:19)

Hitler prohlašoval, že 3. říše bude trvat 1000 let... Historie ukázala, že se zmýlil jen o 994 let :-) Jsem zvědav, jak přesně se trefíte vy :-) Rozumnému člověku je to jedno a nemá potřebu se nad nikoho vyvyšovat, pár jedinců s pochroumaným egem si léčí komplexy na tom, že mají díky používání něčeho jiného než "většinového" pocit jakéhosi falešného elitářství :-)))

Jirka (23.7.2008 17:40:35)

Jedinej důvod, proč přejít z Windows Vista na něco jinýho? Windows Vista ... bléé. Komu není rady, Vistu sobě zakoupí.

Anonym (23.7.2008 18:04:51)

ty si dobrej blb :D

macík (24.7.2008 18:19:00)

Napíše někdo něco o openSUSE 11.

Anonym (24.7.2008 20:39:53)

Používám linux víc než 2 roky a za to dobu jsem zkoušel Suse 10.3 a nyní i 11, ale pokaždé mě jaksi zklamalo a nenadchlo. Já potřebuju od distribuce, aby mě chytla hned zkraje. Jinak já už ony 2 roky používám Ubuntu, ale zkoušel toho mraky, Mandrivu, Suse, Fedoru, Dream Linux, Mint a ještě další.. Ale prostě pro mě je nejvhodnější Ubuntu, ale netvrdím, že je nejlepším distribucí nebo že je lepší než windows. Prostě ať každej používá co chce, ale ať nepomlouvá ostatní.

macík (24.7.2008 21:32:36)

S tým plně souhlasím. Každý má právo se rozhodnout. Každý systém má neco do sebe.

macík (24.7.2008 18:36:02)

Je smutné že nekdo kdo je spokojen z Win stále bojuje proti nekomu, kdo ho nepoužívá. A zase obrácene Linuxáci musej něco dokazovat. Podle mého názoru je Linux určite super, a hlavne je zadarmo. Určite by pomohlo distribuci Linuxu kdyby se na fórach jako je toto víc psalo o konkrétní problematice. S pozdravem náhodní čitatel.

David (24.7.2008 18:59:01)

Upřímně, pokud někdo chce seriozní info o linuxu, jde jinam :-)

macík (24.7.2008 21:35:19)

Já jsem nemyslel odborné recenze. Ale praktické skušenosti od obyčejných lidí. Vždyť o tom to je, ne? Jestli ne tak se omlouvám.

David (24.7.2008 23:00:27)

Jo já taky nemyslel odborné recenze, ale tady většinou ač se člověk snaží tak to skončí flamewarem na téma svobodní linuxoví geniové versus líné blbé svi*ské loutky v rukou hnusného Microsoftu :-) Osobně si myslím, že když chcete normální zkušenosti tak je nejlepší se podívat kolem sebe, na někoho dřív nebo později narazíte, kdo něco takového používá, a poreferuje... :-)

macík (25.7.2008 17:49:37)

Tu to asi to nemá cenu, kolem sebe mám lidi se kterými se dá mluvit o nečem, tu o ničem. Proč nekdo píše odpověď na neco o co nemá záujem.

Anonym (31.7.2008 15:14:12)

Používám Open source již přes 4 roky doma jako jediný systém.Vyrostl jsem na Windows,pracuji s Windows a Open source.Každý systém má něco do sebe. Obyčejní lidé by se měli ale hlavně naučit,že když už se do toho chtějí hrabat nebo něco instalovat,tak si o tom napřed musí něco zjistit,pokud nemají čas,nechce se jim nebo mají jiné důvody,tak to mají svěřit odborníkům.Omezí se tím pak reakce blboňů,kteří mají ruce doleva,něco jim na Open source nejede a pak plevelí všude diskuze,že Linux je k ničemu a nic jim na tom nejede. 99,9% problémů v IT je problém mezi židlí a klávesnicí. Když už se o Open source bude chtít někdo opravdu zajímat,tak ať si napřed přečte tohle : http://www.hash.cz/inferno/otazky.html Bye http://www.openbsd.org/lyrics.html