Úvod > FAQ

FAQ

Obecné dotazy k DSL službám

Bude zřízení přípojky stejně rychlé při objednávce přes DSL.cz jako přímo u poskytovatele?

Ano. Zřízení přípojky bude stejně rychlé při objednávce přes DSL.cz jako při objednávce přímo u poskytovatele. Při objednávce přípojky přes DSL.cz získáte naprosto stejnou cenu služby jako při objednávce přímo přes poskytovatele. Server DSL.cz vám navíc nabízí zdarma konzultaci o výběru nejvhodnějšího poskytovatele a parametrů vybrané služby. Za objednávku přes DSL.cz dostanete po zřízení služby automaticky malý dárek, který je uveden u všech nabídek připojení. Provozovatel serveru DSL.cz neručí za případné technické problémy s průběhem vyřizování objednávek vzniklé na straně jednotlivých poskytovatelů.

Co je to DSL?

DSL je zkratka anglického výrazu Digital Subscriber Line - digitální účastnická přípojka. Jedná se o technologii pro připojení k internetu prostřednictvím standardního dvoudrátového vedení využívaného pro běžné telefonní přípojky. K základním výhodám patří podstatně vyšší rychlost přenosu dat ve srovnání s klasickým dial-up připojením a permanentní připojení k internetu bez nutnosti vytáčení čísla.

Co ovlivňuje skutečnou rychlost připojení?

Skutečná rychlost připojení se od maximální možné rychlosti může lišit. Jsou to technické faktory nebo softwarové faktory.

Technické faktory, ovlivňující rychlost:

  • Vzdálenost od ústředny.
  • Kvalita a délka vedení.
  • Modem.
  • Protokol (PPPoE / PPPoA).
  • Počet a aktivita aktuálně připojených počítačů.

Softwarové faktory:

  • Aplikace bežící na pozadí, které využívají připojení k internetu.
  • Neaktualizovaný operační systém
  • Viry a jiné škodlivé programy, které mohou blokovat připojení k internetu

Co znamenají dvě čísla o rychlosti DSL ve tvaru např. 8192/512

Prvním číslem je teoretická maximální rychlost přenosu dat k uživateli (download) a druhé reprezentuje teoretickou rychlost přenosu dat ve směru od uživatele (upload). Údaje se uvádí v kilobitech za sekundu.

Jak dlouho trvá zřízení přípojky DSL od data objednávky?

Zpravidla by měla být doba zřízení do jednoho týdne od data zadání objednávky. U DSL přípojek na principu pronájmu místní smyčky je doba zřízení delší a může přesáhnout i jeden měsíc. Pokud nebyla v objektu zavedena pevná linka a budou nutné technické úpravy, může být přípojka zřízena až do 2 měsíců. V případě, že nejsou telefonní rozvody v blízkosti objektu, je možné, že službu nebude možné technicky zřídit.

Jaké zařízení je potřeba, aby se uživatel mohl k DSL připojit?

Je třeba DSL modem. Zařízení většinou dodávají poskytovatelé.

K čemu je možné DSL použít?

Pomocí DSL připojení k internetu můžete sledovat videa, kvalitně poslouchat hudbu v reálném čase a hrát online hry bez neustálého sledování hodinek. DSL přináší zajímavé možnosti i v oblasti práce z domova (teleworking) a vzdělávání přes internet (e-learning). Dále již nikdy nebudete muset dlouze čekat, než se zobrazí celá požadovaná www stránka včetně grafiky.

Dostupnost a DSL sítě na principu pronájmu místní smyčky (GTS Novera, České Radiokomunikace, VOLNÝ)

Je DSL dostupné po celé České republice?

DSL je možno nainstalovat na více než 90% telefonních přípojek v ČR. Na našich stránkách si v sekci Ověřit a objednat můžete zjistit, zda je možné DSL instalovat i u vás.

Mám nějaké jiné možnosti trvalého připojení k internetu, když ADSL není v mé lokalitě dostupné?

Pokud je u vás k dispozici kabelová televize, ověřte si možnost internetového připojení s jejím provozovatelem (např. UPC). Dalšími možnostmi jsou různé lokální bezdrátové sítě.
Pokud vám stačí nižší rychlosti trvalého internetového připojení, je možné téměř na celém území využívat GPRS/EDGE připojení mobilních operátorů (např. U:fon). V některých částech ČR je možné připojení v 3G sítích od operátorů O2 ,T-Mobile, Vodafone, které dosahují maximálních rychlostí na úrovni 1 Mbit/s.

Koncová zařízení, modemy

Jakým způsobem se připojuje DSL modem k počítači?

DSL modem se připojuje do síťové karty nebo pomocí USB rozhraní. Modemy se prodávají jednoportové pro připojení jednoho počítače nebo čtyřportové, pro připojení až čtyř počítačů, případně čtyřportové s wifi - tzn. i s možností bezdrátového připojení v místnosti nebo v bytě.

K čemu slouží splitter?

Jedná se o oddělovač, který umožňuje odlišit v dvoudrátovém vedení hlasový provoz a datový tok pro ADSL. Zpravidla se umísťuje poblíž telefonní přípojky.

Kolik stojí modem pro DSL přístup?

DSL modem se dá koupit zhruba v ceně od 800 Kč výše dle konkrétních parametrů. Doporučujeme sledovat akce DSL poskytovatelů, kteří často nabízejí modemy zdarma nebo za 1 Kč při podpisu smlouvy s minimální dobou trvání, zpravidla na 12 nebo 24 měsíců.

Telefonní linka Telefóniky O2

Bydlím v pronajatém bytě, kde telefonní přípojka není napsána na mne. Mohu si ADSL objednat tak, abych za něj platil já?

U společnosti Telefónica O2 to doposud možné není, ale u většiny ostatních poskytovatelů možnost uzavření smlouvy na ADSL s jinou osobou než majitelem telefonní linky existuje.

Je jedno jaký cenový program Telefóniky O2 pro hlasové služby si na svoji lince vyberu?

Připojit ADSL je možno na linku s jakýmkoliv cenovým programem.Nejlevnější variantou pro domácnosti je O2 Mini za 239 Kč s DPH měsíčně. Pokud máte připojení k internetu přímo od Telefoniky O2, paušál se sníží na 81 Kč s DPH měsíčně. Většina  poskytovatelů, včetně Telefoniky O2, už nabízejí i tzv "nahé" ADSL připojení - na lince je pouze připojení k internetu bez možnosti telefonování. Pro většinu domácností se zřízenou ADSL službou doporučujeme cenový programO2 Standard za 407 Kč s DPH měsíčně (99 Kč s DPH měsíčně při současném využívání připojení ADSL od Telefoniky O2). Cenový program telefonní linky můžete změnit pomocí zákaznického portálu Telefóniky O2 nebo telefonickyna lince 800 02 02 02.

Je možné používat DSL připojení k internetu a zároveň telefonovat?

Ano. DSL používá zcela jiné frekvenční rozsahy než běžné hlasové služby a tak není problém telefonovat, když zároveň surfujete na internetu. V síti ADSL můžete také současně plně využívat ISDN přípojku.

Musím navíc k poplatkům za ADSL také platit měsíční paušál za hlasovou linku?

Někteří poskytovatelé, včetně Telefoniky O2, nabízejí i tzv "nahé" ADSL připojení (naked). Na lince je pak pouze připojení k internetu bez možnosti telefonování.

Datové limity, agregace, Fair Use Policy

Co je agregační poměr?

Agregační poměr se vypočte jako podíl mezi teoreticky maximální potřebou kapacity uživatelů DSL přípojek v rámci daného agregačního bodu a skutečnou kapacitou. U základních variant DSL připojení v síti Telefóniky O2 je tento poměr 1:50, u dražších variant je jeho výše 1:20. S rostoucím počtem uživatelů DSL služeb v ČR se vliv agregace na dosahované rychlosti minimalizuje. V sítích alternativních operátorů jsou k dispozici nabídky DSL služeb i s agregačními poměry 1:40, 1:20, 1:10, 1:5 a 1:1.

Co je to FUP - Fair Use Policy?

V minulosti poskytovatelé pomocí FUP omezovali rychlosti služeb u uživatelů, kteří přenášeli velké množství dat. V současné době již žádný z poskytovatelů neomezuje uživatelům maximální dosahované rychlosti ADSL při překročení limitu stahování dat.

Bezpečnost DSL

Hrozí mně u DSL nebezpečí vysokých telefonních účtů v souvislosti s podvody při automatické změně nastavení čísla dial-up připojení na linky se zvýšenou tarifikací?

Toto riziko na rozdíl od dial-up připojení uživatelům DSL nehrozí.

Jak je to s bezpečností DSL přípojek?

Obecně platí, že když je váš počítač na DSL přípojce dostupný 24 hodin denně, riziko zneužití dat na vašem počítači se zvyšuje. Je více různě účinných nástrojů jak se chránit. Může jít o omezení možnosti sdílení souborů ve vašem počítači až po využití takzvaných firewallů, které do vašeho počítače nepustí žádný provoz z internetu nesplňující bezpečnostní kritéria. Firewall může být softwarový, ale vyšší bezpečnosti avšak s vyššími náklady dosáhnete firewallem hardwarovým. U hůře zabezpečených sítí je vlastní IP adresa z hlediska bezpečnosti rizikovější v porovnání s IP adresou přidělovanou dynamicky.

DSL na ISDN linkách

ISDN linku jsem měl jen kvůli internetu a teď jsem Telefóniku O2 požádal o změnu na linku analogovou. Mohu si již ADSL objednat, i když změna zatím nebyla fyzicky provedena?

ADSL můžete objednat až v okamžiku, kdy bude vaše linka fyzicky změněna na linku analogovou a to i v případě, zůstane-li stejné telefonní číslo.

Ostatní technické dotazy

Budu mít s DSL vlastní IP adresu?

Většina poskytovatelů nabízí vlastní IP adresu jako součást základní nabídky pro všechny typy připojení. U ostatních poskytovatelů si můžete IP adresu objednat za cenu přibližně 50 až 100 Kč za měsíc. Svou momentálně přidělenou IP adresu si můžete zjistit například na stránce DSL.cz

Chtěl bych změnit svého poskytovatele DSL služeb. Jak mám postupovat?

Vzhledem k tomu, že není technicky možné mít na jedné telefonní lince dva poskytovatele DSL služeb, je nutné nejprve vypovědět smlouvu s vaším současným poskytovatelem. Následující den po ukončení výpovědní lhůty můžete zadat objednávku u nového poskytovatele. Z principu tak dochází k několikadennímu výpadku vašeho připojení k internetu.
Výpadku internetu se dá vyhnout tehdy, pokud máte k dispozici více telefonních linek. V takovém případě můžete objednat DSL u nového poskytovatele na jiné telefonní lince než máte stávající DSL službu. V případě, že je váš současný poskytovatel Telefónica O2, tak je další možností je oznámit nám servisní číslo a číslo přípojky, které vám sdělí na lince 800330069. V případě, že ještě nebyla podaná výpověď, je možné přenést připojení k jinému poskytovateli. Tento přechod je také bez výpadku internetu

DSL již mám a chtěl bych kontaktovat zákaznickou podporu poskytovatele.

V případě, že máte problémy s telefonní linkou (např. není funkční ADSL ani telefon), kontaktujte linku technické podpory Telefóniky O2 na čísle 800 184 084. V ostatních případech se obraťte přímo na poskytovatele. Kontakty na zákaznickou podporu nejvýznamnějších poskytovatelů jsou zde:

 

PoskytovatelTelefonE-mail nebo odkaz
Telefónica O2800 184 084www.o2.cz/osobni/197130-vyuctovani_a_reklamace
Terms387 685 140; 777 085 145adsl@termsnet.cz
T-Mobile603 603 603www.t-mobile.cz/web/cz/osobni
Vodafone800 77 00 77www.vodafone.cz/osobni_web/kontakty/
UPC241 005 100http://www.upc.cz/klientske-centrum/
Český Bezdrát220 990 007www.eri.cz/spolecnost/kontakt.php

Před zavoláním zákaznické podpory poskytovatele doporučujeme pro urychlení řešení problému zjistit číslo vaší smlouvy.

Mohu dočasně přerušit využívání služby ADSL ?

Žádný z poskytovatelů neumožňuje krátkodobé přerušení smlouvy současně se změnou výše platby paušálu. Službu musíte ukončit výpovědí a po svém návratu smlouvu opět uzavřít.

Mohu si instalaci DSL provést sám nebo mně musí někdo navštívit?

Instalaci si můžete provést sám. Této možnosti využívá drtivá většina zákazníků. Jsou k tomu vhodné samoinstalační balíčky, které nabízejí prakticky všichni poskytovatelé.

Může se na jednu DSL linku připojit více počítačů?

Poskytovatelé nijak tuto možnost neomezují. Konkrétní řešení je pouze na rozhodnutí zákazníka. Využijete-li pro připojení více počítačů DSL modem s routerem, nemusíte mít stále zapnutý počítač, ke kterému by byl připojen běžný DSL modem.

Měřák rychlosti připojení na DSL.cz

Jakým způsobem jsou vyhodnocována měření rychlosti ADSL z měřáku rychlosti na vašich stránkách?

Na našem serveru zveřejňujeme vždy na počátku měsíce průměrné výsledky rychlostí ADSL za měsíc předcházející. Údaj vychází z naměřených hodnot na měřáku rychlosti DSL, ve kterých jsou uvedeny výsledky nejvýznamnějších poskytovatelů. Měření vyhodnocujeme tak, aby se minimalizovala možnost manipulace ze strany jakýchkoliv subjektů. K tomu mimo jiné slouží kontrola rozsahů IP adres konkrétních poskytovatelů a započítávání pouze jedné průměrné hodnoty měření za den z jedné IP adresy.
Nejpřesnější výsledky jsou vzhledem k počtu měření dosahovány u největších poskytovatelů.
Měření probíhá prostřednictvím protokolu http.

Spolupráce s DSL.cz

Pro své zákazníky bych chtěl zprostředkovávat ADSL prostřednictvím serveru DSL.cz. Jak mám postupovat?

Zadávání smluv je velmi jednoduché. Postupujte stejně jako u standardní objednávky a pouze v poznámce uveďte vaše jméno, abychom mohli identifikovat, kým byla objednávka zprostředkována. Při uzavření tří a více smluv nabízíme za každou zprostředkovanou ADSL smlouvu provizi. Přesné podmínky vám poskytneme obratem po zaslání požadavku o provizní podmínky společně s vašimi kontaktními údaji na adresu info@dsl.cz.