Úvod > Články > Telematika do auta

Telematika do auta

Není to jenom pozemní digitální vysílání, ale i satelitní vysílání, které obohacuje telematické systémy o skutečně účelné prvky – nejen o zábavu, ale o možnost upgradu softwaru vozidla. Nové dostupné kanály také činí využití telematických systémů ekonomičtější a zajímavější pro spotřebitele jako přidaná hodnota, která skutečně začíná stát za svoji cenu.

Pojem telematika není příliš známý a rozšířený v povědomí běžného uživatele, spíše se s ním setká jen okrajově a považuje jej za specifické řešení s omezeným využitím. Většinou se povědomí omezuje jen na lokalizační systémy, často integrované s mobilní technologií. To může být jeden z důvodů, proč se telematické systémy nenasazují rychleji.

Dalším důvodem je nesporně jejich cena. Jinými slovy je zde začarovaný kruh: uživatelé se musí dozvědět o výhodách telematiky, což jde nejlépe tak, že se systémem mohou pracovat. A s masovým nasazením těchto systémů zase klesne jejich cena. Velké automobilky si kladou za cíl dosáhnout cen kolem 100 dolarů za telematický modul, aby jejich uplatnění bylo efektivní a bylo konkurenceschopné vůči jiným bezpečnostním technologiím.

Bezpečnostní systémy jako základ telematiky

Evropská komise má jako jednu ze svých priorit snížení počtu dopravních nehod, zejména se smrtelnými následky (cílem je snížit jejich počet aspoň na polovinu). E-call telematické systému mají v tomto směru hrát důležitou roli. Sami výrobci se ale do investic do systémů E-call nebo B-call příliš nehrnou, bude proto potřeba kombinovat investice ze soukromého sektoru s veřejnými financemi. Po pěti letech od spuštění těchto telematických služeb je jejich penetrace v Evropě zanedbatelná: 0,2% používaných aut mladších tří let. To je ale celkem v souladu se stejnou penetrací navigačních systémů implementovaných ve výrobě. Otevřené specifikace a platformy jsou i zde předpokladem pro masové nasazení telematických systémů.

Telematické systémy jsou komplexní, což na jednu stranu zpomaluje jejich výstavbu i nasazování, ale na druhou stranu poskytuje příležitost pro různé hráče, neboť v sobě zahrnují spotřební elektroniku, automobilovou elektroniku a bezdrátové služby. Přitom bezdrátové společnosti se zatím o tento trh moc nezajímají. Evropa se v tomto trhu může inspirovat situací v Japonsku, kde automobilová navigace a systémy infotainment (informační a zábavní) jsou velice rozšířené. Nezájem bezdrátových provozovatelů ovšem otevírá možnosti pro specializované poskytovatele telematických služeb (TSP, Telematics Service Provider), webové portály a vývojáře telematických aplikací do aut.

Internetová auta

Přístup na Internet pro automobily může pro mnoho řidičů i spolucestujících skutečně přispět ke zvýšení produktivity práce. I když jsou telematické systémy na trhu již víc jak deset let, zatím se ujímají jen pomalu. Jako první se objevily na trhu produkty zaměřené na bezpečnost od společností Onstar (pobočka General Motors) a ATX Technologies (pro Mercedes Benz). Navigační systémy se staly nedílnou složkou telematických systémů a do dnešní doby je snaha podporovat takové služby, které se vážou na vlastní provoz auta a potřeby řidiče. Proto se mnohem pomaleji prosazují služby neutrální, typicky přístup na Internet, e-mail a zábava.

Firemních komunikačních systémů pro automobily je na trhu celá řada, ale jsou většinou omezeny jen na některé modely a značky. Např. Nokia dodává svůj systém do aut značky Land Rover pod označením PTI (Personal Telephone Integration). Ten umožňuje komunikaci bezdrátově pomocí Bluetooth a podporuje celou škálu mobilních telefonů. Všechny funkce mobilního telefonu může cestující ovládat pomocí centrálního informačně-zábavního displeje v autě. Navíc umožňuje také napojení na audio systém, takže lze telefon ovládat hlasem, kdy systém má zabudované možnosti rozpoznávání hlasu pro ovládání a převodu textu přijímaných zpráv na hlas.

Telematické systémy jsou stále něčím, co je na první pohled sice zajímavé, ale většina majitelů aut si přeci jen při porovnání ceny pořizovací a ceny za služby tento luxus rozmyslí, nebo je prostě přestane předplácet a dál využívat. S rozvojem bezdrátových technologií, sítí a služeb se ale možná brzy dočkáme větších možností i lepších cen.

12. 11. 2004

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Facebook: Chceme do virtuální reality vzít bilion lidí!

Facebook pokračuje v úsilí stát se hlavním tahounem ve světě virtuální reality. Vyvíjí proto vlastní headset Oculus...

 

Levnější tarify nebudou! Operátoři se odmítli zúčastnit aukce Licitu

Operátoři opět odmítli požadavek na levnější mobilní tarify. Sdružení Licit čítá skoro 80 tisíc žadatelů, přesto je...

 

Vodafone jako první v ČR aktivoval NB-IoT síť

Jako první v ČR a jeden z prvních na světě dokončil Vodafone pokrytí sítí úzkopásmového internetu neboli NB-IoT pro...

Nejčtenější články

Recenze: O2 Smart Box pod drobnohledem

 

O2 poctivě monitorovalo výtky, dotazy a stížnosti svých zákazníků na pevný internet tak dlouho, až díky tomu...

Rozhovor: Zeptali jsme se, co je to Internet HD

 

Máte představu, co je Internet HD? Zajímá vás, proč vlastně vznikl Smart Box? A co je pro O2 při zvyšování rychlosti...

Pozor! Zákazníky O2 čekají další změny!

 

O2 neváhá a s říjnem vyslalo do světa další ranec změn. Přinášíme vám je všechny hezky pohromadě. Týkají se jak...