Úvod > FAQ

FAQ

Obecné dotazy k DSL službám

Bude zřízení přípojky stejně rychlé při objednávce přes DSL.cz jako přímo u poskytovatele?

Ano. Zřízení přípojky je stejně rychlé při objednávce přes DSL.cz jako při objednávce přímo u poskytovatele. Získáte naprosto stejnou cenu služby jako při objednávce přímo přes poskytovatele. Server DSL.cz navíc poskytuje zdarma konzultace o výběru nejvhodnějšího poskytovatele a parametrů vybrané služby. Vyberte si z nabídek připojení a kontaktujte nás.

Co je to DSL?

DSL je zkratka anglického výrazu Digital Subscriber Line - digitální účastnická přípojka. K internetu jste připojení standardním dvoudrátovým vedením, které bylo původně určené pro telefony pevné linky. Proto se mu říká pevný internet. Podívejte se na naši nabídku, ověřte si dostupnost a vyberte si nejrychlejší přípojení. Nevíte si rady? Kontaktujte nás.

dsl

Co ovlivňuje skutečnou rychlost připojení?

Zaplatili jste si výkonný internet, namísto toho je ale jeho rychlost malá a připojení pořád "padá". Je vám tento scénář povědomý?

Skutečná rychlost připojení se od té maximální často liší. Na vině jsou buď technické nebo softwarové faktory. Čtěte níže a zjistěte příčinu pomalého připojení u vás doma:

Technické faktory:

  • Vzdálenost od ústředny

Ještě, než si zvolíte operátora, informujte se na vzdálenost jeho ústředny od vašeho domu nebo bytu. Pokud budete 300 metrů daleko, připojení pojede jako na drátku, pokud víc jak 5 kilometrů, rychlost výrazně klesne.

  • Kvalita a délka vedení

Některé dráty internetového připojení už leccos pamatují. Proto jimi internet neběhá tak rychle, jak by mohl.

  • Modem

Pokud jste technicky zdatní a skálopevně přesvědčení, že za pomalý internet může modem, optimalizujte ho. 

  • Protokol (PPPoE / PPPoA)

​Využíváte k brouzdání po internetu starší protokol PPPoA? Je možné, že právě to je příčinnou slabého připojení. Zavolejte na technickou podporu zřizovatele nebo najděte na internetu návod a přenášejte data pomocí novějšího PPPoE.

  • Počet a aktivita aktuálně připojených počítačů

Je taky dost možné, že se na vaší Wi-Fi rozhodl parazitovat soused. Zjistěte pomocí aplikace Fing, inSSIDer nebo jiných počet připojených PC a učiňte nezvaným uživatelům přítrž. 

hardwarové faktory

Softwarové faktory:

  • Aplikace bežící na pozadí

I když si myslíte, že na pozadí vašeho PC se nic neděje a máte otevřené všeho všudy jen dvě záložky, nemusí to být pravda. Zkontrolujte v nastavení PC, co všechno je spuštěné a nepotřebné procesy ukončete a zakažte.

  • Neaktualizovaný operační systém

Kdy jste naposledy kontrolovali stav svého počítače? Přesvědčte se, že máte na disku dost místa a případně ho defragmentujte.

  • Viry a jiné škodlivé programy

Jestli se rychlost internetu z ničeho nic změnila, ověřte si, že váš počítat nepostil některý z nebezpečných programů (spyware, mallware...).

softwarová chyba

Co znamenají dvě čísla o rychlosti DSL ve tvaru např. 8192/512

Prvním hodnota je teoretická maximální rychlost přenosu dat tekoucích k uživateli (download) a druhé reprezentuje teoretickou rychlost přenosu dat ve směru od uživatele (upload). Údaje jsou v kilobitech za sekundu.

Jak dlouho trvá zřízení přípojky DSL od data objednávky?

Zřízení by nemělo trvat déle týden až 10 dní. Záleží na počtu objednávek a množství volných techniků a jejich šikovnosti. Pokud nemáte v domě zavedenou pevnou linku, zkuste raději připojení internetu vzduchem. Pokud nemáte, mohlo by spojení s ústřednou trvat i déle jak 2 měsíce, nebo by se nemuselo vůbec podařit. Dostupnost internetového připojení si ověřte na našich stránkách. Stačí vám zadat adresu a hned máte jasno.

Jaké zařízení je potřeba, abych se mohl připojit k DSL?

Potřebujete DSL modem. Prodá vám ho váš poskytovatel. Pokud ne, zeptejte se ho, jaký máte pořídit.

modem

Dostupnost a DSL sítě (pronájem místní smyčky)

Je DSL dostupné po celé České republice?

DSL je možno nainstalovat na více než 95% telefonních přípojek v ČR. Zjistěte na našich stránkách v sekci Ověřit a objednat, jestli vede DSL i k vám.

Mám nějaké jiné možnosti trvalého připojení k internetu, když ADSL není v mé lokalitě dostupné?

Pokud je u vás k dispozici kabelová televize, ověřte si možnost internetového připojení s jejím provozovatelem (např. UPC).

Další možností je připojení k lokální bezdrátové síti. Ověřte si, jaký operátor má u vás nejsilnější signál pomocí našeho Meření připojení rychlosti k internetu nebo vyplňte formulář Ověření dostupnosti podle adresy a my vás kontaktujeme s nejlepší alternativou.

Koncová zařízení, modemy

Jakým způsobem se připojuje DSL modem k počítači?

DSL modem se připojuje do síťové karty nebo pomocí USB rozhraní. Modemy se prodávají jednoportové pro připojení jednoho počítače nebo čtyřportové, pro připojení až čtyř počítačů, případně čtyřportové s Wi-Fi, ke které je možné se připojit bezdrátově odkudkoliv, kam připojení dosáhne.

K čemu slouží splitter?

Neboli oddělovač, který umožňuje odlišit v dvoudrátovém vedení hlasový provoz a datový tok pro ADSL. Zpravidla ho najdete poblíž telefonní přípojky.

Kolik stojí modem pro DSL přístup?

DSL modem se dá koupit zhruba v ceně od 800 Kč výše dle konkrétních parametrů. Doporučujeme sledovat akce DSL poskytovatelů, kteří často nabízejí modemy zdarma nebo za 1 Kč při podpisu smlouvy s minimální dobou trvání, zpravidla na 12 nebo 24 měsíců.

Telefonní linka a ceny tarifů

Bydlím v pronajatém bytě, kde telefonní přípojka není napsána na mne. Mohu si ADSL objednat tak, abych za něj platil já?

Ano. Zjistěte na domovní nástěnce nebo od sousedů, kdo na vaší adrese poskytuje internet. Většinou jde o připojení na telefonní přípojku, což je nejrychlejší a nejbezpečnější způsob. 

Pak k příslušnému operátorovi zavolejte nebo se zastavte na nejbližší pobočku. Uzavřete smlouvu na vaše jméno a každý měsíc obdržíte vyúčtování způsobem, jaký zvolíte (do schránky nebo do vaší e-mailové schránky). Pokud si nevíte rady, ověřte si dostupnost služeb podle adresy nebo nás kontaktujte a my se vám ozveme zpět.

Podle čeho mám vybírat tarif?

Věšinu běžných uživatelů zajímá poměr cena/výkon. Na našich stránkách si můžete vybrat pevný internet, mobilní internet nebo televizi podle vašich možností připojení.

Pokud si nejste jistí, která z variant je pro vás ta pravá, napište nám a my vám zavoláme zpět.

panelák

Datové limity, agregace, Fair Use Policy

Co je agregační poměr?

Agregační poměr se vypočítává jako podíl mezi teoreticky maximální potřebou kapacity uživatelů DSL přípojek v rámci daného agregačního bodu a skutečnou kapacitou. Značí teda poměr, v jakém je rozdělené konektivita od 1:1 až po 1:50.

Agregační poměr například 1:20 znamená, že se sdílené pásmo může rozdělit maximálně na 20 dílů. Takže čím vyššího jmenovatele uvádí váš poskytovatel, tím menší část náleží jednomu serveru, protože se sdílené pásmo může rozdělit maximálně na 20 dílů.

Co je to FUP - Fair Use Policy?

V minulosti poskytovatelé pomocí FUP omezovali rychlosti služeb u uživatelů, kteří přenášeli velké množství dat. V současné době již žádný z poskytovatelů neomezuje uživatelům maximální dosahované rychlosti ADSL při překročení limitu stahování dat.

FUP

Bezpečnost DSL

Jak je to s bezpečností DSL přípojek?

DSL patří k nejbezpečnějšímu způsobu připojení k internetu, protože kabel mohou ve většině případů operátoři ovládat i z dálky. To znamená, že dokážou detekovat a pak i opravit poruchu. Většinou se tak děje i aniž by si toho uživatelé všimli. 

Ale co se týče samotného přístupu k internetu, není v bezpečí nikdo neopatrný a někdy mu neujdou ani ti opatrní. Ale mohou vám pomoci různé způsoby zabezpečení v podobě spywarů a antivirů. O tom, jak se chovat na internetu a jakými cestami se mohou hackeři dostat k citlivým datům, se dočtete v jednom z našich článků Nápovědy.

DSL na ISDN linkách

ISDN linku jsem měl jen kvůli internetu a teď jsem Telefóniku O2 požádal o změnu na linku analogovou. Mohu si již ADSL objednat, i když změna zatím nebyla fyzicky provedena?

ADSL můžete objednat až v okamžiku, kdy bude vaše linka fyzicky změněna na linku analogovou a to i v případě, zůstane-li stejné telefonní číslo.

pevná linka

Ostatní technické dotazy

Budu mít s DSL vlastní IP adresu?

Co je to IP adresa?

IP adresa je jedinečná adresa počítače. Její číslo vypadá takto: 98.111.90.654

Operátoři vám nějakou adresu přidělí. Podle ní vás pak mohou identifikovat v síti. Může se změnit například při restartování modemu.

Ale můžete si pořídit vlastní pevnou IP adresu, která vám zůstane. A proč byste to dělali? Díky pevné IP máte možnost vzdáleného přístupu, můžete provozovat lokální servery, vzdálené přístupy a FTP, nastavovat SMTP relay a reverzní záznam do DNS.

Jak se liší cena pronajmutí pevné IP adresy podle operátora?

  • U O2 zaplatíte za přidělené pevné adresy 250 Kč měsíčně.
  • T-Mobile požaduje složit zřizovací poplatek ve výši 604 Kč a pak každý měsíc 180 Kč.
  • U Vodafonu zaplatíte měsíční poplatek ve výši 175,45 Kč.

Svou momentálně přidělenou IP adresu zjistěte na našich stránkách na DSL.cz!

 

Chtěl bych změnit svého poskytovatele DSL služeb. Jak mám postupovat?

Změna operátora není v dnešní době ničím příliš neobvyklým. Pokud změnu dobře vykomunikujete, nebudete muset trpět ani výpadkem internetu. Většinou dojde ke změně v noci a trvá pár hodin. 

Jediné, čeho se může dotknout změna, je váš modem. Ale ve většině případů můžete zůstat u používání toho samého. Proto se nezapomeňte nového operátora zeptat, zdali je možné nechat si ten starý. 

Jestli chcete změnit poskytovatele a víte, že k vám sahá pokrytí nově zvolené operátora, stačí kontaktovat vašeho současného operátora a ukončit k určitému datu spolupráci. Začátek čerpání tarifu si pak naplánujte k tomu samému datu.

Pokrytí si ověřte na našich stránkách DSL.cz. Pak nás klidně kontaktujte a my službu zřídíme, případně poradíme, co pro vás bude nejlepší.

DSL již mám a chtěl bych kontaktovat zákaznickou podporu poskytovatele.

Pokud vám vypadl internet nebo jste zaznamenali nějaké nesrovnalosti ve faktuře, neváhejte kontaktovat vašeho operátora.

Ještě než vytočíte jeho číslo, zjistěte prosím číslo smlouvy. Urychlíte tak řešení problému. 

Abychom vám to usnadnili, shromáždili jsme pro vás kontakty sem:

PoskytovatelTelefonE-mail nebo odkaz
O2800 020 202https://www.o2.cz/osobni/199114-napiste_nam/?showmenu=true
T-Mobile800 737 373https://www.t-mobile.cz/podpora/kontaktujte-nas
Vodafone800 770 077 (Pokud ještě nejste zákazník, ale rádi byste: 800 777 777)https://www.vodafone.cz/pece/formular-kontakt/

Mohu dočasně přerušit využívání služby ADSL ?

Žádný z poskytovatelů neumožňuje krátkodobé přerušení smlouvy současně se změnou výše platby paušálu. Službu musíte ukončit výpovědí a po svém návratu smlouvu opět uzavřít.

Mohu si instalaci DSL provést sám nebo mně musí někdo navštívit?

Instalaci si můžete provést sám. Této možnosti využívá drtivá většina zákazníků. Jsou k tomu vhodné samoinstalační balíčky, které nabízejí prakticky všichni poskytovatelé.

Může se na jednu DSL linku připojit více počítačů?

Poskytovatelé nijak tuto možnost neomezují. Konkrétní řešení je pouze na rozhodnutí zákazníka. Využijete-li pro připojení více počítačů DSL modem s routerem, nemusíte mít stále zapnutý počítač, ke kterému by byl připojen běžný DSL modem.

Měřák rychlosti připojení na DSL.cz

Jakým způsobem jsou vyhodnocována měření rychlosti ADSL z měřáku rychlosti na vašich stránkách?

Na našem serveru zveřejňujeme vždy na počátku měsíce průměrné výsledky rychlostí ADSL za měsíc předcházející. Údaj vychází z naměřených hodnot na měřáku rychlosti DSL, ve kterých jsou uvedeny výsledky nejvýznamnějších poskytovatelů. Měření vyhodnocujeme tak, aby se minimalizovala možnost manipulace ze strany jakýchkoliv subjektů. K tomu mimo jiné slouží kontrola rozsahů IP adres konkrétních poskytovatelů a započítávání pouze jedné průměrné hodnoty měření za den z jedné IP adresy.
Nejpřesnější výsledky jsou vzhledem k počtu měření dosahovány u největších poskytovatelů.
Měření probíhá prostřednictvím protokolu http.

Spolupráce s DSL.cz

Pro své zákazníky bych chtěl zprostředkovávat ADSL prostřednictvím serveru DSL.cz. Jak mám postupovat?

Zadávání smluv je velmi jednoduché. Postupujte stejně jako u standardní objednávky a pouze v poznámce uveďte vaše jméno, abychom mohli identifikovat, kým byla objednávka zprostředkována. Při uzavření tří a více smluv nabízíme za každou zprostředkovanou ADSL smlouvu provizi. Přesné podmínky vám poskytneme obratem po zaslání požadavku o provizní podmínky společně s vašimi kontaktními údaji na adresu info@dsl.cz.