Úvod > Články > Wi-Fi opět létá

Wi-Fi opět létá

Zatímco ani po dlouhém testování se zákazníci nechytili na předraženou nabídku připojení (9,95 dolaru za hodinu nebo jednorázově 26,95 dolaru při delších letech) Boeing Connexion, poskytovatel AirCell je tu s podepsanou smlouvou hned se dvěma leteckými společnostmi najednou.

Od roku 2008 bude v letadlech nabízet bezdrátový broadband nová společnost Virgin America. Možnosti budou hned dvě, buď integrovaný zábavný systém Red Inflight Entertaiment System nebo vlastní periférie podporující Wi-Fi. AirCell bude využívat vlastní technologii spojující air-to-ground a využívat frekvenci 3 MHz, kterou nedávno za 31 miliónů dolarů získala.

Poněkud tišeji bylo ohlášeno testování stejné služby i leteckou společností American Airlines. Ta hodlá tuto službu nabízet pouze pro vnitrostátní linky a pouze v letadlech Boeing 767-200. Nabídka by měla zahrnovat připojení k internetu v reálném čase pomocí technologie 802.11a/b/g s kompletním dosahem po celém území Spojených států. Zahájení provozu by mělo být koncem letošního roku, nejpozději v lednu příštího roku. Na rozdíl od Virgin America, která chce tuto službu nabízet ve všech letadlech, American Airlines začnou pomalu s jediným letadlem. Pokud bude zájem, provoz bude rozšířen nejdříve o Kanadu a Mexiko, kde už má AirCell systém svých pozemních stanic, později i do dalších zemí.

Obě letecké společnosti dnes odmítají prozradit ceny za připojení, prý se je veřejnost dozví ve chvíli, kdy bude provoz zahájen. Odhaduje se, že cena by mohla být kolem 10 dolarů za celý pětihodinový let. Teoreticky by bylo možné využívat i systém Skype k telefonování, jelikož se ale společnosti obávají, že hromadné používání telefonů by ostatní cestující rušilo, bude AirCell systém Skype rušit.

Otázkou je, jestli se cestující tentokrát chytí. Systém provozovaný firmou Boeing původně testovalo hned sedm velkých leteckých společností najednou včetně Lufthansy, SAS, Japan Airlines, China Airline a Singapore Airlines. Všechny tři americké letecké společnosti (Delta, United a American Airlines), pro které byl systém Connexion původně připravován, po teroristickém útoku v roce 2001 účast z finančních důvodů odmítly.

Jelikož AirCell využívá mnohem levnějšího pozemního provozu, zatímco Connexion využívalo satelitního připojení, měla by nová služba být výrazně levnější. Z pohledu letecké společnosti se budou náklady pohybovat kolem 100 000 dolarů na jedno letadlo, navíc přidané zařízení bude vážit pouze kolem 60 kg, zatímco zařízení nutné pro systém Connexion vážilo téměř 500 kg.

15. 11. 2007

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

T-Mobile má nový modem pro Pevný internet vzduchem

T-Mobile se chystá zákazníkům exkluzivně nabídnout nejnovější modem Huawei B2368 pro službu Pevný internet vzduchem...

 

DPP rychle rozšíří mobilní signál i Wi-Fi

Pražský dopravní podnik v tomto roce rozhodně nelenil. Na jaře se DPP podařilo najít společnou řeč s operátory a...

 

Slovenské O2: 5krát více dat za stejnou cenu

O2 na Slovensku zvýhodnilo dva ze svých tarifů: Zlatý paušál a Platinový paušál. Zákazníci mají stále neomezené...

Nejčtenější články

CETIN spouští vectoring. Co to pro vás znamená?

 

CETIN tento rok navýšil náklady na modernizace sítě na 27 miliard korun. Z doposud investovaných 11 miliard padla...

TV speciál: Kde vysílají nejlepší fotbal?

 

Jste zapáleným fanouškem fotbalu a nemůžete se rozhodnout, od kterého poskytovatele si pořídit televizi? Připravili...

Vodafone rozšiřuje služby spoluprací s Quadruple

 

Vodafone uzavřel smlouvu o spolupráci se společností Quadruple, která podniká v oblasti poskytování vysokorychlostní...