Úvod > Články > Wi-Fi opět létá

Wi-Fi opět létá

Zatímco ani po dlouhém testování se zákazníci nechytili na předraženou nabídku připojení (9,95 dolaru za hodinu nebo jednorázově 26,95 dolaru při delších letech) Boeing Connexion, poskytovatel AirCell je tu s podepsanou smlouvou hned se dvěma leteckými společnostmi najednou.

Od roku 2008 bude v letadlech nabízet bezdrátový broadband nová společnost Virgin America. Možnosti budou hned dvě, buď integrovaný zábavný systém Red Inflight Entertaiment System nebo vlastní periférie podporující Wi-Fi. AirCell bude využívat vlastní technologii spojující air-to-ground a využívat frekvenci 3 MHz, kterou nedávno za 31 miliónů dolarů získala.

Poněkud tišeji bylo ohlášeno testování stejné služby i leteckou společností American Airlines. Ta hodlá tuto službu nabízet pouze pro vnitrostátní linky a pouze v letadlech Boeing 767-200. Nabídka by měla zahrnovat připojení k internetu v reálném čase pomocí technologie 802.11a/b/g s kompletním dosahem po celém území Spojených států. Zahájení provozu by mělo být koncem letošního roku, nejpozději v lednu příštího roku. Na rozdíl od Virgin America, která chce tuto službu nabízet ve všech letadlech, American Airlines začnou pomalu s jediným letadlem. Pokud bude zájem, provoz bude rozšířen nejdříve o Kanadu a Mexiko, kde už má AirCell systém svých pozemních stanic, později i do dalších zemí.

Obě letecké společnosti dnes odmítají prozradit ceny za připojení, prý se je veřejnost dozví ve chvíli, kdy bude provoz zahájen. Odhaduje se, že cena by mohla být kolem 10 dolarů za celý pětihodinový let. Teoreticky by bylo možné využívat i systém Skype k telefonování, jelikož se ale společnosti obávají, že hromadné používání telefonů by ostatní cestující rušilo, bude AirCell systém Skype rušit.

Otázkou je, jestli se cestující tentokrát chytí. Systém provozovaný firmou Boeing původně testovalo hned sedm velkých leteckých společností najednou včetně Lufthansy, SAS, Japan Airlines, China Airline a Singapore Airlines. Všechny tři americké letecké společnosti (Delta, United a American Airlines), pro které byl systém Connexion původně připravován, po teroristickém útoku v roce 2001 účast z finančních důvodů odmítly.

Jelikož AirCell využívá mnohem levnějšího pozemního provozu, zatímco Connexion využívalo satelitního připojení, měla by nová služba být výrazně levnější. Z pohledu letecké společnosti se budou náklady pohybovat kolem 100 000 dolarů na jedno letadlo, navíc přidané zařízení bude vážit pouze kolem 60 kg, zatímco zařízení nutné pro systém Connexion vážilo téměř 500 kg.

15. 11. 2007

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

CETIN: Dvojnásobná rychlost přípojek a 99% pokrytí LTE

CETIN slaví v červnu 3 roky od svého vzniku. K tomu došlo rozdělením společnosti O2. Operátor má na starost radiové...

 

Smartphony od Vodafone: Sází na cenu a nejmladší zákazníky

Operátor představil novou řadu telefonů s modelovým označením Smart N9. Smartphony testované v Düsseldorfu budou k...

 

Předplacenka na Slovensku nabízí levnější služby

O2 předplacenkou "oživilo" ne zrovna výhodné nebo omezené tarify. U našich sousedů má přitom slovenská verze...

Nejčtenější články

Víme, kde za posledních 6 měsíců došlo ke zrychlení DSL připojení!

 

O zrychlování přípojek se hovoří neustále. Jak si má ale běžný člověk ověřit, že se tak opravdu děje? Právě to byl...

Nova a Prima chtějí zakázat přetáčení reklam

 

Televizní skupiny Nova i Prima vyrážejí do boje proti přeskakování reklam. Kvůli IPTV a kabelové televizi přicházejí...

O2 má nový tarif s rychlostí 250 Mb/s!

 

Operátor přidal do své nabídky tarif pevného připojení s názvem ULTRA HD, který má zákazníkům poskytnout rychlost...