Do diskuse momentálně není možné vkládat příspěvky. Plná funkčnost bude obnovena v nejbližších dnech. Děkujeme za pochopení.
Úvod > Diskuse > Obecná diskuse > FUP preventivne o 2GB driv - long live and prosper O2

FUP preventivne o 2GB driv - long live and prosper O2

silencer (10.10.2006 18:50:54)

Minulej mesic jsem mel dojem, ze nak brzo jsem spadl do FUP. Na tento mesic jsem nainstalil Netlimiter Monitor a zjistil, ze me tuseni bylo zpravne. Asi mam nekde praskle draty a nakych 25% dat vyteka driv, nez me dotecou do kompu a bez uzitku se vsakuji do pudy. Timto dekuji Telefonice O2 Czech Republic, ze obdobi je misto puvodniho tydenniho mesicni a ze si tak muzu rychlost 64/64 (nebo kolik to je) uzit dosytosti celych 20 dni! zde je screnshot: http://img243.imageshack.us/img243/403/fuckedupbyo2xi3.jpg

Anonym (10.10.2006 22:21:40)

A co máš za problém? Dyt máš ještě o 2 GB víc než je FUPka...

silencer (10.10.2006 22:28:26)

aha, takze vysvetlim: to na obrazku nahore jsou data zmerena na mem pocitaci od zacatku mesice - cca 5,5GB, to dole jsou data zmerena O2 - 8,03GB. Vznikla delta je evidentne v muj neprospech coz potvrzuje i ma soucasna prenosova rychlost...

Anonym (10.10.2006 22:40:43)

Aha. Ja taky vysvětlím. To v prvním sloupci jsou data přijatá (5,085GB), to v druhém sloupci jsou data odeslaná (5,157 GB). Do FUP se započítávají jak data odeslaná, tak data přijatá, tz 5,085 + 5,157 = 10,26GB. Což je o dvě giga přenesených dat, než je tvůj FUP limit.

Anonym (10.10.2006 22:53:20)

koukni pořádně - upload je 0.5157GB

Anonym (10.10.2006 23:06:06)

Aha. Pravda. V tom případě se omlouvám! Nicméně... Myslím, že můžeš klidně vyloučit, že ten prvek, co počítá FUP počítá špatně. Je to asi tak stejné, jako připustit, že počítá špatně netlimiter:-) Bohužel, toto se nedá řešit jinak, než s technickou podporou TO2. Kupodivu... když člověk přežije operátora (a částečně i ten moment, než přesvědčí technika na druhém konci, že tomu alespoň trochu rozumíš) dá se s nimi celkem jednat (narozdíl od jiných providerů:-(

silencer (10.10.2006 23:53:46)

proste jsem byl vytocenej, tak jsem to sem postnul. reklamaci u CTc jsem uz jednu bezuspesnou zazil a do dalsi se mi nechce. zivot je kratkej. muj upis na internet express mi ma koncit na zacatku listopadu, takze doufam, ze to pujde bez problemu zrusit - jeste nikdy jsem to nedelal (to ruseni).

Anonym (10.10.2006 23:27:50)

A to je zapotřebí připočítat ještě komunikaci mezi ISP a WAN rozhraním modemu, kterou do PC modem nepropustí, nebo třeba i data z/do VoIP telefonu, jestli se sleduje jen traffic přes síťovu kartu PC. I některé typy útoků které zadrží firewall modemu mohou být nezanedbatelné, zejména jestli se modem nevypíná s vypnutím PC. To všechno jsou data pro program běžící na PC nedostupná, takže informace "internet" na obrázku asi nebude příliš korektní.

František (12.10.2006 23:18:55)

Pro Anonyma z 10.10.2006 v 23:27: Vaše úvaha o "datovém smogu" na WAN rozhraní modemu mě zaujala. Již dříve jsem si povšiml, že na lince s ethernetovým modemem s odpojeným PC běží malý provoz, který však podle údajů v aplikaci E-účet nepřesahoval řádově několik kB denně, což se jako podstatný rozdíl mezi měřidlem v aplikaci Moje konto a měřením přes TrafficMeter neprojevilo. Zhruba od září mi však měřidlo v aplikaci Moje konto začalo výrazně předbíhat TrafficMeter (řádově o desítky MB). Při odpojení PC na celý den od modemu vykázalo měřidlo v aplikaci Moje konto přírůstek provozu o 0,01 GB (t.j. cca o 10 MB/den). Máte nějaké rozumné vysvětlení pro tak radikální nárůst (o 4 řády) "datového smogu" prakticky během jediného měsíce (např. systematické pokusy o hacknutí mé IP adresy)? Okolnost, že tento "datový smog" (odmítnutý datový provoz, který neprojde HW a SW firewally do PC) může dělat cca 300 MB měsíčně, tedy cca 30 % z limitu FUP 1 GB (IE Impuls) nastoluje otázku, zda je ze strany TO2 korektní jej do měření zahrnovat. Trochu mi to připomíná situaci, kdy by v hlasové službě byla zpoplatněna i neúspěšná volání (účastník obsazen, nehlásí se atd.).

Anonym (13.10.2006 10:32:21)

Domnivam se ze TO2 nemuze rozlisovat data na "vyzadana" a "nechtena" ani na to nema nastroj. Oni prece vidi ze to nekde na SSG spadlo do trubky co vede k tobe. To by museli mit v majetku ten tvuj eth modem a merit z nej coz neni realne.

František (13.10.2006 11:56:44)

Pro Anonyma z 13.10.2006 v 10:32: Tím se opět vracíme k tomu, co vlastně oněch zčistajasna se objevivších cca 10 MB "datového smogu" denně vlastně tvoří. Na modemu mám v sekci Security blokován provoz z WAN do LAN pro většinu běžných protokolů (Telnet, FTP, Web, ...) a na WAN straně modem odmítnutý provoz neloguje (alespoň jsem takovou možnost v manuálu nenašel). Takže o tom, kdo a co se mi snaží podstrčit nemám přehled. Dá se s tím něco dělat (kromě vypnutí HW firewallu a spolehnutí se na SW firewall a jeho logování odmítnutého provozu)?

Anonym (13.10.2006 12:17:32)

Da, odlogovavat router z Internetu kdyz vypinas PC. ANobe proste akceptovat ze to tak je.

František (13.10.2006 14:25:20)

Pro Anonyma z 13.10.2006 v 12:17: Variantu minimálně jednodenního odpojení ethernetového modemu od linky samozřejmě také vyzkouším, ale jen proto, abych si ověřil, zda onen "datový smog" měřidlo dat v aplikaci Moje konto přestane vykazovat (souvisí to s otázkou, v jaké úrovni sítě TO2 datový provoz vlastně měří). Trvalé řešení to ale není, protože PC normálně nevypínám a od modemu neodpojuji - to bych se vracel na úroveň vytáčeného připojení. Protože mám (v jiné lokalitě) připojení přes metropolitní síť (optika/ethernet) mohu srovnávat: tento ISP používá několikastupňový firewall a uživatelé jeho sítě jsou chráněni nejen před síťovými útoky přímo z Internetu, ale i před případnými útoky ostatních účastníků sítě. Faktem je, že k rozdílu mezi údaji jeho měřiče dat a mým TrafficMeterem tam nedochází.

Anonym (13.10.2006 14:52:11)

Nesmysl. Pokud ti pocitaji prichozi provoz tak je situace uplne stejna. Jak asi jejich firewall pozna paket ktery chces od paketu ktery ti nekdo posila a ty ho zahazujes na urovni sveho PC? Jedine ze by ti nedavali verejnou IP a byl bys za NATem.

Anonym (13.10.2006 15:27:00)

To se dělá trochu jinak... Analýzou provozu spíš než nějakým porovnáváním paketu. Firewall v podstatě sleduje co, jak a kam chodí a pokud se to začne vymykat "pravidlům slušného chování", tak to zařízne. Samozřejmě, že nedokáže zabránit konkrétním útokům, na konkrétní cíle vedené lidmi, ale celkem spolehlivně odstíní útoky různých virů, robotů, apod. Ale jinak, chtěl jsem tu popsat svoji skušenost s měřením trafficu na ADSL Máme menší sít (cca 10 - 15 PC) na ADSL. Síť je postavená tak, že za modemem v ZIPB módu je router, který provádí NAT a zároveň počítá data pro jednotlivé IP adresy. Protokol je PPPoA. Máme službu, kde se platí za nadlimitní data, tz. do počítání nezasahuje upload, platforma je TO2. Každý měsíc pozorujeme nepřesnosti mezi naším měřením a měřením ISP. Rozdíl činí cca 10 - 15% z celkového trafficu, záleží na míře provozu. Máme odpozorováno, že čím je traffic větší, tím větší je i rozdíl. Osobně ale pozoruji nepřesnosti už v naší lokální síti. Třeba traffic, který napočítá router se od trafficu, který např. vidím na svém linuxovém routeru liší asi o 5 - 8MB měsičně. Sice to nic není, ale napovídá to tomu, že už v lokální síti jsou data, která prostě počítač nevidí. Z toho vyplývá, že nějaký rozdíl tam bude asi vždycky. Co se týče toho, že u TO2 došlo v poslední době k nárůstu tohoto rozdílu, vyvozoval bych z toho, že spíš konečně "dali dohromady" něco, co ty data počítá přesně.

Anonym (15.10.2006 14:26:11)

Ten rozdíl 10-15% trafficu je daný tím,že do svého datového provozu,který měříte na IP vrstvě,také musíte započít hlavičky paketů na nižších protokolech (ppp,ATM,IP) a to je přesně těch cca 10-15 %.

Anonym (15.10.2006 14:52:20)

Ono to zní celkem jasně, že? Ale když se nad tím zamyslíte, tak to zase tak jasné není. Předpokládám, že můžeme vyslovit premisu, že měření trafficu u TO2 se provádí na síťové vrstvě. Stejně tak, měření na nějakém routeru v LAN se bude také provádět na síťové vrstvě. no, ale potom by mělo být jedno, co a jaké protokoly jsou použité po cestě,ne? Dyť ta obálka protkolu nižších vrstev se stejně zahodí, takže např. velikost záhlaví PPP by nemělo být vůbec do měření zahrnuto (zahodí se a nahradí něčím... třeba Ethernet2).

Anonym (15.10.2006 15:01:27)

Jenže jsou zřejmě do FUP započítaná všechna data,která projdou zákaznickou linkou.Nejspolehlivější je počítat data na WAN rozhraní modemu a z modemu je sbírat pomocí SNMP protokolu.To je naprosto přesné měření,protože modem ty data počítá včetně PPP a ATM protokolu.

Anonym (15.10.2006 15:19:41)

Stejně to nehraje... Škoda, že ta metodika není nikde popsaná. Bylo by to asi dosti zvláštní zjištění.

Anonym (15.10.2006 15:32:20)

A sbíráte skutečně data na WAN rozhraní modemu nebo na eth. rozhraní modemu?To je dost zásadní rozdíl.Já mám například na SP510 na wan 288691 kB a na eth. 243369 kB,což dělá rozdíl 45322 kB a to je přesně 15,69 %.

Anonym (15.10.2006 15:39:51)

No to je právě ono. Mě je jasné, že ten nárůst (min mezi WAN a LAN) způsobí zapouzdření do ATM (a u PPPoE ještě do Ethernetu, což už je slušná pálka). Ale právě proto mi to přijde zvláštní (nebo nefér?). Protože tyhle data ve skutečnosti sítí neprotečou. Skončí na POPu, kam se připojuje ta PPP session... Potom ten zbytek už je zase zapouzdřený v něčem jiném. Takže právě proto by mě ta metodika zajímala, protože počítat tato data do FUP je prostě sviňárna.

Anonym (15.10.2006 15:46:50)

Protečou tvojí linkou až k modemu? Protečou. Tak se počítají.Naopak je to velmi korektní,prostě se počítá vše co ti přiteče do modemu a nic se nezamlčuje ani neblokuje.Je pak už jen na tobě jak ty data využiješ a jak je použiješ.Že tvůj modem na přenos užitečných dat spotřebuje 15 % režie?Postav si modem,který dokáže využít všechny data na užitečný a budeš za tohle měření vděčný. Prostě a jednoduše,stačí sbírat informaci o přenesených datech na WAN rozhraní (a umí to každý modem,ovšem není tak easy jako na eth. portu,že?) a budeš to s přesnotí jednoho bitu.

František (15.10.2006 15:47:31)

Pro Anonyma z 15.10.2006 v 15:32: Můžete sem dát návod nebo odkaz jak měřit datový provoz na WAN straně modemů řady Zyxel nebo CellPipe/Xavi?

Anonym (15.10.2006 17:26:34)

Oba dva modemy umí komunikovat pomocí SNMP protokolu,takže stačí podívat se do návodu,kde je postup jak nakonfigurovat SNMP a pak pomocí jakéhokoliv SNMP klienta získávat údaje do PC.

Anonym (15.10.2006 17:49:42)

Mě by totiž skutečně zajímalo, jestli se do toho ta data započítávají nebo ne. A kde se ty data měří... A jak. Ale to asi nikdo neví, takže tady zase polemizujeme, aniž bychom znali fakta:-(

Anonym (15.10.2006 17:59:12)

Lehce vám napovím,zkuste si na netu najít RAO,což je veřejný návrh smlouvy pro ostatní ISP a tam je technická příloha.Je ke stažení na stránkách ČTU nebo O2.

Anonym (15.10.2006 18:16:24)

Tak RAO smlouvu jsem si četl, už dřív, pravda, ale nic relevantního mi tam nepřijde. Snad kromě 3.2, kde je definované, jakými atributy RADIUS protokolu budou účtovací data předávána. Ale zmínku o tom, kde měření probíhá jsem tam nedohledal. Snad by jste nás mohl odkázat na příslušný článek?

František (15.10.2006 19:04:41)

Připojuji se k žádosti Anonyma z 15.10.2006 v 18:16, dokumenty RAO jsou zde http://www.cz.o2.com/wholesale/cz/national/nonregulated_services/pristup_k_siti_internet/carrier_broadband_limitsuper.html, ale kde a jak se datový provoz na ADSL přípojce měří, jsem tam nenalezl.

František (13.10.2006 16:16:15)

Pro Anonyma z 13.10.2006 v 14:52: Ano uvedená metropolitní síť používá překlad adres (NAT), při kterém standardně probíhá filtrace služeb (t.j. něco podobného, co dělá HW firewall v mém modemu) a jsou měřena data již přefiltrovaná. U ADSL mám sice veřejnou IP adresu (dynamickou), kterou však k ničemu nepotřebuji a na kterou mi chodí "datový smog" o který nestojím, ale který mi čerpá datový limit FUP. To mi pochopitelně už vadí a je to důvod, proč oněch cca 10 MB "datového smogu" denně pokládám za problém. U silencera (který toto diskusní vlákno založil) činí tento "datový smog" více než 2 GB za necelých 10 dnů, t.j. řádově 0,2 GB/den, nebo cca 6 GB na měsíc, což je 75 % jeho limitu FUP (8 GB). A to už se mi jeví jako problém kardinální. Takže bych přivítal odkaz na oficiální veřejně přístupný dokument TO2 o metodice měření datového provozu na ADSL přípojce.

Anonym (13.10.2006 17:32:34)

Tva nenavist k TO2 te naprosto zaslepuje. To ze ti na verejnou adresu chodi z internetu bordel, neni chyba nebo problem TO2 ale jedna se o nedokonalost TCP/IP a to bys melů pochopit. Az budes chtit doma rozjet nejake pokrocile sluzby, napriklad VPN po IP-SEC tak ti bude tvuj slavnej metropolitni poskytovatel na nic protoze to pres NAT nejde.

František (13.10.2006 19:14:48)

Pro Anonyma z 13.10.2006 v 17:32: Stále ještě jste mi nevysvětlil, proč tak náhle vzrostl objem "datového smogu" (z řádově 1 kB na 10 MB denně u mé přípojky). To může mít řadu příčin - jednou může být třeba vypnutí firewallu mezi Internetem a sítí TO2 (v září a říjnu jsem zaznamenal opakované výpadky spamfiltru v el. poště, naposledy dnes), nežádoucí aktivity některých uživatelů TO2, ale také třeba chyby směrování/měření provozu - proto mně zajímá metodika měření datového provozu na ADSL přípojce. Když jsem (v jiné lokalitě) přecházel z ADSL na metropolitní síť, podrobně jsem se informoval na její možnosti i omezení. Rozhodl jsem se nikoli pod tlakem emocí, ale na základě ekonomického rozboru více variant (včetně nabídky CATV Karneval) prostě proto, že tato nabídka je pro mně ekonomicky nejvýhodnější. Za cenu srovnatelnou s IE Impuls (512/128 kb/s, měsíční FUP 1 GB, 64/64 kb/s) mám 2048/2048 kb/s, týdenní FUP 8/8 GB, 128/128 kb/s). Pokud bych potřeboval pevnou veřejnou IP, mohu ji mít (za příplatek stejně jako u TO2). V nabídce je hlasová služba (VOIP bez měsíčního paušálu) a TV programy, levnější než od TO2. To není o lásce/nenávisti, to je o penězích.

Anonym (15.10.2006 13:35:30)

vsiml sis tý desetiný čárky 0,5157 jen tak pro detail

Anonym (10.10.2006 23:09:18)

A co vlastně řešíš? Jesli máš po limitu až 12., nebo už 10.? Tak i tak máš nevhodný tarif, páč měsíc má (nebudeš mi to věřit) 28 až 31 dní. A na fóru stejně nic nevyřešíš, zkus to reklamovat u O2.

m. (13.10.2006 20:27:33)

Upload se do limitu 8 GB nepočítá.

Nargon (13.10.2006 20:33:15)

A od kdy? jestli je to pravda tak zacnu uvazovat o prechodu k O2.

m. (15.10.2006 04:42:48)

Nerad bych se mýlil, ale mám za to, že se nikdy do FUPu nepočítal. Přesto se neunáhluj. Negativa jasně předčí pozitiva.

Drtikol (15.10.2006 08:28:17)

Upload se počítá taky.... Na 100 % užovka

Nargon (15.10.2006 09:16:51)

Hmm, tak to zustanu u GTS, mam tam 2GB navic u 2M

Drtikol (15.10.2006 13:11:31)

Asi bych viděl nejlepší a nejlevnější ČRa...

Nargon (15.10.2006 13:37:37)

V mym pripade CRa neni nejlepsi, jsem totiz pekne daleko od jejich site :(

Anonym (15.10.2006 14:00:50)

Nehledě na to, že jestli všechny stanice prasí s odstupem signálu od šumu 5 - 10dB tak nic moc...

m. (13.10.2006 20:25:12)

Je zajímavé, že já měl v "Mém kontu" v sobotu 7. 10., kdy mi spadla rychlost, také 8,03 GB.

Martin D (14.10.2006 21:48:54)

Kdyby jste presli k Tiscali na ADSL 512 nebo ADSL 512 Premium takovehle veci byste neresili

Lukas (15.10.2006 16:32:05)

Mam dojem, ze si budu stezovat... mam stazeno dle app. Moje konto 8,04GB, coz je dle me nesmysl, protoze, toliko jsem nestahoval.. za dob Telecomu to pocitalo polovinu dat, ted dvojnasobek... je to vubec mozne ??? to jsou smejdi