Ještě relativně nedávno se o otázku datových limitů zajímal málokdo. Samotná myšlenka limitovat přenos dat není ničím novým, poskytovatelé dlouho mluví o tom, že kdo stahuje více dat, měl by platit víc.
V dobách, kdy fungovaly systémy P2P skutečně naplno, se poskytovatelé s tehdy pomalejším připojením dost ošívali a datové limity byly jedním ze způsobů, jak horečné stahování písniček otrávit.
Brzo se ale, alespoň ve Spojených státech, ukázalo, že tam, kde se poskytovatelé bojí útěků zákazníků, se na nějaké limity moc nehledí. V samotných podmínkách smlouvy jsou buď napsány miniaturním písmem a jsou použity jen v případě, kdy buď někdo cucá skutečně neúměrně mnoho nebo se ho naopak poskytovatel potřebuje zbavit. V ostatních případech se o nich buď vůbec nemluví nebo jsou jen vágně popsány. Comcast Corp. dokonce má datový limit nastaven na 250 GB, což překonáme jen v případě stahování filmů v HD.
Na datové limity začínají doplácet i v Británii. Nedávný výzkum provedený skupinou uSwitch ukázal, že milión britských zákazníků buď limit překračuje nebo se k němu velice blíží. I když jsou datové limity součástí každé smlouvy, Britové o nich buď nemají tušení, nebo jsou jejich existencí zmateni. Vedou k tomu i nejasnosti ve smlouvách, 56 procent poskytovatelů sice používá termín „neomezené připojení“, ale ve skutečnosti má limit, po jehož překročení hodlají zákazníka jednoduše odstřihnout. Pouze dva poskytovatelé z devíti jsou ale ochotni limit přímo určit. Důsledek je jednoznačný – 80 procent britských zákazníků se buď domnívá, že žádný limit neexistuje, nebo o jeho hodnotě nemá tušení.
Studie na závěr jasně říká, že poskytovatelé by neměli mít povoleno používat pro své služby termín „neomezený“ v případě, že to není pravda. Na druhé straně pak mají zákazníci sami zjišťovat situace dříve, nežli smlouvu podepíší.
Asociace poskytovatelů internetového připojení The Internet Service Providers’ Association tvrdí, že její členové nesmějí používat datové limity, aniž by je zákazníkům detailně nevysvětlili. Pravdou ale je, že i když je o limitu ve smlouvě zmínka, téměř žádný zákazník to nečte.
Množství dat, které využije běžný britský zákazník, je stále relativně nízké, podle studie ze začátku roku 2008, kterou připravil poskytovatel TalkTalk, celá polovina zákazníků nepoužije více než 1 GB měsíčně.
To se ale v blízké budoucnosti pravděpodobně změní, a to dost výrazně. Ve chvíli, kdy vzroste popularita služeb, jako je třeba iPlayer, datové přenosy exponenciálně vzrostou. S tím vzroste i tlak na vyšší datové limity, a s tím samozřejmě i cena za připojení.
6. 11. 2008
Autor: Václav Větvička
V lednu rychlosti internetu opět klesaly. Hodnoty rostly pouze u DSL připojení. Podívejte se, jak si minulý měsíc...
O2 neustále zrychluje a rozšiřuje svou optickou síť. Momentálně je to u něj nejoblíbenější typ připojení, které...
V prosinci rychlost Wi-Fi internetu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš pskytovatel a ve kterém regionu jsme...
TikTok plánuje vypnout svou aplikaci pro uživatele v USA už tuto neděli, kdy by mohl vstoupit v platnost federální...
V prosinci rychlost Wi-Fi internetu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš pskytovatel a ve kterém regionu jsme...
Vodafone odstartoval dvoutýdenní Crazy Week. V rámci akce zlevnil pevný internet, včetně gigabitové rychlosti, na...