Úvod > Články > Limity znovu na scéně

Limity znovu na scéně

Ještě relativně nedávno se o otázku datových limitů zajímal málokdo. Samotná myšlenka limitovat přenos dat není ničím novým, poskytovatelé dlouho mluví o tom, že kdo stahuje více dat, měl by platit víc.

V dobách, kdy fungovaly systémy P2P skutečně naplno, se poskytovatelé s tehdy pomalejším připojením dost ošívali a datové limity byly jedním ze způsobů, jak horečné stahování písniček otrávit.

Brzo se ale, alespoň ve Spojených státech, ukázalo, že tam, kde se poskytovatelé bojí útěků zákazníků, se na nějaké limity moc nehledí. V samotných podmínkách smlouvy jsou buď napsány miniaturním písmem a jsou použity jen v případě, kdy buď někdo cucá skutečně neúměrně mnoho nebo se ho naopak poskytovatel potřebuje zbavit. V ostatních případech se o nich buď vůbec nemluví nebo jsou jen vágně popsány. Comcast Corp. dokonce má datový limit nastaven na 250 GB, což překonáme jen v případě stahování filmů v HD.

Na datové limity začínají doplácet i v Británii. Nedávný výzkum provedený skupinou uSwitch ukázal, že milión britských zákazníků buď limit překračuje nebo se k němu velice blíží. I když jsou datové limity součástí každé smlouvy, Britové o nich buď nemají tušení, nebo jsou jejich existencí zmateni. Vedou k tomu i nejasnosti ve smlouvách, 56 procent poskytovatelů sice používá termín „neomezené připojení“, ale ve skutečnosti má limit, po jehož překročení hodlají zákazníka jednoduše odstřihnout. Pouze dva poskytovatelé z devíti jsou ale ochotni limit přímo určit. Důsledek je jednoznačný – 80 procent britských zákazníků se buď domnívá, že žádný limit neexistuje, nebo o jeho hodnotě nemá tušení.

Studie na závěr jasně říká, že poskytovatelé by neměli mít povoleno používat pro své služby termín „neomezený“ v případě, že to není pravda. Na druhé straně pak mají zákazníci sami zjišťovat situace dříve, nežli smlouvu podepíší.

Asociace poskytovatelů internetového připojení The Internet Service Providers’ Association tvrdí, že její členové nesmějí používat datové limity, aniž by je zákazníkům detailně nevysvětlili. Pravdou ale je, že i když je o limitu ve smlouvě zmínka, téměř žádný zákazník to nečte.

Množství dat, které využije běžný britský zákazník, je stále relativně nízké, podle studie ze začátku roku 2008, kterou připravil poskytovatel TalkTalk, celá polovina zákazníků nepoužije více než 1 GB měsíčně.

To se ale v blízké budoucnosti pravděpodobně změní, a to dost výrazně. Ve chvíli, kdy vzroste popularita služeb, jako je třeba iPlayer, datové přenosy exponenciálně vzrostou. S tím vzroste i tlak na vyšší datové limity, a s tím samozřejmě i cena za připojení.

6. 11. 2008

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Stát investuje 11,5 miliardy korun na dobudování vysokorychlostních internetových přípojek

Vláda tento týden schválila plán, podle kterého rozšíří do roku 2027 vysokorychlostní internet na všechny české...

 

Muž si zaplatil reklamu a zkritizoval svého poskytovatele, do týdne měl rychlejší internet

90letý Američan Aaron Epstein několikrát kontaktoval svého poskytovatele kvůli zvýšení rychlosti internetu. AT&T ale...

 

Víme, kde se od nového roku 2021 připojíte k internetu s rychlostí 100 Mb/s!

Nordic Telecom rozšířil svůj vysokorychlostní internet do dalších lokalit. Podívejte se, kde můžete od nového roku...

Nejčtenější články

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v lednu 2021

 

Jaké rychlosti pevného a mobilního internetu jsme naměřili v prvním měsíci roku 2021? Podívejte se, kterému...

Operátoři musí nově uvádět reálné rychlosti připojení: Při odchylce máte nárok na slevu

 

Operátoři mají od 1. ledna povinnost uvádět v cenících a smlouvách reálné rychlosti připojení. Pokud tyto hodnoty...

Povinnost informovat o reálných rychlostech nesplnila většina poskytovatelů internetu

 

Od 1. 1. 2021 platí nová povinnost pro všechny poskytovatele internetu. Musí zákazníky přesně informovat o reálných...