Obchodní výstava CTIA Wireless 2009 bude letos ve znamení aplikací, které naprosto zastíní nové technologie nebo hardware.
Nejdříve se co nejvíce výrobců mobilů snažilo napodobit Apple, který jen v posledním čtvrtletí minulého roku prodal 4,4 miliónů iPhonů, a hodit na trh co nejrychleji maximální množství mobilů s dotykovým ovládáním. Když to nepomohlo, jsou na řadě aplikace.
Digitální trh, který Apple spustil pod názvem App Store, se stal účinným marketingovým nástrojem pro prodej tisíců aplikací, her a všeho možného. Jako odpověď dnes spouští něco podobného přímý konkurent Research in Motion vyrábějící známé přístroje BlackBerry. Google, který sice periférie nevyrábí, ale stojí v pozadí mobilu s operačním systémem Android, je hlavní silou za knihovnou aplikací Android Market.
Brzy by něco podobného měl spustit i Palm, který zatím na jedné straně čeří vodu vychvalováním vlastního dotykového mobilu Pre, ale na druhé straně drží bobříka mlčení ve chvíli, kdy by měl přiznat barvu o tom, kdy bude Pre na trhu. A jelikož firmě Palm teče do bot víc než kdy předtím, mělo by to být spíš dřív než později.
Není divu, úspěch App Store ukázal, že hit z mobilu (či jiné digitální periférie) neudělá samotný přístroj, ale nabídka aplikací a jednoduchost jejich získávání. Klasickým příkladem ostatně může posloužit čtečka od firmy Amazon, která konkurenční e-book od Sony svými vlastnostmi nijak výrazně nepřevyšuje, ale má mnohem snažší přístup k novým knihám.
App Store se chlubí nabídkou téměř 25 000 nejrůznějších aplikací, které jsou schopné udělat z iPhonu prakticky cokoliv, od krokoměru přes mašinku pro identifikaci souhvězdí až po hudební nástroj. Pro Apple je to samozřejmě slušný obchod, firmě zůstává v kapse 30 procent z obratu, což při 800 miliónech stažených aplikací (vím, řada je zdarma) není zanedbatelná částka.
Jelikož mít maximum aplikací láká nové zákazníky a drží staré, Palm i Research in Motion zoufale přetahují vývojáře k jejich platformě. Palm s tím má dobré zkušenosti, byla doba, kdy Palm držel Microsoft na uzdě především gigantickou nabídkou aplikací pro kapesní organizátory.
Mobilní poskytovatelé se zatím na aplikace dívají přívětivě. Dobré aplikace znamenají zajímavé mobily a zajímavé stahování, což jde v praxi přeložit jako drahé plány pro stahování dat.
Do toho ale nedávno šlápla firma Skype oznamující začátek nabídky svých aplikací prostřednictvím sítě App Store. A to může být pro americké poskytovatele nepříjemný trojský kůň. Poskytovatelé totiž až dosud ovládali, co si na mobil můžeme stáhnout, a s výrobci aplikací měli speciální dohody (alespoň ve Spojených státech). A se Skypem na mobilu můžeme v případě zájmu zapomenout na hot spots, telefonovat přes datové plány a zapomenout na běžné sítě. Proto se pohled poskytovatelů na záplavu aplikací brzo změní z přívětivého na nevraživý.
14. 4. 2009
Autor: Václav Větvička
V srpnu rychlost Wi-Fi internetu opět klesla. Podívejte se, jak si vedl váš provider a ve kterém kraji jsme naměřili...
T-Mobile přestavil novou nabídku MAGENTA TV, na kterou postupně přejdou i stávající zákazníci. Zjednodušil také...
Rychlosti internetu v srpnu výrazně klesly. Podívejte se, u kterého providera jsme naměřili největší propad a která...
Vodafone odstartoval novou kampaň, díky které si zájemci mohou vyzkoušet jeho služby bez závazků a za výhodné ceny.
Už v sobotu se můžete těšit na první zápas z italské Serie A. Podívejte se, kde sledovat všechny zápasy ligových kol...
Vodafone zařadil do své nabídky tarif Red Basic Lite. Za akční cenu 363 Kč získáte neomezené volání a SMS a 3 GB dat.