Úvod > Články > RIO Media slibuje rychlé optické přípojky a HD kanály pro 100 tisíc lidí

RIO Media slibuje rychlé optické přípojky a HD kanály pro 100 tisíc lidí

Rio Media, která nedávno odkoupila několik českých poskytovatelů internetu, televize a telefonních služeb, začíná odkrývat svou strategii. Standardem mají být optické přípojky s rychlostí 25 Mbit/s a 50 Mbit/s a spousta televizních programů i v HD rozlišení.

V pondělním přehledu novinek jsme vás informovali, že společnost Mattes AD, známá pod obchodní značkou 802.cz, změnila majitele, kterým se stala firma Rio Media. Ve světle dalších událostí, které se týkají společnosti Rio Media, a zaměření 802.cz se na českém trhu rýsují zajímavé plány.

802.cz: průkopník v mnoha směrech

Mattes AD byl založen už v roce 1991 a řadu let poskytuje telekomunikační služby jak rezidentní klientele, tak i firmám. Od roku 2004 vystupuje pod značkou 802.cz a do povědomí lidí se zapsal coby firma velice inovativní.

Již v době pársetkilobitového připojení od velkých poskytovatelů měli jeho zákazníci možnost využívat optické přípojky s mnohonásobně vyššími rychlostmi ― ale nezůstalo jen u internetu přes optiku či bezdrát. Mattes AD pozvedl telefonii na bázi VoIP do použitelné podoby i pro laiky (díky prodeji klasicky vypadajících telefonních přístrojů,  provisioningu, který se stará o bezproblémovému nastavení telefonu a automatickou komunikaci se serverem, a také „nahým VoIP“ na své infrastruktuře, kdy zákazník nemusí mít aktivní připojení k internetu a platit za ně) a stál i u zrodu komerční IPTV (televize přes internetový protokol). Mattes AD se v rámci služeb 802.cz mohl chlubit u nás prvním kompletním balíkem služeb Triple Play, stal se z něj největší český VoIP operátor s desítkami tisíc klientů a další zářezy na pažbu si připsal, když na našem území nabídl první televizní obsah ve vysokém rozlišení (zpočátku v roce 2007 v HD kvalitě nabídl filmový kanál Nonstop Kino HD, následovala Nova HD a dnes je to více než deset různorodých kanálů).

Na různých částech Moravy (zejména severní), ale i v Praze nabízí domácím zákazníkům přes optickou infrastrukturu internetové připojení s rychlostmi 15 a 30 Mbit/s (při rychlosti upstreamu 2 Mbit/s, resp. 5 Mbit/s) za velice příznivé ceny. Při pohledu na nabídku 802.cz bychom ale mohli vytknout poněkud v čase zamrzlé (a zvláštně odstupňované) rychlosti a ceny za bezdrátového připojení na kratších vlnových délkách (o pásmu 2,4 GHz raději moc nemluvit), což se ale vzhledem k orientaci 802.cz na optické rozvody dá i pochopit.

Vzhledem k charakteru infrastruktury je také jasné i to, že 802.cz by mohla svým zákazníkům, a to nejen firemním, nabízet rychlosti podstatně vyšší. Pochopitelně pokud k tomu jiná konkurence nedá svým přístupem impuls, 802.cz zrychlovat nemusí. I tak ale už řada zákazníků tohoto operátora by mohla doma mít přípojky s rychlostmi 100 Mbit/s.

Právě tato rychlost je dnes považována za určitou magickou hranici broadbanodových tarifů skloňovanou Evropskou komisí, domácími politiky či zahraničními vládami (viz například plány Austrálie vystavět národní optickou síť, jež tuto rychlost přivede do většiny domácností a firem: 100 Mbit/s do každé domácnosti. Austrálie se chystá na velký projekt.    

Pokořit stomegabitovou hranici a zařadit ji do své nabídky má už i náš dominantní kabelový operátor UPC. O testování a dalších souvisejících věcech jsme si povídali minulý týden v článku UPC nabídne přípojky s rychlostí 100 Mbit/s. A co upload? A jak jsme si uvedli, právě to, že UPC začne zákazníkům servírovat takto rychlé přípojky, by mohla poskytovatele typu 802.cz přimět nabízet rychlosti stejné, ne-li vyšší.

Právě minulý článek o UPC mě přiměl se vrátit k určitým připravovaným novinkám, které 802.cz slibovala, s tím, že je další týden dám do kontextu s děním kolem UPC a dalších poskytovatelů. Abyste rozuměli, bylo jakýmsi veřejným tajemstvím, že 802.cz už několik měsíců zkouší jak přípojky s rychlostí 100 Mbit/s, tak ty se symetrickou rychlostí 1 Gbit/s. Hrátky s GPON na českém nepříliš technologicky vyspělém trhu zní opravdu nevídaně. Ale plány se trošku změnily. Jak to vše však jde do hromady s plány Rio Media, která Osmsetdvojku koupila?

Rio Media #1: velká neznámá a hrátky s FTTH

Společnost Rio Media se sice ráda prezentuje jako druhý největší kabelový operátor v Česku (ovšem s velkým odstupem za UPC), nicméně hádám, že většina z vás o ní nikdy neslyšela. Pokud ovšem nepatříte mezi zákazníky některé z firem, které v posledních měsících Rio odkoupilo.

Skupování společností. To je jedna z hlavních aktivit Rio Media, kterou o sobě v poslední době dává znát. Firma samotná byla pod stávajícím názvem do obchodního rejstříku zapsána teprve v polovině loňského roku a více se o ni začalo hovořit tehdy, když odkoupila společnost F.C.A a nedávno také českolipského poskytovatele CL-NET.

Zatímco F.C.A nabízí v mnoha městech kabelovou televizi, CL-NET zase provozuje optickou síť a nabídky připojení k internetu v lecčems připomínají nabídky 802.cz (přípojky s rychlostí až 30 Mbit/s). Mezi další členy Rio Media, které jí byly odkoupeny, patří Metropolitní síť Olomouc a  Antény 2H+B (Kabelová televize Klatovy). Díky těmto nákupům firma získala 110 000 zákazníků a stala se třetím největším poskytovatelem telekomunikačních služeb, hned za Telefónicou O2 a UPC.

Jestliže se dříve více nabízelo zaměření Rio Media na kabelové televize, s odkoupením 802.cz a CL-NET se začala rýsovat nová možnost (a že jich je ještě víc souvisejících) toho, co bude na trhu dělat. To, že optická vlákna jsou hudbou blízké budoucnosti (a že jejich rozvoj už měl v širším měřítku začít trošku dřív), je jasné. Jasné je i to, že s ohledem právě na budoucnost je budování optiky finančně výhodnější než leštění sběrných kovů.

Nabízí se tak první bod strategie této společnosti: Budovat optiku a nabízet přes ni řadu služeb jednotlivých odkoupených operátorů (tj. nejobecnější spojení v Triple Play; Internet, Televize, Telefon). A to opravdu teď i sama hlásá: investice do FTTH (čili optické přípojky až domů) jsou jejím hlavním cílem v tomto roce. Role 802.cz tudíž vypadá jasně ― přenesení know-how do většího měřítka. 

Když jsem v minulém týdnu s jedním kolegou probíral možné scénáře účinkování Rio Media na trhu s ohledem na příští roky, poslal mi článek Prémiová rybí konzerva? Rio Mare s novou kampaní. Vtípky, vtípky. Jenomže: v jeho úvodu stojí docela trefný obsah:

Konzerva sardinek většinou přišla na řadu, až když ve spíži opravdu nic jiného nezbylo. Značka Rio Mare se už několik let pokouší tradiční pohled na rybí konzervy změnit.

Na mnoha místech republiky lidé opravdu museli sáhnout k té poslední konzervě, pokud se chtěli připojit k internetu nebo sledovat více televizních programů. Kvalita služeb menších operátorů se sice nedá generalizovat, někde jsou služby jednoho operátora kvalitní, jinde služby druhého operátora silně pokulhávají. Rio Media se nyní tedy snaží pohled na „konzervy“ změnit, vezme ty vyspělejší, využije jejich znalostí a kulhající částí změní do podoby blízké schopnějším součástem. Dává tím zákazníkům najevo, že přechod k dvěma největším poskytovatelům takových služeb není nezbytný.

Český trh jej co do poskytovatelů internetu, televize (CATV, IPTV) či VoIP telefonie velice roztříštěný stejně jako ostatní trhy ve stále se v tomto směru vyvíjejících částech Evropy. Pohlcování menších operátorů není cizí ani UPC, které v posledních letech nakoupilo několik kabelových operátorů, ani Telefónice O2, jež se zase snaží oslovovat a skupovat poskytovatele bezdrátového připojení (vždyť WiFi je stále hlavním způsobem připojení v ČR).

Rio Media se bude snažit spojit zakoupené firmy do jednoho celku, zařídit koordinaci ve fungování a poté zkonsolidovat nabídky služeb. Do doby, než vystaví nebo zmodernizuje infrastrukturu, se sice budeme asi i nadále potkávat s různými značkami a jinak vypadajícími nabídkami, ale přechodu pod jednotnou značku Rio se nevyhneme.

Z hlediska kvalit služeb a pověstí firem, jako je 802.cz či CL-NET by však mohlo být chybou, kdyby tyto dvě značky zcela a náhle zanikly. 802.cz se do povědomí zákazníků a zainteresované veřejnosti zapsala jako firma spolehlivá a nakloněná modernizacím a také potřebám klientů ― vzhledem k reakcím v různých komentářích a na fórech však mezi lidmi převládá obava z toho, co přijde. Obavy jsou i ze změn v cenách, přičemž se někteří odvolávají na výrazné zdražení kabelové televize F.C.A, která před měsícem zdražila své služby až o 190 %. Společnost Rio Media to zdůvodnila nutnou modernizací sítí.

Rio Media #2: Staří známí a prověřená taktika

Pokud se tedy budeme držet základních bodů spojování firem a kladení důrazu na výstavbu optiky, po dokončení takového procesu může dojít k několika možnost, co s Rio Media dále. Hovořit o budoucích událostech v horizontu několika let s nějakou určitostí nemá moc cenu, protože to, co bude dál, nevíme nejen my, ale asi ani Rio Media či jednotliví odkoupení operátoři.

V zásadě je možné to, že zákazníci se dočkají slibovaných kvalitnějších služeb, většího pokrytí a stabilizace poskytovatele, který bude konkurovat Telefónice O2 a UPC (a řadě poskytovatelů WiFi, když si uvědomíme, že 802.cz nabízí i internet bezdrátový).

Druhou možností je, že po takto dokončené fúzi a konsolidaci služeb získá Rio Media tak pevnou půdu pod nohama, že přijde s nabídkou prodeje právě některé z těchto dvou firem. Proč?

Rio Media zakoupila loni společnost F.C.A ještě coby Culio Consulting. V Česku to bylo neznámé jméno a moc se o důvodech obchodu nevědělo. Culio Consulting byla praktický ready-made společností vzniklou na popud investora z Lucemburska, firmy Severus Finance, do které zase plují finance, jak se ukázalo, z finanční skupiny Argus Capital.

Právě Argus Capital podobné projekty, kdy postupně sfúzoval menší poskytovatele do většího celku, už v naší části Evropy měl. Výsledkem bylo, že takto spojené poskytovatele na území Polska a Maďarka následně prodal jiným společnostem. Že tohle bude scénář i v Česku, vyloučit nelze.

Co se týče spojování menších poskytovatelů do jednoho molochu a následný prodej některému z velkých konkurenčních firem, naše hranice vlastně ani nemusíme opouštět .

Rio, Rio, Rio... Co jen vám to říká? Co je v Riu? Karneval, karneval s velkým K. Petr Opletal, jenž je v současnosti generálním ředitel Rio Media a člen představenstva, svého času působil ve společnosti Karneval Media jako provozní ředitel. Robert Gardner, dnes předseda představenstva Rio Media, byl zase generálním ředitelem Karnevalu.  A jak víme,  Karneval, který měl podobnou strategii jako dnes Rio Media, nakonec padl do náruče konkurenčního UPC.

Krátce k plánům a nabídkám

Oficiální informace hovoří o následujícím. Rio Media se tedy v tomto roce zaměří na modernizace infrastruktury skoupených společností, investuje do rozvoje optických přípojek a přes ně bude nabízet balík služeb Triple Play, tj. digitální televizi i v HD kvalitě, rychlé internetové připojení a telefonní služby. V době, kdy se spouští nahé ADSL a lidé chtějí jen to, co opravdu chtějí, se Rio Media rozhodlo nabízet služby na sebe vázané. Podle všeho nebude možné používat výhradně jednu službu bez dalších dvou; zákazník si bude moci objednat jen určitou podobu služeb v Triple Play, nikoliv však například internet zvlášť bez televize či telefonu.

Podle toho, co firma říká, by do konce roku měly být optické přípojky dostupné až 100 000 zákazníků. Celkově má firma být s to nabídnout své služby zhruba 350 000 potenciálních klientů, kteří jsou nebo budou v blízkosti její infrastruktury. Zároveň se objevují i první nabídky služeb přes optickou síť v některých částech republiky. Nabídka internetového připojení (upozorňujeme, že na optice, u CATV je to jinak) má začínat na rychlostní variantě 25/5 (tj. 25 Mbit/s download, 5 Mbit/s upload) za 450 Kč (Rio Data), přičemž jako takový bonus bude zákazník moci využít nabídku IPTV s 10 kanály a také telefon. Pro zákazníky zaměřené hlavně na televizní zábavu bude určena např. služba Rio Bravo s 60 kanály (i v HD kvalitě), internetovým připojením s rychlostí 25 Mbps/5 Mbps  a telefonem za 1 000 Kč včetně daně; pro nejnáročnější zákazníky je připravena služba Rio Grande s rychlostí připojení 50 Mbps/10 Mbps, více než stovkou televizních kanálů i v HD rozlišení a telefonem za 1 950 Kč měsíčně. Pro ty, co budou chtít rychlejší internetové připojení a méně TV programů, pak poslouží Rio Extra Data za 875 Kč včetně daně (základní TV nabídka, telefon a internet s rychlostí 50 Mbps/10 Mbps).

8. 5. 2009

Autor: Oldřich Klimánek

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

MONETA varuje před nákupy na podvodných e-shopech

Vánoční nákupy jsou v plném proudu, a to přináší také nárůst podvodných aktivit a falešných e-shopů. MONETA proto...

 

Prosincová nadílka od O2: Dvojnásobná Data naplno, tarif na zkoušku zdarma a adventní kalendář

O2 představilo další vánoční dárky pro své zákazníky s tarify i majitele předplacených karet. Podívejte se, jaké...

 

Vodafone spouští prodej GIGA karty: 150 GB měsíčně za 449 Kč

Vodafone před Vánoci uvádí na trh novou předplacenou GIGA kartu. Díky ní získáte 150 GB měsíčně jen za 449 Kč.

Nejčtenější články

Black Friday u Vodafonu: Neomezený tarif za 399 Kč

 

Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.

Black Friday je tady! Pořiďte si neomezený tarif od Vodafonu za 399 Kč

 

Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...

Nova ukončila spolupráci s Vodafonem a T-Mobilem, stahuje Voyo z TV balíčků

 

Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...