Úvod > Články > Zájem o služby s přidanou hodnotou

Zájem o služby s přidanou hodnotou

Příjmy z širokopásmových služeb pro domácnosti se podle právě vydané zprávy „Consumer BVAS market“ společnosti Point Topic za rok víc jak zdvojnásobily. Na počátku loňského roku činil roční obrat celosvětově 3,3 miliardy dolarů, zatímco na konci roku 2004 to již bylo 6,9 miliard.

Trh se službami BVAS je důležitý pro poskytovatele služeb, kteří potřebují najít cesty pro zvýšení svého obratu.Většina služeb s přidanou hodnotou prostřednictvím širokopásmových přípojek (BVAS, Broadband Value-Added Services) přinesla jak větší obrat, tak více uživatelů. Rostly především služby typu VoIP, hudba a video.

Obrázek: Podíl jednotlivých služeb na celkovém trhu BVAS

zdroj: Point Topic

Na počátku letošního roku příjem ze služeb s přidanou hodnotou přidával zhruba 18% příjmů k základním příjmům za širokopásmový přístup (o rok dříve to bylo jen 10%), jinými slovy v roce 2004 byl obrat ze služeb BVAS 4,9 miliard dolarů, zatímco obrat z rychlého přístupu 35 miliard dolarů.

Mezi - pro poskytovatele nepřínosnější - služby BVAS patří zabezpečení, IP telefonie a domácí sítě. Největší procentuální nárůst zaznamenává stahování hudebních nahrávek a video, které zaujalo během loňského roku desetkrát více uživatelů ve srovnání s koncem roku 2003 (nicméně ARPU za video jde spíše dolů, protože zákazníci jsou noví a využívají jen základní TV služby).

ARPU ze služeb s přidanou hodnotou vzrostlo až na 52 dolarů na počátku roku 2005. A další růst lze u služeb očekávat, protože ziskovost poskytování pouze rychlého přístupu je minimální.

Snižování cen DSL a kabelových přípojek má za následek pomalejší nárůst příjmů ze služeb (o 22%) než činil samotný vzrůst počtu přípojek (o 45% na celkových 131 miliónů domácích přípojek).

Tabulka: Celosvětové příjmy z širokopásmových služeb s přidanou hodnotou

 

Zdroj: Point-topic.com

Balíčky služeb

Kombinace více služeb, zajímavé balíčky aplikací za zajímavé ceny, to vše má za cíl zvýšit atraktivitu poskytovatelů širokopásmových služeb, ať telekomunikačních nebo kabelových, pro stávající a zejména nové zákazníky. Nicméně podle poskytovatele CSG Systems Inc. zákazníci nereagují tak, jak by se na první pohled zdálo (srovnej s výsledky průzkumu InsightExpress, viz nedávný článek Trojkombinace služeb = trojnásobné problémy? ).

Společnost provedla průzkum mezi 1000 náhodně vybranými zákazníky s dotazy týkajícími se jejich preferencí ohledně TV, bezdrátových, telefonních a internetových služeb. Uživatelé jsou dnes již zřejmě zkušenější a vědí co chtějí, takže se nenechají vždy nalákat na nízké ceny, spíše by si představovali balíčky služeb ušité opravdu na míru.

I když 80% dotázaných využívá tři nebo čtyři telekomunikační služby, jen méně než třetina je odebírá od téhož poskytovatele. Pro většinu dotázaných je sleva při smlouvě na více služeb nejdůležitějším kritériem, ale celých 43% by jako známku zlepšení služeb ze strany poskytovatele uvítalo přizpůsobení balíčku služeb konkrétním potřebám zákazníků. A čtvrtina dotázaných by zase ocenila v první řadě zlepšení zákaznické podpory na straně poskytovatelů, zejména při řešení nějakých problémů.

Co se týče obsahu, téměř polovina dotazovaných nakupuje VoD, hry nebo filmy od provozovatele kabelové sítě a zhruba stejný počet zase od poskytovatele on-line služeb, a to ve valné většině nejméně jednou nebo dvakrát za měsíc. 39% ovšem nikdy žádný „obsah“ nekupovalo, a to většinou z důvodů nezkušenosti s tímto procesem, neznalostí toho, co je v nabídce, a neexistence ucelené nabídky ze strany poskytovatele služeb. Téměř dvě třetiny dotázaných ale otevřeně přiznává, že není ochotno platit víc za obsah přizpůsobený jejich zájmům. Zbývající část by byla ochotna platit do 5% typické ceny za službu.

Průzkum ukazuje, že poskytovatelé služeb se musejí snažit, aby se dozvěděli více o svých zákaznících, a ve stále konkurenčnějším prostředí vycházet vstříc jejich individuálním požadavkům.

 

11. 5. 2005

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

O2 TV vrací do své nabídky turnaje OKTAGON

O2 TV nabídne svým divákům MMA zápasy OKTAGON. Sledovat můžete živé přenosy, záznamy i tematické magazíny.

 

Chatbot Bard se naučil konverzovat o YouTube videích

Google do rozšíření YouTube Extension přidal možnost konverzovat s chatbotem Bard o obsahu videí na platformě.

 

Telly získala přenosová práva na tenisové turnaje ATP

Televizní operátor Telly se od 1. ledna 2024 stane primárním vlastníkem přenosových práv pro Česko a Slovensko...

Nejčtenější články

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v říjnu 2023

 

V říjnu se průměrná rychlost Wi-Fi nijak nezměnila. Podívejte se, jakých hodnot dosáhl váš kraj a poskytovatel.

Rychlosti mobilního internetu na DSL.cz v říjnu 2023

 

Který operátor v říjnu nabízel nejrychlejší mobilní internet? A ve kterém kraji jsme naměřili nejvyšší rychlosti...

Ulož.to omezí sdílení souborů s ostatními uživateli

 

Ulož.to kvůli novým evropským pravidlům omezí možnost sdílení souborů s dalšími uživateli. Od 1. prosince bude možné...