Úvod > Články > Americká média opět straší, že mobily škodí zdraví

Americká média opět straší, že mobily škodí zdraví

Otázka, jestli je užívání mobilních telefonů škodlivé našemu zdraví, se vrací se stejnou tvrdohlavostí, jako kdysi články o útoku jadranských žraloků na české učitelky. V posledních týdnech se podařilo hned dvěma americkým časopisům znovu rozvířit již mnohokrát vyvrácenou teorii.

Jedním z borců jsou novináři deníku Los Angeles Times, kteří se začali zabývat lidmi, kteří údajně trpí syndromem elektrosensitivity. Těch jsou prý milióny a ve chvíli, kdy se přiblíží k mobilnímu telefonu, trpí vším možným - od bolestí hlavy přes deprese až k úpornému zvracení.

Problémem zůstává skutečnost, že o spojitosti mezi syndromem elektrosensitivity a elektromagnetickým polem se sice bádá už dlouho, ale žádná práce zatím propojení nenašla. Jedna z posledních studií porovnávala 48 lidí, kteří o sobě prohlašovali, že syndromem trpí, a 132 „normálních“ dobrovolníků. Ukázalo se, že reakce všech 180 lidí na radiaci byla naprosto stejná, tj. žádná. V podstatě ke stejným závěrům dospěla již v roce 2005 studie, kterou podnikla organizace World Health Organization. Lidé elektromagnetické pole necítí, pouze někteří z něj mají panickou hrůzu.

I přes podobné zprávy ale Los Angeles Times v doprovodném článku donekonečna rozebírají příklady lidí, kteří popisují své potíže a přes citování některých negativních klinických zkoušek naznačují, že kontraverze pokračuje.

Potenciální nebezpečnost je potom dále „potvrzena“ teoriemi z minulých let o tom, že lidé, pravidelně telefonující mobilními telefony jen u jednoho ucha, mají mnohem vyšší riziko rakoviny mozku. Žádná skutečná klinická studie nic podobného nenalezla, jediné studie nacházející korelaci nebyly ničím jiným než subjektivním vzpomínáním pacientů trpících rakovinou mozku. Prý před deseti lety přikládali telefon především k té straně hlavy, na které dnes mají nádor.

Něco podobného tady již bylo – počátkem devadesátých let existovaly studie (především ze Skandinávie), které se snažily prokázat škodlivost ELF a VLF záření z počítačových monitorů. Teprve později se ukázalo, že testovaná kuřata byla vystavována mnohokrát vyšší dávce, než je u lidí možné, i kdyby byli před monitorem 24 hodin denně, 7 dní v týdnu - a že studie dokazující vztah mezi zářením a potraty jednoduše „zapomněla“ zahrnout další rizikové faktory. Neprokázalo se nic a postupně problém upadl do zapomnění.

S podobným strašákem přišel i časopis GQ, který pro změnu vsadil na konspirační teorii, podle které zlé firmy potlačují zprávy o nebezpečnosti mobilních telefonů. Zbytek je potom klasická hra s pravdou. GQ cituje tzv. Interphone study a tvrdí, že po desetiletém používání mobilních telefonů roste riziko rakoviny mozku o 40 procent. 

Výsledky této studie, uveřejněné v roce 2008 po deseti letech výzkumu (pro hloubavce: International Journal of Cancer, 120, číslo 8, 2007), říkají, že se nepodařilo prokázat zásadní důkazy pro zvýšení rizika gliomu používáním mobilních telefonů. Jediná skupina dotázaných sice tuto korelaci ukazovala (viz výše), ale samotná studie Interphone přiznává, že výsledky jsou pravděpodobně důsledkem subjektivních vzpomínek.

GQ ale jde dál. Straší nedoložitelnou historkou ze švédského městečka Götene, kde tajné spuštění vysílače WiMax poslalo v roce 2006 desítky lidí do nemocnice, a připomíná, že Sprint hodlá díky financování federálního finančního stimulu zahájit provoz WiMaxu i ve Spojených státech. O tom, že již v této zemi běží několik desítek, byť často jen drobných WiMax sítí, nějak GQ uniklo.

17. 2. 2010

Autor: Václav Větvička

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Itálie jedná o přísnějších trestech za zneužití umělé inteligence

Italská vláda jedná o návrhu zákona, podle kterého by za trestné činy spojené s AI nástroji hrozily mnohem přísnější...

 

Avast dostal v ČR pokutu ve výši 351 milionů korun

Avast dostal od českého Úřadu pro ochranu osobních údajů pokutu ve výši 351 milionů korun Důvodem je neoprávněné...

 

Microsoft: Rusko spustilo kampaně cílené na ovlivňování prezidentských voleb v USA

Společnost Microsoft uvedla, že už se na internetu začaly objevovat ruské kampaně, které mají za cíl ovlivnit...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...