Trh s elektronickými knihami v Česku neexistuje. Máme zde sice pár poskytovatelů (respektive jich máme víc a víc), kteří mají smlouvu s několïka nakladatelstvími na pár knih, které šíří, ale v celkovém obratu knižního trhu jsou zcela minoritní. To se má změnit. O elektronické knihy se zajímají dva větší hráči s potřebnou podporou svých záměrů.
Druhé dvě skupiny jsou minoritní. V jedné najdete aktivní nakladatele, kteří v elektronizaci vidí jasnou budoucnost a sami se aktivně pustili do digitalizace a nabízení svojí produkce. Je jich málo, ale jsou tu. Jsou tu ovšem také zapřisáhlí odpůrci, kteří by si raději nechali uříznout ruku, než aby podporovali jakýmkoli způsobem „ty zloděje z internetu“.
První i druhá skupina nemá v současné chvíli problém, mají jasno. Jenže vzhledem k tomu, že obě dohromady zahrnují nejspíše maximálně 20 % nakladatelů, dění se teď přesouvá jinam. K právě se probuzené nakladatelské mase, která se snaží zorientovat, aniž by kdy třeba v ruce držela elektronickou čtečku. Připočteme-li situaci, kdy reálně hrozí uvalení 20 % DPH na knihy, je pochopitelné, že se o budoucnost obávají.
V tento okamžik vystupuje společnost Euromedia Group společně s Wooky na straně jedné a internetové knihkupectví Kosmas na straně druhé (do toho přichází s poněkud podivnými požadavky agentura Dilia, která se stará o autorská práva, ale to je téma na samostatný článek). Krátce po sobě byli nakladatelé sezváni na prezentace, při nichž jim obě strany nabídly řešení jejich problému s distribucí elektronických knih. Navíc se jednalo o semináře, kde se nakladatelům, kteří zatím spíše tápou, snažili vysvětlit základní pojmy včetně druhu formátů a způsobu zabezpečení. Nic nového pod sluncem, ale osvěta je v současnosti více než potřebná.
Nejdříve se podívejme na Kosmas. Ten přišel k nakladatelům s návodným návrhem, a to od prvního po poslední krok. Začíná známým faktem, že podle průzkumů je cílový zákazník ochoten zaplatit za elektronickou knihu maximálně 60 % ceny papírové. Zde si dovolíme malou odbočku, protože zcela v rozporu s tímto se 24. 2. objevuje na Palmknihách knižní hit nakladatelství Host - Muži, kteří nenávidí ženy od Stiega Larssona. Jedná se o průlom, protože kniha je bestsellerem, a ty u nás nikdo zatím v e-podobě nevydal. Ovšem cena stanovena na 199 Kč. Knihu klasickou seženete v brožovaném vydání již za 170 Kč…
Ale vraťme se ke Kosmasu. Ten nikterak nepřikazuje, kolik procent tištěného vydání má stát e-kniha. Navrhuje však něco mezi 35 - 60 %, v případě zvýšeného DPH pak 30 - 50 %. V případě souhlasu dohody následuje podepsání smlouvy s Kosmasem, který je s to konvertovat knihy do ePub zdarma za podmínky, že nakladatel bude mít u Kosmasu v první vlně pouze deset knih, dodá potřebné podklady a provede korekturu nově vzniklé e-knihy (další náklad navíc, který vydavatele určitě těší). Pak už knize nic nebrání v tom, aby se objevila v nové sekci Kosmasu e-knihy, kde si ji zaregistrovaní zákazníci budou moci koupit stejně jako knihy klasické pomocí všech klasických metod platby.
Euromedia Group přichází s novým internetovým obchodem, který se bude jmenovat Ebux.cz (doufejme, že se ujme česká výslovnost „ebuks“ a nikoli anglická „ebags“) a bude plnit úlohu maloobchodu. V hierarchii nad ním bude velkoobchod Wooky. Podle všech informací se tedy zdá, že ebux bude mít svůj vlastní formát, který bude dále distribuovat do ostatních prodejen e-knih, které jsou již na trhu. Vydavatelům také bude garantovat ochranu jejich knih.
Ebux.cz také nabízejí konverzi do ePubu, ale na rozdíl od Kosmasu se chtějí zbavit nadbytečné práce a doporučují, aby vydavatelé dodávali již konvertované knihy. Proto také stanovili poplatek 4 Kč za jednu textovou stránku a 6 za jakoukoli jinou. Na oplátku chtějí za distribuci licenci na prodej v Česku i na Slovensku (kde bude projekt spuštěn o měsíc později než u nás) a souhlas s vytvořením ukázky (čímž se opět přibližují konceptu Amazonu). Nakladatel si pak také selektivně určuje, kde všude bude jeho kniha k dostání.
Rabat u Euromedií i u Kosmasu je nastaven pro nakladatele 40 % z maloobchodní ceny. Ebux však budou podporovat nakupování přímo přes čtečky, čili zapojí do plateb mobilní operátory, takže nakladatelé budou vybírat, zda bude poplatek za platbu zahrnut v ceně knihy nebo zvlášť. Následné upozornění na fakt, že mobilní operátoři si „za nic“ berou 15 %, ale přesto je využívá 90 % zákazníků, také není nic, co by nakladatele mohlo potěšit.
V případě, že bude poplatek započten do výsledné ceny, bude 60 % z něj totiž platit sám nakladatel, 20 % velkoobchod a 20 % maloobchod. Pokud jej nechají zaplatit zákazníka, tak se sice zbaví tohoto nákladu, ale kniha bude viditelně dražší oproti avizované ceně a nastane situace podobná cenám letenek bez poplatků.
Každopádně se něco konečně děje a 1. 4. (vhodné datum pro začátek jakékoli taškařice) uvidíme výsledky. Nakladatelům jde nejspíše hlava kolem a stojí před volbou, kterou z nabízených cest se vydat. Pravděpodobně ale rozdělí svoje knihy mezi obě distribuce a nechají je, aby předvedly, co umí. Máme se na co těšit.
9. 3. 2011
Autor: Richard Klíčník
Spuštění reklam na sociální síti Threads se už blíží. Meta umožní vybraným inzerentům publikovat reklamy už na...
Platforma X mění pravidla pro blokování uživatelů. Nově lidé uvidí vaše veřejné příspěvky i poté, co si je zablokujete.
Platforma YouTube opět testuje levnější předplatné Premium Lite. Předplatitelé nebudou mít přístup k některým...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...