Úvod > Články > Jak ušetřit za volání s ADSL (3) – VoIP

Jak ušetřit za volání s ADSL (3) – VoIP

Před rozhodnutím o využití VoIP telekomunikačního operátora je třeba vzít v úvahu více faktorů než je nízká nabízená minutová cena za telefonování. Na nejdůležitější rozhodovací kritéria se podíváme v tomto článku.

Nejdříve se stručně podíváme do minulosti technologie VoIP (Voice over IP, volání přes internet). Již před mnoha lety uživatele internetu napadlo, že vzájemná hlasová komunikace nemusí být prováděna pomocí předražených telefonních hovorů v sítích monopolních nebo téměř monopolních operátorů, ale podstatně levněji vyjde řešení, kde přenos hlasu prakticky po celém světě zajistí internetový protokol, k čemuž poslouží fungující internetová přípojka. Největší přínos pro uživatele VoIP byl vidět na mezinárodních hovorech, kde operátoři nabízeli minutové ceny často o řád vyšší oproti cenám národních hovorů. Naproti tomu VoIP umožňuje volat mezi uživateli stejné sítě zdarma. Řešení bylo ideální pro komunikaci v rámci přátel nebo rodiny, protože úspory byly obrovské a občasné výpadky nikomu nevadily. Právě kvůli uvedeným výpadkům měly z této technologie obavu firmy, protože málokdo si může dovolit, aby za cenu úspory minutové ceny hovoru docházelo k výpadkům telefonátu například s důležitým zákazníkem.

Technické požadavky

Mnozí velcí telekomunikační operátoři začali využívat IP protokol v rámci svých sítí již před několika lety. Důvodem byla kvalitní infrastruktura jejich sítí na rozdíl od infrastruktury, kterou si mohly dovolit využívat menší firmy. S poklesem ceny internetového připojení si však již dnes může i malá firma dovolit kvalitní internetovou přípojku, která je základním předpokladem pro smysluplné využití IP telefonie. Poskytovatelé IP telefonie nejčastěji doporučují následující parametry internetové přípojky:

Minimální rychlost v obou směrech128 kbit/s pro jeden probíhající hovor
Maximální latence200 ms
Maximální ztrátovost dat2%


Uvedeným parametrům sice odpovídají všechny dostupné ADSL přípojky v ČR s rychlostí 512/128 kbit/s a vyšší, ale pro využití IP telefonie pro jeden telefon doporučuji ADSL přípojku minimálně s rychlostí 1024/256 kbit/s a pokud možno s příznivější agregací než 1:50. Při předpokladu více volání v jednom okamžiku musí být kapacita internetové přípojky úměrně vyšší. Samozřejmě ideální jsou přípojky s garantovanou rychlostí, např. FWA nebo SHDSL. Pro IP telefonii se určitě nehodí sítě GPRS/EDGE, CDMA a pro kvalitní telefonování přes IP nelze počítat ani s WiFi přípojkami v pásmu 2,4 GHz.

Koncová zařízení

IP telefonie může fungovat tak, že volající na obou stranách hovoru budou mít pouze PC nebo notebook vybavený reproduktorem a mikrofonem s vhodným softwarovým klientem. Teoreticky to možné je a část nadšenců takové řešení používá, ale zde se v žádném případě nemůže mluvit o náhradě klasického telefonu. Ne všichni mají svůj počítač stále zapnutý, aby mohli kdykoliv volat a přijímat hovory. V éře mobilních telefonů si lze těžko představit situaci, že před vytočením telefonního čísla je nejdříve nutné dlouhé minuty čekat než se nahraje operační systém do paměti právě zapnutého počítače.

Drtivá většina běžných uživatelů není ochotna dělat experimenty s počítačem, ale pro volání preferuje využití telefonního přístroje.  Zde je pak možné využít IP telefonu, který sice vypadá jako běžný telefon, ale na rozdíl od běžného telefonu se nepřipojuje do telefonní zástrčky, ale do počítačové sítě přes Ethernet konektor. IP telefon je vlastně ve skutečnosti malý počítač, a tak funguje zcela samostatně, pouze potřebuje mít zajištěno připojení do počítačové a elektrické sítě.

Velmi zajímavým řešením je využití IP adaptéru. Ten umožňuje připojení obyčejného telefonu do počítačové sítě a tím nenutí konzervativní uživatele ke změně přístroje, ze kterého jsou zvyklí telefonovat. IP adaptér je možné také připojit k telefonní ústředně pro zajištění všech odchozích hovorů. Kvalitnější IP adaptéry mají velmi užitečnou funkci spočívající v možnosti připojení telefonu nebo ústředny do počítačové sítě, ale zároveň i do běžné telefonní sítě. Tím je zákazník chráněn před potenciálními výpadky internetu nebo služby poskytovatele IP telefonie.

Nevýhodou koncových zařízení je jejich relativně vyšší cena. Nabídku IP telefonů a IP adapterů najdete například v obchodě WiFi.ASPA.cz. Aby poskytovatelé IP telefonie přilákali více zákazníků, mnozí IP telefony a IP adaptéry dotují podobně jako mobilní operátoři na principu uzavření dlouhodobého kontraktu se zákazníkem.

Poskytovatelé IP telefonie

V současné době existují na světě již tisíce poskytovatelů IP telefonie. Na rozdíl od poskytovatelů klasických telekomunikačních služeb můžeme teoreticky využít kteréhokoliv z nich. Pro uživatele v České republice ale budou určitě nejzajímavější místní poskytovatelé, kteří nabízejí zákaznickou podporu v češtině a mají také dobré sazby za volání do sítě Českého Telecomu a českých mobilních operátorů. Přehled vybraných operátorů a služeb s nejdůležitějšími cenovými položkami ukazuje následující tabulka




V tabulce je kromě českých poskytovatelů uveden i velmi populární Skype, který nedávno koupil americký internetový gigant eBay. Při porovnávání jednotlivých sazeb neopomeňte přihlédnout k rozdílům ve způsobu tarifikace, které maji na výslednou cenu zcela zásadní vliv, což je podrobněji popsáno v předchozím díle tohoto seriálu.

Prakticky všichni uvedení poskytovatelé nabízejí možnost příchozích volání na přidělené české telefonní číslo, volání ve vlastní síti zdarma a aktivaci služby mají zdarma nebo za velmi nízký poplatek. Ne všichni poskytovatelé mají vyřešenu problematiku volání na tísňové linky, ale to velkou část uživatelů na rozdíl od Českého telekomunikačního úřadu nezajímá. Tísňové volání souvisí s přidělenými číselnými rozsahy, které by měly odpovídat lokalitě odkud zákazník volá. Nemělo by tak být možné, aby volal zákazník z Ostravy z pražským číslem, ale tuto záležitost nelze technicky ze strany poskytovatelů stoprocentně zajistit. Uživatel jakéhokoliv nakonfigurovaného IP telefonu jej může zapojit do internetové sítě kdekoliv na světě.

Z uvedených poskytovatelů vybočuje Skype. Jedná se o poskytovatele používajícím vlastní protokol (ostatní poskytovatelé s výjimkou Faynu používají SIP protokol), který má velmi nízké ceny za zahraniční volání do sítí běžných operátorů (služba SkypeOut) a na světě jej používá 60 milionů uživatelů. Zmíněná nevýhoda vlastního protokolu mimo jiné znamená, že pro volání přes Skype nelze používat IP telefony, které jsou určeny pro protokol SIP.

Určitý problém může znamenat přání zákazníků převést původní telefonní číslo Českého Telecomu k poskytovatelům IP telefonie. Někteří tuto možnost ani nenabízejí. Společnosti, které tuto možnost nabízejí chtějí jednorázově 2 850 Kč za přenesení jednoho čísla nebo 4 974 Kč za přenos bloku čísel na jednom fyzickém vedení. Poplatku za přenositelnost se lze v některých případech zbavit při podpisu dlouhodobého kontraktu.

V posledních týdnech se na českém trhu objevily velmi zajímavé nabídky pro volání zdarma za paušál po pevných sítích v rámci České republiky od společností Czech On Line a Fayn. V současné době však není zcela jisté, zda operátoři budou skutečně nabízet paušál bez jakýchkoliv omezení i do budoucna. Uvedený koncept zcela nepochybně přiláká hodně subjektů, které se pokusí přes síť uvedených operátorů protelefonovat maximální množství minut, čímž se u takových klientů stane služba pro operátora velmi ztrátová. Je velmi pravděpodobné, že operátoři určitá omezení k paušálně nabízené službě brzy zavedou, ale většiny zákazníků by se případné budoucí změny dotknout neměly.

Když se podíváme na seznam VoIP poskytovatelů, určitě mnohé zaujme, že v IP telefonii zatím chybí mnozí významní hráči českého telekomunikačního trhu. Prakticky všichni, včetně obou největších (Český Telecom a GTS Novera) své řešení pro IP telefonii chystají. Velmi zajímavé řešení pro firmy nabízí Contactel formou služby Contactel Forum zahrnující virtuální ústřednu. Minutové ceny služby nejsou uvedeny v tabulce z toho důvodu, že jsou závislé na objemu provolaných minut.

Na závěr několik doporučení pro výběr poskytovatele IP telefonie:

  • Pokud jste spokojeni s Vaším poskytovatelem internetu, nechte si nejprve udělat nabídku na IP telefonii od něj. Při případných technických problémech se zákaznická podpora nebude moci vymlouvat na špatnou kvalitu internetové přípojky.
  • Domluvte se na zkušebním provozu, který bude spojen s minimálními finančními závazky. Tímto způsobem nejlépe ověříte, zda na Vaší internetové přípojce i při plném zatížení  je možné využívat dostatečně kvalitní telefonní službu.
  • Důkladně zvažte, zda chcete přejít na IP telefonii kompletně, nebo zda přeci jen zpočátku nezvolíte kombinované řešení (např. jeden levný telefon pro zahraniční volání ve firmě, nebo připojení IP adaptéru se zálohou na běžnou telefonní síť k ústředně)
  • Při finančním posuzování nabídek nezapomeňte na rozdíly ve způsobu tarifikace, výši případných paušálů, poplatky za přenesení čísel a na náklady na koncová zařízení (IP telefony, IP adaptéry).
  • Nezavazujte se na příliš dlouhou dobu k odebírání služby, zvláště pro programy s paušálním poplatkem. Ceny a podmínky nabízených služeb se budou rychle měnit.

Není vůbec žádný pochyb, že IP telefonie má velmi slibnou budoucnost. Během několika let většina z nás na starý způsob telefonování téměř zapomeneme. Je však velmi pravděpodobné, že kvůli prudce klesajícím minutovým cenám telefonování přežijí pouze nejsilnější hráči, kteří budou schopni nabídnout uživatelům nejen hlasové služby, ale i internetové připojení a nejlépe i televizní programy v rámci jednoho měsíčního účtu.


Související články:     Jak ušetřit za volání s ADSL (1)
                             Jak ušetřit za volání s ADSL (2)

26. 10. 2005

Autor: Tomáš Pětivoký

Témata

rychlost internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v listopadu 2024

V listopadu rostly rychlosti u všech technologií. Podívejte se, který providera měl nejvyšší rychlosti a největší...

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v říjnu 2024

V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...

 

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v říjnu 2024

Rychlosti internetu v říjnu po delší době převážně rostly. Podívejte se, u kterého providera jsme tentokrát...

Nejčtenější články

Black Friday u Vodafonu: Neomezený tarif za 399 Kč

 

Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.

Black Friday je tady! Pořiďte si neomezený tarif od Vodafonu za 399 Kč

 

Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...

Nova ukončila spolupráci s Vodafonem a T-Mobilem, stahuje Voyo z TV balíčků

 

Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...