Úvod > Články > Mobilní TV – nové pohledy

Mobilní TV – nové pohledy

Odhady vývoje zájmu o mobilní TV se stále ještě poměrně slušně rozcházejí. Extrémní zjištění nedávno zveřejnili analytici společnosti Analysys, když prohlásili, že sledování TV do dvou let ochromí mobilní sítě 3G! Vycházejí totiž z předpokladu, že 40 % mobilních uživatelů bude sledovat video na svém 3G telefonu v průměru 8 minut denně.

Z toho vyplývá, že se provozovatelé budou muset co nejdříve zabývat implementací podpory skupinového vysílání do svých sítí (MBMS, Multimedia Broadcast and Multicast Service; viz článek Mobilní TV (1): boj technologií), nebo jim bude hrozit, že poskytovatelé služeb budou chtít využít samostatnou síť.

Podle ABI Research bude sledovat mobilní video do konce dekády celkem čtvrt miliardy uživatelů na celém světě, což přinese příjmy kolem 27 miliard dolarů ve srovnání s pouhými 200 miliony dolarů v současné době.

V USA se předpokládá raketový nástup zájmu o mobilní video: do konce roku je mají sledovat 20 milionů uživatelů (podle organizace ATR, American Technology Research). Dnes se jejich počet již blíží jednomu miliónu.

Rychlému nástupu nové služby napomáhá pokles cen koncových zařízení podporujících video služby, jež lze dnes pořídit pod 100 dolarů. Každý osmý uživatel má zájem o službu mobilní televize (podle průzkumu In-Stat), což je více než v případě bezdrátových her (o ně má zájem v průměru 1 z 9,4 uživatelů).

MBMS není jedinou technologií, která umožňuje televizní vysílání na mobilní zařízení, ale protože nevyžaduje velké zásahy do stávajících sítí 3G a je plně v režii mobilních provozovatelů, má naději na přijetí mobilními provozovateli než konkurenční evropská norma DVB-H (Digital Video Broadcast-Handheld), DMB (Digital Multimedia Broadcast, Korea zahájila první komerční službu) či americká firemní technologie MediaFLO (viz též článek Mobilní TV (3): asijská a americká podoba). Komerčně tyto technologie na trhu začnou svádět silné boje mezi sebou teprve zhruba za rok.

MediaFLO

Technologie MediaFLO (Forward Link Only) od společnosti Qualcomm se nejvíce chlubí svojí jednoduchostí. Je přímo určená pro mobilní provozovatele, bez účasti televizních a rozhlasových společností. Právě ty jsou se svými sítěmi důležitým základem DVB-H, které vyžaduje duální síťovou strukturu: pozemní síť pro vysílání a mobilní síť. I když je MediaFLO na mobilních sítích nezávislá, představuje doplněk pro datové a hlasové služby sítí typu CDMA2000 1X, 1xEV-DO a WCDMA.

Záměrem MediaFLO je realizace jednosměrného broadcast vysílání s cenou pod 20 USD (to je ale dvojnásobek ceny, kterou jsou uživatelé v průměru ochotni za službu platit). Qualcomm má svoje spektrum (TV kanál 55), kde může celonárodně vysílat, s využitím kolokace zařízení na stávajících TV vysílačích. Nabídka bude bohatá: kolem 100 kanálů, z toho dvacet kanálů v reálném čase a zbývající kanály pro předem nahraný obsah. Přednahraný obsah by se měl ukládat na mobilu do paměti cache a měl by se pravidelně aktualizovat. Každý kanál má podporovat 300-400 kb/s video tok.

Technologii FLO předvedla společnost na nedávné letošní akci CTIA (Cellular Telecommunications Industry Association). Jedná se 20 streaming kanálů ve video kvalitě QVGA (240x320 pixelů) po 30 snímcích za sekundu, 10 stereo audio kanálů a přes 800 minut uložených videoklipů. Přepínání mezi kanály si nevyžádá déle než 1,5 sekundy. MediFLO slibuje velmi nízkou spotřebu energie (4 hodiny sledování s běžnou baterií 850 mAh).

MediaFLO je podle společnosti Analysys opravdu vhodná pro americký trh, protože dokáže podporovat až 20 video kanálů na rozdíl od předpokládané počáteční podpory jednoho až tří kanálů prostřednictvím MBMS kvůli omezení spektra. Navíc MediaFLO má nastoupit už v příštím roce, zatímco na zařízení s podporou MBMS se bude muset čekat až do roku 2007.

Žádná technologie se dnes neobejde bez svého fora, takže od léta i FLO má svoji lobující skupinu: FLO Forum. Qualcomm nic neponechává náhodě a nechce ze své technologie učinit omezenou americkou záležitost. Zcela vážně hovoří o pilotních projektech v Evropě v příštím roce a o spuštění komerční služby v roce následujícím. Qualcomm má ambice získat na svou stranu polovinu diváků mobilní TV do konce roku 2007, přičemž komerční spuštění služby v USA se plánuje na říjen příštího roku.

Technologií je víc než dost

Zásadní otázkou zůstává, zda jedna síť bude stačit pro všechny služby včetně mobilní TV. Podle zmíněné zprávy společnosti Analysys rostoucí zájem uživatelů o video může mobilní síť v podstatě rychle položit. Poskytovatelé služeb proto mohou raději „sáhnout“ po samostatné síti věnované jednosměrnému vysílání TV na mobilní terminály, kopírujícímu tradiční vysílání na televizní přijímače.

Evropskou volbou se zatím jeví především DVB-H (viz článek Mobilní TV (2): DVB-H), které má jasno v použitém spektru: pásmo III (VHF), pásmo IV nebo pásmo V. Nejoblíbenější spektrum mezi provozovateli je 470 - 650 MHz, protože tyto kmitočty jsou dostatečně nízké, takže umožňují dostatečný dosah pro rádiový signál, a přitom dostatečně vysoké, aby odolávaly rušení.

Americká MediaFLO má být v mnohém lepší než DVB-H: má nabízet lepší kvalitu videa a za nižší náklady. Podle otce MediaFLO, společnosti Qualcomm, postačí na pokrytí města tři vysílače, zatímco DVB-H bude v městském terénu potřebovat hustší síť vysílačů. Surfování na kanálech v síti s MediaFLO má být příjemnou zkušeností, zatímco u DVB-H bude nabídka kanálů omezena a přepnutí kanálů může trvat až 10 s.

Při výčtu potenciálních speciálních technologií pro mobilní televizní vysílání se ale nesmí zapomenout také na mobilní WiMAX, jehož specifikace IEEE 802.16e se dokončuje a o nějž mají provozovatelé principiálně velký zájem jako o nositele nejrůznějších mobilních služeb: pro širokopásmový mobilní přístup k Internetu, datové, hlasové i video služby všeho druhu.

Evropské projekty

Orange France dnes komerčně nabízí už 50 kanálů, které jsou dostupné pro 85 % obyvatelstva. Jen v červnu sledovali uživatelé celkem 19 tisíc hodin živého televizního vysílání, což znamená v přepočtu asi 7 minut na uživatele denně. Je to poměrně dost na počátky této služby, ale je třeba přihlédnout k tomu, že první měsíce nabízel Orange France službu zdarma.

Teliasonera ve Švédsku ve spolupráci s veřejnoprávní televizí SVT teď spouští provoz mobilní TV v podobě deseti programů. Primárně se zpočátku bude jednat o zpravodajský servis, počasí a pak dokumentární programy z archivu. V zemi je přes půl miliónu mobilních telefonů s podporou pro 3G.

Ve Velké Británii Nokia spolupracuje s provozovatelem mmO2 a Arqiva (dříve NTL Broadcast) a v Oxfordu zahajuje pilotní provoz vysílání pomocí DVB-H. Zatím 400 mobilních uživatelů-diváků bude moci zkoušet 16 kanálů. Pilotní projekt není pro Nokii letos ani první ani poslední: v létě již zahájila spolupráci se španělským Abertis Telecom a Telefonica Moviles Espaňa. Další zkušební projekty mají následovat, a to nejen v Evropě.

Takže nejen Finsko se pilně pouští do mobilních televizních hrátek (viz též článek Mobilní TV (4): pilotní finský projekt), ale i jiné evropské země na tuto aplikace s chutí sázejí. Podobně jako u IPTV budou zřejmě do značné míry rozhodující výsledky sledovanosti (a samozřejmě dostatečné připravenosti sítí) Olympijských her a Světového poháru v příštím roce.

2. 11. 2005

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Evropská komise vyšetřuje Apple, Google a Metu, hrozí jim vysoké pokuty

Apple, Google a Meta jsou v EU vyšetřovány kvůli možnému porušení nového aktu o digitálních trzích. Společnostem...

 

USA prý využívají satelity SpaceX pro špionáž, Rusko pohrozilo útokem na ně

Rusko uvedlo, že ví o snahách amerických zpravodajských služeb využívat komerční provozovatele satelitů. Varovalo...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

Nejčtenější články

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.