Úvod > Články > eCall do každého vozu do roku 2009

eCall do každého vozu do roku 2009

Automobilová doprava by mohla být o něco bezpečnější s automatickým tísňovým voláním, které připravuje Evropa pod označením eCall. Nová služba s platností nejpozději od roku 2009 zjednoduší komunikaci se záchranáři a umožní přesnou lokalizaci havárie a pasažérů.

Evropská komise počátkem letošního roku schválila iniciativu, podle níž by měla být nová auta od roku 2009 povinně vybavena podporou pro komunikaci v případě nehody - eCall, které by mohlo v některých případech zachránit život nebo alespoň zmírnit následky stále častějších havárií na evropských silnicích. V září vydala EC dokument o eCall, Bringing eCall to Citizens, který jednoznačně podporuje zavedení této služby pro občany spolu s jednotným telefonním číslem na záchranáře, E-112.

Na jednání Evropské komise bylo v říjnu přítomno celkem 21 členských států a toto jednání potvrdilo zainteresovanost na spuštění eCall v roce 2009. Prvními signatáři vzájemné dohody (MoU, Memorandum of Understanding) se staly Švédsko, Finsko a Švýcarsko, tradičně země, které na bezpečnost svých občanů i silničního provozu důsledně dbají. V říjnu se k dohodě přidaly další čtyři země – Řecko, Itálie, Litva a Slovinsko. Další země, mezi nimiž je i Česká republika vedle Dánska, Německa, Holandska a Kypru, přislíbily přistoupit na dohodu v krátké době.

Jak to funguje

eCall v automobilech zajišťuje následující službu: v případě dopravní nehody zabudovaná technologie (senzory) iniciuje automaticky tísňové mobilní volání na nejbližší záchranáře (PSAP, Public Safety Answering Point; viz obrázek), přičemž samozřejmě indikuje polohu vozu. Záchranáři by měli být k dosažení pod jednotným celoevropsky platným číslem 112, které by mělo být vybaveno vícejazyčnou podporou. eCall lze ovládat také manuálně v případě potřeby, kdy pasažér využije příslušné tlačítko v autě.



zdroj: The 2nd eSafety Communication: Bringing eCall to Citizens

Volání podporuje jak datový tak hlasový přenos, aby mohli pasažéři komunikovat s proškoleným personálem na straně dispečinku záchranářů. Data zahrnují nejen přesné informace o lokalizaci volání, tak informaci o tom, zda bylo generováno automaticky či manuálně, kdy se uskutečnilo a o jaké auto se jedná (identifikace).

Koncem letošního roku už mají být hotovy všechny specifikace potřebné pro technologii eCall a v  roce 2006/2007 se má již naplno testovat. Výrobci automobilů pro Evropu budou muset mít zabudovanou příslušnou technologii v nových vozech od roku 2009. Členské země budou muset vybavit dispečinky na podporu zpracování volání a lokalizace eCall již do roku 2007.


 

zdroj: The 2nd eSafety Communication: Bringing eCall to Citizens

Úspory z nejcennějších

MoU pro implementaci eCall má již přes 50 signatářů – nejen členských zemí, ale i výrobců technologie či automobilů. MoU specifikuje pravidla pro členské země, automobilový a telekomunikační průmysl i pro pojišťovny. Cílem je samozřejmě zajistit, aby eCall fungoval bezchybně kdekoli na území EU.

Služba eCall by se tak mohla stát realitou pro občany EU před koncem dekády a nabídnout aspoň nějakou úlevu v případě havárií: urychlit příjezd záchranky o 40%-50% jak ve městech tak na venkově (podle průzkumu provedeného v rámci projektu spolufinancovaného EU), zmírnit závažnost zranění (Golden Hour Principle) a hlavně zachránit životy. Podle projektu E-MERGE a studie SEiSS by bylo možné zachránit v EU-25 ročně až 2,5 tisíce lidských životů (!), a to na základě dat o nehodovosti a jejích následcích z roku 2002.

Náklady doprovázející nehodovost a také související dopravní omezení a vyvolené další havárie dosahují obrovských rozměrů. Díky eCall by se měly snížit až od 26 miliard eur ročně. A přitom náklady na implementaci eCall v automobilu by se měly pohybovat pouze na úrovni 150 eur a náklady související s modernizací PSAP by neměly přesáhnout 50 tisíc eur. Jedno centrum PSAP s 60členným personálem by v průměru mělo být „dimenzováno“ na každých 31 tisíc občanů. 

Více informací na webové stránce eSafety

Video prezentace

13. 12. 2005

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

ČTÚ rozhodl: O2 musí zlevnit data pro virtuály

Český telekomunikační úřad nedávno prověřoval O2 a jeho cenovou nabídku pro virtuální operátory. Následně nařídil...

 

Samsung ukázal první teaser ke Galaxy Unpacked: Odhalil v něm 5 novinek

Samsung na svém blogu odhalil první ochutnávku z toho, na co se můžeme těšit 5. srpna na dlouho očekávané akci...

 

Které sporty se v srpnu vrací na televizní obrazovky?

Půlka prázdnin je už pomalu za námi, což znamená mimo jiné i návrat několika sportovních soutěží na televizní...

Nejčtenější články

O2 začalo nabízet 100 GB dat za 300 Kč

 

O2 představilo opravdu zajímavou limitovanou nabídku. Nově nabízí předplacené karty s 100 GB datovým balíčkem za 300...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v červnu 2020

 

Jaké rychlosti mobilního a pevného internetu jsme naměřili v červnu? Který poskytovatel nabízel nejrychlejší...

Vysílání DVB-T skončilo v západních Čechách

 

Vypínání televizního vysílání ve formátu DVB-T je zase v plném proudu. Včera, ve čtvrtek 9. července, přešly na...