Úvod > Články > eCall do každého vozu do roku 2009

eCall do každého vozu do roku 2009

Automobilová doprava by mohla být o něco bezpečnější s automatickým tísňovým voláním, které připravuje Evropa pod označením eCall. Nová služba s platností nejpozději od roku 2009 zjednoduší komunikaci se záchranáři a umožní přesnou lokalizaci havárie a pasažérů.

Evropská komise počátkem letošního roku schválila iniciativu, podle níž by měla být nová auta od roku 2009 povinně vybavena podporou pro komunikaci v případě nehody - eCall, které by mohlo v některých případech zachránit život nebo alespoň zmírnit následky stále častějších havárií na evropských silnicích. V září vydala EC dokument o eCall, Bringing eCall to Citizens, který jednoznačně podporuje zavedení této služby pro občany spolu s jednotným telefonním číslem na záchranáře, E-112.

Na jednání Evropské komise bylo v říjnu přítomno celkem 21 členských států a toto jednání potvrdilo zainteresovanost na spuštění eCall v roce 2009. Prvními signatáři vzájemné dohody (MoU, Memorandum of Understanding) se staly Švédsko, Finsko a Švýcarsko, tradičně země, které na bezpečnost svých občanů i silničního provozu důsledně dbají. V říjnu se k dohodě přidaly další čtyři země – Řecko, Itálie, Litva a Slovinsko. Další země, mezi nimiž je i Česká republika vedle Dánska, Německa, Holandska a Kypru, přislíbily přistoupit na dohodu v krátké době.

Jak to funguje

eCall v automobilech zajišťuje následující službu: v případě dopravní nehody zabudovaná technologie (senzory) iniciuje automaticky tísňové mobilní volání na nejbližší záchranáře (PSAP, Public Safety Answering Point; viz obrázek), přičemž samozřejmě indikuje polohu vozu. Záchranáři by měli být k dosažení pod jednotným celoevropsky platným číslem 112, které by mělo být vybaveno vícejazyčnou podporou. eCall lze ovládat také manuálně v případě potřeby, kdy pasažér využije příslušné tlačítko v autě.



zdroj: The 2nd eSafety Communication: Bringing eCall to Citizens

Volání podporuje jak datový tak hlasový přenos, aby mohli pasažéři komunikovat s proškoleným personálem na straně dispečinku záchranářů. Data zahrnují nejen přesné informace o lokalizaci volání, tak informaci o tom, zda bylo generováno automaticky či manuálně, kdy se uskutečnilo a o jaké auto se jedná (identifikace).

Koncem letošního roku už mají být hotovy všechny specifikace potřebné pro technologii eCall a v  roce 2006/2007 se má již naplno testovat. Výrobci automobilů pro Evropu budou muset mít zabudovanou příslušnou technologii v nových vozech od roku 2009. Členské země budou muset vybavit dispečinky na podporu zpracování volání a lokalizace eCall již do roku 2007.


 

zdroj: The 2nd eSafety Communication: Bringing eCall to Citizens

Úspory z nejcennějších

MoU pro implementaci eCall má již přes 50 signatářů – nejen členských zemí, ale i výrobců technologie či automobilů. MoU specifikuje pravidla pro členské země, automobilový a telekomunikační průmysl i pro pojišťovny. Cílem je samozřejmě zajistit, aby eCall fungoval bezchybně kdekoli na území EU.

Služba eCall by se tak mohla stát realitou pro občany EU před koncem dekády a nabídnout aspoň nějakou úlevu v případě havárií: urychlit příjezd záchranky o 40%-50% jak ve městech tak na venkově (podle průzkumu provedeného v rámci projektu spolufinancovaného EU), zmírnit závažnost zranění (Golden Hour Principle) a hlavně zachránit životy. Podle projektu E-MERGE a studie SEiSS by bylo možné zachránit v EU-25 ročně až 2,5 tisíce lidských životů (!), a to na základě dat o nehodovosti a jejích následcích z roku 2002.

Náklady doprovázející nehodovost a také související dopravní omezení a vyvolené další havárie dosahují obrovských rozměrů. Díky eCall by se měly snížit až od 26 miliard eur ročně. A přitom náklady na implementaci eCall v automobilu by se měly pohybovat pouze na úrovni 150 eur a náklady související s modernizací PSAP by neměly přesáhnout 50 tisíc eur. Jedno centrum PSAP s 60členným personálem by v průměru mělo být „dimenzováno“ na každých 31 tisíc občanů. 

Více informací na webové stránce eSafety

Video prezentace

13. 12. 2005

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

X začalo zobrazovat zemi původu účtů, funkci lze ale snadno obejít

X zavedla štítky se zemí původu účtů v rámci větší transparentnosti. Odborníci i bývalí zaměstnanci ale varují, že...

 

OpenAI do roku 2030 očekává 220 milionů platících uživatelů ChatGPT

OpenAI odhaduje, že do roku 2030 bude za předplatné ChatGPT platit asi 8,5 % z 2,6 miliardy uživatelů, tedy zhruba...

 

Čínští technologičtí giganti přesouvají trénink AI modelů, obchází tak americké zákazy

Čínské technologické skupiny přesouvají trénování AI modelů do jihovýchodní Asie, aby měly přístup k čipům Nvidia i...

Nejčtenější články

O2, T-Mobile a Vodafone spustili vánoční akce: slevy, bonusy i dárky na prodejnách

 

Vánoční kampaně českých operátorů přinášejí zvýhodněné telefony, tarify i příslušenství. Zákazníci mohou získat...

Vodafone zdraží starší mobilní tarify, připlatíte si už od prosince

 

Vodafone upraví ceny starších paušálních tarifů řad Red Basic a Neomezený. Zdražení začne platit 4. prosince 2025 a...

T-Mobile naděluje: telefony se slevou až 8 000 Kč, adventní kalendář i termohrneček zdarma

 

T-Mobile spustil vánoční nabídku slev na telefony, tablety i další zařízení až 8 000 Kč. Nechybí adventní kalendář...