Úvod > Články > FUP mate zákazníky, říká studie

FUP mate zákazníky, říká studie

Podle výsledků studie, kterou si nechala vypracovat americká vládní agentura GAO, požívá většina mobilních i pevných operátorů datové limity, což prý mate zákazníky. Ti nemají přehled o tom, kolik dat skutečně přenášejí a co je a není pro ně vhodné. Někteří z politiků pak zpomalování připojení označují za nepřijatelné.

Studie amerického Úřadu pro vládní zodpovědnost si vzala na paškál telekomunikační společnosti, jež ve Spojených státech nabízejí připojení k internetu (mobilní i pevné). Zatímco u nás se přestaly datové limity (a aplikace FUP) na pevných přípojkách používat už před mnoha lety (2007-2008), ve Spojených státech jim začala kvést pšenka. Spousta největších operátorů je začala v nedávné době používat, což se nelíbí ani samotným uživatelům ani různým vládním či nevládním agenturám. Datové limity používají čtyři největší američtí mobilní operátoři a ze třinácti největší poskytovatelů pevného připojení jimi klienty krotí sedm operátorů. 

Američtí operátoři používají stejné aplikace FUP, jak to známe i u nás: někdy naúčtují započatá extra data, jindy zase připojení zpomalí (u nás je přece jen „populárnější” zpomalení — např. krok Vodafonu, který bude dodatečná přenesená data zpoplatňovat, se setkal s docela velkou kritikou). Ve Státech zpomaluje připojení pouze jeden mobilní operátor, ostatní tři dodatečná data zpoplatňují. V pevných sítích si extra přenesená data fakturují též tři poskytovatelé, ostatní připojení zpomalí. 

Zvláště demokratičtí politici (čili v USA zástupci levice) jsou chováním operátorů znepokojeni, jelikož dle jejich názoru má klient dostat to, co si platí: očekává, „že bude schopen streamovat videa, stahovat hudbu a používat aplikace určené pro konference s podporou videa”. Což s omezenou rychlostí nelze, zní z tábora demokratů. Těm vadí dvě věci: jednak to, že platící klient bude omezen (v případě snížení rychlosti), jednak také to, že zákazník nemá přehled o skutečné konečné výši účtu za připojení (jsou-li účtována dodatečná data).

Jako další argument používají američtí demokrati to, že obyčejný klient nerozumí datovým stropům (limitům) a nevyzná se v systému uplatňovaném operátory („zaplatíš za to, co používáš”).  Demokratům nestačí ani ta skutečnost, že operátoři pravidelně informují své klienty o „datovém zbytku” — a v případě, že hrozí přečerpání dat, jim posílají e-mail nebo SMS. Demokraté mají za to, že účastníci netuší, jak moc dat přenášejí (jinými slovy, nevědí, jak jsou používané aplikace datově náročné). 

Problém se netýká jen klientů, kteří přečerpávají datové limity,  ale i těch, co využívají méně dat, než si objednali, argumentují demokraté. Jinými slovy, klienti by mohli ušetřit peníze, pokud by věděli, co opravdu potřebují… 

Úřad zatím nevydal žádné „rady“, jak se s „problémem“ vypořádat, ale dá se očekávat, že operátorům bude v blízké budoucnosti „doporučeno“ odstartovat určité vzdělávací kampaně, aby klienti věděli, jak se mají chovat a jaké mají možnosti. 

5. 8. 2014

Autor: Redakce DSL.cz

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Musk kvůli probíhajícím protestům aktivuje v Íránu Starlink

Elon Musk prohlásil, že v Íránu aktivuje satelitní internet Starlink. Chce tak podpořit svobodu internetu a volného...

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v srpnu 2022

Průměrná rychlost Wi-Fi připojení začala minulý měsíc opět stoupat. Zjistěte, jak si v srpnu vedl váš poskytovatel.

 

K čemu slouží IP adresa 10.0.0.138 a co dělat, když nefunguje?

Se soukromou IP adresou 10.0.0.138 se setkáte třeba při nastavování vašeho routeru. Co ale dělat, když tato adresa...

Nejčtenější články

K čemu slouží IP adresa 10.0.0.138 a co dělat, když nefunguje?

 

Se soukromou IP adresou 10.0.0.138 se setkáte třeba při nastavování vašeho routeru. Co ale dělat, když tato adresa...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v srpnu 2022

 

Po velkém červencovém propadu jsme zaznamenali růst rychlostí u všech technologií. Jak si vedl váš provider?

5 nepřeskočitelných reklam na začátku videa? YouTube testuje novinku, která uživatele příliš nepotěší

 

YouTube nedávno zavedl nový formát reklamy, který začne platit už tento měsíc. Uživatelům bez aktivního předplatného...