Automatická aktivace služby Data nad rámec balíčku byla Českým telekomunikačním úřadem vyhodnocena jako agresivní obchodní praktika. Vodafone od úřadu dostal pokutu ve výši 1 000 000 korun.
V září loňského roku aktivoval Vodafone svým zákazníkům službu „Data nad rámec balíčku“. Učinil tak bez jejich vědomí. Spotřebitelům, kteří vyčerpali datový limit a nedeaktivovali si tuto službu, se obnovoval příjem určitého objemu dat v původní rychlosti za poplatek 49 korun.
„Český telekomunikační úřad vyhodnotil automatickou aktivaci služby „Data nad rámec balíčku“ ze strany společnosti Vodafone jako agresivní obchodní praktiku, za kterou jí udělil pokutu ve výši 1 000 000 Kč,“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina.
Zákazníci společnosti si prý službu mohli sami deaktivovat, to by ale nejdříve museli vědět o její aktivaci. „ČTÚ proto uložil společnosti Vodafone pokutu ve výši 1 000 000 Kč a současně jí nařídil, aby upravila všechny smlouvy se svými zákazníky (spotřebiteli) tak, aby ze smluv byla odstraněna ujednání, na jejichž základě je Vodafone oprávněn automaticky obnovovat objem datových služeb po vyčerpání datového balíčku a za takové obnovení účtovat cenu,“ doplnil Drtina.
Vodafone jakékoliv pochybení ze své strany popírá. „Naši zákazníci potvrzují, že změna účtování dat byl krok správným směrem. Ze statistik vyplývá, že více než 3/4 zákazníků, kteří překračují svůj datový limit, využívá automatické dokoupení dat a jsou s touto formou účtování dlouhodobě spokojeni,“ uvedla mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.
„Těm zákazníkům, kteří s novým účtováním dat nesouhlasili, jsme dle zákona umožnili bez sankce odstoupit od smlouvy. V prvním měsíci, kdy nový způsob účtování dat reklamovali, jsme jim automatické dokoupení dat neúčtovali a pomohli nastavit způsob čerpání dat podle jejich přání,“ dodala Kuklová.
Automatické dokupování dat po vyčerpání datového limitu zavedl od 15. května také operátor O2.
„Zpoplatněné automatické obnovení datového limitu uplatňuje od 15. 5. 2015 vůči svým zákazníkům rovněž společnost O2. ČTÚ činí kroky před zahájením správního řízení i s touto společností. Účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat. Zůstanou jim tak zachována práva a lhůty pro případné vedení řízení o námitce proti vyřízení reklamace,“ poradil Drtina.
Změnu v nastavení vybraných tarifů uskutečnil i třetí český operátor T-Mobile. Ten automatické dokupování dat svým uživatelům nenabízí, T-Mobile svým klientům po vyčerpání datového limitu internet rovnou vypne.
Podle Martina Drtiny by se měli zákazníci bránit a postup operátora reklamovat. „Účastníkům, kterým byla služba po vyčerpání FUP skutečně přerušena, doporučujeme z důvodu zachování práv a lhůt pro případné vedení sporného řízení postup operátora reklamovat,“ uzavřel Drtina.
2. 6. 2015
Autor: Redakce DSL.cz
Americký Senát schválil návrh zákona, který zakazuje TikTok v obchodech s aplikacemi, pokud ji její čínský vlastník...
Italská vláda jedná o návrhu zákona, podle kterého by za trestné činy spojené s AI nástroji hrozily mnohem přísnější...
Avast dostal od českého Úřadu pro ochranu osobních údajů pokutu ve výši 351 milionů korun Důvodem je neoprávněné...
Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...
Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...
Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...