Úvod > Články > Menší konkurence, vyšší ceny

Menší konkurence, vyšší ceny

V poslední době se ve Spojených státech roztrhl pytel s fúzemi provozovatelů mobilních telefonních sítí, což však nevede k dobru věci.

Po fúzi firem Nextel a Sprint následovalo spojení firem AT&T se společností BellSouth, čímž tato firma získala plnou kontrolu nad největším mobilním operátorem Cingular Wireless. AT&T se současně stala největším americkým poskytovatelem normálních telefonních linek a DSL.

Že to pro zákazníky nebude znamenat nic dobrého, je jasné. Stále důležitější roli začíná hrát možnost nabízet zákazníkům spojené služby v podobně integrovaného videa, broadbandu a mobilního spojení, což v případě existence jedné gigantické firmy nepovede k ničemu jinému, než k postupnému zániku konkurenčních firem. Spojené služby jsou primárně určené pro potlačení konkurence nabízející pouze jednoduché služby, což je viditelné i z cenových relací.

O zákazníky, kteří mají zájem o levné plány a kteří toho příliš neprotelefonují, nemají velké společnosti valný zájem, a ceny základních plánů narůstají. U firmy Cingular došlo za poslední dva roky ke zvýšení cen nejlevnějšího plánu z 30 dolarů na 40 dolarů, Verizon své ceny za stejné období zvedl o 15 procent a také dosáhl 40 dolarů. Tím v podstatě došlo k obrácení dosavadního trendu, který v oblasti mobilních telefonů začal představovat nejen pohodlnější, ale také levnější alternativu normálních pevných linek, u kterých se základní měsíční poplatky při neomezených místních hovorech pohybují kolem 20 dolarů.

Po současných fúzích společností je jasné, že bude ohrožena i konkurence v podobě systému VoIP. Tady bude rozhodující roli hrát americký Kongres, který má možnost zaručit tzv. neutralitu sítě. Firmy jako AT&T, BellSouth a Verizon již několikrát veřejně přiznaly, že hodlají účtovat za využití svých sítí k hovorům pomocí technologie VoIP (a dalších služeb). Pokud jim v tom Kongres nějak nezabrání, budou si klidně moci stanovit tak vysoké poplatky, že systémy VoIP ztratí konkurenceschopnost.

Růžová není situace ani v oblasti broadbandu. Spojené státy jsou v jeho rozšíření 16. na světě, přitom se jeho rychlost ani ceny v poslední době nijak výrazně nemění. Na trhu je celkem mizivá konkurence, neexistuje pořádný národní dohled a kabeloví a DSL dodavatelé kontrolují 98 procent trhu. Satelitní a bezdrátový broadband v posledních letech ztrácí pozice. I když celkový počet domácností s širokopásmovým připojením narůstá, procento domácností bez přístupu k broadbandu se již několik let ustálilo na 19. V městských oblastech je rozšíření broadbandu na 39 procentech, na venkově pouze 24 procent, navíc se většinou jedná pouze o možnost pomalého a drahého satelitního připojení.

Dodavatelé sice mluví o cenové válce, nicméně to je do značné míry podvod. Levné ceny platí pouze po dobu jednoho až dvou měsíců, a jelikož je vždy vyžadována nejméně roční, častěji dvouletá smlouva, stejně jako v ČR, cena se pak velmi rychle zvýší. Zaváděcí ceny jsou sice většinou poloviční oproti nabídkám před dvěma lety, rychlost připojení je ovšem také poloviční.

Regulační zásahy se většinou nepovedly, chvíli poté, co FCC souhlasila se spojením Sprintu s Nextelem a ohlašovala své rozhodnutí jako záruku zvýšení konkurence, podepsal Sprint smlouvu se čtyřmi kabelovými dodavateli a slíbil, že jim nebude konkurovat.

19. 4. 2006

Autor: Václav Větvička

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

T-Mobile definitivně ukončil provoz 3G sítí

T-Mobile tento týden vypnul poslední 3G vysílač na území České republiky. Definitivně tak uvolnil frekvence pro...

 

Telly od prosince navyšuje ceny pro nové klienty

Televize Telly od 1. prosince zvyšuje ceny pro nové klienty. Za balíčky Malý, Střední a Velký nově zaplatíte o 50 Kč...

 

Nová verze Tečky umí ukázat výjimky z protiepidemických omezení

Mobilní aplikace Tečka se dočkala aktualizace pro telefony s operačním systémem Android i iOS. Nová verze umí ukázat...

Nejčtenější články

T-Mobile odstartoval vánoční nabídku

 

T-Mobile představil svou vánoční nabídku pro rok 2021. Kromě tradičních vánočních dvojiček nabídne i elektroniku k...

Ulož.to rozdává kredity zdarma pro očkované uživatele

 

Populární stahovací server Ulož.to spustil kampaň, ve které vybízí k očkování proti covidu-19. Uživatelům rozdává 20...

Prima zakáže přetáčení reklam na svých stanicích

 

Skupina Prima oznámila, že od příštího roku nebude u programů z jejího portfolia možné přetáčet reklamy při zpětném...