Úvod > Články > Menší konkurence, vyšší ceny

Menší konkurence, vyšší ceny

V poslední době se ve Spojených státech roztrhl pytel s fúzemi provozovatelů mobilních telefonních sítí, což však nevede k dobru věci.

Po fúzi firem Nextel a Sprint následovalo spojení firem AT&T se společností BellSouth, čímž tato firma získala plnou kontrolu nad největším mobilním operátorem Cingular Wireless. AT&T se současně stala největším americkým poskytovatelem normálních telefonních linek a DSL.

Že to pro zákazníky nebude znamenat nic dobrého, je jasné. Stále důležitější roli začíná hrát možnost nabízet zákazníkům spojené služby v podobně integrovaného videa, broadbandu a mobilního spojení, což v případě existence jedné gigantické firmy nepovede k ničemu jinému, než k postupnému zániku konkurenčních firem. Spojené služby jsou primárně určené pro potlačení konkurence nabízející pouze jednoduché služby, což je viditelné i z cenových relací.

O zákazníky, kteří mají zájem o levné plány a kteří toho příliš neprotelefonují, nemají velké společnosti valný zájem, a ceny základních plánů narůstají. U firmy Cingular došlo za poslední dva roky ke zvýšení cen nejlevnějšího plánu z 30 dolarů na 40 dolarů, Verizon své ceny za stejné období zvedl o 15 procent a také dosáhl 40 dolarů. Tím v podstatě došlo k obrácení dosavadního trendu, který v oblasti mobilních telefonů začal představovat nejen pohodlnější, ale také levnější alternativu normálních pevných linek, u kterých se základní měsíční poplatky při neomezených místních hovorech pohybují kolem 20 dolarů.

Po současných fúzích společností je jasné, že bude ohrožena i konkurence v podobě systému VoIP. Tady bude rozhodující roli hrát americký Kongres, který má možnost zaručit tzv. neutralitu sítě. Firmy jako AT&T, BellSouth a Verizon již několikrát veřejně přiznaly, že hodlají účtovat za využití svých sítí k hovorům pomocí technologie VoIP (a dalších služeb). Pokud jim v tom Kongres nějak nezabrání, budou si klidně moci stanovit tak vysoké poplatky, že systémy VoIP ztratí konkurenceschopnost.

Růžová není situace ani v oblasti broadbandu. Spojené státy jsou v jeho rozšíření 16. na světě, přitom se jeho rychlost ani ceny v poslední době nijak výrazně nemění. Na trhu je celkem mizivá konkurence, neexistuje pořádný národní dohled a kabeloví a DSL dodavatelé kontrolují 98 procent trhu. Satelitní a bezdrátový broadband v posledních letech ztrácí pozice. I když celkový počet domácností s širokopásmovým připojením narůstá, procento domácností bez přístupu k broadbandu se již několik let ustálilo na 19. V městských oblastech je rozšíření broadbandu na 39 procentech, na venkově pouze 24 procent, navíc se většinou jedná pouze o možnost pomalého a drahého satelitního připojení.

Dodavatelé sice mluví o cenové válce, nicméně to je do značné míry podvod. Levné ceny platí pouze po dobu jednoho až dvou měsíců, a jelikož je vždy vyžadována nejméně roční, častěji dvouletá smlouva, stejně jako v ČR, cena se pak velmi rychle zvýší. Zaváděcí ceny jsou sice většinou poloviční oproti nabídkám před dvěma lety, rychlost připojení je ovšem také poloviční.

Regulační zásahy se většinou nepovedly, chvíli poté, co FCC souhlasila se spojením Sprintu s Nextelem a ohlašovala své rozhodnutí jako záruku zvýšení konkurence, podepsal Sprint smlouvu se čtyřmi kabelovými dodavateli a slíbil, že jim nebude konkurovat.

19. 4. 2006

Autor: Václav Větvička

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Vodafone garantuje volání přes hodinky i na značky Xiaomi a Samsung

Vodafone jako první český operátor rozšířil garanci volání přes hodinky bez telefonu na tři značky. Služba OneNumber...

 

Telefon s Androidem dokáže otevřít dveře od milionů hotelových pokojů, na opravě bezpečnostní chyby se už pracuje

Výzkumníci objevili bezpečnostní chybu u zámků Saflok. Kdokoliv mohl pomocí telefonu s Androidem otevřít dveře...

 

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...