Úvod > Články > Webová neutralita nebo diskriminace některých serverů?

Webová neutralita nebo diskriminace některých serverů?

Ve Spojených státech se v posledních měsících neustále probírá otázka neutrality internetu. Některé firmy by rády zákon, díky němuž by některé stránky byly rychlejší.

Telekomunikační firmy jako Verizon nebo South Bell mohutně lobují za zablokování zákonů, které by z internetu znemožnily udělat dvoustupňový systém, ve kterém by webové stránky, jež si to mohou dovolit, byly rychlejší než ostatní.

V podstatě by se jednalo o obdobu kabelové televize, kde společnosti s potěšením nabízejí balíky programů, často připomínající přimíchání nahnilých pomerančů k normálním, a ber nebo neber. Že o polovinu programů nemá zákazník zájem – nevadí, jinou šanci nemá.

Firmy totiž chtějí účtovat těm webovým stránkám, které nabízejí obsah náročný na šířku pásma (filmy, televize, streaming video), vyšší poplatky než ostatním. Dnes tyto firmy poskytují hardware, především kabely, které přivádějí internet k zákazníkům, ale nemají žádné zisky z obsahu. To je nebaví a snaží se o to, aby získaly nějakou kompenzaci za udržování kabelových sítí v optimálním stavu.

Někteří zastánci zrušení webové neutrality poukazují na to, že existují zákazníci, kteří si za preferenční rychlost některých stránek rádi připlatí, stejně jako to dělají dnes, kdy si třeba připlatí za Fedex jen z důvodu, že zásilku doručí rychleji než mnohem levnější pošta.

Po technické stránce by se nejednalo o nic složitého, už dnes se využívají tzv. differentiated service routers, které dávají některým datům přednost, např. pouštějí přednostně streamové video před emailem. V případě zrušení neutrality webu by tyto routery prostě upřednostňovaly některé stránky.

Doplatil by na to samozřejmě zákazník, protože firmy jako Amazon nebo Google by tyto poplatky jednoduše přenesly na zákazníky, ať už ve formě vyšších cen nebo vyšších cen za reklamu. A to nemluvím o tom, že by prostě část obsahu internetu fungovala mnohem pomaleji než dnes.

Dalším problémem by byly problémy se schopností menších firem konkurovat, jednou z krás internetu je i skutečnost, že většina dnešních gigantů začínala někde na koleně v garážích.

Řada senátorů a kongresmanů se halasně nechala slyšet, že na názoru telekomunikačních gigantů něco je, politici si zřejmě přitom s příjemným pocitem na duši počítali, o kolik se rozrostlo konto jejich volební kampaně. Chvíli se dokonce zdálo, že je vše ztraceno.

Naštěstí se našli rozumní politici, a minulý pátek schválila komise House Judiciary Committee poměrem hlasů 20:13 návrh zákona, který by poskytovatelům určil, že musí striktně dodržovat neutralitu internetu. Pokud někoho zajímá, jak která z amerických politických stran hlasovala, tak pro zákon bylo všech čtrnáct demokratů včetně šesti republikánů, proti byli pouze republikáni.

Šéf mocné komise FCC Michael Copps k tomu dodal, že je projednávání této otázky v Kongresu v podstatě zbytečné, protože komise má dost nástrojů na to, aby neutralitu internetu zaručila.

30. 5. 2006

Autor: Václav Větvička

Témata

rychlost internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Rychlosti mobilního internetu na DSL.cz v srpnu 2022

Po červencovém propadu jsme opět zaznamenali růst rychlostí mobilního připojení. Podívejte se, jaké hodnoty jsme...

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v srpnu 2022

Průměrná rychlost Wi-Fi připojení začala minulý měsíc opět stoupat. Zjistěte, jak si v srpnu vedl váš poskytovatel.

 

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v srpnu 2022

Po velkém červencovém propadu jsme zaznamenali růst rychlostí u všech technologií. Jak si vedl váš provider?

Nejčtenější články

K čemu slouží IP adresa 10.0.0.138 a co dělat, když nefunguje?

 

Se soukromou IP adresou 10.0.0.138 se setkáte třeba při nastavování vašeho routeru. Co ale dělat, když tato adresa...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v srpnu 2022

 

Po velkém červencovém propadu jsme zaznamenali růst rychlostí u všech technologií. Jak si vedl váš provider?

5 nepřeskočitelných reklam na začátku videa? YouTube testuje novinku, která uživatele příliš nepotěší

 

YouTube nedávno zavedl nový formát reklamy, který začne platit už tento měsíc. Uživatelům bez aktivního předplatného...