Úvod > Články > Satelitní broadband v letadlech

Satelitní broadband v letadlech

Zatímco Boeing zrušil svoji prodělečnou službu Connexion, která zaručovala použití mobilních telefonů a přístup k internetu v letadlech, v podstatě stejnou věc hodlá spustit Panasonic.

Hodlá k tomu využít právě systému Connexion a doufá, že poplatky, které bude muset Boeing leteckým společnostem za zrušení smlouvy proplatit, budou použity k přechodu k jejich systému.

Firma hodlá od leteckých společností získat závazný příslib, podle vlastního vyjádření potřebuje do 60 dnů získat smlouvy na nejméně 600 letadel. Zatím má dohodnuto pouhých 150 strojů, z toho pravděpodobně 60 od Lufthansy a 20 od SAS. Systém bude využívat stejné transpondéry, ale s lepším vybavením, které umožní až trojnásobně větší rychlost přenosu (12/3 Mbit/s). Také anténa bude podstatně menší, Panasonic hodlá využít nový systém firmy L-3 Datron Advanced Technologie a výkonnější modem. Výrazné snížení váhy umožní nasazení dvou antén.

Cena by měla odpovídat normálním cenám za přístup k internetu třeba v hotelech, tj. kolem 10 dolarů denně. To by celý systém činilo výrazně levnější než původní Connexion, kde se cena pohybovala kolem 27 dolarů. Vytoužených 500 letadel ale poněkud připomíná sen, Panasonic proto brzy upřesnil svůj původní výrok a dodal, že tvrzení o 2 měsících bylo mylné, prý se spokojí s 5 lety. Změnil i výrok o současných 150 letadlech, které prý nemají s instalovaným systémem Connexion nic společného.  Pokud by prý Panasonic počítal i stroje s tímto systémem, byl by už blízko těch vytoužených 500 letadel. První velkou leteckou společností, která oznámila, že od roku 2007 zavede tento systém pro své vnitrostátní linky, je Quantas.

Vedle internetu bude nový systém používán také ke zvýšení počtu živých televizních kanálů pro monitory, což si ve Spojených státech úspěšně vyzkoušela nedávno zaniklá společnost Song.

Jelikož firma dodává již dnes některé komponenty pro letadla, hodlá se soustředit na spolupráci s Airbusem a Boeingem, ve které by docházelo k zabudování celého systému již při vzniku letadla, což by výrazně zmenšilo náklady. Další úspory budou dosaženy tím, že Panasonic hodlá využívat satelitního operátora Inmarsat a současnou síť pozemních stanic, zatímco Boeing se snažil pracně a nákladně vybudovat vlastní síť. Systém bude podporovat současné telefony firmy AeroMobil.

Celý systém by měl fungovat na většině tras, potíže se očekávají při letech nad severním pólem. Mluvčí firmy slibuje, že nejméně 90 procent současných tras bude pokryto.

4. 10. 2006

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v červnu 2021

V červnu vzrosla rychlost Wi-Fi internetu o 4 %. U jednotlivých poskytovatelů jsme ovšem zaznamenali velké výkyvy...

 

Češi stále nejvíce využívají Wi-Fi, xDSL a optika se jí díky modernizaci sítě přibližují

Podle výroční zprávy ČTÚ je v Česku aktivních 3,824 milionu maloobchodních vysokorychlostních přípojek k internetu...

 

Starlink bude mít v září celosvětové pokrytí

Americká satelitní síť Starlink bude již za pár měsíců rozšířená po celém světě. Následně musí společnost získat...

Nejčtenější články

Letní speciál 2021: Jak na mobilní internet v Chorvatsku?

 

Chorvatsko patří stále mezi nejoblíbenější destinace mezi českými turisty. Pokud se tam letos v létě chystáte...

Starlink bude mít v září celosvětové pokrytí

 

Americká satelitní síť Starlink bude již za pár měsíců rozšířená po celém světě. Následně musí společnost získat...

Vodafone TV nabídne divákům 7 olympijských programů zdarma

 

Zákazníci Vodafone TV si budou moci Olympiádu v Tokiu užívat 24 hodin denně. V nabídce totiž přibyde 7 nových kanálů...