Úvod > Články > Satelitní broadband v letadlech

Satelitní broadband v letadlech

Zatímco Boeing zrušil svoji prodělečnou službu Connexion, která zaručovala použití mobilních telefonů a přístup k internetu v letadlech, v podstatě stejnou věc hodlá spustit Panasonic.

Hodlá k tomu využít právě systému Connexion a doufá, že poplatky, které bude muset Boeing leteckým společnostem za zrušení smlouvy proplatit, budou použity k přechodu k jejich systému.

Firma hodlá od leteckých společností získat závazný příslib, podle vlastního vyjádření potřebuje do 60 dnů získat smlouvy na nejméně 600 letadel. Zatím má dohodnuto pouhých 150 strojů, z toho pravděpodobně 60 od Lufthansy a 20 od SAS. Systém bude využívat stejné transpondéry, ale s lepším vybavením, které umožní až trojnásobně větší rychlost přenosu (12/3 Mbit/s). Také anténa bude podstatně menší, Panasonic hodlá využít nový systém firmy L-3 Datron Advanced Technologie a výkonnější modem. Výrazné snížení váhy umožní nasazení dvou antén.

Cena by měla odpovídat normálním cenám za přístup k internetu třeba v hotelech, tj. kolem 10 dolarů denně. To by celý systém činilo výrazně levnější než původní Connexion, kde se cena pohybovala kolem 27 dolarů. Vytoužených 500 letadel ale poněkud připomíná sen, Panasonic proto brzy upřesnil svůj původní výrok a dodal, že tvrzení o 2 měsících bylo mylné, prý se spokojí s 5 lety. Změnil i výrok o současných 150 letadlech, které prý nemají s instalovaným systémem Connexion nic společného.  Pokud by prý Panasonic počítal i stroje s tímto systémem, byl by už blízko těch vytoužených 500 letadel. První velkou leteckou společností, která oznámila, že od roku 2007 zavede tento systém pro své vnitrostátní linky, je Quantas.

Vedle internetu bude nový systém používán také ke zvýšení počtu živých televizních kanálů pro monitory, což si ve Spojených státech úspěšně vyzkoušela nedávno zaniklá společnost Song.

Jelikož firma dodává již dnes některé komponenty pro letadla, hodlá se soustředit na spolupráci s Airbusem a Boeingem, ve které by docházelo k zabudování celého systému již při vzniku letadla, což by výrazně zmenšilo náklady. Další úspory budou dosaženy tím, že Panasonic hodlá využívat satelitního operátora Inmarsat a současnou síť pozemních stanic, zatímco Boeing se snažil pracně a nákladně vybudovat vlastní síť. Systém bude podporovat současné telefony firmy AeroMobil.

Celý systém by měl fungovat na většině tras, potíže se očekávají při letech nad severním pólem. Mluvčí firmy slibuje, že nejméně 90 procent současných tras bude pokryto.

4. 10. 2006

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v listopadu 2025

V listopadu rychlosti internetu po delší době opět klesaly. Mrkněte na naše nejnovější statistiky a zjistěte, jak si...

 

Dvojnásobná rychlost, stejná cena: O2 uvádí nový tarif Internet MAX 500

O2 představil nový tarif Internet MAX 500, který přináší dvojnásobnou rychlost připojení díky technologii VDSL...

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v říjnu 2025

V říjnu rychlost Wi-Fi internetu opět rostla. Podívejte se, jak skončil váš poskytovatel a u které firmy jsme...

Nejčtenější články

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v říjnu 2025

 

V říjnu rychlost Wi-Fi internetu opět rostla. Podívejte se, jak skončil váš poskytovatel a u které firmy jsme...

Dvojnásobná rychlost, stejná cena: O2 uvádí nový tarif Internet MAX 500

 

O2 představil nový tarif Internet MAX 500, který přináší dvojnásobnou rychlost připojení díky technologii VDSL...

EU zvažuje odklad části zákona o umělé inteligenci po tlaku USA a technologických firem

 

Evropská komise zvažuje možnost odložit některé části zákona o AI. Rozhodnutí přichází po silném tlaku ze strany...