Úvod > Články > Satelitní broadband v letadlech

Satelitní broadband v letadlech

Zatímco Boeing zrušil svoji prodělečnou službu Connexion, která zaručovala použití mobilních telefonů a přístup k internetu v letadlech, v podstatě stejnou věc hodlá spustit Panasonic.

Hodlá k tomu využít právě systému Connexion a doufá, že poplatky, které bude muset Boeing leteckým společnostem za zrušení smlouvy proplatit, budou použity k přechodu k jejich systému.

Firma hodlá od leteckých společností získat závazný příslib, podle vlastního vyjádření potřebuje do 60 dnů získat smlouvy na nejméně 600 letadel. Zatím má dohodnuto pouhých 150 strojů, z toho pravděpodobně 60 od Lufthansy a 20 od SAS. Systém bude využívat stejné transpondéry, ale s lepším vybavením, které umožní až trojnásobně větší rychlost přenosu (12/3 Mbit/s). Také anténa bude podstatně menší, Panasonic hodlá využít nový systém firmy L-3 Datron Advanced Technologie a výkonnější modem. Výrazné snížení váhy umožní nasazení dvou antén.

Cena by měla odpovídat normálním cenám za přístup k internetu třeba v hotelech, tj. kolem 10 dolarů denně. To by celý systém činilo výrazně levnější než původní Connexion, kde se cena pohybovala kolem 27 dolarů. Vytoužených 500 letadel ale poněkud připomíná sen, Panasonic proto brzy upřesnil svůj původní výrok a dodal, že tvrzení o 2 měsících bylo mylné, prý se spokojí s 5 lety. Změnil i výrok o současných 150 letadlech, které prý nemají s instalovaným systémem Connexion nic společného.  Pokud by prý Panasonic počítal i stroje s tímto systémem, byl by už blízko těch vytoužených 500 letadel. První velkou leteckou společností, která oznámila, že od roku 2007 zavede tento systém pro své vnitrostátní linky, je Quantas.

Vedle internetu bude nový systém používán také ke zvýšení počtu živých televizních kanálů pro monitory, což si ve Spojených státech úspěšně vyzkoušela nedávno zaniklá společnost Song.

Jelikož firma dodává již dnes některé komponenty pro letadla, hodlá se soustředit na spolupráci s Airbusem a Boeingem, ve které by docházelo k zabudování celého systému již při vzniku letadla, což by výrazně zmenšilo náklady. Další úspory budou dosaženy tím, že Panasonic hodlá využívat satelitního operátora Inmarsat a současnou síť pozemních stanic, zatímco Boeing se snažil pracně a nákladně vybudovat vlastní síť. Systém bude podporovat současné telefony firmy AeroMobil.

Celý systém by měl fungovat na většině tras, potíže se očekávají při letech nad severním pólem. Mluvčí firmy slibuje, že nejméně 90 procent současných tras bude pokryto.

4. 10. 2006

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Muž si zaplatil reklamu a zkritizoval svého poskytovatele, do týdne měl rychlejší internet

90letý Američan Aaron Epstein několikrát kontaktoval svého poskytovatele kvůli zvýšení rychlosti internetu. AT&T ale...

 

Víme, kde se od nového roku 2021 připojíte k internetu s rychlostí 100 Mb/s!

Nordic Telecom rozšířil svůj vysokorychlostní internet do dalších lokalit. Podívejte se, kde můžete od nového roku...

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v lednu 2021

Rychlost Wi-Fi internetu v lednu zaznamenala propad. Jak rychlé připojení nabízel váš poskytovatel a jak si vedl váš...

Nejčtenější články

CETIN zveřejnil statistiky rychlostí internetu. Jaký je u nás průměr?

 

CETIN každoročně investuje miliardy korun do modernizace své komunikační infrastruktury. Kolik internetových...

Operátoři musí nově uvádět reálné rychlosti připojení: Při odchylce máte nárok na slevu

 

Operátoři mají od 1. ledna povinnost uvádět v cenících a smlouvách reálné rychlosti připojení. Pokud tyto hodnoty...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v lednu 2021

 

Jaké rychlosti pevného a mobilního internetu jsme naměřili v prvním měsíci roku 2021? Podívejte se, kterému...