Úvod > Články > Satelitní broadband v letadlech

Satelitní broadband v letadlech

Zatímco Boeing zrušil svoji prodělečnou službu Connexion, která zaručovala použití mobilních telefonů a přístup k internetu v letadlech, v podstatě stejnou věc hodlá spustit Panasonic.

Hodlá k tomu využít právě systému Connexion a doufá, že poplatky, které bude muset Boeing leteckým společnostem za zrušení smlouvy proplatit, budou použity k přechodu k jejich systému.

Firma hodlá od leteckých společností získat závazný příslib, podle vlastního vyjádření potřebuje do 60 dnů získat smlouvy na nejméně 600 letadel. Zatím má dohodnuto pouhých 150 strojů, z toho pravděpodobně 60 od Lufthansy a 20 od SAS. Systém bude využívat stejné transpondéry, ale s lepším vybavením, které umožní až trojnásobně větší rychlost přenosu (12/3 Mbit/s). Také anténa bude podstatně menší, Panasonic hodlá využít nový systém firmy L-3 Datron Advanced Technologie a výkonnější modem. Výrazné snížení váhy umožní nasazení dvou antén.

Cena by měla odpovídat normálním cenám za přístup k internetu třeba v hotelech, tj. kolem 10 dolarů denně. To by celý systém činilo výrazně levnější než původní Connexion, kde se cena pohybovala kolem 27 dolarů. Vytoužených 500 letadel ale poněkud připomíná sen, Panasonic proto brzy upřesnil svůj původní výrok a dodal, že tvrzení o 2 měsících bylo mylné, prý se spokojí s 5 lety. Změnil i výrok o současných 150 letadlech, které prý nemají s instalovaným systémem Connexion nic společného.  Pokud by prý Panasonic počítal i stroje s tímto systémem, byl by už blízko těch vytoužených 500 letadel. První velkou leteckou společností, která oznámila, že od roku 2007 zavede tento systém pro své vnitrostátní linky, je Quantas.

Vedle internetu bude nový systém používán také ke zvýšení počtu živých televizních kanálů pro monitory, což si ve Spojených státech úspěšně vyzkoušela nedávno zaniklá společnost Song.

Jelikož firma dodává již dnes některé komponenty pro letadla, hodlá se soustředit na spolupráci s Airbusem a Boeingem, ve které by docházelo k zabudování celého systému již při vzniku letadla, což by výrazně zmenšilo náklady. Další úspory budou dosaženy tím, že Panasonic hodlá využívat satelitního operátora Inmarsat a současnou síť pozemních stanic, zatímco Boeing se snažil pracně a nákladně vybudovat vlastní síť. Systém bude podporovat současné telefony firmy AeroMobil.

Celý systém by měl fungovat na většině tras, potíže se očekávají při letech nad severním pólem. Mluvčí firmy slibuje, že nejméně 90 procent současných tras bude pokryto.

4. 10. 2006

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Aukce 5G kmitočtů se nezúčastní žádní zahraniční zájemci

Příprava nových podmínek aukce 5G kmitočtů se blíží do finále. Stále ale není jasné, zda se její zahájení posune o...

 

T-Mobile letos vytvoří dalších 100 000 optických přípojek

T-Mobile tento rok plánuje přidat 100 tisíc optických internetových přípojek po celém Česku. Na konci roku 2019...

 

Víme, kde se od prosince připojíte k 5G internetu!

Vysokorychlostní internet Nordic 5G nebo Nordic 5G Plus se v prosinci rozšiřuje do dalších lokalit. Kde konkrétně si...

Nejčtenější články

Výpadky signálu DVB-T2: Co je způsobuje a jak je řešit?

 

V Česku se pomalu vypíná televizní vysílání ve formátu DVB-T a nahrazuje ho nový standard DVB-T2. Někteří uživatelé...

Přechod komerčních stanic na DVB-T2 v Praze se odkládá

 

V noci na dnešek mělo dojít k vypnutí komerčních stanic ve formátu DVB-T v Praze a Středočeském kraji. České...

DIGI TV už můžete bez set-top boxu sledovat i na Android TV

 

DIGI TV krátce před Vánocemi představila novou aplikace pro televize s Androidem. Pokud máte tento operační systém...