Úvod > Články > Americký broadband závisí na výsledku voleb

Americký broadband závisí na výsledku voleb

Přípravy na volby amerického prezidenta vrcholí, a je proto zajímavé podívat se, zda nějak konečná volba může ovlivnit takový rozvoj širokopásmových přípojek k Internetu v USA. Asi do značné míry ano, protože jedna z mála oblastí, kde se oba uchazeči o americký „trůn“ neshodnou, je právě broadband.

Prezidentský kandidát John Kerry je pro federální dotace na podporu rozvoje širokopásmového připojení k Internetu, zatímco současný prezident by rád pokračoval ve své politice deregulace. Již před časem George W. Bush vyhlásil trend vedoucí k univerzálnímu a hlavně dostupnému širokopásmovému přístupu k Internetu pro všechny Američany do roku 2007. Jeho protivník v agresivním rozvojovém plánu nijak nezaostal, ale opatrně neurčil žádné konečné datum pro „broadband for all“.

Bushova administrativa vidí nejlepší cestu pro rozšíření rychlých přípojek v USA ve zmírnění regulace, případně v deregulaci oblastí, kde regulování spíše odrazuje od rozvoje přístupových sítí. Kerry se -  se svými poradci - nedomnívá, že by vše vyřešil sám trh, takže se přiklání k nutnosti dotací. Je pro 10% daňovou úlevu na investice do současných širokopásmových technologií nejen pro venkovské oblasti, ale i pro centra měst. A dále navrhuje 20% daňovou úlevu pro širokopásmové technologie příští generace, což mají být ty, které nabídnou rychlost víc jak dvacetinásobnou než současné sítě. Kerryho plán by si vyžádal v následujících pěti letech kolem 2 miliard dolarů a měl by být hrazen ze státních příjmů z aukcí na uvolněné kmitočtové spektrum v souvislosti s přechodem z analogového na digitální TV vysílání.

Bush jinými slovy chce, aby každý v jeho zemi měl brzy dostupnou alespoň nějakou technologickou možnost rychlého připojení, zatímco Kerry chce mít někdy v budoucnu opravdu rychlé přípojky k Internetu, tedy 10-100x rychlejší než mají mnozí v Americe dnes.

Bushova širokopásmová politika se zaměřuje na národního regulátora, tedy FCC (Federal Communications Commission), který zvolil komplexní přístup k rozvoji širokopásmového přístupu: podporuje pevný bezdrátový přístup a využití elektrické rozvodné sítě jako další dvě nové alternativy k masově rozšířeným kabelovým a DSL přípojkám.

Před měsícem FCC referovalo Kongresu o stavu rozvoje rychlého připojení k Internetu. USA jsou první na světě v absolutních číslech s 28 milióny přípojek (EU dohromady má jen 23 miliónů), z toho kabelové přípojky tvoří víc jak ¾ a ADSL pak 15%. Ovšem relativní čísla vypovídají o situaci lépe: penetrace širokopásmového připojení mezi domácnostmi v USA dosahuje necelých 7% na 100 obyvatel, což je horší než v Jižní Koreji (21,3 přípojek na 100 obyvatel), Hong Kongu (14,9%), Taiwanu (9,4%), ale také horší než v sousední Kanadě (11,2%) nebo třeba na Islandu (8,4%).

Nikdo zřejmě nemůže podezřívat ani jednoho z prezidentských kandidátů, že by se nějak výrazně zajímali o technologické otázky a telekomunikace, a ani technologie nejsou zrovna náplní předvolební kampaně a diskusí. Nicméně rozumná národní politika rozvoje širokopásmového přístupu je bezesporu jednou z klíčových věcí, o kterou se musí vedení státu – v USA prezident – postarat, neboť rozšíření rychlých přípojek je jedním z ukazatelů stavu ekonomického rozvoje země. 

29. 10. 2004

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Itálie jedná o přísnějších trestech za zneužití umělé inteligence

Italská vláda jedná o návrhu zákona, podle kterého by za trestné činy spojené s AI nástroji hrozily mnohem přísnější...

 

Avast dostal v ČR pokutu ve výši 351 milionů korun

Avast dostal od českého Úřadu pro ochranu osobních údajů pokutu ve výši 351 milionů korun Důvodem je neoprávněné...

 

Microsoft: Rusko spustilo kampaně cílené na ovlivňování prezidentských voleb v USA

Společnost Microsoft uvedla, že už se na internetu začaly objevovat ruské kampaně, které mají za cíl ovlivnit...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...