Úvod > Články > DVB-T do aut

DVB-T do aut

Telematické systémy udělaly v posledních letech značný pokrok, a to nejen směrem k zajištění vyšší bezpečnosti a pohodlí řidiče a cestujících, ale i v komunikačních možnostech a rychlém přístupu k informacím, tedy i k Internetu.

Automobily jsou pro mnohé druhým domovem a většina z nás stráví v autě významnou část života, takže i komunikační a další širokopásmové aplikace si nacházejí cestu i do těchto pohyblivých, elektronikou nabitých prostředků. Pro zajímavost: ve více jak 70% automobilech se podle výsledků průzkumu společnosti Strategy Analytics používají mobilní telefony každý den. Dodavatelé mobilních koncových zařízení se tomuto trendu přizpůsobují, takže se očekává, že do roku 2010 bude 45% mobilních telefonů a 15% PDA v Evropě vybaveno také podporou pro GPS. Kromě toho se vyvíjí i další technologie založené na momentálním umístění (location based). Zaměřme se však na možnosti televizní zábavy a dalších informačních prvků výhradně určených pro automobily, tedy na telematické systémy.

Analogové nebo digitální vysílání

Digitální vysílání se v Evropě velmi rychle ujímá a umožňuje přijímat signál o vysoké kvalitě nejen v běžných podmínkách u televize doma, ale i v pohybu, třeba ve automobilech. Digitální volně šiřitelné TV kanály (freeview) přibývají a některá velká města jsou dokonce již pouze digitální (např. Berlín).

V luxusních autech je celkem běžnou záležitostí analogová TV, ale obraz se snadno rozostřuje až úplně mizí při dosažení rychlosti už kolem 50 km/s. Může za to známý Dopplerův efekt, kdy se čelo vlny signálu smršťuje nebo roztahuje podle toho, jak se přijímač pohybuje směrem ke zdroji signálu nebo naopak směrem od zdroje. Efekt komprese/roztažení z pohledu přijímače znamená změnu kmitočtu, a proto se zhoršuje zvuk a/nebo obraz.

Proto se do automobilů hodí mnohem lépe digitální televize. Vysílání DVB-T (Digital Video Broadcasting - Terrestrial) používá modulaci COFDM (Coded Orthogonal Frequency Division Multiplex), která je příznivá pro mobilní přijímač, takže obraz zůstává vysoce kvalitní i při značných rychlostech třeba na dálnici. Dosahuje se toho zabudovaným mechanizmem opravy chyb, čímž se překonává vnímaná změna kmitočtů.

Anténa podobně jako reálné možnosti využití DVB-T se liší stát od státu, podle rychlosti přechodu od analogového k digitálnímu vysílání. Tam, kde digitální signál není dost silný (např. UK), musí se použít anténa na střeše; naopak v případě silného signálu (např. Německo) lze využít antén ve skle.

Amerika jede spíše přes satelit

Modulace signálu se v Evropě liší od USA. Zatímco Evropa si užívá DVB-T, v Americe se pro pozemní digitální TV vysílání používá specifikace ATSC (Advanced Television Systems Committee), která nemá zabudovanou opravu chyb, takže obraz při pohybu přijímače nevydrží v potřebné kvalitě. Pro využití v autech se na americkém kontinentu proto hodí spíše digitální satelitní vysílání (DVB-S, Digital Video Broadcasting - Satellite), které používá typ modulace COFDM.

Přes satelit mohou cestující sledovat až 140 programů satelitní televize. KVH Industries nabízí své zařízení pro příjem satelitní televize za cenu kolem 2000 dolarů (anténa na střechu o průměru skoro 80 cm a výšce 12,5 cm) a díky spolupráci s DirecTV mohou jejich zákazníci sledovat satelitní programy i v autě za měsíční předplatné pod 5 dolarů (noví zákazníci zaplatí ovšem téměř 40 dolarů). Řada nových automobilů je z výroby vybavena TV monitory, což na jednu stranu nahrává průmyslu, ale nepřispívá nijak k bezpečnosti, protože pro řidiče je to další vyrušení z koncentrace při řízení. Navíc cena a velikost anténního systému zatím nenahrává příliš velkému rozmachu trhu.

V Americe se také hojně rozmáhá satelitní rádiopříjímač (XM spolu s Delphi), který slouží nejen pro zábavní účely, ale i pro navigaci a komunikaci výrobce s automobilem (pro přeprogramování řídicího systému motoru nebo pro zaslání informace specifickému vozidlu na základě jedinečného identifikátoru vozu).

Evropské nadějné možnosti

V Evropě je tedy digitální televize volně dostupná každému, kdo zainvestuje do přijímače v autě. Dnes jsou na trhu přijímače od několika výrobců, především Bosch, Delphi nebo Visteon. Delphi např. bude od poloviny příštího roku dodávat své DVB-T tunery do všech modelů Mercedes jako volitelnou výbavu. Digitální přijímače jsou dnes ještě většinou hybridní, aby měly šanci zachytit nejen digitální, ale i analogový signál, pokud se digitální signál vytrácí.

Příjem digitálního TV vysílání DVB-T znamená další pokrok v telematice, protože digitální signál může přenášet lokální textové zprávy obsahující informace nejčastěji o počasí a dopravních podmínkách. Lokální zprávy jsou účinné, ale tato volba je spíš dána omezeným dosahem evropských DVB-T vysílačů. Informativní zprávy řidič dostává do palubní jednotky, čímž se oddělují od informací spíše zábavního charakteru, které lépe využijí spolucestující. Informační obsah se podobá teletextu, ale s více stránkami a většími podrobnostmi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. 11. 2004

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

ČTÚ nebude nabízet další kmitočty pro DAB+

Český telekomunikační úřad už nebude nabízet další kmitočty pro digitální rozhlasové sítě. Existovat budou jen tři...

 

Vodafone garantuje volání přes hodinky i na značky Xiaomi a Samsung

Vodafone jako první český operátor rozšířil garanci volání přes hodinky bez telefonu na tři značky. Služba OneNumber...

 

Telefon s Androidem dokáže otevřít dveře od milionů hotelových pokojů, na opravě bezpečnostní chyby se už pracuje

Výzkumníci objevili bezpečnostní chybu u zámků Saflok. Kdokoliv mohl pomocí telefonu s Androidem otevřít dveře...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...