Úvod > Články > Už u vás zaklepal U:fon? Buďte ostražití!

Už u vás zaklepal U:fon? Buďte ostražití!

U:fon už vtrhl i do domácností skrze televizi. Z obrazovek na nás hledí zelený mimozemšťan a nabízí nám tu nejmodernější technologii, byť sníme výhradně o nových kůlnách. Do domácnosti se dostali ale i obchodní zástupci U:fona, kteří nejednají vůbec čestně.

O co jde

Ve druhé polovině srpna se problému s podomními obchodníky, kteří využívali poněkud nekalé praktiky, začala věnovat většina českých médií. Zákazníci Telefónicy O2 si své firmě totiž stěžovali na postupy obchodních zástupců U:fona, kteří se vydávali za pracovníky firmy najaté přímo Telefónicou; tvrdili, že obstarávají přechod z analogové na digitální síť, což se projeví levnějším voláním. Pro potvrzení tohoto úkonu pak od zákazníka O2 požadovali podpis nové smlouvy.

Obchodní zástupci U:fona, kteří se vydávali za spolupracovníky Telefónicy, po obyvatelích bytů požadovali občanský průkaz a také výpis posledního vyúčtování za telekomunikační služby. Mimoto byli vybaveni i falešným formulářem s logem Telefónicy O2, jenž měl budit větší důvěryhodnost a který zákazníci O2 měli podepsat. Podle Telefónicy je tento případ o to smutnější, že vykutálení obchodníci ošidili hlavně starší lidi, kteří se v oblasti telekomunikací a všemožných nabídek na trhu málo orientují.

V tiskovém prohlášení Telefónicy O2 stojí: "V uplynulých dnech jsme v této souvislosti zaznamenali podstatný nárůst stížností od zákazníků pevných linek. Podobné pokusy o klamání zákazníků se bohužel čas od času objevují, a to zejména při vstupu nových operátorů na trh. Tak je tomu i nyní, kdy se většina stížností týká prodeje služeb společnosti MobilKom, a.s. Jakékoliv informace o takovém jednání důkladně prověřujeme a jsme připraveni podniknout příslušné kroky směřující proti těmto podvodným prodejcům i společnostem, které za nimi stojí."

Telefónica O2 kromě toho, že pro své zákazníky vydala varování před těmito obchodníky, zmateným klientům nabídla i jakousi „linku pomoci“. Na telefonním čísle 800 130 027 si zákazník O2 může o „podomním prodeji“ zjistit vše potřebné. Mimo jiné si může ověřit totožnost obchodníka či prodejce, Telefónice může sdělit své zkušenosti s nimi a také se může dozvědět, jak se bránit před útoky podvodníků či před nevhodným chováním dealerů.

U:fon. Podoba vašeho obchodního zástupce se může lišit.

Etický kodex U:fona?

Společnost MobilKom v souvislosti s „nasazením“ podomních obchodníků vydala Etický kodex U:fona. Jeho body zní takto:
U:fon je vždy dobře upraven tak, aby udělal dobrý dojem na zákazníka.
U:fon má pozitivní myšlení a vystupování, ovládá taktiku prodejního rozhovoru a zná dokonale služby, které prodává.
U:fon se vždy orientuje na potřeby zákazníka ― podává úplné a pravdivé informace, při zdolávání námitek se chová zdvořile.
U:fon bezchybně pracuje se všemi prodejními materiály a tiskopisy, především aktuálním ceníkem a všeobecnými obchodními podmínkami.
U:fon má přehled o telekomunikačním trhu, aby mohl porovnat U:fonovy služby s konkurencí.
U:fon uznává hodnoty, poslání a vize společnosti Mobilkom, a.s.
U:fon nakládá obezřetně s osobními údaji zákazníka tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití.

Pokud jste si všechny body pečlivě pročetli, možná vám uniká, jaké záruky z nich plynou pro potenciálního zákazníka. Prakticky žádné. Spíše to vypadá jako návod, jak prezentovat firmu, ne však jak se chovat k zákazníkovi.

Ale zpět k hlavnímu problému s nekalým jednáním obchodních zástupců U:fonu. Na prohlášení a varování, jež vydala Telefónica, záhy reagoval i MobilKom, který svou tiskovou zprávu opatřil titulkem U:FON REAGUJE NA NAŘČENÍ TELEFÓNIKY O2.

„Přímý prodej je jedním z nejefektivnějších prodejních nástrojů, jaký využívá řada firem včetně telefonních operátorů, mimo jiné proto, že provize za prodej je vyplácena teprve po zaktivování služby, a nikoli po podpisu smlouvy. Prodejce tedy nemá žádnou motivaci uvádět klamavé údaje, na jejichž základě by sice byla podepsána smlouva, ale po zjištění pravých skutečností by nedošlo k odběru služby,“ stojí v úvodu prohlášení. Ve zprávě dále MobilKom vyjadřuje souhlas s Telefónicou v tom ohledu, že jakékoliv podvodné praktiky při podomním prodeji jsou nepřijatelné. Pokud se spolupracovník dopustí porušení etického kodexu U:fona, MobilKom s ním spolupráci okamžitě ukončí.

Poškodí to U:fon?

Na takové otázky se těžko hledají odpovědi. U:fon coby nejmladší mobilní operátor ― třebaže se tomuto označení brání ― je určitě na mušce médií více než „zaběhlé“ značky. Těžko vinit přímo MobilKom z toho, co kde provedou „nějací externisté“, i když by určitě neuškodilo, kdyby tiskové prohlášení (ona „reakce na nařečení Telefónicy O2“) bylo vedeno trochu v jiném duchu a etický kodex byl zaměřen spíše ve směru k zákazníkovi, ne k reprezentaci firmy („pěkně učesaných vlasů“).

Podle červencových měření rychlosti U:fonova internetu zde na serveru DSL.cz průměrná rychlost u rychlejší varianty („U:fonův fofr internet“) dosáhla hodnoty 408 kbit/s a u pomalejší 47 kbit/s. Skutečnost, že U:fon rychlejší variantu prodává pod značkou maximální rychlosti 3,1 Mbit/s, potažmo u pomalejší 153 kbit/s, je pravděpodobně v očích zákazníka „větším zlem“ než praktiky nějakých obchodních zástupců. Laický zákazník totiž nemůže vědět, že rychlost 3,1 Mbit/s je jen teoretickou hodnotou, které se v praxi nikdy nedosáhne. S velkou pravděpodobností tak bude zklamán, že rychlost jeho připojení je sedmapůlkrát nižší, než uvádí leták.

Navíc problémy s obchodními zástupci neřeší jen U:fon. Případy, kdy se podomní prodejci vydávali za pracovníky konkurenčních telekomunikačních operátorů, se objevovaly v minulosti, jsou známy případy nové a určitě se budou objevovat i další. Např. o nedávném neetickém chování dealerů Telefónicy informoval Rakovnický deník (článek zde). V minulosti byl znám třeba případ obchodníků, kteří se zákazníkům snažili namluvit, kvůli nedostatku klientů se tehdy ještě Český Telecom spojuje s operátorem Volným, načež chtěli uzavřít novou smlouvu právě se společností Volný.

31. 8. 2007

Autor: Oldřich Klimánek

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Evropský datový provoz se do roku 2028 ztrojnásobí

Evropský datový provoz se do roku 2028 ztrojnásobí. Důvodem je zavádění 5G a přechod na 4G, což podpoří i další...

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v červnu 2024

V červnu rychlost Wi-Fi internetu opět rostla. Podívejte se, jak si vedl váš provider a ve kterém kraji jsme...

 

Nej.cz přechází pod O2. Co se pro vás mění?

Nej.cz je od 1. června součástí O2. Akvizice se týká služeb Nej.cz, Kuki a netbox. Podívejte se, co se změní pro vás...

Nejčtenější články

Nej.cz přechází pod O2. Co se pro vás mění?

 

Nej.cz je od 1. června součástí O2. Akvizice se týká služeb Nej.cz, Kuki a netbox. Podívejte se, co se změní pro vás...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v červnu 2024

 

Rychlosti internetu v červnu kolísaly. Podívejte se, u kterého poskytovatele jsme naměřili nejvyšší hodnoty a která...

O2 představilo letní odměny pro své zákazníky

 

O2 si pro své zákazníky přichystalo na léto řadu novinek. Nabídne jim dvojnásobek Dat naplno nebo O2 tag a repráček...