Úvod > Články > Wi-Fi opět létá

Wi-Fi opět létá

Zatímco ani po dlouhém testování se zákazníci nechytili na předraženou nabídku připojení (9,95 dolaru za hodinu nebo jednorázově 26,95 dolaru při delších letech) Boeing Connexion, poskytovatel AirCell je tu s podepsanou smlouvou hned se dvěma leteckými společnostmi najednou.

Od roku 2008 bude v letadlech nabízet bezdrátový broadband nová společnost Virgin America. Možnosti budou hned dvě, buď integrovaný zábavný systém Red Inflight Entertaiment System nebo vlastní periférie podporující Wi-Fi. AirCell bude využívat vlastní technologii spojující air-to-ground a využívat frekvenci 3 MHz, kterou nedávno za 31 miliónů dolarů získala.

Poněkud tišeji bylo ohlášeno testování stejné služby i leteckou společností American Airlines. Ta hodlá tuto službu nabízet pouze pro vnitrostátní linky a pouze v letadlech Boeing 767-200. Nabídka by měla zahrnovat připojení k internetu v reálném čase pomocí technologie 802.11a/b/g s kompletním dosahem po celém území Spojených států. Zahájení provozu by mělo být koncem letošního roku, nejpozději v lednu příštího roku. Na rozdíl od Virgin America, která chce tuto službu nabízet ve všech letadlech, American Airlines začnou pomalu s jediným letadlem. Pokud bude zájem, provoz bude rozšířen nejdříve o Kanadu a Mexiko, kde už má AirCell systém svých pozemních stanic, později i do dalších zemí.

Obě letecké společnosti dnes odmítají prozradit ceny za připojení, prý se je veřejnost dozví ve chvíli, kdy bude provoz zahájen. Odhaduje se, že cena by mohla být kolem 10 dolarů za celý pětihodinový let. Teoreticky by bylo možné využívat i systém Skype k telefonování, jelikož se ale společnosti obávají, že hromadné používání telefonů by ostatní cestující rušilo, bude AirCell systém Skype rušit.

Otázkou je, jestli se cestující tentokrát chytí. Systém provozovaný firmou Boeing původně testovalo hned sedm velkých leteckých společností najednou včetně Lufthansy, SAS, Japan Airlines, China Airline a Singapore Airlines. Všechny tři americké letecké společnosti (Delta, United a American Airlines), pro které byl systém Connexion původně připravován, po teroristickém útoku v roce 2001 účast z finančních důvodů odmítly.

Jelikož AirCell využívá mnohem levnějšího pozemního provozu, zatímco Connexion využívalo satelitního připojení, měla by nová služba být výrazně levnější. Z pohledu letecké společnosti se budou náklady pohybovat kolem 100 000 dolarů na jedno letadlo, navíc přidané zařízení bude vážit pouze kolem 60 kg, zatímco zařízení nutné pro systém Connexion vážilo téměř 500 kg.

15. 11. 2007

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Stát investuje 11,5 miliardy korun na dobudování vysokorychlostních internetových přípojek

Vláda tento týden schválila plán, podle kterého rozšíří do roku 2027 vysokorychlostní internet na všechny české...

 

Muž si zaplatil reklamu a zkritizoval svého poskytovatele, do týdne měl rychlejší internet

90letý Američan Aaron Epstein několikrát kontaktoval svého poskytovatele kvůli zvýšení rychlosti internetu. AT&T ale...

 

Víme, kde se od nového roku 2021 připojíte k internetu s rychlostí 100 Mb/s!

Nordic Telecom rozšířil svůj vysokorychlostní internet do dalších lokalit. Podívejte se, kde můžete od nového roku...

Nejčtenější články

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v lednu 2021

 

Jaké rychlosti pevného a mobilního internetu jsme naměřili v prvním měsíci roku 2021? Podívejte se, kterému...

Operátoři musí nově uvádět reálné rychlosti připojení: Při odchylce máte nárok na slevu

 

Operátoři mají od 1. ledna povinnost uvádět v cenících a smlouvách reálné rychlosti připojení. Pokud tyto hodnoty...

Povinnost informovat o reálných rychlostech nesplnila většina poskytovatelů internetu

 

Od 1. 1. 2021 platí nová povinnost pro všechny poskytovatele internetu. Musí zákazníky přesně informovat o reálných...