Úvod > Články > Interaktivní televize bude asi velký business

Interaktivní televize bude asi velký business

Již několikrát jsme se na těchto stránkách zastavili nad rozvojem televize, přesněji možností televizního přijímače a nového fenoménu interaktivity v typicky jednosměrném, distribučním, vysílání. Souvislost s širokopásmovým přístupem k Internetu má interaktivní televize velice úzkou, protože televizor může také do značné míry zprostředkovat internetové aplikace.

Interaktivní televize (ITV, Interactive TeleVision) je teprve ve svých počátcích, ale přesto se již rýsuje jako zajímavý obchodní artikl pro poskytovatele obsahu a jako neméně zajímavý fenomén pro uživatele. Uživatelé mohou z nových možností vysílání a zejména zpětné komunikace těžit především proto, že v domácnostech je TV přijímač téměř všudypřítomný, zatímco počítač je zastoupen pouze v každé čtvrté domácnosti a jen 2/3 jej používají pro připojení k Internetu. Takže připojení k Internetu přes TV přijímač se jeví jako nesporně zajímavý trh.

Definice ITV

Interaktivní televize je definovaná jako aplikace a programy, které umožňují divákovi řídit obsah dodávaný prostřednictvím TV přijímače podle sebe, nikoli spoléhat na dobrý „vkus“ tvůrců programové skladby jednotlivých TV kanálů. Mezi interaktivní aplikace patří také personalizovaná reklama, interaktivní průvodce programem (IPG, Interactive Program Guide), video na vyžádání, PVR (Personal Video Recording) a t-commerce (e-commerce prostřednictvím TV). Přístup k možnostem ITV se za posledních několik let výrazně změnil: původně slibné obchodování typu t-commerce (podle všech předpovědí, kterým nedostál) bylo potřeba doplnit celou řadou dalších služeb. Přitom TV přijímač nemá být chápán jako náhražka PC, ale jako specifický typ koncového zařízení.

Průmysl ITV tvoří rovnou čtyři segmenty: technologie, distribuce, reklama a obsah (viz Mapa iTV průmyslu ITV Alliance).

Pohled do historie ITV

Historie ITV není kupodivu nijak krátká, ale první pokusy nevedly k masovému rozšíření, zejména dokud neexistovalo digitální vysílání. Za první interaktivní dětskou show je považováno Winky Dink z roku 1953, kdy děti mohly kreslit na speciální fólii na obrazovce. Dalším základním kamenem pro ITV bylo zahájení kabelové televize a související rozvoj satelitního vysílání, kdy se začala v domácnostech uplatňovat  přídavná zařízení (STB, Set-Top Box) a rozmohly se dálkové ovladače.

První typ skutečně interaktivní služby spustil Warner Cable pod názvem Qube v roce 1977. Ta v omezené míře umožnila divákům získávat doplňkové informace při sledování programu a účastnit se živých hlasování. Služba se ale ukázala jako příliš drahá, takže byla stažena. Time Warner spustil ITV o téměř 20 let později, ale rovněž se nesetkal s úspěchem.

Koncem devadesátých let nastoupila digitalizace kabelových sítí a rozvinuly se možnosti koncových zařízení. S novým tisíciletím se ITV postupně dostává mezi poskytovatele služeb kabelového i satelitního vysílání. Počty zařízení v domácnostech s podporou interaktivity jsou již do desítek miliónů. Ve velmi digitalizovaných domácnostech (z pohledu TV), jako třeba ve Velké Británii, je většina domácností vybavena přijímači z podporou ITV.

Co z toho může divák mít

Interaktivní televize může divákům (spotřebitelům a uživatelům v jednom) nabídnout celou řadu možností: sledování filmů, klipů, on-line hry, přístup na Internet, stahování videa a hudby na vyžádání nebo ukládání televizních programů z elektronického průvodce programem (EPG, Electronic Program Guide) pro shlédnutí programů odvysílaných v nepřítomnosti,  případně předávání zpráv přes TV prostřednictvím elektronické pošty či SMS/MMS, nebo dokonce videotelefonii.

Televize tak přestává být jen „centrem“ pasivní zábavy, ale rozšiřuje svou nabídku do sféry komunikace a informatiky. Proto se často vysloveně obsah dělí do dvou kategorií: zábava a služby s přidanou hodnotou (VAS, Value Added Service). Druhá kategorie se může prolínat s programovou náplní, nebo může představovat zcela samostatné služby. Kromě služeb známých z jiných platforem, Internetu nebo mobilní komunikace, lze ITV také využít pro nejrůznější typy hlasování nebo pro nákup přímo prostřednictvím reklamy.

Zatím současná nabídka ITV nedovoluje divákům plnohodnotně se zapojit do vysílání, ale i na tom se pracuje. Do určité míry ale už dnes mohou svým hlasováním nebo sázkami leccos ovlivňovat, ale plně to umožní až enhanced TV.

Pokračování příště

18. 1. 2005

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

EU obvinila platformu X z klamání uživatelů

Společnost X porušila pravidla Evropské unie týkající se online obsahu. Modrý odznak prý klame uživatele sociální sítě.

 

Sportovní speciál 2024: Kde sledovat Olympijské hry v Paříži

Olympijské hry v Paříži se blíží a fanoušci se mohou těšit na tisíce hodin živého vysílání. Kde přenosy sledovat?

 

Google mění plány, cookies v Chromu automaticky blokovat nebude

Společnost Google oznámila, že v prohlížeči Chrome soubory cookies třetích stran nakonec blokovat nebude.

Nejčtenější články

Nej.cz přechází pod O2. Co se pro vás mění?

 

Nej.cz je od 1. června součástí O2. Akvizice se týká služeb Nej.cz, Kuki a netbox. Podívejte se, co se změní pro vás...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v červnu 2024

 

Rychlosti internetu v červnu kolísaly. Podívejte se, u kterého poskytovatele jsme naměřili nejvyšší hodnoty a která...

O2 představilo letní odměny pro své zákazníky

 

O2 si pro své zákazníky přichystalo na léto řadu novinek. Nabídne jim dvojnásobek Dat naplno nebo O2 tag a repráček...