Úvod > Články > IPG

IPG

S interaktivní TV souvisí také průvodce interaktivním programem (IPG, Interactive Programming Guide), který slouží jako portál pro služby a programy, z nichž si divák může vybrat, co chce shlédnout, zaznamenat (označit jako zajímavé pro shlédnutí) nebo si vybrat pro shlédnutí (na vyžádání), případně nahrát na PVR. Podobně jako v případě jeho předchůdce, EPG, se jedná o hlavní prostředek k ovládání právě PVR.

S EPG je nejen možné spolehnout se na nahrávání programu na PVR v budoucnu na základě výběru z programu, ale EPG také vlastně spravuje prostor na disku PVR, protože je vlastně jakýmsi obrazovým průvodcem uložených informací. Dalším vývojovým stupněm bude provázání PVR a DVD přehrávačem, aby bylo možné data z pevného disku převést na DVD.

Provozování programového přehledu on-line zatím nepočítá se zpoplatňováním, protože zákazníci nejsou připraveni za takový přehled platit (na rozdíl od tištěných programů TV). IPG/EPG není ovšem pouhým přehledem statických informací, ale mnohem více: musí mít celou řadu složitých rozhraní s různými konkurenčními vysílacími kanály. Navíc musí „vědět“, kde se zrovna zákazník/divák nachází, aby mu neposílal zbytečně informace o TV programech v jiném regionu. Průvodce programem jsou mnohem složitější než cyklické statické informace na teletextu nebo informace na klasické webové stránce.

EPG zatím nabízí krátkodobý, typicky týdenní přehled toho, co bude, ale umožní divákovi vyhledávat si podle určitého žánru, nebo herce, nebo typu kulturního či sportovního přenosu. EPG také budou stále více vybavovány silnými vyhledávači, takže bude možné zadat nahrávání celých seriálů (bez duplicitního nahrávání stejného dílu a bez chybějících dílů). Budou poskytovat také doporučení s ohledem na historii výběru programu divákem, aby něco, co ho zaujalo v minulosti, v budoucnu nezmeškal. Informace z programových průvodců nebude k dispozici jen na TV, ale i na dalších propojených zařízeních v domácnosti, jako PC nebo mobilní telefon. EPG/IPG se tak mohou rychle stát elektronickými průvodci obsahem, protože budou poskytovat informace nejen o vysílaném obsahu TV kanálů, ale o knihovnách titulů k dispozici prostřednictvím VoD, a také o nahraném materiálu, případně o obsahu na Internetu.

IPG se má podle analytiků In-Stat stát tolik hledanou killer application interaktivní televize. Celosvětový trh s IPG má do 4 let dosáhnout hodnoty 820 miliónů dolarů. Nárůst ale nebude nijak překotný, protože bude potřeba sladit tři složky: aplikace IPG, přístup k podrobným databázím s programy ITV a využitelnost dat z IPG. Podle nové zprávy této společnosti, „Interactive Program Guides (IPGs) - the "Killer App" for Enhanced TV“ , se již vykrystalizovaly tři společnosti, které zůstanou na čele IPG: Microsoft Corp., Tribune Media Services a Gemstar-TV Guide. Opomíjí tak ale dvě společnosti, které používají IPG již několik let: Scientific-Atlanta a Pioneer Electronics.

Pokračování příště.

19. 1. 2005

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Evropská komise vyšetřuje Apple, Google a Metu, hrozí jim vysoké pokuty

Apple, Google a Meta jsou v EU vyšetřovány kvůli možnému porušení nového aktu o digitálních trzích. Společnostem...

 

USA prý využívají satelity SpaceX pro špionáž, Rusko pohrozilo útokem na ně

Rusko uvedlo, že ví o snahách amerických zpravodajských služeb využívat komerční provozovatele satelitů. Varovalo...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.