Kabeloví operátoři v minulosti úspěšně zaútočili na oblast telefonování a dnes ve Spojených státech poskytují telefonní služby nejméně 14 miliónům domácností, což oproti minulému roku představuje 50procentní nárůst.
To pomohlo takovým firmám, jako je Comcast, Time Warner Cable nebo Cox Communications k výrazně vyšším ziskům i v době, kdy se nárůst počtu nových připojení zpomalil.
Telefonní hovory jsou totiž většinou součástí tzv. triple play, což znamená kombinace telefonu, kabelové televize a broadbandu, což umožňuje jak levnější cenu, tak i zvýšenou loajalitu zákazníků, kterým se nechce do pracné změny hned tří služeb najednou a raději zůstávají firmě věrní.
Situace se však začíná měnit a stejně jako nedávno kabelovky lovily ve vodách telefonních společností, ty začínají dělat totéž a společnosti jako Verizon nebo AT&T nabízejí nejen vlastní televizní programy, ale dokonce začínají propagovat „quadruple play“, což znamená video, telefon, broadband a mobilní telefon. A tady se zdá, že kabelovým poskytovatelům došla pára a o expanzi do bezdrátových technologií ani neuvažují.
Do připravované aukce spektra v oblasti 700 MHz se hodlá z kabelovek přihlásit jen Cox, a i tady se mluvčí firmy o plánech nehodlá bavit. Pro Time Warner Cable a Comcast tak jedinou možností přístupu k mobilním technologiím je podpora zákazníků firmy Pivot, kterou založily společně se společností Sprint. Pivot ale příliš úspěšný není, především proto, že se tři firmy hádají o to, kdo by měl mít hlavní slovo.
Jedním z důvodů, proč se kabelovky do bezdrátové technologie nehrnou, jsou obavy z toho, že by zákazníci mohli mobilní telefony považovat za službu příliš vzdálenou původní náplni kabelové televize. Firmy proto s rozhodnutím vyčkávají – pokud budou mít telefonní společnosti úspěch s „quadruple play“, pustí se do ní také. Riskují tak možnost toho, že si telefonní poskytovatelé své zákazníky přitáhnou zpět a pozdní nabídka stejných služeb již nebude úspěšná.
Situace kabelových společností tak není nijak růžová – hodnoty jejich akcií zažily v letošním roce prudký pokles a ve stejné době by potřebovaly investovat miliardy do vylepšení svých sítí, neboť na jedné straně satelitní televize triumfují stále bohatší nabídkou HD programů a na druhé straně telefonní společnosti zvyšují rychlost broadbandového připojení.
3. 1. 2008
Autor: Václav Větvička
TikTok zveřejnil statistiky, které ukazují, že jeho platforma má vliv na přilákání uživatelů do kin. Pravděpodobnost...
Umělá inteligence může do roku 2030 zvýšit globální HDP o půl procenta ročně. Ekonomické výhody AI podle MMF převáží...
Soud uznal, že stát porušil práva uživatelů kvůli plošnému sběru mobilních dat. Ministerstvo průmyslu se musí...
Od května 2025 zdražují poplatky za televizi a rádio. Nově budou platit i domácnosti s mobily a tablety schopnými...
T-Mobile rozdává předplatné umělé inteligence Perplexity Pro na rok zdarma. Aktivovat si ho mohou všichni zákazníci...
Italská vláda přešla do druhé fáze přípravy vlastní satelitní konstelace. Síť více než 100 družic bude sloužit pro...