Úvod > Články > Operátoři musí nově uvádět reálné rychlosti připojení: Při odchylce máte nárok na slevu

Operátoři musí nově uvádět reálné rychlosti připojení: Při odchylce máte nárok na slevu

Operátoři mají od 1. ledna povinnost uvádět v cenících a smlouvách reálné rychlosti připojení. Pokud tyto hodnoty nedodrží, můžete službu snadněji reklamovat. Co se tedy od roku 2021 mění?

Operátoři musí nově uvádět reálné rychlosti připojení: Při odchylce máte nárok na slevu

Nereálným rychlostem je konec

Operátoři musí u svých služeb uvádět kromě inzerované rychlosti ještě další 3 hodnoty. A to rychlost minimální, běžně dostupnou a maximální

Tuto povinnost mají už od roku 2015. Jenže mnoho z nich u svých služeb jako inzerovanou uvádělo maximální rychlost, která se může od té běžně dostupné výrazně lišit.

Podle Hany Továrkové, předsedkyně Rady ČTÚ, dokonce úřad zjistil že na 36 % přípojek není vůbec technicky možné dosáhnout deklarované maximální rychlost. V 16 % pak ČTÚ naměřil velkou odchylku skutečné rychlosti.

Právě proto se Český telekomunikační úřad rozhodl nastavit pravidla, která mají situaci na trhu zlepšit. Novelizované všeobecné oprávnění VO-S/1/08.20020-9 platí od nového roku pro všechny poskytovatele mobilního a pevného připojení.

 

Nové parametry kvality

Minimální, běžně dostupnou a maximální rychlost musí poskytovatelé nově odvozovat od inzerované rychlosti.

ČTÚ v lednové monitorovací zprávě vysvětlil tyto pojmy na příkladu pevného internetu: „Poskytovatelé jsou nově povinni odvozovat parametry rychlosti datového připojení od inzerované rychlosti. Ta nesmí být vyšší než maximální rychlost. […] Dalším parametrem je u přístupu v pevném místě běžně dostupná rychlost, kterou musí poskytovatel stanovit ve smlouvě její konkrétní hodnotou, ne nižší než 60 % rychlosti inzerované. Stejným způsobem musí být u přístupu v pevném místě stanovena i rychlost minimální: konkrétní hodnotou, ne nižší než 30 % rychlosti inzerované.

Poskytovatelé si mohou minimální a běžně dostupné rychlosti nastavit jako hodnoty rovné nebo vyšší než 30 %, respektive 60 %, ale nikdy nemohou být nižší.

 

Jak je to tedy u aktuálně nabízených pevných služeb?

Inzerovaná rychlost

Minimální rychlost

Běžně dostupná rychlost

Maximální rychlost

20 Mb/s

6 Mb/s

12 Mb/s

20 Mb/s

30 Mb/s

9 Mb/s

18 Mb/s

30 Mb/s

50 Mb/s

15 Mb/s

30 Mb/s

50 Mb/s

60 Mb/s

18 Mb/s

36 Mb/s

60 Mb/s

100 Mb/s

30 Mb/s

60 Mb/s

100 Mb/s

150 Mb/s

45 Mb/s

90 Mb/s

150 Mb/s

250 Mb/s

75 Mb/s

150 Mb/s

250 Mb/s

500 Mb/s

150 Mb/s

300 Mb/s

500 Mb/s

1000 Mb/s

300 Mb/s

600 Mb/s

1000 Mb/s

 

Hrozí poskytovatelům pokuty?

V případě, že informace o minimální, běžně dostupné a maximální rychlosti nebudou uvedené ve smluvních podmínkách veřejně na internetu nebo budou uváděné hodnoty v rozporu s novým všeobecným oprávněním, ČTÚ požádá poskytovatele o okamžitou nápravu.

Chybějící nebo nesprávné parametry kvality jsou totiž hodnoceny jako přestupek. Pokud operátor údaje neopraví, může mu být udělena pokuta.

Pokud ovšem poskytovatelé nedodrží rychlosti, které uvádí v ceníku a smlouvě, nemůže je ČTÚ nijak postihnout. Hodnoty slouží především jako informace pro zákazníky, kteří mohou díky nim snáze reklamovat nedodržení sjednaných parametrů.

 

Informace o nových parametrech na stránkách O2

Informace o nových parametrech na stránkách O2

 

A co odchylky?

Úřad zároveň stanovil odchylky, při kterých je možné službu reklamovat. Ty se počítají z běžně dostupné rychlosti. V případě připojení s inzerovanou rychlostí 100 Mb/s tedy vycházíme z rychlosti nejméně 60 Mb/s.

Tzv. velká trvající odchylka trvá déle než 70 minut a velká opakující se odchylka pak znamená pokles na minimálně 3,5 minuty, a to 3krát v rámci časového úseku 90 minut.

Pokud tedy ve vaší smlouvě máte uvedenou běžně dostupnou rychlost 60 Mb/s a naměříte, že po dobu delší než 70 minut váš internet této hodnoty nedosahoval, jedná se o velkou trvající odchylku.

Jestliže v rámci 90 minut klesla rychlost vašeho internetu pod 60 Mb/s 3krát, vždy po dobu nejméně 3,5 minuty, pak se jednalo o velkou opakující se odchylku.

V případě, že máte ve smlouvě uvedenou minimální rychlost 30 Mb/s, a naměříte jakýkoliv pokles pod tuto hodnotu, jedná se o výpadek služby.

ČTÚ zároveň uvádí, že v případě mobilního připojení jsou podmínky trochu odlišné: „U služby mobilního přístupu k internetu je velkou trvající odchylkou pokles skutečně dosahované rychlosti pod 25 % inzerované rychlosti v intervalu delším než 40 minut. Velkou opakující se odchylkou pak pokles pod 25 % inzerované rychlosti, alespoň pětkrát po dobu nejméně 2 minut v časovém úseku 60 minut.“

Měření musíte provádět na počítači připojeném kabelem přímo k routeru. Hodnoty naměřené na mobilu nebo na bezdrátově připojeném zařízení, bývají zkreslené. Měření můžete provést přímo na našich stránkách.

 

Jak probíhá reklamace?

Pokud naměříte některou z výše uvedených odchylek, máte právo službu reklamovat u svého operátora nebo věc řešit přímo s ČTÚ.

Na úřad se můžete obrátit také v případě, že nejste spokojení s vyřízením reklamace u operátora. ČTÚ následně prošetří kvalitu připojení vlastním kalibrovaným měřícím systémem.

Od svého operátora přitom máte možnost v případě odchylky nebo výpadku žádat slevu z ceny služby. Váš poskytovatel musí reklamaci vyřídit do 1 měsíce.

 

Řešíte neustále problémy s internetem?

Pokud máte doma pomalý internet, prověřte si, jestli na vaší adrese není rychlejší technologie nebo levnější varianta:

Dostupnost služeb

Zadejte ulici, číslo popisné, obec a použijte našeptávač.

Vaše osobní údaje zpracováváme v souladu s GDPR

Zadaná adresa není platná.

Máte na mysli nějakou z následujících adres?

    Chci s ověřením dostupnosti pomoci od operátora.

    Zadaná adresa není platná.

    Zanechte nám platný kontakt a operátor Vás bude kontaktovat.

    Vaše osobní údaje zpracováváme v souladu s GDPR

    Probíhá ověřování

    Probíhá ověřování

    10. 2. 2021

    Autor: Redakce DSL.cz

    Témata

    mobilní internetpevný internettelekomunikace

    Sdílejte

    Související nabídka

    Tarif
    Poskytovatel
    Cena za měsíc
     
    Cena za měsíc: 499 Kč
    Cena za měsíc: 449 Kč
    Cena za měsíc: 499 Kč
    Cena za měsíc: 399 Kč
    Cena za měsíc: 599 Kč
    Cena za měsíc: 499 Kč

    Přečtěte si také

     

    Mercedes S-class bude využívat mobilní služby od Huaweie

    Nový S-class od Mercedesu bude využívat mobilní služby od Huaweie. Místo aplikací od Googlu dostane Huawei Mobile...

     

    Google a Facebook musí začít platit australským médiím za obsah

    Australský parlament schválil zákon, podle kterého musí společnosti Google a Facebook platit místním médiím za...

     

    Vyšší koncesionářské poplatky? Ředitel ČT je chce zvednout na 150 Kč měsíčně

    Ředitel České televize Petr Dvořák v rozhovoru pro Hospodářské noviny navrhnul zvýšení koncesionářského poplatku ze...

    Nejčtenější články

    CETIN zveřejnil statistiky rychlostí internetu. Jaký je u nás průměr?

     

    CETIN každoročně investuje miliardy korun do modernizace své komunikační infrastruktury. Kolik internetových...

    T-Mobile a O2 obnovují prodej bondingu

     

    CETIN znovu obnovil prodej bondingu. Od 1. února si tak můžete bonding znovu objednat jak u T-Mobilu, tak u O2...

    Operátoři musí nově uvádět reálné rychlosti připojení: Při odchylce máte nárok na slevu

     

    Operátoři mají od 1. ledna povinnost uvádět v cenících a smlouvách reálné rychlosti připojení. Pokud tyto hodnoty...