Do diskuse momentálně není možné vkládat příspěvky. Děkujeme za pochopení.
Úvod > Diskuse > Obecná diskuse > Přechod z Windows na Linux – programové alternativy

Přechod z Windows na Linux – programové alternativy

Anonym (4.11.2009 00:00:00)

V dnešním článku se podíváme na problematiku, která trápí celou řadu uživatelů, kteří o změně operačního systému uvažují, a to na softwarové alternativy k oblíbeným a hojně používaným programům, které zná uživatel z Windows. Čím nahradit nejen kancelářský balík, ale také oblíbený fotoeditor či program na vypalování DVD?

Finta (4.11.2009 09:18:55)

Pre lepší prehľad môže slúžiť tabuľka ekvivalentov: http://www.proclinux.cz/ekvivalenty.html

Anonym (4.11.2009 10:50:04)

Proč mi furt na DSL cpete linux? Kdybych ho chtěl, tak půjdu na ROOT.

zozo (4.11.2009 11:54:53)

pozor aby vám z toho nepraskla žilka na čele :) Pokiaľ chcete only MS IT web tak chodťe na blog nemenovaného magistra

Anonym (4.11.2009 15:30:01)

root ale neni nijak specializovany server prave na linux, je k nemu akorat vice nakloneny, ale je hlavne o IT, clanky jako jsou tyto tam ale vpodstate nenajdete, naopak tam jsou podstatne odbornejsi veci. Kdyz chcete cist pouze o linuxu, zajdete si na abclinuxu

Mirror (4.11.2009 13:12:07)

A co takhle treba ReactOS ?Uvazoval autor clanku nad timto nez zacal propagovat Linux? Jinak pro ty co nevi je to operacni system kompatibilni s windows xp.Kazdopadne je free (ZADARMO)...na strance www.reactos.org si ho muzete stahnout a pouzivat...i autor by mel at pak netvrdi ze Linux je jedina mozna alternativa zdarma!

Anonym (4.11.2009 15:26:02)

To mate pravdu, ale je alternativou pro vetsinu lidi, kdezto s ReactOS budete rad kdyz vam pujde alespon sitova karta, o zvukovce nebo akcelerovane grafice se ve vetsine pripadech neda mluvit. Najdou se pripady kdy postaci i tenhle OS, ale kdyz uz nekdo prechazi na jiny OS, tak aspon at ma tech vyhod vice .. reactos je vpodstate stejne nachylny na viry jako windows, coz je zcela logicke, kdyz kopiruje jeho API.

nonferatus (4.11.2009 22:27:20)

tak moment, nechci se zastávat této alternativy v pravém slova smyslu (toto je opravdu ALTERNATIVNÍ OS), ale sám si protiřečíte. Proč by nešly zvukovky, či grafiky? Jdou tam instalovat windowsí programy a tedy i ovladače. Nevím jestli všechny, ale kdysi mi tam voodoo normálně jela na windowsím driveru. Spíš mně překvapilo, že reactos dost dlouho vypadal, že je bez vývoje. Ale jinak je pravda, že je to spíš alternativa pro fajnšmekry. I když... co takhle eee? Asi to na něm prubnu. Mám tam xubuntu, ale vadí mi jeden prográmek, který vývojáři odmítají vyvázat ze závislosti na windowsích knihovnách - tudíž pod jakýmkoli distrem (ani wine) nepoužitelný. Kdyby pod reactem chodil, jsem ochoten kvůli tomu dvoumegovému prográmku migrovat z linuxu na ReactOS. bohužel.

nonferatus (5.11.2009 08:57:02)

Mirror [IP: 84.42.220.XX] napsáno: 4. listopadu 2009 v 13:12 RE: Přechod z Windows na Linux – programové alternativy A co takhle treba ReactOS ?Uvazoval autor clanku nad timto nez zacal propagovat Linux? A uvažoval jste vy, než jste toto napsal? Staženo vyzkoušeno - nepoužitelné. Platí do písmene co jsem psal výše, snad s rozdílem, že ani pro fanšmekry. Takřka bez vývoje, stále stádium alfa, grafiky audio jakž takž ano - USB, WIFI ..... Vůbec! Bez podpory v jádru, čili drivery zatím k ničemu. Toto srovnáváte s linuxem a navazujete na téma článku? Blbnete lidi, ještě si někdo kvůli vám nedokončeným systémem bez podpory NTFS a se špatnou podporou FAT32 smaže důležitá data! ReactOS je zabržděné miminko na úrovni spouštěcí diskety s grafickým manažerem. Linux je plně použitelný operační systém - rozdíl asi jako mezi levou pantoflí a mercedesem v plné výbavě. (oboje složí k pohybu dopředu :-D)

Mirror (5.11.2009 15:07:26)

Priznam se ze sem linux zkousel,ale vysvetlete lidem kteri jsou radi ze si umi nainstalovat programy pres graficke prostredi a taktez ovladace...nainstaluji,restartuji a uz jim to jede.Az bude linux pouzivat nejake instalacky a nebudou se muset ruzne veci kompilovat tak pak me teprve zaujme...nemyslim rpm balicky a podobne veci,myslim plnohodnotnou grafickou instalacku(a navic ne vsechny programy a ovladace jsou jako rpm nebo nejaky jiny balicek)Jinak mam vyzkouseny Slax,Ubuntu,Kubuntu a Suse.

nonferatus (5.11.2009 22:32:05)

vaše reakce má dvě roviny odpovědí. Za prvé u běžně rozšířených a podporovaných dister už minimálně 5 let nepotřebujete ani kompilovat ani používat příkazový řádek. Balíčky se chovají pro laika na pohled naprosto stejně jako grafické instalátory, nehledě na instalační nástroj v každém distru, který vám vyhledá v repozitářích co potřebujete a nainstaluje. Podle mne lepší, jednodušší a pohodlnější, než hledat na studně, slunečnici, stahuj, sosej.... pak instalovat a občas se dozvědět, že je třeba doinstalovat tu knihovny, tu framework, tu něco dalšího do javy.... (že by závislosti?) Za druhé - V TOM JE KOUZLO A PRINCIP LINUXU, že nejde odkudkoliv stáhnout kdeco a jedním kliknutím to nainstalovat ať se stane, co se stane. Buď máte balíček kompaktibilní se svým distrem (a těch jsou ke každému distru tisíce), nebo chcete něco naprosto specifického, konkrétního, což zpravidla bude jedna jediná aplikace za celý váš život tak si ji nechte zkompilovat, nebo zkuste emulátor. Pokud ke svému životu potřebujete takových aplikací hodně a často se mění, jednak jste zřejmě odborník, který pak zvládne i kompilovat, jednak byste se nejspíš dost nahledal i pro widle.

Pepa z depa (4.11.2009 14:29:59)

Mohu si na Linuxu přehrát své DRM chráněné písničky? Mohu na Linuxu hrát Call Of Duty Modern Warfare (2)? Mohu ho propojit s Xboxem 360 a sledovat tak fotky na TV? Ne? Děkuji nemám zájem :P

Anonym (4.11.2009 15:16:43)

No musim vas zklamat, ale vsechno co jste zminil je tam mozne, treba to Call of Duty jsem osobne odzkousel .. Ze vy tak rychle vsechno odepisete, kdyz o tom nic nevite. To znamena ze uz zajem mate ?

zozo (4.11.2009 17:32:36)

Nie každý však potrebuje hrať hry :),a to vážne kupujete DRM ??? A nemyslíte že je predsa len lepšie pozerať fotky na HtTV ktora je prepojna s X-boxom, ako na trebars aj 22 LCD ? Neobhajujem linux, ale ked ste chceli napisat: Linux mi nevyhovuje, preto ho proste nebudem pouzivat, mohli ste to napisat rovno :)

airlive (5.11.2009 16:51:47)

Hm,já nevím proč uhrovití synci píší tyhle stupidní příspěvky. 1)DRM je už out. 2)Ano,souhlasím podpora her je minimální. 3)Xbox,no je to výrobek W. Raději si přečtete co jste odklikali v (EULA) a dodržujte podmínky :-)))

petr (5.11.2009 00:50:02)

A jéje. Jednoprocentní minorita zase začíná s vnucováním linuxu o který není mezi lidmi zájem.

Nememet (5.11.2009 09:40:20)

JJ, je to velmi podobné praktikám jehovistů. Pochop, že oni nemají pořádně co delat, už si zkompilovali jádro, vyzkouseli Gimp a odeslali e-mail v OpenOffice, zkolabovalo jim WINE a teď co dělat že jo. Však z toho vyrostou.

Anonym (5.11.2009 20:52:44)

Vy z toho taky jednou (mozna) nekdy vyrostete

petr (7.11.2009 09:29:52)

Chápete aspoň vzdáleně že lidi linux nechtějí ? Kdyby ho chtěli, tak by ho dávno používalo víc lidí než to vaše minoritní 1% a to jsem vám ještě přisadil. 20 let o linuxu kecáte kde se jen dá a pořád ten šmejd nemůžete lidem vutit. To už o něčem vypovídá.

Anonym (7.11.2009 12:10:14)

Mel byste se trochu uklidnit. Kdyby vam nekdo linux vnucoval, visely by vsude na nej reklamy, vetsinu PC/notebooku byste mohl koupit jen s nim, atd. Presne tak jak to dela microsoft. Trochu si to cele pletete, prvni verze linuxu vznikla v roce 1991, a to bylo prakticky na nic, pracoval na nem pouze jeden jediny clovek, zadna korporace, neni to tak ze by pro nej bylo pri te prvni verzi vetsina SW, jako to mel napr. windows, mac os, .. Byl to pouze hobby OS a co je dneska ? Pouziva se tam kde chcete stabilitu, flexibilitu, rychlost, male hw pozadavky. A kdyz uz se bavime o linuxu, tak se bavime o jadru, ne o OS, protoze zaden takovy neexistuje. Kdyz uz tak piste o konkretnich GNU/Linux distrech. A nemelte porad o nejakych procentech, to vase 1% je trzni podil, nikoliv kolik lidi ho pouziva. A jak vime, linux je zadarmo, takze je zazrak, ze jeho distribuce nekdo dokaze prodat .. to asi svedci o jeho kvalitach, zejo. gnu/linux je pro masu pouzitelny nekdy od roku 1998. Od te doby ho zacali pouzivat porad vice lidi, dnes jiz desitky milionu. Nektere statistiky rikaji, ze jich je 5%, kdezto na netboocich tento rok ma mit zastoupeni 32% i prez microsofti politiku. Mejte se fajn

Pafko (7.11.2009 12:14:11)

Tak uz tomu jednomu procentu proboha dejte pokoj a nechte ho zit!! Uz dlouho Vas tady sleduji a uprimne nechapu, co Vas vede k tomu, abyste pod kazdy clanek o linuxu prisel napsat neco hloupeho a nenavistneho jako nejaky patnactilety pubertak. Kdyz Vas ty clanky nezajimaji, tak je nectete, ale s recmi, ze linux porad nekdo nekomu vnucuje, se s prominutim jdete bodnout! At chcete nebo ne, i to jedno procento je porad dostatecne velka skupina, aby se mezi nimi naslo dost potencialnich ctenaru takovych clanku. Nechapu, proc jim je chcete uprit...

petr (7.11.2009 15:20:44)

Odpovím šmahem celým dvěma zástupcům 1% linuxáků. Dost možná že vás ani víc než ti dva tady nebudou. Linux vnucujete všude. Jakmile je někde na internetu napsáno cokoliv o MS a jejich programech, okamžitě tam vleze pár linuxáků a začíná bořit diskuzi pod článkem. Projděte si živě.cz nebo jiné podobné stránky a najdete tam toho mraky. Tak se nedivte že to uřvané minoritě co nemá peníze na průměrný počítač a hlavně na skutečný OS k němu sem tam někdo vrátí. Neotravujte vy nás, nevnucujte nám vaši ubohou imitaci operačního systému a polofunkční náhražky aplikací k němu a my si zase nebudeme všímat vás. S tím vaším pidi podílem na trhu nám totiž v podstatě stojíte občas jenom na malé podráždění, když je jinde nuda :-D

Anonym (7.11.2009 17:34:50)

Jo, kdyz se na zive.cz objevi nejaky clanek o linuxu, tak tam zase nabeha par takovych jako vy, pise same koniny a ukazuje svoji omezenost. Dokonce se da vypozorovat, ze to stejne co tady delate i tam. Ja nechapu proc by nekdo nemohl psat o svobodnem operacnim systemu, zvlast kdyz je dostupny pro kazdeho, ze nemuze ukazat, ze za software se nemusi platit a dokonce ziskat vice, oproti proprietarnimu. Prave naopak by se takovych clanku melo psat co nejvice, mel by se uzivat vsude ve statni sprave, skolach a setrit tam kde se ma. Rozvinute staty uz to takhle zavadeji, k nam to prijde az za nekolik let, zvlast kdyz tady budou sirit demagogicke informace lidi jako jste vy.

Pafko (7.11.2009 21:21:55)

Vy jste opravdu komik, co si sam nevidi do huby. Jak muzete psat neco o linuxacich, co nekde bori diskuze, kdyz vy delate doslova totez? Kazdopadne, kazdy rozumny clovek, ktery to tu cte, o vas musi mit zcela jasno, podle me to nemate v hlave v poradku. Ale jeste jednou vas prece jenom poprosim, prestante zde ze sebe delat saska a udelejte te urvane minorite radost a uz do diskuzi o linuxu zde neprispivejte. Prokazte, ze mate alespon minimum elementarni slusnosti a nedelejte, to co kritizujete na forech o windows. Preji pekny vecer

Anonym (7.11.2009 17:03:07)

chudáku...

Béla (16.4.2010 00:05:17)

Lidi Linux nechtějí?! V Československu také nikdo nechtěl 40 let kapitalismus,že? Oficiální propaganda toto rádauváděla, jak se lidi mají dobře a v televizi dávali demonstrace chudáků odborářských kapitalistických soudruhů, kterým se nelíbila inflace..... Lidi nemají linux ne proto, že by ho nechtěli pánové a dámy, ale proto, že MS cpe své produkty do škol za 1 Kč a každý je vyučován v duchu počítač = Microsoft. To , že MS by tu nebyl bez IBM už neví nikdo. Jeden prodejce se před pár lety pokusil prodávat počítače s nainstalovaným linuxem jako prvotním systémem namísto Windows a co se nestalo. Jakási firma BSA, která ani v ČR neměla a možná nemá registraci poslala udání, že firma nelegálně používá MS produkty. Policie vtrhla do firmy a zabavila veškeré počítače a nic nenašla, jen legálně zakoupený soft. Omluva ze strany BSA nedej bože ze strany MS žádná. Big brother se přece neomlouvá. Kolik z Vás nemá na MS WIN antivirus a vydrží brouzdat po síti déle než 30 minut bez viru? Já jsem před rokem tento pokus udělal. Nainstaloval jsem si legální Win XP a nastavil jsem bezpečnost podle doporučení MS. Trvalo to cca 35 minut než mě provider odstřihnul od sítě s tím, že mám na PC virus. Na odstranění nepomohl žádný z voně stažených antivirů. Tak jsem udělal formát C a nainstaloval linux UBUNTU 8.04LTS a počítač běží bez vypnutí 2 roky a bez virů.

Anonym (5.11.2009 20:51:18)

A jeje, u pana Petra se projevila zase xenofobie - ale snad to pujde lecit.

petr (7.11.2009 09:26:57)

O tom kdo by se měl jít léčit bychom si mohli podiskutovat.

Anonym (5.11.2009 18:36:50)

No to by to dopadlo uz vidim jak z myho novyho Delu studio xps mazu Win7 a davam si tam ubuntu :D :D :D

PetrP (9.11.2009 12:07:34)

Ano, Ubuntu, které je vícejazyčné hned od začátku a zdarma. Ne W7, které možnost vícejazyčného prostředí nabízí jako marketingovou výhodu pro verzi Ultimate.Ne, že by to každý využil, ale mně se líbí, že Ubuntu má prostě lidštější přístup.

David (9.11.2009 21:11:50)

No jestli to nebude tim, ze kazda svanda neco stoji, a tedy i ta lokalizace do jednotlivych jazyku :-D MS je normalni komercni firma a nevidim nic spatnyho na tom, ze si necha zaplatit za neco, co ji stoji extra naklady :-D Jo holt nekterym se kapitalismus libi jen kdyz se jim to hodi :-D

Anonym (9.11.2009 21:16:39)

Je hezke, jak si microsoft zotrocil tolik lidi, ze uz ani vyhazovani penez jim nevadi, ti se ale maji.

David (9.11.2009 21:24:31)

Me spis prijde hezke, ze nekteri se stale drzi myslenky, ze hlavni linuxove distribuce vyvijeji znudeni spickovi programatori ve svem volnem case :-D Vyhazovani penez... No ono kdyz neco chci, tak si za to zaplatim... a vzhledem k tomu, ze mam "tak trochu" prehled, kolik treba lokalizace Windows do CJ stoji, tak se nedivim, ze MS dava moznost vice verzi jazyka jen pro nektere :-D Mimochodem me vzdycky pobavi, ze nekteri jsou schopni za HW utracet klidne deset tisic rocne, ale jednou za par let par tisic za SW je desnej problem :-D Jojo, jsem holt otrok MS :-D Kdyz Vam to udela dobre :-D

David (9.11.2009 21:25:19)

Jeste tam chybi neco... "vyvijeji znudeni spickovi programatori ZCELA ZADARMO..." :-D

Pavel Kummer (6.11.2009 19:02:28)

Vážený pane! Vůvec nehodlám diskutovat sVámi o OS Linux. Zkoušel jsem, pracuje, ale prostě se mi nelíbí. Pane prosím, nikdy není pravdou, opravdu nikdy, je pravda, to je správně. Prosím uvědomte si, že tráva není zelenou a já nejsem volem, ale vůl. Zdraví Pavel Kummer

Burys (7.11.2009 14:28:35)

Já osobně používám Lnux Ubuntu a originální win Vista, které byly v notebooku. Ani jeden OS mi plně nevyhovuje, jinak na linuxech přes wine spustím i nějaké hry, které na vistách nejdou vůbec, oba systémy mají své přednosti, v linuxech stačila malinko lepší podpora ovladačů, která je už dnes velmi dobrá, ale přece jenom by to ještě trochu chtělo. To je asi jediná věc, která mi na linuxech trochu vadí, ale pokud nebudete mít notebook, pravděpodobně se vám takovéto problémy vyhnou. Ale samozřejmě neplatí to pro všechny notebooky. Nejlepší je na linuxech ale ta rychlost a bezpečnost, je mi jedno, kam na internetu zabloudím, pravděpodobnost, že chytnu vir je tak malá, že ani nestojí za zmínku. Ještě mi v linuxech chybí program typu video studio, nebo pinnacle, ale alternativní programy také nejsou špatné. Já osobně jsem s linuxy spokojen a kdo je nezkusil, tak nemůže mít žádné předsudky a měl by zkusit třeba live cd, než něco řekne. Ještě jsem si vzpomněl na jeden možný "alternativní" systém a tím je Haiku os, je velmi, ale velmi stabilní, ale pro většinu lidí asi moc k použití nebude. Vychází ze systému BEOS.

Burys (7.11.2009 18:31:55)

to Petr: Četl jste můj příspěvek? Že mám v notebooku originální win Vista? Takže vaše řeči, že někdo nemá peníze na os a průměrnej počítač jsou trochu mimo. Ještě kdyby Vás zajímalo, tak Vám zde teda napíšu paremetry mého notebooku, jestli je to teda dost průměrná sestava? Toshiba Satellite A300D procesor: Athlon 64 x2 1,9Ghz, 2GB RAM, graf karta: Mobility Radeon HD 3470, HDD 160GB 5400ot/min(původní) + WD black 7200ot/min 320GB. Nebo podle Vás si mám koupit lepší? Mě na něm teda běhá vše, na co si vzpomenu, takže mi to plně stačí. A to že někdo nedokáže překousnout, že freeware může porazit komerční software, tak ať si za něj platí, no ono jde o to, kolik lidí za něj je ochotná zaplatit že? A kolik si ho upirátí. Proč bych platil, nabo stahoval nelegálně ms office, když můžu mít open office zdarma. Třeba když potřebuju psát rovnice, v oo je to mnohem rychlejší. A ještě jedna věc, dnes jsem dělal test výkonu v open GL ve windowsech 10000 bodů a v linuxech 25000 bodů. A najděte mi zde OS, který windows např v open GL neporazí? Třeba i BeOS ho porazil rozdílem třídy. A ještě něco, nikdu tu nikomu necpe linux, jen jsou ty vypsané jeho přednosti. A myslím, že jsem dost objektivní, píšu fakta né zaujatej blábol jako vy pane Petře.

David (7.11.2009 22:52:32)

Bože, to je zase sbírka slintů tady... Linux má určitě "svoje místo", ale IMHO v současné podobě nemá šanci výrazněji proniknout... Současnou podobou myslím xy distribucí, verzí a bůhvíčeho... Upřímně, "geeků" nebo "skorogeeků" zas tolik není a opravdu to nebudou desítky procent :-) Já se rovnou přiznám, že používám Windows, s linuxem jsem párkrát laboroval, konkrétně třikrát. - jednou (tuším, že to byl RedHat?) se mi to podařilo nainstalovat a zprovoznit celé (na desktopu) - podruhé (Ubuntu na notebooku) se to podělalo a nebootovalo.. Později jsem se dozvěděl, že "se neposral Linux, ale GRUB" (vždy mě pobaví, jak příznivci linuxu důsledně rozlišují, co se podělalo, ale když padne ve Windows - mimochodem dnes už poměrně řídká - BSOD, tak se prostě "posraly Widle" a šmitec)... A ještě později jsem se dozvěděl, že mám pro linux nevhodný HW (IBM T40 ve zcela standardním configu... - potřetí to byl Debian, který se mi podařilo zprovoznit do textového režimu, ale opět jsem měl "nevyhovující HW" (tentokrát to byl IBM T42) a bez pomoci kamaráda, který mi to vzdáleně nastavoval, bych se asi neobešel a do grafického režimu bych se neproboxoval... Nijak nestraním tomu ani tomu, používám to, co je pro mě nejlepší, a vzhledem k práci a přiznávám, i vzhledem ke zvyku, jsou to zatím Windows... V práci jedu (a vyvíjím) na produktech MS spokojeně celou pracovní dobu a opravdu nemusím doma přepínat do Linuxu, abych si připadal jako "geek", ta léta jsou dávno pryč... Navíc, přiznám rovnou, na domácím PC, pokud už něco, tak hraju hry, případně koukám na filmy nebo tak něco... Pro hnidopichy - vše mám legální a vše mě to stálo dohromady asi tak čtyři tisíce (2500 OEM Vista x64 + 1500 3 "home" licence Office 2007) :-) Takže to jen abychom předešli spekulacím o tom, že k Winům je nutné ještě utratit na běžné používání desetitisíce za aplikace... NENÍ :-D Neříkám, že je Linux špatný systém, ale pokud se pořád bude držet "geek-like" modelu, tak to těžko bude systém pro masy a lidi budou nadále radši riskovat používáním "černých" kopií Windows, než by si zadarmo vzali ten "báječnej Linux" :-)

David (7.11.2009 22:57:15)

Jinak pro chytráky co by se chtěli zeptat "a za cos koupil ty hry"? NavyField (free MMO) - asi nejdlouhodobější Heroes of Newerth (closed Beta) Blitz 1941 (free MMO) Battlefield Heroes (free online střílečka) = Kč 0. To jen k tomu propočtu nákladů na aktuální stav :-) Občas si nějakou hru koupím. A když si chci dát WoW, tak samozřejmě taktéž platím poplatky :-)

nonferatus (8.11.2009 07:28:45)

Myslím, že váš tón je zbytečně konfrontační. Nechcete linux, tak ho nepoužíváte - to je vaše svaté právo. Máte k tomu své důvody. Můj subjektivní pocit je, minoritní jsou ty důvody. Ale to je ovlivněno tím, že jsem posledních pár let nikdy neviděl člověka, který by měl takovou smůlu na HW kompaktibilitu. Možná jsem se málo ptal. Určitě se vám toto může stát. S největší pravděpodobností je to řešitelné, ale může vás to odradit natolik, že to řešit nechcete. Jak říkám, je to vaše právo a respektujme ho. Pokud vím, vývojářské komunity si nekladou za cíl aby byl linux alternativou Windows. Ano snaží se, aby ho lidi chtěli, ale ať ho chtějí s vědomím, že nemají ,,windows na jiném jádře", ať ho chtějí jako jiný systém s jiným stylem práce. (poslední dobou ta ,,jinost" dost obrousila hrany, zasloužilo se o to zejména Ubuntu a jeho deriváty) Můžeme polemizovat o tom, jestli je to dobrá, nebo špatná strategie, asi by násto to přivedlo v první řadě k polemice o rostříštěnosti komunit.... Windows tenkrát obšlehl (teda spíš jeho tvůrce) OS2, přez to se nepokusil být s ním kompaktibilní, nebyl náhradou za OS2 a od nikud ho nevytlačil. Billdovo štěstí tenkrát bylo v tom, že počítače a jejich rozmach byly v bodě nula. On jenom myšlenky jiných marketingově využil tak dokonale, že drtivá většina laiků dlouhá léta žila v přesvědčení že operační systém rovná se windows. Dokonce většina těch laiků si kupovala PC právě proto, že s windows to bylo tak snadno použitelné a ovladatelné už i pro ně. Logicky je proto vůbec nenapadlo pátrat po informacích o jiných OS. V době W95 nebyly winy tak úplně k použití bez shánění programů...... Linux (jeho distra) už ano, ale Billy docílil toho, že v té době se prostě vše prodávalo s Winy, kutilská instalace nebyla takové peříčko (aspoň pocitově), internet byl v plenkách..... Tohle všechno si připomeňme. Windows nezvítězil proto, že by byl lepší. Gates byl obchodník s velkým O. Dokázal takřka nemožné a dnes už z toho jen těží. I vy jste toho důkazem.

David (8.11.2009 14:56:52)

Dobrý den, děkuji za poměrně konstruktivní přístup - i když jste se přesto neubránil typickému popíchnutí ve smyslu spokojený uživatel Windows = Billova ovce - viz poslední věta - přesto si myslím, že narozdíl od jiných je možné s Vámi vést poměrně konstruktivní debatu na téma (ne)výhody Windows a Linuxu :-) Pokud na Vás můj příspěvek působil zbytečně konfrontačně, tak vězte, že to nebylo rozhodně účelem. Nestojím o nějakou vyhrocenou konfrontaci. V prvním příspěvku jsem pouze konstatoval (zcela po pravdě a bez zbytečného přikrášlování svoje zkušenosti s Linuxem jakožto "systémem na doma" (krom těchto pokusů jsem jej docela bez potíží používal na serveru ve škole) a ve druhém jsem předešel potenciálním zbytečným dotazům, které jsem v minulosti při podobných debatách zaznamenal, takže toliko "úvodem" :-) Máte pravdu, že strategie okolo Linuxu je dost nejednotná a komunity roztříštěné, tady právě vidím stěžejní problém při jeho průniku mezi větší procento uživatelů. Možná se mnou leckdo bude nesouhlasit, je to také jen můj osobní názor. Linux je bezpochyby pro určité aplikace výborný systém, například na serverech na něj celkem nedám dopustit, ale pokud si má najít cestu na výraznější procento "počítačů běžných uživatelů", bude nutné chtě nechtě jeho trochu větší "jednotnost"... Jenže to jde zase proti proudu prapůvodním ideálům... Jenže pokud Linux kromě toho, že je "zadarmo", běžnému uživateli (a zdůrazňuji to slovo BĚŽNÉMU) nic moc navíc nepřinese, tak prostě zůstane jen systémem "pro fanoušky a hračičky" a podle mě se nikdy výrazněji na úkor Win neprosadí... Ohledně Billa a Microsoftu - trochu mě udivuje, že vy, jakožto člověk evidentně problematiky znalý (jak to vypadá) datujete MS a jeho obchodní úspěch až od W95. Já osobně si myslím, že to začlo už v dobách MS-DOSu, pak postupným přechodem na Windows... Rozhodně souhlasím, že třeba "pětadevadesátky" nebyly nic moc, ale už je to patnáct let stará historie, od té doby prošly jak Windows, tak Linux slušným vývojem... Bill Gates je bezesporu výborný obchodník... V dnešní době říkat, co kdo od koho obšlehl,mi přijde už trochu zbytečné, protože to je na úrovni debat, zda dřív bylo vejce, nebo slepice :-) A upřímně, řadového uživatele to moc nezajímá. Windows možná nebyly nejlepší, ale prosadily se :-) Ne vždy se na trhu prosadí "to nejlepší" - Windows nejsou ve světě softwaru určitě jediným příkladem toho, kdy se prosadil třeba mírně horší produkt, díky vhodně zvolené strategii..

Anonym (8.11.2009 09:24:33)

Ja mam linux na desktopech uz nejakych 6 let a take si obcas neco zahraju, napr. nedavno vyslou hru Wolfenstein, zakoupenou v obchode, popr. QuakeLive, Nexuiz nebo ET:QW. Dneska bych rozhodne nemohl rici, ze uzivatele napr. ubuntu ci mandriva linuxu potrebuji cokoliv znat, pokud jich nebudou zajimat veci spojene s windows, idealne kdyz si zakoupi notebook/PC s takovymto gnu/linuxem; samozrejme ze nekomu neco nemusi behat, ale takovych zarizeni neni hodne a pro vetsinu lidi by nebyl problem to pouzivat jako jediny OS. Nerikam ze zrovna vy, ale nekteri si porad mysli, ze kdyz nejake distro neumi ovladat oni, nemuze se to naucit nekdo jiny. Proto musim pro "pany odborniky" zduraznit ze GNU/Linux neni Windows. Neodbornikum je to vetsinou jedno a urcite by zajasali, kdyby zjistili, ze mohou mit system, kde neresi viry, trojske kone, atd. Muzou si delat co chteji bez nutnosti se vrtat v systemu aby to nejak jelo po nekolik let. Iealni je pripad spravce | uzivatel, kdy opravdu jen spravce muze OS nastavovat na administratorske urovni. To ale plati i u ostatnich systemu

Petr (9.11.2009 11:58:15)

Na T42 používám již rok v práci RHEL. Doma mám Ubuntu na notebooku X31 i na stolním počítači. Jen zřídka potřebuji pro své účely Windows. To spíš pro přátele, když jim opravuji počítače. We Windows musím vždy instalovat další aplikace a ovladače pro grafickou a síťovou kartu (platí zejména pro tolik "oblíbené" XP). Nehraji hry, ale kdybych hrál, tak si koupím zase herní konzoli. Nejsem ani Linux Guru, ani programátor. Přesto mi Linux stačí a četba licence Microsoftu mne vždy naplní pocitem velké nesvobody a pocitu, že tedy nevím, co jsem za své peníze dostal.

David (9.11.2009 21:19:57)

Ano, mate pravdu... Mate pravdu... nedavno jsem reinstaloval jak XPcka sestre, tak sobe Visty (prechod na jiny HDD). Instalace ovladacu u "tolik oblibenych XPcek", vcetne jejich nalezeni na webu - jde uz o starsi HW, (mimochodem verte nebo ne, ale sitovka fungovala hned, i kdyz jsem tam pro jistotu potom "prdnul" driver primo od vyrobce) zabrala cca pet minut :-D A krome grafiky a sitovky jsem tam prdnul jeste zvukovku a chipset... Opravdu desna prace navic :-D Kdybych si par pokusu o instalaci Linuxu nestrihnul sam, tak bych podle Vaseho prispevku mel pocit, ze mi instalator Ubuntu jeste uvari kafe :-D Pardon, nechal jsem se trochu unest, ale vzdy me pobavi, kdyz pro lidi, kterym neni zatezko travit cas customizaci" systemu k obrazu svemu a jeho pocatecni konfiguraci je desnej problem stahnout par ovladacu :-D Ad hry - me prijde za a) zbytecne kupovat kvuli tem par hram konzoli b) nevim o tom, ze by treba NavyField mel XBox/PS3 verzi :-) Ad to ze Vam Linux staci - to je v poradku. Me zas zcela staci Windows a s jejich licenci jsem dosud nemel nikdy zadny problem... Podotykam, mam je zcela legalne, Win Vista v destkopu, Win XP v netbooku, aby nebyla mylka :-)

Michal Černý (10.11.2009 11:47:37)

A četl jste celé licenční podmínky?

Pavel (11.11.2009 21:41:55)

Přátelé! Dělám do počítačů už snad od roku 1995 a řadím se tedy mezi veterány. To jen na začátek... Nedávno se mi "podělaly" WinXP po zhruba dvou letech od instalace. Instalačka nikde, pirátskou kopii jsem nechtěl a tak jsem sáhl po linuxu, konkrétně verzi Ubuntu, tuším v.9.04. Instalace super, start super, stabilita i rychlost super, veškeré HW součásti fungují. No, idilka, sám jsem překvapen. Kámen úrazu nastal, když jsem chtěl spustit hloupé stream vysílání na ČT 24. Nedá se s tím domluvit. Kombinuji různé možnosti, hledám v nápovědách a radách, jak spustit toto, ale i jiné online vysílání. Použil jsem přehrávače v Linuxu standartní a přesto nic. No, protože to je počítač určený na přehrávání TV zpráv, pouštění online rádií a vybírání pošty, nečekal jsem žádné zázraky. Po anabázi s nastavováním stramu jsem opět na xp-čkách. Vše funguje tak jak má, nic nenastavuji a zbytek "laické" rodiny je spokojen... Ať je zde jasno! Ti, kteří vytváří Linux v jakékoli podobě dělají vynikající práci a smekám klobouk před nimi! Já měl možnost volby a rozhodl jsem se jinak...

Anonym (11.11.2009 21:51:45)

Staci pridat plugin do prohlizece, ono je totiz problem v tom, ze ten stream na ct24 je ve formatu wmv, tj. uzavrenem formatu, ktery neni nijak zdokumentovany, aby ho mohl implementovat i nekdo jiny nez microsoft, presto existuji takove veci, ktere vam tu podporu pridaji - takze za tuhle malou obtiz muzete podekovat jedine microsoftu. Tusim, ale ze CT24 vysila i v jinych formatech, se kterymi by nemely byt takove problemy.

Milan (18.11.2009 00:59:14)

LAMO, to já dělám do počítačů už od roku 1987:-)))

TJ (10.12.2009 00:31:45)

Prosím opravte chybné názvy dvou programů v textu článku. 1. "Na organizaci a přehrávání hudby je možné využít například Amok či Rhytmbox." -- Amok > Amarok. 2. "Některé zajímavé pokusy, ale přesto existují – osobně se mi velmi líbí například strategie Windelands." -- Windelands > Widelands. Děkuji.