Úvod > Články > Zanikne televize, jak ji známe?

Zanikne televize, jak ji známe?

První televizi předvedli v Americe roku 1926. Pomalu se tedy blíží její sté výročí. Tenkrát určitě nikdo nepředpokládal, že se z ní stane médium ovlivňující svět - i když v to jistě doufali. Dnes stojí její vysílání na dalším rozcestí.

Novinek v televizním průmyslu se v posledních letech rojí spousty a jen málokdo dnes dokáže říci, která z představovaných cest se stane vítěznou. Odborníci se ale téměř jednohlasně shodují, že nastal čas na změnu. 

První a nejdiskutovanější novinkou je třírozměrná televize, která právě přichází na trh i u nás. V zásadě se nejedná o takový skok dopředu, třírozměrné pořady jsou známy už dlouho, ale podle všeho nás právě v současnosti čeká velká revoluce s 3D vysíláním. Dokonalá zábava pro dokonale konzumní společnost, jakou jsme se stali. Všechno hezky plasticky přímo ve vašem obýváku, a to vše za poměrně malý peníz - 3D TV vás vyjde s dvojími brýlemi (bez kterých budete vidět rozmazané 2D) asi na šedesát tisíc.

Co všechno plánují ve 3D vysílat? Marketingové průzkumy probíhají neustále a zkušební provoz nemusí být ani testován na zvířatech - lidi se po téhle novince mohou utlouct. Hlavní taháky jsou jasné - filmy, sport, programy s vysokým rozlišením a kupodivu naučné pořady nejen o přírodě. Za tohle jsou lidé ochotni platit, a proto není jediný důvod, proč jim třírozměrnou podívanou neumožnit. Přesto se není třeba bát, že byste od zítřka bez 3D brýlí viděli na obrazovce jen program s „duchy“ jako v 80. letech na černobílé televizi na chalupě. Než bude třírozměrné všechno, potrvá to ještě docela dlouho.

Chci se dívat na televizi kdekoli!

Televize v mobilu už také není sci-fi, technologie by podobnou záležitost hravě zvládly. Otázka však zní, proč? Problém je s velikostí obrazu a signálem. Právě proto se operátoři zamýšlejí, kam dál. V současné podobě totiž krom závislosti na televizi není moc důvodů, proč ji mít v mobilu. 

Právě proto se podle nejnovějších informací zdá, že živé televizní vysílání pro mobily je alespoň prozatím nezajímavé a v nejbližší době se na podobný krok (zcela zjevně by to byl krok stranou) nechystá. Přesto ale sledování na malých displejích dostane zelenou v jiné podobě.

Budoucnost vidí operátoři ve VOD, čili ve video-on-demand. To značí v češtině video na objednávku a představit si jeho funkci není v době internetu nic složitého. Princip spočívá v pochopitelně placeném stahování filmů, zpráv a videí vůbec, které si přeje koncový zákazník. Technicky je toto řešení o hodně jednodušší, než plošné zavádění televizních kanálů do mobilních telefonů.

Jiný názor mají - jako již tradičně - Korejci. Jako nejtechnologičtější stát světa chtějí v Koreji zavést mobilní televizi již v příštím roce. I přes odlišnost jejich trhu se možná pohne situace po jejich zkušenostech i na západě. Uvidíme.

Jenom se dívat je prostě nuda

Velký boom se v televizním průmyslu chystá na jiném poli, než je mobilní vysílání. Interakce - to je, oč tu běží. Sledování televize, byť by bylo 3D, je stále jen pasivní činnost. Proto je třeba ji oživit. To je základní myšlenka TV Joint Venture. Zapojme diváky, ještě rádi nám za to zaplatí. A určitě je to bude více bavit, neusnou a budou se dívat o poznání déle!

To jsou výkřiky, které zněly minulý týden na konferenci světových klíčových hráčů z oblasti televize. V přecpaném sále, kde by snad ani špendlík nepropadl na podlahu, se diskutovalo o budoucnosti interaktivního vysílání, které je zatím velmi nákladné. Přesto se v Londýně shodli, že právě tudy povede cesta k „nové“ televizi.

Pokusy s tímto vysíláním již pochopitelně probíhají, ale jejich působnost je omezena. Nejlepší cílovou skupinou jsou zatím děti, pro které jsou připravovány právě takovouto formou naučné pořady. Přesto, že jsou informace stále spíše útržkovité, zdá se, že v Británii se interaktivní vysílání bude testovat plošně.

Přesto ani tady se není třeba bát, že si nebudete za pár let moci vychutnat v klidu svoje pivo, aniž byste museli komunikovat nejen s manželkou, ale teď už dokonce i s televizí. Na konferenci zcela jasně zaznělo, že tato služba klasickou televizi rozhodně neohrozí. Více než co jiného bude znamenat zpestření toho, co nám kamarádka televize nabízí. Další novinky na sebe zcela jistě nenechají čekat. Doba jim přeje.

6. 4. 2010

Autor: Richard Klíčník

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Na Spotify nově najdete videokurzy

Spotify ve Velké Británii začal nabízet videokurzy. Uživatelé si mohou vybrat ze čtyř kategorií – tvorba hudby...

 

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

Nejčtenější články

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...