Úvod > Články > Televizní zábava 21. století bude jiná

Televizní zábava 21. století bude jiná

Co nás čeká na televizním trhu? Jaké jsou jasné trendy a kam se bude celý domácí zábavní průmysl vyvíjet? To jsou otázky, na které budou odpovídat nejen vývojáři, ale také ekonomická krize.

Televizní vysílání se pomalu ale jistě blíží ke svému prvnímu stoletému výročí. Zní to až děsivě, ale stále ještě nám zbývá překlenout dalších patnáct let, za kterých se může v tomto segmentu zábavního průmyslu udát nejedna revoluce. Na prahu jedné takové právě stojíme. Přechod z klasických „beden“ na placaté televize připadal všem divákům doslova převratný. LCD monitory zabodovaly u všech uživatelů a jejich ceny utěšeně klesají, zatímco jejich možnosti stále rostou. Fajnšmekři si pořídili televize plazmové a je jen otázkou, kam se technologie ještě posune.

Tato revoluce ale proběhla spontánně a „bez zásahu zvenčí“. Méně dobrovolná byla ta další – přechod na digitální vysílání s vysokým rozlišením, které je zcela upřímně klasickému koncovému uživateli ukradené, ale milovníci kvalitního obrazu pro něj budou horovat do roztrhání těla.

Tyto dva kroky společně vedly doslova k obrození televize a přivedly ji společně ke 3D obrazu. A právě to je inovace, kterou útočí každý, kdo na trhu s televizory něco znamená. Full HD 3D se má stát do budoucna standardem a počítá se i s tím, že Blu-ray 3D přestane být záležitostí geeků a těch, co na to mají a rozšíří se masově. Útok zahájili v SONY, ale letos už má podle EISA nejlepší televizi Philips.

Jejich řada 9000 přináší některá vylepšení, která jí dává lehký náskok před konkurencí. Perfektně ostrý obraz dosažený jejich technologií společně s funkcí Bright Pro, která zesiluje jasnost, aby kompenzovala ztráty způsobené lehce zbarvenými aktivními 3D brýlemi, přímé podsvícení LED s lokálním ztmavením… To jsou vlastnosti, pro které se stal tento televizor jedničkou na trhu. Vzhledem k jeho přesycenosti jsou dnes pro firmy podobná označení životně důležitá.

Zelená televize

Velmi zábavné jsou i pokusy na trhu zelených technologií, kde podle EISA opět letos uspěl Philips. Udílet ekologickou cenu něčemu neekologickému už ze svojí podstaty je v současné době možné jenom v naší euroamerické kultuře, která hledá omluvy pro svůj konzumní styl života. Pochopitelně skalní ekolog si televizi vůbec nepořídí. Alibista ale dozajista velmi rád spočine zrakem na Philipsu Econova. Jeho specifikaci je dobré opsat kompletně:

„Snižuje spotřebu energie o 60 % (40 W), je částečně vyroben z recyklovatelného hliníku a spotřebovává 0 wattů energie při vypnutí, neobsahuje PVC a brómové zpomalovače hoření.“ Dokonce dálkové ovládání má zabudovaný solární panel. Ano, na jednu stranu je to fascinující, na tu druhou spíše úsměvné. Ovšem dá se předpokládat, že právě tudy povede cesta k televizi budoucnosti.

Třírozměrný obsah je problém

Vrátíme-li se ale k 3D vysílání, zůstává zde ještě jedna podstatná otázka: Co je zatím divákům ve 3D k dispozici? Teprve loňský Avatar znamenal konečný zlom v třírozměrných filmech a ještě alespoň rok potrvá, než se mu kvalitou přiblíží další snímky. Všechny mouchy třírozměrných filmů jsou vidět třeba na Alence v říši divů Tima Burtona s Johny Deppem. Burton se spolehl na 3D technologie a podřídil jim všechno. Jako režisér tíhnoucí k silnému vizuálu se mohl něčemu podobnému jen těžko ubránit. Bohužel spadl doslova a do písmene do 3D pasti, v které se utopil celý příběh. Technologie je jen jeden krok ze dvou. Máme ji, ale nemáme dostatek kvalitních filmů, na které by se tak dalo dívat s neskrývaným úžasem.

I to se ale časem zcela jistě změní. Signálem budoucího vývoje je dění na evropské televizní scéně. Již od září totiž začínají vysílat hned čtyři 3D televizní kanály. Jmenovitě to jsou Sky Sport 3D, Sky Movies 3D, Discovery Chanel 3D a ESPN 3D. Už v názvech prvních třech jsou uvedeny hlavní tři větve, kterými se bude v následujících letech třírozměrná podívaná ubírat.

Pořady z přírody se osvědčují už léta v kinech IMAX a kvalitních filmů s touto tematikou je k dispozici poměrně slušná řádka. Pozorovat zvířata jako živá je pro lidi lákavé. Zejména muži pak ocení třírozměrné přenosy ze sportovních klání, které představují největší boom poslední doby, na který se hodně sází. Třírozměrný fotbal už se osvědčil, ale daleko zajímavější by mohly být podobné přenosy třeba z boxu nebo wrestlingu. O filmech jako takových a o jejich batolecích nemocech jsme psali výše.

Přesto je trh s televizemi a na něm závisející zábavní průmysl závislý na ekonomice více, než by se mohlo zdát. Poměrně rychle u nás skončily doby, kdy musel mít každý novou televizi jenom proto, že už ji má soused. Nové přístroje budeme už v blízké budoucnosti nakupovat ne proto, abychom šli s módou, ale pouze v případě, že se porouchá staré zařízení. A ruku na srdce – je právě 3D vysílání věc, bez které se nedá na modré planetě dýchat? 

31. 8. 2010

Autor: Richard Klíčník

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Na Spotify nově najdete videokurzy

Spotify ve Velké Británii začal nabízet videokurzy. Uživatelé si mohou vybrat ze čtyř kategorií – tvorba hudby...

 

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

Nejčtenější články

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...