Česká televize oznámila tolik novinek týkajících se propojování tohoto média s internetem, že české komerční stanice mohou pouze závidět. Ambice jsou velké, záleží na tom, jak se veřejnoprávní televize k věci postaví.

Pryč jsou doby, kdy byla televize moderním médiem. Dnes je zcela obyčejná a kvůli internetu ztrácí na popularitě. Večerní zprávy jsou staré, protože komentují dění z uplynulých čtyřiadvaceti hodin. Internet o nich promlouvá okamžitě. Nic, co by nevěděli všichni. Jenže televize musí na vývoj reagovat. Zpravodajský kanál ČT24 u nás vznikl tak pozdě, že i jej můžeme považovat až za reakci na internet a nikoli za součást přirozeného mediálního vývoje, jako je tomu u zpravodajských stanic na západě, které fungují již celá desetiletí.

Dá se jen těžko předpokládat, že by se televize ještě kdy chopila iniciativy – ani třírozměrné vysílání nespustilo takový boom, jaký by si výrobci přáli, ale s nejrůznějšími inovacemi a zapojením internetu do celého televizního dění se dá zabránit tomu, aby se z „bedny“ stalo „mrtvé“ médium.

Česká televize všechny tyto problémy pochopila a hodlá se zapojit do mediálního dění. Pružná a zajímavá. A veřejnoprávní. Zejména slovo veřejnoprávní je v této souvislosti zajímavé. Znamená konkrétně to, že jsou za její služby vybírány koncesionářské poplatky. Podle zákona o koncesionářských poplatcích jej musí platit ten, kdo vlastní či užívá televizní přístroj. O počítačích se zákon z roku 2005 nezmiňuje. Novinky, které navíc Česká televize chystá, zpřístupní televizní vysílání i uživatelům chytrých telefonů.

Celá modernizace se tak z obchodního pohledu jeví poněkud paradoxně. Přechod na vysílání ve flashi a kódování H.264 umožňující HD kvalitu bychom čekali spíše u komerčních stanic, které se potřebují se svou reklamou dostat k uživateli tak blízko, jak jen je to možné. Česká televize buď spoléhá na to, že lidé zůstanou věrni i velkým domácím přístrojům, nebo se přepočítala. Vzhledem k tomu, že do nového formátu převádí v současnosti i starý archiv iVysílání, který obsahuje více než čtyři roky videa, a možnosti mobilních přístrojů jsou stále lepší (o počítačích už ani nemluvíme), začne pro nemalou cílovou skupinu velký televizní přístroj představovat nutnost.

Česká televize se tímto zcela zásadním krokem, který je skutečně krokem kupředu, nikoli do strany nebo dokonce vzad, docela vědomě připravuje o svoje poplatníky - a stalo se jí přesně to, co uživatelé internetu označují jako FAIL. Třeba se ale můžeme těšit na úpravu zákona, která nově do koncesionářských povinností zařadí i majitele počítačů a chytrých telefonů… To by se určitě všem moc líbilo.

Internetu se totiž Česká televize hodlá věnovat více a více. Jak bylo ale řečeno výše, plány České televize jsou velké a okázalé, nezbývá před nimi než smeknout. Kromě zmíněného nového formátu připomeňme již funkční nový web, který byl pro podporu plánovaných novinek nezbytností. Navíc do dvou let by měl odstartovat kanál ČT 5, který bude pouze internetový a bude vysílat obsah, který se „nevejde“ svým zaměřením do předchozích pěti kanálů.

Aplikace pro iPhone, iPad, ale i pro uživatele zvyklé na platformu Android jsou dalším z plánů České televize a jen generální ředitel ví, jak vybrat poplatky právě od majitelů těchto přístrojů. Pokud to ale neví ani on, nezbývá se než těšit, protože Česká televize se stane všudypřítomnou podobně jako zpravodajský kanál Z1 - a zatím zcela zdarma.

13. 1. 2011

Autor: Richard Klíčník

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Na Spotify nově najdete videokurzy

Spotify ve Velké Británii začal nabízet videokurzy. Uživatelé si mohou vybrat ze čtyř kategorií – tvorba hudby...

 

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

Nejčtenější články

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...