Úvod > Články > Google Plus slaví třetí narozeniny a Orkut končí

Google Plus slaví třetí narozeniny a Orkut končí

Google ukončí svoji první velkou sociální síť Orkut a chce se zaměřovat jen na Plus. Jaká je jeho pozice na trhu? A ohrozí někdy Facebook?

Orkut vznikl v rámci dvacetiprocentního projektu již v roce 2004, tedy ve stejné době, kdy se začíná objevovat Facebook. A zatímco Orkut se mohl opřít již o relativně silnou internetovou společnost, Facebook začínal v podstatě od nuly a s minimálním zázemím. Výsledky tohoto souboje jsou jasné, Orkut dobojoval také v Brazílii, což byl jeden z mála států, kde se mu relativně dlouho dařilo udržet se na pozici jedničky.

Orkut bude ukončen 30. září 2014, s tím, že možnost stažení dat bude poskytnuta ještě další dva roky. Tato sociální síť přinášela řadu zajímavých funkcí a momentů. Ač se Google nikdy nepodařilo z ní udělat hegemona na trhu, přežila deset let, což je na službu podobného charakteru u této firmy mimořádný výkon.

Oproti všem očekáváním se také nikdy nespojila s žádným jiným projektem od Google. Spekulovalo se již o integraci s 1+, později s Wave a nakonec s Plus. Aktuální počet uživatelů není znám, stejně tak důvody, proč k podobnému propojení nikdy nedošlo.

Uzavření služby bylo oznámeno v době, kdy se Plus dožívá tří let. Mezitím se stabilizoval, dostal jasnou profilaci a zdá se, že dokázal najít i nemalé množství uživatelů, kteří jsou na něm více či méně aktivní. Hlavní výhodou oproti konkurenci je výborná práce s fotografiemi – od alb, přes automatické úpravy a tvorby panoramatických či animovaných snímků až třeba po automatické nahrávání z mobilních telefonů.

Přesto se domnívám, že službě chybí nějaký jasně a jednoznačně identifikující produkt, který by uživatele silně přitahoval. Na poli obrázků se navíc stále silněji profiluje Pinterest a bude zajímavé sledovat, jak se Google vypořádá právě s ním. Zatím to řeší většinou přijetím klíčových myšlenek a precizním a robustním rozvedením konkrétního nástroje.

A zdá se, že by jedno z možných témat mohla být hudba. Google se snaží z této oblasti vytěžit maximum ve specializované službě pro Android, pracuje na ní také na YouTube a nyní si pořídil akvizici v podobě Songza, snad za částku kolem 15 miliónů dolarů.

Ten umí vytvářet playlisty podle nálady či různých témat, což uměla konkurence a Google jen velice špatně. V oblasti streamované hudby jsou velké peníze, potenciál pro růst, ale také konkurence. A právě podobné služby mohou být v kontextu sociálních sítí mnohem silnější než mimo ně.

Plus tak možná dostane druhou, zajímavou profilaci. Dospěje nakonec do podoby multimediální sítě?

9. 7. 2014

Autor:

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

UPC zrychluje internet a rozšiřuje nabídku televize

UPC zahájilo kampaň se sloganem Užijte si každý moment, která má reprezentovat investice společnosti do rozvoje...

 

V Česku začíná Future Port Prague: festival technologií budoucnosti

Dneska propuknul první ročník mezinárodního vizionářského festivalu Future Port Prague. K vidění tu budou...

 

Do Česka přijede první opravdový kyborg!

7. září se v Praze koná festival technologií Future Port Prague. Tuto akci si nenechá ujít ani Brit Neil Harbisson...

Nejčtenější články

ČT přestane vysílat přes anténu (DVB-T)

 

Česká televize oznámila, že ke konci září ukončí distribuci svých HD kanálu ve standardu DVB-T. Souběžné vysílání...

T-Mobile má nový modem pro Pevný internet vzduchem

 

T-Mobile se chystá zákazníkům exkluzivně nabídnout nejnovější modem Huawei B2368 pro službu Pevný internet vzduchem...

Vodafone rozšiřuje služby spoluprací s Quadruple

 

Vodafone uzavřel smlouvu o spolupráci se společností Quadruple, která podniká v oblasti poskytování vysokorychlostní...