Úvod > Články > Kdo nemá e-book, není in?

Kdo nemá e-book, není in?

O tom, že elektronická čtečka e-book bude již příštím rokem tím pravým trhákem, se mluví a píše už nejméně 10 let. Prakticky každý výrobce hardwaru se do jejich vývoje pustil, každý na nich prodělal kalhoty.

Vyprávět o tom může i gigant z Redmondu, který měl celou e-bookovou divizi.  Ta již plánovala, jak čínské ručičky budou za pár šupů převádět statisíce starších knih do elektronické podoby. Microsoft již tuto divizi dávno zrušil a e-booky přežívají na periférii zájmu veřejnosti.

A potom přišel Amazon s přístrojem Kindle. S tvrdošíjností, jakou je firma, kterou Wall Street dlouhé roky odepisoval, proslulá, zahájil prodej čtečky za 359 dolarů. A nastalo to, co nečekal nikdo – svět se chytil. Za rok 2008 se prodalo nejméně 538 000 čteček, díky čemž se ve firemní kase objevilo 154 miliónů dolarů.

Po úspěchu se objevila dokonce druhá verze Kindle, a i když ceny stahovaných knih lezou plíživě, ale neustále nahoru, prodává se stejně dobře jako její předchůdce. Dvojka má vylepšený design, lepší ovládání a rychlejší stahování obsahu. Navíc Amazon šikovně využívá dětinského rysu americké povahy a nabízí první kapitoly knih zdarma. Počet těch, kteří se na první kapitolu chytnou a stáhnou celou knihu, dosahuje neuvěřitelných 50 procent.

Kindle je šikovná věcička. Rozměry připomíná tenký paperback. Pomocí připojení Wi-Fi si knížku běžných rozměrů stáhneme za necelou minutu. Vedle ceny knihy neplatíme žádné další poplatky, nepotřebujeme ani nějakou smlouvu. Čtečka od Sony stáhne knihu jen po připojení k počítači, což jí z komerčního pohledu láme vaz.

Další výhodou je i technologie zvaná E Ink, která dělá z displeje něco maximálně podobného stránce knihy, aniž by prudila odrazem nebo světlem z podsvětleného displeje. Díky tomu si můžeme pohodlně číst v posteli, aniž bychom budili parťáka, nebo na pláži, navíc to i výrazně šetří baterie.

Úspěch firmy Amazon celkem pochopitelně nedává spát ostatním výrobcům, kteří rychle oprašují zastrčené designy. Nejméně dva velcí asijští výrobci již ohlásili vlastní čtečky. Probrali se i nejrůznější analytici. Credit Suisse ohlásil odhad, podle kterého bude koncem tohoto roku nějaká čtečka v nejméně 2 miliónech amerických domácností, což je asi 1 procento.

Pokud se odhady z křišťálové koule nemýlí, bude zájem pokračovat i dál a v roce 2011 by již výskyt čteček měl dosáhnout 16 procent domácností, což by zhruba odpovídalo polovině přehrávačů MP3. Citibank dokonce nazvala Kindle „iPodem knižního světa“ a odhaduje, že do dvou let budou přijmy z prodeje ebooku a knih představovat čtyři procenta obratu firmy Amazon.

Existují ale také pochybovači. Analytik Van Baker ze společnosti Gartner je přesvědčen o tom, že dokud se nebudou o ebooky zajímat i obyčejní (v tomto případě můžeme chápat spíše jako vesničané) Američané, nebude se o nějakém velkém rozšíření mluvit.

A pro tuto skupinu zákazníků, která svým počtem mnohonásobně překonává nadšence digitálních hračiček, nemá e-book žádné mimořádné kouzlo – knihu nemohou po přečtení ani vyhodit, ani dát někomu jinému, ani prodat. Možnost vzít si na dovolenou místo pěti knih jeden e-book je lákavá jen pro pár urputných čtenářů, ale ne pro ty, kteří častěji než knihu vezmou do ruky bulvární noviny.

A tak teprve budoucnost ukáže, jestli dotaz „Co máš na iPodu?“ nahradí dotaz „Co máš na Kindle?“

24. 3. 2009

Autor: Václav Větvička

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

 

OpenAI představila AI nástroj pro vytváření videa podle textu

Společnost OpenAI představila nástroj, který zvládne vytvořit vysoce kvalitní video pouze na základě textového příkazu.

Nejčtenější články

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Jaké změny jsme v únoru zaznamenali u Wi-Fi internetu? Podívejte se, jaké hodnoty jsme naměřili u vašeho kraje a...