Úvod > Články > Počítače čeká bezdrátový otřes * Microsoft je o krok pozadu

Počítače čeká bezdrátový otřes * Microsoft je o krok pozadu

První článek na téma netbooky od telefonních společností, druhý o enginu Kumo.

Poslední doba prodeji počítačů a laptopů zvlášť příliš nepřeje. HP jako současný největší výrobce přiznává, že počet prodaných počítačů je zhruba stejný, ale zisk je o 16 procent menší. Ostatní na tom nejsou lépe. A když Intel ohlásí, že už by krize odbytu jeho procesorů by konečně mohla dosáhnou dna, je jasné, že zisky jsou nižší než kdy jindy. Hlavním důvodem je cena, která již přestala klesat a v době hospodářské krize lidé na nový počítač prostě nemají peníze. A pokud mají, není to priorita.

Na obzoru je bezdrátový otřes, který připravují telefonní společnosti. Jedna z nich, známá firma AT&T, oznámila, že od léta začne ve svých obchodech prodávat malé netbooky na bázi Windows XP od firem Dell, Acer, Lenovo a LG. Konkurenční Verizon již začal prodávat netbooky od HP.

Komu se zdá myšlenka kupovat netbook od telefonní společnosti podivnou, může se podívat na cenu. Pokud se s netbookem podepíše i dvouletá smlouva, firma sleví 50 dolarů. Pokud si přibereme připojení DSL, ušetříme další stovku. V Atlantě, kde firma s novou iniciativou již začala, můžeme po všech úsporách dostat nejlevnější netbook od Aceru za pouhých 49 dolarů.

Úspěch je zatím natolik významný, že firma předpokládá, že levné netbooky nalákají stejné milióny Američanů jako před lety levné mobilný telefony. Navíc se ceny budou dále snižovat, brzy se dočkáme toho, že s podepsanou smlouvou dostaneme do tašky nejen mobil, ale také netbook. Jestli to bude zrovna kšeft století, to je jiná otázka, protože sice ušetříme na jednorázové platbě, zaváže se ale k dvouletému placení nemalých měsíčních poplatků.

Výrobci počítačů z toho celkem pochopitelně nejsou nadšeni. Představa miliónů prodaných netbooků sice zní sympaticky, ale nutno si uvědomit, že se bude jednat o ty nejlevnější přístroje, na kterých má výrobce minimální zisk. S tím se zvýší i tlak klasických obchodů prodávajících počítače na to, aby se ultralevné počítače prodávaly i u nich. Prodat výkonný a tedy drahý počítač potom nebude nic jednoduchého.

Není to věc zcela nedosažitelná – koneckonců společnosti jako Apple  nebo BlackBerry dokázaly úspěšně prodávat hardware nejvyšší cenové úrovně. Nicméně je to starost navíc, kterou výrobci počítačů zrovna teď rozhodně nepotřebují.

Microsoft je o krok pozadu 

Už to snad ani příliš nepřekvapuje, ale Microsoft je opět v pozici, kdy se snaží konkurenci dohánět ze zadní pozice. V posledních letech se pravidelně stává, že aplikace, na kterých urputně pracuje, mezitím úspěšně dokončí a nabídne někdo jiný.

Objevily se totiž pirátské screenshoty nové engine Kumo, které ukazují, že Yahoo a Google jsou o kus dál. V podstatě se jedná o rozdělení vyhledávaného materiálu do vzájemně propojených skupin. Pokud zadáme třeba BMW, dostaneme separátní skupiny o spotřebě, nabídce aut nebo nabídce dílů.  Něco podobného ale nedávno předvedl Google.

Kumo je víc než jen vylepšené uživatelské rozhraní. Mělo by se objevit i vylepšení vyhledávání obrázků a videoklipů, podle všeho zde bude i technologie firmy Powerset, kterou Microsoft minulý rok koupil.

Pro Microsoft je kritické prorazit, protože i po čtyřech letech intenzivní snahy je v této oblasti stále na třetím místě, což gigant z Redmondu nemá zrovna ve zvyku. A nejde jen o to třetí místo, ale hlavně o to, že první místo je skutečně v nedohlednu – podle dubnového průzkumu agentury Nielsen Online patří v oblasti vyhledávání 64 procent Googlu, 16.3 procenta Yahoo a pouhých 9,9 procent Microsoftu.

Vedle místa na trhu se jedná i o peníze, zatím Microsoft přelejvá zisky z Windows a balíku Office online, kde stále ztrácí. Jen za minulé čtvrtletí ztratily onlinové služby 575 miliónů dolarů. Většina peněz je právě v hledání, proto Microsoft sází na Kumo.

Objev alternativy v podobě Wolfram Alpha ukazuje, že veřejnost má o novinky stále zájem, to opravdu nové lze ale velmi rychle okopírovat, takže pozice na trhu se mění jen velmi pomalu. Microsoft proto sáhne ještě hlouběji do firemního prasátka a nástup Kumo podpoří marketingovou kampaní za 100 miliónů dolarů.

16. 6. 2009

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mafra posiluje své postavení na realitním trhu

Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...

 

Elop končí v Microsoftu, co s ním bude teď?

Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...

 

Hlídejte si své účty před kyberútoky

Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...