Máslo na hlavě mají opět u malého a měkkého. To, že Windows 7 už na černo kolují, je jim zřejmě málo, nyní neváhali a přidali si ještě problémy s marketingem. Konkrétně se jedná o prodej produktů MS v katolickém Polsku.
Žijeme v zajímavé době a v příštích letech nás čeká mnoho demografických změn. Jen si povšimněte, jak se na pražských ulicích zvyšuje měsíc od měsíce počet „afroevropanů“. Podle všeho se nejedná o uprchlíky přímo z Afriky, ale o občany, kteří se k nám dostali díky otevření hranic a Schengenské dohodě. Francie a další jižnější státy se o ně nepostaraly podle jejich idealistických představ, proto migrují dále na východ a doufají, že se jim povede lépe.Přesto na černé tváře nejsme ve střední a severní Evropě ještě ani zdaleka tak zvyklí jako jsou lidé na jihu. V Polsku je pak počet Afričanů zcela jistě průměrně ještě menší než jsme zvyklí z České republiky. Jak to celé souvisí s Microsoftem? Více než úzce.
Něco podobného je samozřejmě problém, a to hned na několika rovinách. První je rasový podtext, na straně druhé pak marketing a cílová skupina Poláků. Zatímco americký trh s černými tvářemi počítá (pokud bychom ale chtěli být hyperkorektní, bylo by na fotce špatně i to, že bílá žena přednáší dvěma mužům s jinou barvou pleti), v katolickém Polsku může jít trochu o psychologický problém. Vztah Poláků k černochům se totiž zcela jistě nebude lišit od vztahu obyčejných Čechů, jen bude možná poněkud vyhraněnější.
Tiskový mluvčí Microsoftu v prohlášení říká: „Obrázek jsme odstranili. Rozdílnost a začlenění patří mezi základní hodnoty a obchodní imperativy Microsoftu a omlouváme se všem, kterých se situace mohla negativně dotknout.“ Jinou možnost ve vedení firmy neměli, a to ani v případě, že je jim jasné, že výměna byla pro dobro prodejnosti produktů na nezanedbatelném polském trhu. Firma prý vyšetří, kdo je za výměnu hlav zodpovědný.
Situace pochopitelně vyvolala i humorné reakce. Na jistém blogu zabývajícím Photoshopem se jeden z autorů nechal naopak slyšet, že mu to přijde jako nápad skvělé. Bílá hlava, černé ruce. Dokonce navrhuje, že by na fotografii přidal ještě více lidí a pěkně je smontoval dohromady, aby dostál integraci zadost.
Microsoft se bude v každém případě snažit přežít i v budoucnu jako jedna z top vlivných firem světa, a proto je nastavení politiky zcela logické. Hlásání naprosté otevřenosti mezi rasami a kulturami je jeho jediná šance na úspěch.
Je proto otázka, zda se v Polsku zachovali nebo nezachovali správně. Pokud jde o marketing a vytyčování hranic mezi kulturami, zachovali se zcela podle diktátu doby, Polsko rozhodně nepatří mezi liberální státy. Firemní politika je ale zcela odlišná, a i když je podle nejrůznějších ukazatelů odsouzená k záhubě, stále platí. Evropské pobočky spadají pod americkou centrálu, a tak musí šlapat brázdu. A upřímně – Američanům může být jedno, že v Polsku nežijí skoro žádní černoši. Ostatně Asiatů tam také moc nemají.
1. 9. 2009
Autor: Richard Klíčník
Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...
Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...
Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...
Rychlosti internetu v září opět kolísaly. Podívejte se, u kterého providera jsme naměřili nejnižší hodnoty a která...
Webová služba NordPass zveřejnila seznam nejrozšířenějších hesel v České republice. Podívejte se, kterým heslům se...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...