Úvod > Články > Microsoft si zadělal na další problémy

Microsoft si zadělal na další problémy

Máslo na hlavě mají opět u malého a měkkého. To, že Windows 7 už na černo kolují, je jim zřejmě málo, nyní neváhali a přidali si ještě problémy s marketingem. Konkrétně se jedná o prodej produktů MS v katolickém Polsku.

Žijeme v zajímavé době a v příštích letech nás čeká mnoho demografických změn. Jen si povšimněte, jak se na pražských ulicích zvyšuje měsíc od měsíce počet „afroevropanů“. Podle všeho se nejedná o uprchlíky přímo z Afriky, ale o občany, kteří se k nám dostali díky otevření hranic a Schengenské dohodě. Francie a další jižnější státy se o ně nepostaraly podle jejich idealistických představ, proto migrují dále na východ a doufají, že se jim povede lépe.

Přesto na černé tváře nejsme ve střední a severní Evropě ještě ani zdaleka tak zvyklí jako jsou lidé na jihu. V Polsku je pak počet Afričanů zcela jistě průměrně ještě menší než jsme zvyklí z České republiky. Jak to celé souvisí s Microsoftem? Více než úzce.

Na polských stránkách softwarové firmy se nedávno objevil propagační obrázek znázorňující ženu a dva muže – bělocha a asiata. Ovšem běloch má poněkud podezřele opálené ruce. V originále je totiž uprostřed fotky Afroameričan. V Polsku mu někdo odstranil hlavu a nahradil ji obličejem evropským.

Něco podobného je samozřejmě problém, a to hned na několika rovinách. První je rasový podtext, na straně druhé pak marketing a cílová skupina Poláků. Zatímco americký trh s černými tvářemi počítá (pokud bychom ale chtěli být hyperkorektní, bylo by na fotce špatně i to, že bílá žena přednáší dvěma mužům s jinou barvou pleti), v katolickém Polsku může jít trochu o psychologický problém. Vztah Poláků k černochům se totiž zcela jistě nebude lišit od vztahu obyčejných Čechů, jen bude možná poněkud vyhraněnější.

Tiskový mluvčí Microsoftu v prohlášení říká: „Obrázek jsme odstranili. Rozdílnost a začlenění patří mezi základní hodnoty a obchodní imperativy Microsoftu a omlouváme se všem, kterých se situace mohla negativně dotknout.“ Jinou možnost ve vedení firmy neměli, a to ani v případě, že je jim jasné, že výměna byla pro dobro prodejnosti produktů na nezanedbatelném polském trhu. Firma prý vyšetří, kdo je za výměnu hlav zodpovědný.

Situace pochopitelně vyvolala i humorné reakce. Na jistém blogu zabývajícím Photoshopem se jeden z autorů nechal naopak slyšet, že mu to přijde jako nápad skvělé. Bílá hlava, černé ruce. Dokonce navrhuje, že by na fotografii přidal ještě více lidí a pěkně je smontoval dohromady, aby dostál integraci zadost.

Z té nehumorné stránky je potřeba dodat, že podobných situací, a to nejen v IT komunikaci a marketingu, bude v budoucnosti nejspíše stále přibývat. Nepůjde ale asi o to, zda lidé na fotografiích mají černou pleť, jako spíše o to, zda zobrazené ženy mají či nemají přes obličej roušku.

Microsoft se bude v každém případě snažit přežít i v budoucnu jako jedna z top vlivných firem světa, a proto je nastavení politiky zcela logické. Hlásání naprosté otevřenosti mezi rasami a kulturami je jeho jediná šance na úspěch. 

Skutečnost se má ale poněkud jinak. V celém světě – muslimském, křesťanském, čínském i hinduistickém – dochází k postupné radikalizaci a s usmířením se dá počítat méně a méně. Například v italském tisku dnes není problém, aby se na hlavní stránce o afrických imigrantech psalo jako o Negrech. Toto rasistické označení je přitom stále vnímáno jako zcela nepřípustné v médiích většiny zemí „civilizovaného“ světa.

Je proto otázka, zda se v Polsku zachovali nebo nezachovali správně. Pokud jde o marketing a vytyčování hranic mezi kulturami, zachovali se zcela podle diktátu doby, Polsko rozhodně nepatří mezi liberální státy. Firemní politika je ale zcela odlišná, a i když je podle nejrůznějších ukazatelů odsouzená k záhubě, stále platí. Evropské pobočky spadají pod americkou centrálu, a tak musí šlapat brázdu. A upřímně – Američanům může být jedno, že v Polsku nežijí skoro žádní černoši. Ostatně Asiatů tam také moc nemají.

1. 9. 2009

Autor: Richard Klíčník

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mafra posiluje své postavení na realitním trhu

Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...

 

Elop končí v Microsoftu, co s ním bude teď?

Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...

 

Hlídejte si své účty před kyberútoky

Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...

Nejčtenější články

Nej.cz přechází pod O2. Co se pro vás mění?

 

Nej.cz je od 1. června součástí O2. Akvizice se týká služeb Nej.cz, Kuki a netbox. Podívejte se, co se změní pro vás...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v červnu 2024

 

Rychlosti internetu v červnu kolísaly. Podívejte se, u kterého poskytovatele jsme naměřili nejvyšší hodnoty a která...

O2 představilo letní odměny pro své zákazníky

 

O2 si pro své zákazníky přichystalo na léto řadu novinek. Nabídne jim dvojnásobek Dat naplno nebo O2 tag a repráček...