Máslo na hlavě mají opět u malého a měkkého. To, že Windows 7 už na černo kolují, je jim zřejmě málo, nyní neváhali a přidali si ještě problémy s marketingem. Konkrétně se jedná o prodej produktů MS v katolickém Polsku.
Žijeme v zajímavé době a v příštích letech nás čeká mnoho demografických změn. Jen si povšimněte, jak se na pražských ulicích zvyšuje měsíc od měsíce počet „afroevropanů“. Podle všeho se nejedná o uprchlíky přímo z Afriky, ale o občany, kteří se k nám dostali díky otevření hranic a Schengenské dohodě. Francie a další jižnější státy se o ně nepostaraly podle jejich idealistických představ, proto migrují dále na východ a doufají, že se jim povede lépe.Přesto na černé tváře nejsme ve střední a severní Evropě ještě ani zdaleka tak zvyklí jako jsou lidé na jihu. V Polsku je pak počet Afričanů zcela jistě průměrně ještě menší než jsme zvyklí z České republiky. Jak to celé souvisí s Microsoftem? Více než úzce.
Něco podobného je samozřejmě problém, a to hned na několika rovinách. První je rasový podtext, na straně druhé pak marketing a cílová skupina Poláků. Zatímco americký trh s černými tvářemi počítá (pokud bychom ale chtěli být hyperkorektní, bylo by na fotce špatně i to, že bílá žena přednáší dvěma mužům s jinou barvou pleti), v katolickém Polsku může jít trochu o psychologický problém. Vztah Poláků k černochům se totiž zcela jistě nebude lišit od vztahu obyčejných Čechů, jen bude možná poněkud vyhraněnější.
Tiskový mluvčí Microsoftu v prohlášení říká: „Obrázek jsme odstranili. Rozdílnost a začlenění patří mezi základní hodnoty a obchodní imperativy Microsoftu a omlouváme se všem, kterých se situace mohla negativně dotknout.“ Jinou možnost ve vedení firmy neměli, a to ani v případě, že je jim jasné, že výměna byla pro dobro prodejnosti produktů na nezanedbatelném polském trhu. Firma prý vyšetří, kdo je za výměnu hlav zodpovědný.
Situace pochopitelně vyvolala i humorné reakce. Na jistém blogu zabývajícím Photoshopem se jeden z autorů nechal naopak slyšet, že mu to přijde jako nápad skvělé. Bílá hlava, černé ruce. Dokonce navrhuje, že by na fotografii přidal ještě více lidí a pěkně je smontoval dohromady, aby dostál integraci zadost.
Microsoft se bude v každém případě snažit přežít i v budoucnu jako jedna z top vlivných firem světa, a proto je nastavení politiky zcela logické. Hlásání naprosté otevřenosti mezi rasami a kulturami je jeho jediná šance na úspěch.
Je proto otázka, zda se v Polsku zachovali nebo nezachovali správně. Pokud jde o marketing a vytyčování hranic mezi kulturami, zachovali se zcela podle diktátu doby, Polsko rozhodně nepatří mezi liberální státy. Firemní politika je ale zcela odlišná, a i když je podle nejrůznějších ukazatelů odsouzená k záhubě, stále platí. Evropské pobočky spadají pod americkou centrálu, a tak musí šlapat brázdu. A upřímně – Američanům může být jedno, že v Polsku nežijí skoro žádní černoši. Ostatně Asiatů tam také moc nemají.
1. 9. 2009
Autor: Richard Klíčník
Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...
Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...
Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...
CETIN od dubna zařadil do svého portfolia nový tarif, který umožní na optických přípojkách využívat rychlost až...
O2 rozdává dárky zákazníkům, kteří si na e-shopu objednají nejnovější O2 TV set-top box. Za 1 Kč si mohou pořídit...
V dubnu se rychlosti mobilního i pevného internetu opět propadly. Podívejte se, kteří provideři nabízeli...