Úvod > Články > Nová verze Zune HD od Microsoftu

Nová verze Zune HD od Microsoftu

Pokaždé, když Microsoft přijde s novou verzí svého přehrávače Zune, se objeví úvahy o tom, jestli už to konečně bude zabiják iPodu. Nebyl a není - a novinka pod názvem Zune HD jím není také. Mám ale pocit, že to Microsoft již vzdal.

Hliníkový obal a pogumovaný plastik zadní strany nabízí při uchopení poněkud robustní pocit, displej sice není pro surfování nic moc, ale pro mediální použití je víc než dostatečný. OLED displej má o něco ostřejší obraz nežli LCD displej iPodu. Poněkud užší velikost omezila dotykový displej na 3,3 palce, v 16:9 je obraz poněkud nepochopitelně 480 x 272 (oproti 3,5 palcovému displeji využívajícímu poměr 4:3 a 480 x 320). Ve slunečním světle ale Zune proklejeme, ultrareflektivní displej a chuť používat bílá písmena na černém pozadí udělají z displeje předražené zrcátko.      

        

V optimálním světle ovšem videozáznam nemá konkurenci. Zapláčeme u podporovaných kodeků. Vystačit si totiž musíme s WMV, MP4, H.264 a DVR-MS. Tím si tedy přehrajeme klipy připravené pro iPod, ale smůlu budeme mít ve všech formátech, které milují piráti, takže zásoba stažených klipů v DivX pro SD nebo MKV pro HD nám bude k ničemu. Naprostému internetovému poctivci (jsou i tací) to možná bude jedno, většina ostatních nebude potěšena. Pokud budeme chtít HD obsah pouštět na televizi, budeme muset sáhnout do kapsy - a pěkně hluboko. Speciální kolébka stojí 90 dolarů, s ní dostaneme i patřičné kabely.

Užívání se Applu podobá (ono to asi výrazně jinak stejně nejde), rychlé posouvání je ale výrazně pomalejší a Zune proto upřednostňuje abecední systém. Občas se objeví nějaká softwarová nesmyslnost. Příkladem může být třeba občas neexistující ikonka na Krok zpět. Někde je, jindy se s ní ale nedostaneme přesně zpět, ale do celého alba, jehož název je navíc zvětšený k nečitelnosti.

Kladný bod Microsoft získává za HD rádio. Tam trumfnul Apple, který se FM rádiu dlouho vzpíral a když jej konečně přidal do nejnovější generace Nano, Zune ukázal, že to dokáže lépe.

Microsoft se v případě Zune HD pokusil prosadit svoji strategii jít napříč všemi médii. Součástí této strategie je nabídnout platformu pokrývající všechny čtyři typy obrazovek, o které mají zákazníci zájem, tj. televizi, počítač, internet a přenosné periférie.

Viditelné je to třeba ve výrazně posílené synchronizaci – zatímco dříve existovala pouze s počítačem (a majitelé iPodů se smáli), dnes je i s Xboxem a HD TV a spojení se smartphony kopajícími v dresu Windows Mobile je prý na cestě.

Díky tomu je možné i stáhnout film pomocí Xbox Live, uprostřed přestat, sychronizací předat na Zune a dokoukat jej tam. Zune Marketplace je stále pouhým výsměchem, protoře v nabídce se krčí sedm her a dvě aplikace, přičemž jedna z nich je dřevní kalkulačka. Zato Zune dostal nejnovější search engine Bing. Jestli to ale zalepí díru, kterou divize zábavy pravidelně navrtává do financí Microsoftu, je ale otázkou. Zune se zatím drží kolem 1 procenta trhu, což dovoluje, aby iPod se 75 procenty dělal směrem k Redmontu dlouhý nos.

Má tedy Zune šanci být zabijákem iPodu? V oblasti hardwaru určitě ne. Softwarově má novinka pár zajímavých vychytávek, k nějakému zemětřesení to má ale daleko. O fous větší naději má jiná strategie prodeje písniček – zatímco u iTunes se platí za prodej (a songy máme navždy), u Microsoftu si za měsíční poplatek můžeme stáhnout co chceme, ale písničky máme jen tak dlouho, dokud poplatky platíme.

Jinde to opět žádná revoluce není – mimo HD rádia má iPod všechno také - od kupování filmů pomocí Apple TV, synchronizaci s iPhonem až po Safari. Honosnou strategii čtyř obrazovek tak Apple zvládl bez větších fanfár už u předchozí generace.

   

7. 10. 2009

Autor: Václav Větvička

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Google a Facebook musí začít platit australským médiím za obsah

Australský parlament schválil zákon, podle kterého musí společnosti Google a Facebook platit místním médiím za...

 

Microsoft chce koupit Pinterest, nabídl za ně 51 miliard dolarů

Microsoft má zájem o převzetí sociální sítě Pinterest. Podle serveru Financial Times za něj nabídl 51 miliard dolarů...

 

Philips představil sluchátka, která přenáší zvuk přes kosti

Philips ukázal světu opravdu nezvyklou novinku. Jejich nová bezdrátová sluchátka A6606 totiž nekončí v ušním otvoru...

Nejčtenější články

CETIN zveřejnil statistiky rychlostí internetu. Jaký je u nás průměr?

 

CETIN každoročně investuje miliardy korun do modernizace své komunikační infrastruktury. Kolik internetových...

Operátoři musí nově uvádět reálné rychlosti připojení: Při odchylce máte nárok na slevu

 

Operátoři mají od 1. ledna povinnost uvádět v cenících a smlouvách reálné rychlosti připojení. Pokud tyto hodnoty...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v lednu 2021

 

Jaké rychlosti pevného a mobilního internetu jsme naměřili v prvním měsíci roku 2021? Podívejte se, kterému...