Úvod > Články > Internet v letadle

Internet v letadle

Hodně dlouho se o něm mluvilo, stále více cestujících po něm toužilo. Když se WiFi v letadle stává skutečností, zdá se, že zájem je mizivý.

Jednou z příčin může být narůstající nespokojenost se službami leteckých společností, které si nechávají platit pomalu již za vzduch, který v letadle dýcháme, další může být ekonomická krize nutící řadu lidí obrátit každý dolar či korunu. Americké společnosti za posledních 18 měsíců vybavily připojením k internetu nejméně 600 letadel. Situace je ale velmi podobná té, kterou zažila v roce 2004 firma Boeing – pasažéři projevují zdvořilý nezájem.

Některé společnosti lákaly veřejnost na připojení zdarma, ale ve chvíli, kdy se poplatky dostaly na minimální úroveň jednoho dolaru, zájem prudce poklesl. Společnost Aircell, která leteckým společnostem prodává svoji technologii GoGo Inflight, přitom vydává jedno optimistické prohlášení za druhým. 

Ani letecké společnosti, ani firma Aircell, se pochopitelně nechlubí počtem zákazníků. Podle prohlášení několika zasvěcených je ale procento zájemců někde kolem 9 procent cestujících. Většina z nich se ale připojuje zdarma, existuje totiž téměř nekonečná záplava slev či kupónů, které připojení nabízejí. Dvě americké společnosti, které mají nejvíce letadel vybavených technologií WiFi (Delta a American Airlines), navíc nabízejí jedno připojení zdarma, Virgin America jej nabízejí díky sponzoringu firmy Google zdarma všem a AirTran ke každému zaplacenému připojení přidá druhé zdarma.

Původní cena za jedno připojení, které mohlo trvat po celou dobu letu, byla 12,95 dolaru. Když se možnost připojení objevila i u kratších letů, cena se snížila na 9,95. Pro nezájem pak došlo k dalšímu snižování až na dnešních 12,95 za celý den či 24,95 USD za měsíc.

To by ještě firma Aircell mohla zkousnout, finančně krvácející letecké společnosti ale trvaly na tom, že Aircell musí uhradit větší část nákladů na instalaci WiFi do letadel, což přijde zhruba na 100 000 dolarů pro jedno letadlo.

Firma Aircell má prakticky jedinou konkurenci ve společnosti Row 44, které se na podobný systém připojení podařilo uzavřít smlouvu s dnes prakticky jedinou úspěšnou americkou leteckou společností Southwest Airlines. Také tato společnost ale musí zaplatit náklady na instalaci, které jsou v jejím případě téměř třikrát vyšší, neboť používá nákladnější systém letadlo-satelit.

Boeing na svém systému, který vydržel necelé dva roky, prodělal téměř miliardu dolarů. V případě firem jako Aircell či Row 44 to sice bude podstatně méně, ale situace rozhodně nevypadá nijak růžově.

9. 12. 2009

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Víme, kde se od nového roku připojíte k 5G internetu!

Vysokorychlostní internet Nordic 5G nebo Nordic 5G Plus se od nového roku rozšířil do dalších lokalit. Podívejte se...

 

Cetin investuje stamiliony do zavedení rychlého internetu na vesnicích

Cetin dostane z evropských fondů dotaci ve výši 338 milionů korun na vybudování internetových přípojek v méně...

 

Aukce 5G kmitočtů se nezúčastní žádní zahraniční zájemci

Příprava nových podmínek aukce 5G kmitočtů se blíží do finále. Stále ale není jasné, zda se její zahájení posune o...

Nejčtenější články

Cetin investuje stamiliony do zavedení rychlého internetu na vesnicích

 

Cetin dostane z evropských fondů dotaci ve výši 338 milionů korun na vybudování internetových přípojek v méně...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v lednu 2020

 

Jak rychle jsme v lednu surfovali na internetu? Který poskytovatel měl tentokrát nejrychlejší připojení? Podívejte...

Víme, kde se od nového roku připojíte k 5G internetu!

 

Vysokorychlostní internet Nordic 5G nebo Nordic 5G Plus se od nového roku rozšířil do dalších lokalit. Podívejte se...