Úvod > Články > Internet v letadle

Internet v letadle

Hodně dlouho se o něm mluvilo, stále více cestujících po něm toužilo. Když se WiFi v letadle stává skutečností, zdá se, že zájem je mizivý.

Jednou z příčin může být narůstající nespokojenost se službami leteckých společností, které si nechávají platit pomalu již za vzduch, který v letadle dýcháme, další může být ekonomická krize nutící řadu lidí obrátit každý dolar či korunu. Americké společnosti za posledních 18 měsíců vybavily připojením k internetu nejméně 600 letadel. Situace je ale velmi podobná té, kterou zažila v roce 2004 firma Boeing – pasažéři projevují zdvořilý nezájem.

Některé společnosti lákaly veřejnost na připojení zdarma, ale ve chvíli, kdy se poplatky dostaly na minimální úroveň jednoho dolaru, zájem prudce poklesl. Společnost Aircell, která leteckým společnostem prodává svoji technologii GoGo Inflight, přitom vydává jedno optimistické prohlášení za druhým. 

Ani letecké společnosti, ani firma Aircell, se pochopitelně nechlubí počtem zákazníků. Podle prohlášení několika zasvěcených je ale procento zájemců někde kolem 9 procent cestujících. Většina z nich se ale připojuje zdarma, existuje totiž téměř nekonečná záplava slev či kupónů, které připojení nabízejí. Dvě americké společnosti, které mají nejvíce letadel vybavených technologií WiFi (Delta a American Airlines), navíc nabízejí jedno připojení zdarma, Virgin America jej nabízejí díky sponzoringu firmy Google zdarma všem a AirTran ke každému zaplacenému připojení přidá druhé zdarma.

Původní cena za jedno připojení, které mohlo trvat po celou dobu letu, byla 12,95 dolaru. Když se možnost připojení objevila i u kratších letů, cena se snížila na 9,95. Pro nezájem pak došlo k dalšímu snižování až na dnešních 12,95 za celý den či 24,95 USD za měsíc.

To by ještě firma Aircell mohla zkousnout, finančně krvácející letecké společnosti ale trvaly na tom, že Aircell musí uhradit větší část nákladů na instalaci WiFi do letadel, což přijde zhruba na 100 000 dolarů pro jedno letadlo.

Firma Aircell má prakticky jedinou konkurenci ve společnosti Row 44, které se na podobný systém připojení podařilo uzavřít smlouvu s dnes prakticky jedinou úspěšnou americkou leteckou společností Southwest Airlines. Také tato společnost ale musí zaplatit náklady na instalaci, které jsou v jejím případě téměř třikrát vyšší, neboť používá nákladnější systém letadlo-satelit.

Boeing na svém systému, který vydržel necelé dva roky, prodělal téměř miliardu dolarů. V případě firem jako Aircell či Row 44 to sice bude podstatně méně, ale situace rozhodně nevypadá nijak růžově.

9. 12. 2009

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Muž si zaplatil reklamu a zkritizoval svého poskytovatele, do týdne měl rychlejší internet

90letý Američan Aaron Epstein několikrát kontaktoval svého poskytovatele kvůli zvýšení rychlosti internetu. AT&T ale...

 

Víme, kde se od nového roku 2021 připojíte k internetu s rychlostí 100 Mb/s!

Nordic Telecom rozšířil svůj vysokorychlostní internet do dalších lokalit. Podívejte se, kde můžete od nového roku...

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v lednu 2021

Rychlost Wi-Fi internetu v lednu zaznamenala propad. Jak rychlé připojení nabízel váš poskytovatel a jak si vedl váš...

Nejčtenější články

CETIN zveřejnil statistiky rychlostí internetu. Jaký je u nás průměr?

 

CETIN každoročně investuje miliardy korun do modernizace své komunikační infrastruktury. Kolik internetových...

Operátoři musí nově uvádět reálné rychlosti připojení: Při odchylce máte nárok na slevu

 

Operátoři mají od 1. ledna povinnost uvádět v cenících a smlouvách reálné rychlosti připojení. Pokud tyto hodnoty...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v lednu 2021

 

Jaké rychlosti pevného a mobilního internetu jsme naměřili v prvním měsíci roku 2021? Podívejte se, kterému...