Úvod > Články > Dárek pod politickým stromečkem: E-Shopy

Dárek pod politickým stromečkem: E-Shopy

Stromečky pomalu, ale jistě opouští svá dočasná místa, dárky od Ježíška mají první šrámy a stávají se pomalu součástí toho „běžného“… Vánoce loni nebyly štědré jen k lidem – i český politický marketing dostal dáreček v podobě rozjezdu dvou e-shopů, které otevřela TOP 09 a ODS.

Tento týden také obě strany zveřejnily, jak na tom jejich „prodejny“ jsou (více ve zpravodajství Z1 https://www.youtube.com/watch?v=WJ0NFk9GOUY&feature=player_embedded#). Předmětů TOP 09 se prodalo za více než 100 000 korun, ODS je zhruba na polovině.

Prodej reklamních předmětů jako součást volební kampaně nebo stálého budování značky je v zahraničí běžný. Některé weby politických stran působí jako velké supermarkety, kde seženete s tím správným logem vše od lokomotivy po špendlík (za mnohé připomeňme e-shop německé CDU). Proč tedy ne u nás? Cestu k e-shopu komplikuje zákon, který povoluje politickým stranám jen některé činnosti – a tento prodej mezi nimi není. Takže cestou je zřízení obchodní společnosti (řešení a la ODS) nebo pronájem loga (řešení z dílny TOP 09).

Další překážkou je obecná skepse, že si někdo koupí… Oprávněná, vždyť každý prodejce si při této investici musí uvědomit, že co při dnešní stávající „důvěře“ v politiku hodlá nabízet. Na druhou stranu - málo může udělat mnoho a kdeže to získal nejpříkladnější marketingový politik na světě peníze na svou kampaň?

Dva české příběhy

V České republice první e-shop otevřela ODS, byť o plánu TOP 09 otevřít e-shop se psalo již v listopadu roku 2009. Podle slov Martina Kupky, šéfa mediální sekce ODS, to bylo v souvislosti s Modrým týmem a zájmu o tyto předměty. Podporovatelé a jejich žádosti byli klíčoví i pro TOP 09 – požadavky (viz www.facebook.com/top09cz) vzrostly geometrickou řadou, když se v novinách objevila zpráva, že Karel Schwarzenberg v rámci své kampaně v hospodách rozdává trička s motivem inspirovaným A. Warholem.

TOP 09 tedy představila svůj projekt o několik týdnů později, konkrétně 10. 12., a zdůraznila dvě odlišnosti – na rozdíl od ODS, která podle svých vyjádření prodejem akorát pokrývá náklady na výrobu (na předmětech nevydělává…), TOP 09 střádá - a to jak na volební kampaň (TOP dárky), tak na charitu (trika projektu S Karlem).

Toto spoření probíhá on-line, takže obě počítadla jsou na úvodní stránce e-shopu a každý kupující vidí v detailu předmětu, jakou částí prostředků přispěje na ten či onen účel. „Cílem tohoto projektu je umožnit našim fanouškům, o nichž víme, že nás chtějí podpořit, aby mohli koupí předmětů s logem TOP 09 přispět nejen na naši volební kampaň, ale především na dobročinné účely. Tímto je náš projekt unikátní," uvedl generální sekretář TOP 09 Václav Kubata. Tyto „vyhrazené“ prostředky dnes překračují hranici 20 000 korun. V obratu však necelý měsíc provozu stačil na to, aby TOP 09 mohla hovořit o dvojnásobném obratu i počtu kupujících.

Mají politické e-shopy své místo na našem trhu? Ano, protože jsou schopny pokrýt náklady na své spuštění a provoz. Jsou schopny vygenerovat prostředky, které nezaplatí kampaň, ale na ulici je také nenajdete. Navíc zisk nelze spatřovat jen v prodeji, vždyť každý, kdo používá podobný předmět, tím působí na své okolí. Konečně není sympatické už jen to, že alespoň nějaké strany si na ty volby snaží přivydělat vlastní aktivitou? Poslední poznámka: oba projekty sice stihly předvánoční nákupní šrumec, ale kampaně a zájem veřejnosti o volby zatím není tam, kde byl například v září… Až na čtenáře DSL.cz :-).

12. 1. 2010

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Digitální Česko 2.0: přešlapování na místě

Vláda vzala na vědomí zprávu o plnění agendy Digitální Česko 2.0 s tím, že je splněno 14 bodů ze 17. Bližší pohled...

 

Přešlapování okolo zdravotnické informatiky

Zdravotnictví představuje nepochybně jednu z nejlukrativnějších oblastí, se kterými se lze v současném světě...

 

Open source se ve státní správě daří

Open source postupně překonává předsudky o nespolehlivých a špatně použitelných řešeních. Plně jej podporuje...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...