Úvod > Články > Zelené šílenství

Zelené šílenství

Sežer psa, posílíš přírodu. Za zelenější počítače i prohlížeče, za černý Google. Buďte lepší než ostatní. Vzhůru k lepším zítřkům, za rychlejší hodinky a větší trpaslíky.

Kolega Michal Černý před pár dny napsal článek na téma, proč je Linux in. Uvedl pro to šest důvodů – nesouhlasím ani jedním z nich, to je teď však vedlejší.  

Dotkl se ale jednoho tématu – ekologismu. Správně mezi řádky uvedl, že Linux může být – stejně jako spousta jiných věcí a produktů – zneužit k dnešní iracionální ideologii, zelenému náboženství.

Linux byl už například zneužit některými komunistickými vládami ve světě jako nástroj boje proti americkému imperialismu. Informovaly o tom samy vlády, média a před léty i já. Čína nebo Kuba jásaly, že upustí od Windows a budou používat vlastní systém založený na kernelu Linuxu. Maskot jádra, tučňák Tux, hrdě mával rudou čínskou vlajkou. Nevím, jestli někdo z programátorů toto příliš slavil.

Já se spíše sám divím, že open source jako takový – a špatně chápaný – dávno nebyl třeba i našimi levicovými stranami použit k politické agitce – ale co není, to možná brzy bude. Soudruzi budou ale překvapeni, když zjistí, že kolem open source a Linuxu zvláště se točí miliardový byznys. Linuxový kernel a další open source software je vyvíjen bohatými firmami po celém světě – nikoli aktivisty.

Tux jako symbol zeleného náboženství vypadá stejně hloupě.

Zneužívání technologií a vědy k podpoře ideologií už párkrát v historii nastalo a vždy to vedlo k devastujícím účinkům. I na technologii a vědu samotné.

Michal Černý napsal mj. toto: "Nehledě na to, že samo logo tučňáka může být zajímavou marketingovou paralelou. Motto: „Zachraňte tučňáky před globálním oteplováním,“ by jistě mohlo zaujmout nejednoho uživatele." Taková hloupost opravdu vypadá reálně, byť si nejsem jist, která z firem by si takový slogan vzala na triko – prohlášením by totiž prokázala jen svou ignoraci faktů. Antarktida, kde tučňáci žijí, totiž prochází fází, kdy na ní zalednění narůstá. Antarktida netaje, a nic na tom nezmění ani alarmistická prohlášení aktivistů. Tamnímu ledu i tučňákům se daří výborně.

Ekologismus v IT

Pojem ekologie byl během let politiky, aktivisty a podnikateli znásilněn natolik, že když se v této době bavíme o ekologii, o ekologii vůbec není řeč. Veškeré zelené běsnění se týká ekologismu, ideologie, směru, který je jednak pro jednu stranu výnosný, ale také v mnoha ohledech pro zbytek světa nebezpečný. Ekologismus nemá s ekologií – vědou zabývající se vztahy mezi organismy, ekosystémy a mající blízko ke genetice a evoluční biologii – nic společného. 

Ekologismus prosakuje už do všech oborů činností člověka. Do ICT přirozeně také.

Ještě před pár lety jsme s jedním mým kamarádem vtipkovali, že bychom mohli prohlásit některé počítače za „zelené“, a takové sestavy pak se zeleným logem prodávat. Bylo nám totiž jasné, že lidé vezoucí se na vlně ekologismu a totálně zblblí zeleným brainwashingem, by po nich okamžitě skočili. Takových lidí, co si myslí, že lacinými gesty zachrání planetu (ať už před čímkoli), je totiž dost. 

Někdo jen rád podepisuje petice, jiný sedí natruc hodinu potmě, někdo se přidá k hromadnému tanci nebo skákání, někdo si pustí televizi a sleduje, kterak jiní lidé zachraňují planetu zpíváním do megawattové aparatury, kterou pak poskládají a letadly zase odletí na své kontinenty.

Nevím, jestli nás překvapilo, když jsme za pár měsíců nato otevřeli jeden časopis, v němž na nás koukaly zelené PC sestavy „šetřící planetu“ (a za příznačně zvýšenou zelenou cenu).

Během krátké doby se ekologismus do různých odvětví IT zaryl tak, že v IT časopisech čteme o absurdních testech, které například zkoumají, jaké webové prohlížeče jsou zelenější – testy se odvíjejí od toho, jak dlouho laptop s baterií vydrží běžet s jednotlivými prohlížeči, tj. který laptop o kolik minut déle vydrží, který prohlížeč tak „žere méně“.

Viděli jsme také, kterak se Google stal terčem kritiky, že ničí planetu. Jistý harvardský fyzik měl totiž spočítat, že jediný dotaz přes engine Googlu do atmosféry vypustí 7 nebo 8 gramů oxidu uhličitého (CO2). Google na to reagoval, že jedno vyhledání je ekvivalentní emisi 0,2 gramu CO2 a energetickou náročnost vyhledávání srovnával na džusu, spalování tuku v lidském těle a tak dále... Blogeři se přeli, co 8 gramů nebo 0,2 gramu znamená, kdo má pravdu, jestli se o to víc blíží soudný den a já nevím co ještě. Už jen ta skutečnost, že Google musí reagovat na podobné ptákoviny, odráží, že něco je setsakramentsky špatně. Možná by Roland Emmerich měl natočit nový film, The day after Google.

Mimochodem co se týče The Day After Tomorrow (v překladu Pozítří, ale film vyšel jako Den poté): toto téma vtipně zpracovali tvůrci legendárního seriálu South Park. Epizodu Two days before the day after tomorrow v lepší kvalitě (anglicky) je možné zhlédnout zde, s českými titulky například zde. O ne, vědci zjistili, že globální oteplování na South Park udeří „dva dny před pozítřím.“ – „Můj bože, to je dnes...“

Googlu bylo vyčítáno i to, že pozadí jeho vyhledávače je bílé. Opticky bílé pozadí „září“ víc než černé, z čehož někteří zmatení jedinci usoudili, že spotřebovává více energie. Rada zní: používejte černé pozadí. Po Googlu chtěli totéž. Dodnes nevím, jak „černá barva“ na LCD obrazovce (které jsou nejrozšířenější) může šetřit energii (v porovnání s bílou). Mnohým patrně není znám rozdíl mezi principy, na kterých funguje LCD a klasické elektronové CRT.

Takových skupin bojujících za černé pozadí je řada – jsou k dohledání i na Facebooku. Společným heslem je „Udělejte černé pozadí, ušetříte energii a zachráníte svět.“ Racionální základ? Nulový. Chtějí-li černý Facebook, protože ten světlý ničí planetu, proč vůbec Facebook používají?

Černá mutace Google ale skutečně existuje – viz vyhledávač www.blackle.com (existuje i v české verzi .cz). S Google nemá moc společného kromě toho, že tam prostě běží Google Custom Search. Klidně si udělejte vlastní vyhledávač, třeba růžový nebo zelený.

Podle Blacklu by Google černým pozadím ušetřil ročně 750 megawatthodin energie. Některé divočejší „výpočty“ – o to hloupější – hovoří o dvou nebo třech gigawatthodinách ročně. Na Blackle.com se velice sofistikovaně píše, že „Blackle šetří energii, protože je černý.“ 

Google si ale začal uvědomovat, jak moc důležité pro jeho image bude vztah k ekologismu a jeho sílícího vlivu tohoto směru na průmysl, politiku a veřejné mínění. Kromě toho, že mu dělá poradce i samotný Al Gore, firma se zaregistrovala u americké Federální regulační komise pro energii a dostala povolení vyrábět a prodávat elektrickou energii. Samozřejmě že „bezuhlíkovou“, obnovitelnou. Kam až aktivity Google povedou, nechám k úvahám raději jiným.

Kritika míří i na grafické karty, jež jsou označovány za největší žrouty energie v PC. Doporučuje se – a to je myšleno vážně – grafickou kartu vůbec nepoužívat, ale využít spíše sdílených terminálů, nebo v případě nutnosti použit jen slabou, nevýkonnou grafickou kartu na základní desce. Namísto pevných disků používat SSD. Soustředit se na efektivní kódy minimalizující náročnost na hardware. Zelený hosting, zelené stránky (opět černé pozadí, bez flashe žeroucího CPU apod.), hosting využívající zelenou energii, hosting, který má potvrzení o tom, že bere ohled na životní prostředí. Můžete si koupit i bezcenný certifikát, že vaše peníze šly na záchranu světa. Můžete mít i certifikát o zelenosti vašeho webu. Stačí zaplatit.

A dokonce donedávna vycházela i EKO-edice prohlížeče Flock. Popis zde.

Zelená z tebe dělá lepšího

Greenpeace například hodnotí i herní konzole. Z nich vybírají tu, která je nejšetrnější k životnímu prostředí. Samozřejmě, perfektní není žádná. Když jedna taková zpráva, na jaké konzoli by malý uvědomělý greenpeasáček měl hrát hry, vyšla na konci roku 2007, shodou okolností v tu chvíli čeští členové Greenpeace společně s kolegy ze zahraničí trucovali na komíně elektrárny Prunéřov. Tehdy tam protestovali samozřejmě „proti znečišťování planety oxidem uhličitým“. 

Greenpeace proti fosilním palivům bojovali tak statečně, že si pro své pohodlí k výrobě elektřiny na komín vytáhli i benzinový agregát.

Malá benzinová elektrárna je ale nezahřála, a kvůli silnému větru slezli o pár dní dříve, než měli v plánu.

Obrázek ze stránek NASA – povídání pro děti o boji proti změnám klimatu. Zelená je dobrá, „Moje 'znovu použitelná' taška mě dělá lepším, než jsi ty.“

Svého času jsem si myslel, že existuje korelace mezi zarytými ekologisty a rozvášněnými uživateli produktů Applu (kteří přece nebudou podporovat tak velkou a škaredou zlou korporaci, jako je Microsoft) – ale takový závěr se mi zdál dost pitomý. Když jsem potom viděl někdejšího šéfa Zelených ve sněmovně sedět s MacBookem, korelace už se mi tak hloupá nezdála. 

Lepší si připadají i řidiči hybridů. Patrně vůbec netuší, jak se hybridní automobily vyrábějí a jak vypadá výroba nikl-kadmiových článků a jak zničená je příroda v okolí dolů na nikl. O náročnosti výroby hybridních aut si lze udělat představu i tak, že si srovnáte cenu hybridů s nehybridy.

Zelené šílenství má přitom jediného společného jmenovatele – CO2. Plyn, který už byl dokonce zapsán na seznam škodlivin, polutantů, látek znečisťujících ovzduší. Kolika absurdností se ještě dožijeme? Televizní reklamy na automobily uvádějí, jak málo CO2 automobil vypustí, proti CO2 se "bojuje" na všech aktivistických frontách. Přitom tento plyn je životadárnou složkou atmosféry země – je to vlastně jediný zelený plyn. Z něj žije flóra, která nám přichystala v atmosféře kyslík, díky CO2 a rostlinám dýcháme. Pro člověka nejsou nebezpečné ani vyšší koncentrace CO2 – přitom politický a aktivistický boj proti němu vypadá, jako bychom zápolili s oxidem uhelnatým z karmy. Volání k boji s životadárným plynem – jehož je v atmosféře 0,038%, tedy 99,962 % atmosféry je tvořeno jinými plyny – jen odvádí pozornost od opravdových problémů životního prostředí a ovzduší. Protože CO2 je oficiálně polutantem, vztahuje se na něj daň. Uhlíková daň. Už dnes probíhá tzv. obchodování s emisními povolenkami (v roce 2008 dosáhl uhlíkový trh hodnoty 128 miliard dolarů ročně – 2,5 bilionu korun –, bilionovou hranici v USD má trh překonat do roku 2020). V důsledku toho vzrostou ceny energií pro všechny. Přitom jen na podporu solární energie během příštích 20 let my v Česku zaplatíme dalších 800 miliard korun (v lepším případě, dojde-li k legislativním změnám, o pár set miliard méně). 

Na východě Spojených států rostou stromy nejrychleji za posledních 225 let. Zelená se i Sahara. Ale my došli do stavu, kdy se zelená zhmotněná iracionalita přelila přes řadu odvětví, kde začíná určovat to, co je a co není správné. Došli jsme tak daleko, že na polích pěstujeme potraviny, které nejíme, ale které slouží jako palivo. A to i v těch nejchudších státech, dlouhodobě ohrožovaných nebo sužovaných hladomorem. Díky biopalivům tak cena potravin roste, v nejchudších státech světa se jejich cena více než zdvojnásobila. 

Ale hlavně je důležité, aby Google měl černé pozadí.

Malá perlička na závěr. Časopis New Scientist – kdysi kvalitní vědecko-populární médium, které se dnes charakterizuje nejlépe tak, že čím větší ptákovinu někdo vymyslí nebo reportuje, tím spíše o tom New Scientist napíše – vydal v říjnu loňského roku článek s názvem "Jak zelené je tvoje domácí zvíře?". Text pojednával o knize Je čas sežrat psa: Opravdový návod k trvalé udržitelnému životu. Podle autora je daleko ekologičtější auto nežli pes, který za svůj život po sobě zanechá větší ekologické škody. New Scientist ještě předtím psal o tom, že ekologičtější než pes je kočka. No nemáme se báječně, že tohle řešíme?

12. 3. 2010

Autor: Oldřich Klimánek

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mafra posiluje své postavení na realitním trhu

Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...

 

Elop končí v Microsoftu, co s ním bude teď?

Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...

 

Hlídejte si své účty před kyberútoky

Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...

Nejčtenější články

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...